С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
109 7 яну 2015, 15:37, 55357 прочитания

Шоколадът ми е много по-скъп от шоколада ти

Защо блокче "Своге" струва два пъти по-евтино в Холандия, отколкото в България

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
По Коледа обикновено стотици хиляди българи се връщат от чужбина, а с това освен светлият семеен празник настъпва и времето за сверяване на часовника с другите държави. Така за поне втора година по същото време се появява една и съща мистерия - как така там (в Холандия, Белгия или някоя друга държава от ЕС) може да е по-евтино, отколкото тук?

Този път причината е снимка на шоколад "Своге", който се продава в холандски супермаркет на цена от 0.19 евро за разновидност "апетитна ябълка" и 0.29 евро за "изненадващ вкус" с бадем или с чипс. Същите продукти се намират и в белгийски супермаркет за 0.44 евро (88 стотинки), а във великобританската верига 99p shop - два броя за един паунд (или 2.5 лв.). Така на практика се оказва, че в Западна Европа българският шоколад струва между 0.40 лв. и 1.25 лв., докато тук цената на дребно е около 1.20 лв.


"Скандално", "умишлено ли се подиграват с нас", "как ни правят на глупаци" и "не купувайте" са коментарите, които може да прочетете по темата във Facebook и някои интернет медии. Нали сме последни по доходи, нали сме най-бедните? Къде е логиката и най-вече - справедливостта?

Логика обаче има, а справедливостта не е точно основно съображение, когато компаниите ценообразуват.

Теория на продажбите 

Официалният отговор на производителя на шоколадите "Своге" - "Монделийз България" (доскоро "Крафт Фуудс") е, че компанията не може да влияе на крайните цени в търговските обекти, без значение дали те са в България или Холандия. Такова поведение дори "би било в разрез с разпоредбите на конкурентното право", уточниха още от компанията.



По правило дружеството в България разпространява своите продукти по три канала – търговци на едро, дистрибутори и т. нар. ключови клиенти, каквито са големите търговски вериги. Кой от тях и как е решил да продава "Своге" в Холандия не става ясно. Тъй като Европейският съюз представлява общ пазар, това не би било проблем. Над шоколадите не тегне акциз, а с това не следва и допълнително оскъпяване - т. е. цената зависи само от съображенията на дистрибутора и търговеца на дребно.

Ако проследим ценообразуването на един такъв шоколад, може сами да си отговорим на въпроса. Ако шоколадът "Своге" струва 1.20 лв. на рафта в България, той вероятно е бил доставен там на цена от около 0.95 - 1 лев (т. е. печалбата на магазина е около 20%). Дистрибуторите, които са го доставили, вероятно са взели допълнителни 20% или около 20 стотинки. Като извадим стойността на ДДС (20%), има голяма вероятност шоколадът да е излязъл от завода на цена от малко над 60 стотинки.

Според Retail Index Service на Nielsen пазарът на шоколадови изделия в България се оценява на близо 408 млн. лв. и на 30 134 тона годишно.
"Монделийз" е лидер в категорията "таблети" (шоколад), която се оценява на 126.2 млн. лв. за 2013 г. Компанията има пазарен дял в стойност от 77.1%, а марките й са в топ 3 на най-продавания шоколад в страната. Milka e лидер с 41.1% дял в стойност, следвана от "Своге" и "Млечен", посочват от компанията.
Обяснението

Възможните причини за чувствително по-ниската цена са поне три. Първо, и най-вероятно, е продуктите да са с изтичащ в близките дни срок на годност. Според хора от бранша има подобни случаи, при които пакетче суха супа с нормална цена от 65 ст. може да бъде продавано и на цена от 5 ст., ако компанията трябва да се освободи от голямо количество залежала стока. Преди години в центъра на София - до тогавашното кино "Култура", имаше магазин за шоколодови изделия, в който се предлагаха продукти на значително по-ниски цени с току-що изтекъл срок на годност.

Вторият възможен вариант е някой от дистрибуторите, търговците на едро или ключовите клиенти на "Монделийз" да е взел много голяма поръчка от шоколадите, за да получи по-висока отстъпка от заводската цена. При това положение е възможно да са му останали допълнителни количества, които не успява да пласира в България и за които е успял да постигне споразумение с холандски дистрибутор. 

Експерти по цените (които по правило обичат да остават анонимни) коментират пред "Капитал", че е право на търговеца да избере на каква цена да продава, а ако реши – дори да подарява. При откриването на първия магазин "Карфур" в България шоколадът "Милка" например (също произведен от "Монделийз България") няколко месеца се продаваше на "заводски цени" по решение на търговеца.

Тъй като холандският пазар е пренаситен, няма логика интересът да е дошъл от холандски магазини или дистрибутори. Вместо това навярно някой от България е бил проактивен и е търсил допълнителен пазар в Западна Европа, каза още специалист от пазара. Във Великобритания и Холандия ДДС е с много по-ниска стойност - в първия случай изобщо не се начислява данък върху храните, а във втория - той е едва 6%. 

Третият (и най-слабо възможен) вариант за цената от 40 ст. е това да е крадена стока в малко количество, коментира той. В такъв случай на стоката не би трябвало да има и етикет на местния език, на който да е упоменат дистрибуторът. 

Шоколадите "Своге" могат да бъдат намерени и в магазините "за 1 паунд" във Великобритания, но там се продават на близка до българската им цена. За сметка на това на опаковката няма допълнителен етикет на английски език, откъдето да става ясно кой е дистрибутора.

Фотограф: Бисера Станева
Моделът на стотинките

Във Великобритания и Западна Европа от началото на кризата са изключително популярни магазините от типа "за 1 евро" или "за 1 паунд". В един такъв - 99p shop във Великобритания може да бъде намерен и шоколад "Своге" в промоция две за един паунд. В същите магазини могат да бъдат открити и други продукти на "Монделийз" - например шоколадите Milka, Cadbury и Toblerone.

В такъв тип магазини често се намират стоки от големи брандове на необичайно ниски цени. Причината е в специфичния бизнес модел на тези магазини. "Известни сме с това, че взимаме много бързи решения и имаме завидна репутация за това, че плащаме изключително бързо на производителите," коментира в интервю изпълнителният директор на магазина Poundland Джим МакКарти. "Някои производител, като например шоколадите Cadbury (също собственост на "Монделийз" - бел. авт.), може да дойде при нас в понеделник с отказана поръчка за няколко милиона продукта. Ние ще им отговорим дали сме заинтересовани в рамките на същия ден, дори по време на същата среща. До петък ще сме продали цялата стока, а те ще са получили изплатената фактура," обяснява още МакКарти.

Т.нар. дискаунтър магазини дават отлична възможност на производителите да продадат стоката, от която по някаква причина искат бързо да се освободят (отказани поръчки, допълнителни количества, стари опаковки или странни разфасовки). Те работят на много нисък марж - 5-7%, но правят големи печалби от огромните количества продукти, които преминават през щандовете им. 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Джон Върна: Мерките срещу корупцията са лидерство, контрол и правилните хора 1 Джон Върна: Мерките срещу корупцията са лидерство, контрол и правилните хора

Експертът по криминалистичен одит пред "Капитал"

6 дек 2019, 821 прочитания

Акцентираме на отличното обслужване и пълно организационно съдействие Акцентираме на отличното обслужване и пълно организационно съдействие

Светлин Якимов, маркетинг мениджър на "Регнум Банско апарт хотел и СПА"

6 дек 2019, 579 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Банките във Великобритания се увеличават

Лондон се стреми да стимулира конкуренцията в сектора

Още от Капитал
Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Супер звук в мини тяло

Кои са най-добрите TWS слушалки на пазара

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10