Какаовата индустрия има нов голям играч. Това e сингапурската компания Оlam, която навлезе в сектора, след като обяви, че ще придобие подразделението за преработка на какао на Archer Daniels Midland’s (ADM). Сделката я изстреля в топ 3 на компаниите в бизнеса, съобщава Financial Times. Гари Манли, директор на подразделението за преработка на какао в Olam, заяви ясно, че компанията ще се стреми да се превърне в глобален лидер и да задържи лидерската си позиция.
Оскъдна конкуренция
Трите компании с най-голям пазарен дял в какаовата индустрия са световният лидер Barry Callebaut, която е базирана в Швейцария, американският гигант, специализиран в търговията със селскостопански стоки, Cargill Inc., а когато сделката с Archer Daniels Midland’s бъде финализирана – и Olam. Техният съвкупен дял е 60% от пазара. Това е светът на големия шоколад, изтъкна Financial Times. Обработката на какаото стана изключително концентрирана поради изключително високата капиталоемкост на производствения процес, напомнят от изданието. Компаниите в отрасъла се занимават със смилането на какаовите зърна на масло, пудра или ликьор. Те се използват в сладкарската индустрия за производство на шоколад и овкусители за десерти.
Историята на концентрирането
Големите сделки в отрасъла започнаха през 1996 г., когато белгийският индустриален производител на шоколад Callebaut и френската Cacao Barry започнаха консолидацията в отрасъла. Само 5 години по-рано големите преработватели на какао бяха над 40. След поредица от големи сделки производството на какаови продукти за сладкарската индустрия е доминирано от ADM, Cargill и Barry Callebaut. Според данни на Конференцията на ООН за търговия и развитие към 2006 г. тези компании са имали пазарен дял 41%. През 2013 г. Barry Callebaut придоби преработвателния бизнес на азиатската група Petra Foods, бетонирайки лидерското си място в индустрията. Пазарни анализатори твърдят, че бързата консолидация в отрасъла се дължи на голямото значение на глобалните брандове и на все по-високите разходи за изследване, разработване и въвеждане на нови технологии.
В началото на 90-те години преработката на какаовите зърна претърпя коренна промяна, когато ADM и Cargill въведоха ноу-хау в процеса на обработката. В резултат на това големите компании увеличаваха производството и пазарния си дял.
Догонване на клиентите
Пазарни анализатори изтъкват, че индустрията може би се опитва да догони клиентите си – производителите на шоколад. Сладкарската индустрия също претърпя период на интензивни консолидации, в резултат на които топ 3 производителите на шоколадови продукти в света – Mars, Mondelez и Nestlé, реализират 65% от всички продажби в сектора.
Ценно производство
По данни на панафриканската Ecobank 70% от себестойността на всяко шоколадово блокче се формира от какаото в него, 17% от приходите се получават от производителя, а 7% - от междинните звена по веригата. Но с консолидирането на преработвателите на какао фермерите получават все по-малко средства, които към момента възлизат на около 6% от стойността на шоколадовото блокче – значителен спад от 16-те процента, които са получавали през 1980 г., изтъква пред Financial Тimes Едуард Джордж от Ecobank. Големите шоколадови и какаови компании са се обединили около план за действие, чрез който ще се стремят да подпомогнат фермерите, отглеждащи икономически "устойчиви" сортове какао, чрез които делът им от печалбата да нарасне, каза експертът от Ecobank.
Какаовата индустрия има нов голям играч. Това e сингапурската компания Оlam, която навлезе в сектора, след като обяви, че ще придобие подразделението за преработка на какао на Archer Daniels Midland’s (ADM). Сделката я изстреля в топ 3 на компаниите в бизнеса, съобщава Financial Times. Гари Манли, директор на подразделението за преработка на какао в Olam, заяви ясно, че компанията ще се стреми да се превърне в глобален лидер и да задържи лидерската си позиция.
4 коментара
Сделката за 1.3 милиарда долара е за 12-те преработвателни звена на АДМ от брега на Слоновата Кост до Сингапур. Освен тях важно е че са купени и три от брендовете на АДМ, водещ о които е ДеЗаан. На въпроса защо именно сега е извършена тази продажба президентката на АДМ Патриша Вьотц е отговорила че този ход е за подобряване на дивидентите на собствениците. Проблемът е в увеличаването на волатилността по местата за добиви на какао в развиващите се страни, включително племената в Лаос и в Африка. Да не забравяме че Олам започва като нигерийска фирма за търговия с кокосови орехи и производни и има опит за работа, плюс това не е под силен политически натиск за добро корпоративно съседство както е базираният в Илинойс АДМ. Между другото АДМ си запазва бизнеса с кафето.
Тук обаче ме хванаха за слабото място, много обичам шоколад но от тъмният горчив. И никакви финтифлюшки добавени, чист.
икономически "устойчиви" сортове какао....
а вкусът, да не стане какаоподобен
Звучи като картелче, нещо.