"Макс телеком" и "Близу" споделят услугите си на едро
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Макс телеком" и "Близу" споделят услугите си на едро

"Макс телеком" и "Близу" споделят услугите си на едро

Сделката е първата съществена в България, при която два оператора дават взаимен достъп до мрежите си

Паулина Михайлова
66550 прочитания

© Георги Кожухаров


Споделяне на мрежи, виртуални оператори, национален роуминг - споразуменията между телекомите, водещи до по-голям избор за потребителите, популярни и често използвани в останалата част от Европа, за България засега са екзотика и доколкото за тях изобщо се говори, са само обект на безкрайни преговори между компаниите и становища на секторния регулатор. Първото реално споразумение от този тип на местния пазар обаче вече е факт от няколко дни. "Макс телеком" (който оперира под търговската марка "Макс") сключи договор с "Близу" за взаимно предоставяне на услуги на едро.

"Договорът ни дава достъп до клиенти, до които иначе ще ни е трудно да стигнем", каза директорът на "Макс телеком" Питър Ковел.
Фотограф: ВЕЛКО АНГЕЛОВ

Ето ти телевизия, дай мобилен интернет

Според споразумението на практика "Близу" ще може да продава услугите на "Макс телеком" и обратното, като така двете компании използват на едро инфраструктурата и търговската си мрежа. И ако "Близу" е силен с телевизионната си доставка, "Макс" има мрежа за мобилни услуги от четвърто поколение. Тоест първата компания ще може да предложи на клиентите си мобилен интернет в доста зони на страната, а втората - платен тв сигнал и фиксиран телефон. Идеята очевидно е, от една страна, и двата оператора да излязат с пакетни оферти (в случая - телевизия, интернет, мобилен достъп до световната мрежа и фиксирана услуга), на каквито всички телекоми все повече разчитат, а от друга - взаимно да получат достъп и до клиентите си, на които въпросният нов пакет да се предложи.

Доколко сделката ще доведе до реален ръст на "Макс" и "Близу" - ще покаже бъдещето. Тя обаче е първата значима такава за България, където пазарът принципно е консервативен и мобилните оператори продават услугите си само на крайни клиенти под собствената си марка.

Подобни споразумения са често срещани в Европа, като разновидностите им включват национален роуминг, виртуални мобилни оператори, услуги на едро. Във Великобритания например има 43 виртуални мобилни оператора, които имат договори с доставчици и препродават техните услуги на крайни клиенти.

"Радвам се, че "Макс" намери партньор с такъв потенциал като "Близу". Това ни дава възможност да привлечем клиенти, до които иначе ще ни бъде трудно да достигнем и да им предложим нашите високоскоростни мобилни интернет услуги", каза Питър Ковел, изпълнителен директор на "Макс телеком". "Виждаме голям потенциал в нашите отношения с "Макс". За нас това е възможност да изградим бизнес синергия помежду си. Сделката определено ще допринесе за развитието на компанията и нейните клиенти", добави Харалд Рош, изпълнителен директор на "Близу".

Кой кой е

"Макс телеком" беше създаден от основателя на "Мобилтел" Красимир Стойчев, който впоследствие го продаде на инвеститора с руски корени Даниел Купсин. В момента компанията изгражда мобилна мрежа от четвърто поколение (4G) по стандарта LTE, като вече има покритие на 50% от градското население в страната. Плановете на оператора са да стартира и предлагане на пакет от мобилен интернет и гласова услуга, за което обаче ще му трябва споразумение за национален роуминг с някоя от GSM компаниите. Преговорите за това напредват от месеци, но окончателен и конкретен резултат няма.

"Близу" пък е вторият по големина доставчик на платен тв сигнал в България с около 400 хил. абонати. Собственикът му - базираният в Швеция фонд EQT, периодично се опитва да излезе от тази си инвестиция, но очакванията за цена не срещат реални оферти на такива стойности.

Тоест при тези обстоятелства сделката между двете компании очевидно взаимно им е изгодна, защото без допълнителни инвестиции навлизат на нови за тях ниши на пазара.

Споделяне на мрежи, виртуални оператори, национален роуминг - споразуменията между телекомите, водещи до по-голям избор за потребителите, популярни и често използвани в останалата част от Европа, за България засега са екзотика и доколкото за тях изобщо се говори, са само обект на безкрайни преговори между компаниите и становища на секторния регулатор. Първото реално споразумение от този тип на местния пазар обаче вече е факт от няколко дни. "Макс телеком" (който оперира под търговската марка "Макс") сключи договор с "Близу" за взаимно предоставяне на услуги на едро.

"Договорът ни дава достъп до клиенти, до които иначе ще ни е трудно да стигнем", каза директорът на "Макс телеком" Питър Ковел.
Фотограф: ВЕЛКО АНГЕЛОВ

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

16 коментара
  • 1
    kardinalat avatar :-?
    kardinalat

    може да доведе до значителен пробив на пазара.

  • 2
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    Това е умна и логична стъпка от страна и на двете компании. Във Великобритатия се получи подобно нещо преди няколко години с Т-Mobile и Orange, които на практика сляха мрежите и услугите си в една компания наречена EE (Everything Everywhere) за по-голям пазарен дял.

  • 6
    zaza avatar :-|
    zaza

    И какво сега? Макс ще продават телевизията на близу под име макс или близу ще продава сим карти? Или заедно ще предлагат някакви пакетни услуги?

  • 7
    black_recluse avatar :-|
    black_recluse

    Като цяло мярката е добра, но проблема е, че е твърде закъсняла. Виваком и Ментел отдавна предлагат подобни пакетни услуги и по-голямата част от пазара си е техен. Единствения шанс е сега теленор да ги купи. Тогава биха били малко по-конкурентоспособни...

  • 8
    ivan_l avatar :-|
    ivan_ll

    Предсмъртен гърч. И двете компании за нищо не стават и хората лека полека го осъзнават.

    Публикувано през m.capital.bg


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK