Най-прекият път към Австралия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Най-прекият път към Австралия

Най-прекият път към Австралия

Flydubai откри линията си до София. През дубайския хъб ще са достъпни още десетки екзотични дестинации

Калина Горанова
8787 прочитания

© Flydubai


Светла седи на 17-ия етаж на дубайската тераса на сестра си, чакайки я да се върне от полет. Сестра й е стюардеса в Emirates. Живее в Дубай от няколко години и за коледните празници е измислила сериозна програма на специалната гостенка. Тя включва коледен базар със снежни човеци от изкуствен сняг на фона на палми. Кинопрожекции на дубайския еквивалент на фестивала в Кан, където за първи път има нецензурирани филми. Цветната градина Miracle Garden, състезание с камили, а на сафарита с джипове из пясъците Светла вече е била при предишното си гостуване.

Светла всъщност попада в групата клиенти, към които се цели нискотарифната компания от Близкия изток Flydubai. Превозвачът откри официално линията си до София в пакет с още четири европейски столици - Прага, Братислава, Загреб и Сараево. Компанията започва с полети два пъти на седмица. Цените за двупосочния билет започват от 310 евро, включвайки 20 кг чекиран багаж. Това на практика е втората директна линия от София, след като през февруари 2013 г. нискотарифната Wizz Air пусна полетите си до Дубай при минимална цена от 99 евро на посока. Wizz Air каца на Dubai World Central, разположено между Дубай и Абу Даби, а Flydubai каца на Dubai International Airport, което е близо до града. "Нашите български екипажи говорят местния език, а нашите ниски тарифи и отлично обслужване са популярни сред българите вече 10 години. Dubai World Central, избраното от Wizz летище, е планирано да стане най-голямото летище в света и е удобно разположено между Дубай и Абу Даби, което прави тази дестинация 2 в 1 с удобни и ненатоварени транспортни връзки", отговориха от Wizz Air на въпроса какви са предимствата им пред новия конкурент. 

Основният плюс, който изтъкват от Flydubai за себе си, пък са огромните възможности за връзки с множество точки в света, като по думите на Джейхун Ефенди, старши вицепрезидент по търговските въпроси на Flydubai, това ще е най-прекият път от София до Австралия. "Започвайки да оперираме полетите до София, ние се надяваме да направим по-лесно прибирането на българите, живеещи в Дубай, както и гостуването в Дубай за техните роднини. В същото време искаме да предложим възможности на туристите от България. Не само Дубай, но и свързаност с други по-екзотични места като Малдивите, Шри Ланка и т.н.", заяви Ефенди. Вицепрезидентът уверява, че за разлика от други близкоизточни компании, например като Etihad, също базирана в Обединените арабски емирства, превозвачът не планира да навлиза на европейския пазар посредством изкупуване на дялове на авиокомпании, а да расте естествено с откриване на линии, като в следващите 10 години трябва да бъдат доставени още 100 самолета към сегашните 43 броя Boeing 737-800, с които компанията оперира своите 89 линии. "Ние сме от Дубай и сме там, за да развиваме Дубай като хъб, това ни е фокусът. Да купуваме други компании няма връзка с това да развиваме Дубай", коментира Ефенди.

В името на хъба

До момента авиокомпанията е закривала линии само по политически причини, като например една от четирите си линии в Украйна - тази до Донецк. На вечния европейски въпрос за държавната подкрепа Ефенди отговаря така: "Най-голямата подкрепа на дубайското правителство е визията и планът за бъдещето. То инвестира много в инфраструктура и туризъм, което прави нашия живот като авиокомпания много по-лесен. Няма директна финансова помощ. Ние като компания отчитаме печалба всяка година. Миналата печалбата ни е 60.7 млн. долара. Ние плащаме на правителството. Тайната е в това, че Дубай е силен авиохъб. Ако погледнете към днешния БВП на Дубай, по-малко от 5% е от петрол, а повече от 30% е авиационен сектор. Дубай успя да диверсифицира икономиката си към други сектори като търговия, финанси, банки, туризъм, авиация. Сега емирството е бизнес хъбът на Близкия изток и Северна Африка. Повече компании, опериращи на тези пазари,  имат офиси в Дубай. Отделно е туризмът. Всичко това прави живота ни по-лесен."

Авиокомпанията е създадена през 2008 г. от правителството на Дубай с идеята да свърже емирството с пазарите, с които до момента няма връзка. Компанията става вторият дубайски превозвач след Emirates (също собственост на правителството), като по думите на Ефенди причината е разрастването на хъба и желанието на правителството да развие и нискотарифен оператор, който да оперира и с друг тип самолети, и който може да предложи полети, дълги максимум 5 - 6 часа. За да поддържа по-ниски разходите си и да има устойчив бизнес модел, компанията купува еднотипни самолети, което означава оптимизация на разходите за поддръжка и обучение на пилотите. Според Ефенди между двете авиокомпании на емирството няма канибализъм. "Ако погледнете към числата на летището, то расте с 20% всяка година. Числата и на Flydubai и на Emirates растат през последните години. Ние добавяме повече пътници на дубайското летище. Дестинацията стана много по-евтина с нас", смята той.

Все по хибридни

С развитието на мрежата от дестинации постепенно обаче се стига до извода, че нискотарифната компания трябва да премине към един по-хибриден модел, т.е. да започне да предлага и бизнес класа. "Много маршрути изискваха такъв продукт, тъй като по някой от маршрутите, по които летим няма друга авиокомпания, а има голяма общност от бизнес клиенти", обяснява Ефенди. 

"Ако погледнете нискотарифните превозвачи в Европа, те се фокусират върху един тип клиент - европейския, който е един и същ. Клиентите на Flydubai започват от Прага до Бангладеш, от Танзания до Москва. Имаме сто националности, 100 различни пазара, различни сегменти пътници. Така че продуктът ни трябва да отговаря на всички клиенти и хибриният модел работи по-добре", смята Ефенди.

Всъщност европейските лоукост компании също развиват все повече услуги, насочени към бизнес пътниците. Най-силна в това направление е EasyJet, която преди няколко години започна да се насочва не към второстепенните, а към основните летища. Това на свой ред привлича много повече бизнес пътуващи, които са традиционно чувствителни по отношение на времето, необходимо за придвижване от и до летището, и бизнес услугата започва да се налага (премиум места, бързо преминаване през проверките за сигурност, отделен екип за продажба на билети и т.н.). От компанията обясняват, че въпреки по-високите такси на основните летища, нейната стратегия да бъде сред компаниите с най-много полети и пътници на тях, й позволява да се възползва от икономиите от мащаба и да предложи по-ниски тарифи. Привличането на бизнес пътници се разпростира и върху другите нискотарифни европейски компании, като Wizz Air също предлага допълнителни услуги за по-чувствителните към комфорта (качване с предимство на борда, възможности за промяна в датите на пътуване и др.

Колкото до полетите до Австралия на Flydubai и Emirates, пътят през Дубай може и да е най-кратък, но не и най-евтин, като двупосочните билети са над 1000 евро. Бърза проверка из търсачките показа, че най-евтиният маршрут за далечния континент минава през Сърбия. Арабска следа обаче има и там, тъй като Etihad купиха миноритарен дял в Air Serbia.  

Светла седи на 17-ия етаж на дубайската тераса на сестра си, чакайки я да се върне от полет. Сестра й е стюардеса в Emirates. Живее в Дубай от няколко години и за коледните празници е измислила сериозна програма на специалната гостенка. Тя включва коледен базар със снежни човеци от изкуствен сняг на фона на палми. Кинопрожекции на дубайския еквивалент на фестивала в Кан, където за първи път има нецензурирани филми. Цветната градина Miracle Garden, състезание с камили, а на сафарита с джипове из пясъците Светла вече е била при предишното си гостуване.

Светла всъщност попада в групата клиенти, към които се цели нискотарифната компания от Близкия изток Flydubai. Превозвачът откри официално линията си до София в пакет с още четири европейски столици - Прага, Братислава, Загреб и Сараево. Компанията започва с полети два пъти на седмица. Цените за двупосочния билет започват от 310 евро, включвайки 20 кг чекиран багаж. Това на практика е втората директна линия от София, след като през февруари 2013 г. нискотарифната Wizz Air пусна полетите си до Дубай при минимална цена от 99 евро на посока. Wizz Air каца на Dubai World Central, разположено между Дубай и Абу Даби, а Flydubai каца на Dubai International Airport, което е близо до града. "Нашите български екипажи говорят местния език, а нашите ниски тарифи и отлично обслужване са популярни сред българите вече 10 години. Dubai World Central, избраното от Wizz летище, е планирано да стане най-голямото летище в света и е удобно разположено между Дубай и Абу Даби, което прави тази дестинация 2 в 1 с удобни и ненатоварени транспортни връзки", отговориха от Wizz Air на въпроса какви са предимствата им пред новия конкурент. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    bretschneider avatar :-|
    bretschneider

    Офф, най-сетне. Че съм намислил да ям опашки от кенгура с моите приятели аборигените. Вече нема да има чалъм да им откажа гостуване! :)

  • 2
    mi6ail1234 avatar :-|
    mi6ail1234

    Т.е с откриването на тази линия от нискотарифната компания искат да направят Дубай по-достъпна дестинация и за простолюдието...а не само за висшите хора и бизнесмени?

  • 3
    carmello avatar :-|
    carmello

    хаха, ако нямаш пътуване за бизнес, никога не съм разбирал хора, които ходят "на Дубай" с кътаните цяла година левчета...

  • 4
    misha avatar :-|
    Миша

    По принцип Дубай вече е основен хъб за полетите до Австралия. Тъй като до Австралия се лети поне 24 часа (вярно с едно междинно кацане), полетът е тежък. Все по-популярни са прекъсванията с преспиване в хотел. Основните междинни дестинации досега бяха Сингапур, Токио, Банкок и Хонконг. В момента е Дубай, който има няколко предимства: на практика е по средата на правата линия между Лондон и Сидни; Дубай предлага интересни обекти за посещение и хотели. Qantas също спря полетите до европейските дестинации, освен Лондон и евентуално Манчестър и прави връзките през Дубай съвместно с Emirates. В почти всички варианти се лети с А-380, в най-лошия случай с Б777. Досега нямахме пряка връзка с Дубай, освен периодични чартери. Лошото е, че за Emirates не сме интересна дестинация - много са скъпи.

  • 5
    romolus avatar :-|
    Додо

    Хубаво е да има повече компании, които летят от и към България. Повече възможност и конкуренция няма да навредят на пасажерите.

  • 6
    ss avatar :-P
    SS

    Колкото повече , толкова повече !

    М. Пух


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK