С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 4 яну 2015, 17:03, 13078 прочитания

Лека индустрия: Планове за нови продукти и пазари

Компаниите от сектора разчитат на иновации и инвестиции

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Производителите на бира и безалкохолни напитки с надежда негативният тренд да се обърне.

Хранителният сектор ще развива автентични продукти.

Мебелните компании очакват превземане на нови пазари.
Нови продукти и пазари, повече продажби, спазване на правилата. Това са обобщените очаквания на фирмите от леката индустрия за 2015 г., които изпратиха една трудна година.

Хранителната индустрия

Компаниите в хранителния бранш изпратиха трудна 2014 г. заради свиващото се потребление и ембаргото за внос на някои видове продукти в Русия, оказало не толкова пряко (заради неголемите количества износ), колкото косвено влияние върху производителите.


"През 2015 г. не се очертава по-голям брой потребители на храни, но ние реализираме експорт и така увеличаваме продажбите си", коментира Боян Френкев, маркетинг мениджър на месопреработващата фирма КФМ - Благоевград. "Лошото е, че забраната доведе до пренасищане на българския пазар с храни, произведени за Русия, от други страни - членки на евросъюза. Това сваля цените и затруднява  нашите продажби и на вътрешния, и на общия пазар", обобщава Френкев. Той очаква, че през 2015 г. ще има по-голямо търсене на специфични, нишови продукти. "Виждаме доста голям потенциал за растеж на продажбите с новата ни серия от дивечово месо под марката "Молерите". Ще се разшири и търсенето на автентични продукти, които вече са регистрирани като традиционно-специфични в Брюксел - филе "Елена", "Панагюрска луканка", роле "Трапезица", прогнозира Боян Френкев. И уточнява, че КФМ продава в Испания, Кипър, Норвегия, Румъния. "Започнахме да продаваме и в Германия, предстои експорт за Англия. Партнираме си с българските общности там, очаквам устойчиво разширяване на тези пазари през 2015 г.", казва той.

Маргарита Добрева, съсобственик на "Елиаз" - хлебозавод "Горубляне" в София, също обяви, че компанията планира да пусне нови продукти през 2015 г., които да са "здравословни, но и поносими като цена". "Отчитаме по-голямо взаимодействие с търговците, най-после има диалог и очаквам той да продължи. От държавната администрация очаквам да обсъжда предварително с бизнеса решенията, които взема. Очаквам също да има контрол над тези, които не плащат данъци, но работят на този пазар", заяви Добрева. И обясни, че фирми от сивия сектор използвали за свои продукти амбалаж с търговската марка на "Елиаз", за да прикрият кой е истинският производител.

Бира и безалкохолни напитки

Изминалата година беше много трудна и за пивоварната индустрия. Прогнозите са за 10% спад в реализацията на пиво в сравнение с 2013 г., което ни връща на нивата от кризисните 2009 – 2010 г., съобщи Ивана Радомирова, изпълнителен директор на Съюза на пивоварите в страната. Най-сериозно свиване на продажбите беше отчетено през активния бирен сезон – лятото, когато обичайно се генерират около 60% от годишните обороти. Основните причини за тази силна стагнация са студеното и дъждовно лято, наводненията, по-малкият брой туристи, както и покупателната възможност на консуматорите, изброява Радомирова. Тя очаква, че и през 2015 г. ще се запази тенденцията с най-висок дял да са продажбите на пиво в пластмасови бутилки - "не само защото са най-изгодни като на цени, но и заради удобството при закупуването им, включително и заради все по-трудно функциониращата система за обратно връщане на стъклени бутилки".



Браншът се надява през 2015 г. да спре спадът на продажбите на бира в ХоРеКа канала (хотели, ресторанти, кафенета), започнал от 2008 г. и достигнал през последните три години 26%, 23% и 22%, уточнява Радомирова. И прогнозира, че активният инвестиционен процес в бранша ще продължи и през 2015. За последните пет години шестте най-големи фирми в сектора общо са инвестирали около 300 млн. лв. в оборудване и технологично обновяване на пивоварните, изграждане на складове, логистични центрове и пречиствателни съоръжения. Ще продължат производствените и продуктовите иновации, както и новостите в опаковки, обобщава Ивана Радомирова.

Безалкохолната индустрия отчита свиване на производство под капацитетните възможности и намалени инвестиции през 2014 г. Причините - ниски температури, по-малко на брой туристи плюс политическа нестабилност, предизвикателства във финансовата система и ниска покупателна способност, обобщава Жана Величкова, изпълнителен директор на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки. Затова секторът се подготвя да отчете за 2014 г. почти същите нива на потребление като през 2013 г. (1.547 млрд. литра, 0.7% ръст спрямо предходната), съобщи Величкова. По думите й водеща и през миналата година е бутилираната вода, при която се очаква малък ръст в обем. "Надяваме се да постигнем ръст и в категориите сокове и плодови напитки, както и при енергийните напитки, както и да бъде преодолян спадът в потреблението на газирани напитки, студен чай и разреждащи се тихи напитки", уточни Жана Величкова.

Оптимистичните прогнози за 2015 г. се свързват с експортните стратегии на фирмите в сектора. "Освен традиционно интересните съседни пазари (Балкани, Русия) интерес има и от страните от Близкия и Далечния изток, както и от Африка, където освен ръст в консумацията има и икономически подем, повишена търговия с Европа, а оттам и подобрени условия за нас", казва Жана Величкова. Ще продължат и инвестициите в нови продукти и по-ефективни пазарни стратегии, обобщава тя.

Мебели

Производителите на мебели очакват и през 2015 г. основните им партньори зад граница да са от Германия, Италия, Франция, Великобритания, Чехия, Холандия, Гърция, Белгия и Австрия. "Интерес към българската продукция обаче се наблюдава все по-често и от страните от Близкия изток, Африка и Северна Америка", уточнява Елица Ненчева, изпълнителен директор на Браншовата камара на дървообработващата и мебелната промишленост. Тя цитира данни, според които годишното производство на мебели и на дървен материал в страната надхвърля 1.522 млрд. лв., а заетите са около 40 хил. През 2015 г. предстои създаване на изпитателна лаборатория, която ще подкрепи всички фирми в бранша, както и кампания в подкрепа на професионалното образование, за да се търси решение на проблема с недостигащите кадри, обобщава Ненчева.

Методи Алексиев, маркетинг мениджър на "Еником М" - София, съобщи, че мебелната компания отбелязва над 10% ръст на продажбите през 2014 г. и това е най-високият резултат за дружеството от 2008 г. досега. "Онлайн продажбите ни са с приблизително 50% ръст спрямо 2013 г. Доверието на клиентите от цялата страна в добре изградени и поддържани електронни магазини се повишава с всяка година и нашите клиенти са готови да пазаруват чрез тях всякакъв тип обзавеждане с изключение на кухни", обобщава Алексиев. Той очаква интересът към онлайн продажбите да се запази не само през 2015, но и през следващите години, защото "този начин на пазаруване спестява много време на потребителите, сравнението на стоки и цени е много лесно, а клиентът може да получи допълнителна информация за продуктите и фирмите, от които пазарува". "Очаквам през 2015 г.а "Еником М" да отбележи от 5% до 8% ръст на продажбите", казва Алексиев. И обобщава: "Ръст ще имат фирмите с ясна стратегия, концепция и добро обслужване. Успех на пазара през следващата година могат да имат само компании, които предлагат завършен продукт – качествени стоки, уют и удобство по време на пазаруването, качествено обслужване от персонала, съпътстващи услуги на високо ниво, като доставка и монтаж на стоките например", казва Алексиев.

Текстил, облекло, обувки

Около 3-4% ръст на продажбите през 2014 г. очакват производителите и износителите на облекло и текстил, съобщи Радина Банкова, председател на браншовата асоциация. Това е по-малко от рекордните 7-8%, постигнати през 2013 г., но предприемачите в сектора са настроени оптимистично за новата година.
 
"В момента поръчките от чуждестранни възложители се увеличават. Китайската текстилна инвазия почти приключва, там цените станаха доста по-високи. Много от възложителите, които преди 5-6 години направиха крачка и отидоха в Китай, сега се завръщат за по-бързите поръчки, които българските фирми могат да им изпълнят заради близостта си до Европа и квалифицираните си кадри", казва Веселин Славчев, управител на "Вени стил" - Пловдив.

Най-голямата трудност и за този бранш е намирането на работна ръка. "Голяма част от персонала при нас вече е в предпенсионна възраст. А младите хора, които имат желание да работят при нас, почти отсъстват. Работим с бюрото по труда в нашия град, постоянно пускаме обяви за свободни позиции, но желаещите са все по-малко", обобщава Георги Иванов, управител на "Валитекс" - Първомай. Фирмата е създадена през 1997 г., в нея работят около 50 души и е специализирана в производството на дамска и детска конфекция. Компанията е купила терен, върху който смята да построи ново производствено хале. "Ще увеличим персонала и ще диверсифицираме продукцията. Смятаме да започнем да шием мъжки панталони, за да привлечем нови клиенти", съобщава Георги Иванов.

Румен Кожухаров, управител на фирма "Мик -БГ" - Русе, която произвежда дамски облекла и ученически униформи, също очаква решения във връзка с професионалното обучение на кадри за шивашката промишленост и се надява на по-лесен достъп до европейски програми през 2015 г.

Отливът от Китай на западни възложители се усеща и при обувната индустрия. "Няма добро предприятие в бранша без поръчки", отчита Иван Колев, собственик на "Колев и Колев". И през тази година компанията ще продължи да развива най-новите си проекти. "През 2014 г. започнахме производството на индивидуални ортопедични обувки за деца", съобщи Колев. Мярката се взема в някой от фирмените магазини, след което се адаптира избран от клиента модел от колекцията на компанията. "Не сме правили специална реклама, но търсенето на услугата се увеличава. Месечно изработваме между 100 и 150 чифта", обясни Иван Колев. Дружеството ще продължи да развива електронната търговия. "Имаме 50% ръст на продажбите през фирмения сайт", уточнява Колев. През миналата година компанията откри 15-тия си магазин - в софийския "Мега мол", и засега не предвижда увеличаване на броя им. Дружеството планира да разшири продажбите си зад граница. "Направихме сериозен износ към Русия, но не съм сигурен дали ще можем да продължим да работим предвид политическата ситуация. Продаваме много добре в Македония и в целия Европейски съюз", уточнява Иван Колев.

Козметични продукти

През последната година пазарът на козметични продукти бележи ръст, като той е различен в отделните категории. Наблюдава се изместване на потреблението в посока към все по-специализирани продукти и спад в покупките на масовата козметика, казва Мила Златкова, управител на "Билка лайфстайл", специализирана в производството на натурални продуктови линии с марките Bilka и Rosa Damascena. Около 35% от продукцията на компанията се продават зад граница. "Потребителите стават все по-взискателни към предлаганите продукти и търсят най-доброто качество на достъпна цена. Това обаче не означава, че се ориентират към най-нискоценовите продукти, напротив – техният дял намалява и продажбите им бележат спад", уточнява Златкова.

През 2013 г. "Билка лайфстайл" постави началото на дългосрочна програма за цялостно обновяване, модернизация и реконструкция на козметичната си фабрика в Ихтиман. През миналата година с подкрепата на оперативна програма "Конкурентоспособност" в дружеството са въведени енергоспестяващи производствени технологии, както и мерки за намаляване на енергоемкостта. Освен това е извършена реконструкция и дооборудване на предприятието, което позволява внедряване на иновативния патентован продукт на фирмата – серията BilkaDent Gingival Care. Амбициозният инвестиционен план на компанията ще продължи до 2018 г.

Мила Златкова не очаква спад на пазара на козметични продукти през 2015 г. "Хората не са склонни да пестят от здраве и красота, тъкмо обратното - готови са да инвестират повече средства за това. Всички компании, които успеят да докажат полезността на предлаганото от тях, ще имат успех", обобщава тя. И уточнява, че продажбите на продуктите с марка Bilka в последните години бележат ръст, който е в рамките на общия за козметичния пазар - 2-6%. "Очаквам да продължи тенденцията за ръст при продуктите за къпане под душ – гелове, течности, шампоани за тяло. Кремовете за лице ще продължат своя възход в стойност. Малък ръст очаквам да има при продуктите от категориите "Грижа за коса" и "Орална хигиена", казва Мила Златкова.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Халите 2020: Ресторанти, барове и фермерски храни Халите 2020: Ресторанти, барове и фермерски храни

Motto и Spaghetti Kitchen, Manzo, La Bottega, Mediterraneo, 33 Гастронавти, Хлебар, By The Way, Memento и др са сред обектите, с които собствениците на сегашния пазар преговарят

13 дек 2019, 133 прочитания

Новите владетели на "Булсатком" Новите владетели на "Булсатком"

Водещият тв доставчик има нова акционерна структура, в която присъства един от големите инвестиционни фондове - BlackRock

13 дек 2019, 1011 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Ритейл"

Седмичен бюлетин с най-важното от ритейл сектора

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
IT индустрията: Ръст без спирачки

Секторът продължава да изпитва недостиг на кадри, но се опитва да реши проблема с конкретни действия по обучение на специалистите

Още от Капитал
На първо място инженер

Станислав Протасов, съосновател на софтуерната компания Acronis

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

20 книги в навечерието на 2020

Списък с книги от последните месеци и все още непреведени световни заглавия

Театър: "За едно явление от електричеството"

"Възраждане" променя камерното си пространство до неузнаваемост за пиесата по Чехов

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10