Турция ще прави скоростна жп отсечка до България

Ако бъдат завършени и проектите от българска страна, до 2020 г. може да има бърза връзка между София и Истанбул.

Турция ще започне изграждането на скоростна железопътна отсечка до България през тази година. Това обяви турският транспортен министър Лютви Елван пред вестник "Дейли сабах". Новата линия ще свързва Истанбул с граничния пункт Капукъле, като тя ще преминава през Одрин. Очаква се през настоящата година да бъде подготвена обществена поръчка, която ще включва изграждането на скоростната отсечка.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
8 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    kardinalat avatar :-?
    kardinalat
    • - 1
    • + 22

    остава и да се появи реална конкуренция при пътническите превози, подобно на товарните. току виж тогава доживеем нов ж.п.ренесанс и по нашите географски ширини!

    Нередност?
  • 2
    thesecondend avatar :-?
    Втора цетка
    • - 7
    • + 5

    Да я направят транзитна, че да си нямаме съмнения в "добрите чувства"...

    Нередност?
  • 3
    x3m avatar :-|
    x3m
    • - 3
    • + 6

    До коментар [#1] от "kardinalat":

    Пътнически ЖП превоз е на загуба по презумция. Няма да има конкуренция, особено на пазар като Българския. Евентуално може да спрат държавните и дадът концесия, с общанието да дотират. Частен стопанин винаги ще е по-добър от държавен.

    Нередност?
  • 4
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat
    • + 3

    До коментар [#3] от "x3m": няма вечни презумции в икономиката!

    Нередност?
  • 5
    penapenka avatar :-|
    penapenka
    • - 2
    • + 10

    Аз пък искам да видя влак-стрела между София и Виена. Но за съжаление и сърбите, и румънците, и ние сме и*иоти и скоро няма да се сетиме. Явно само турците имат акъл в главата...

    Нередност?
  • 6
    smart_za_batkov avatar :-|
    Батков-вън
    • + 10

    До коментар [#3] от "x3m":

    Не е вярно това. На много места по света пътническият превоз е частен и печеливш. Това, което перманентно е на загуба и се субсидира е инфраструктурата (при нас НКЖИ) - но нормално, същото е и с автомобилните пътища, по които се движат автобусните превози например.

    Време е монополът на БДЖ да падне. Сега правим нови линии, по които обаче трошките на БДЖ пак не могат да се движат с над 120. А релсите позволяват движение с 200 при специални вагони с накланящи се кошове. Ако се премахне монопола ще се появи частник за линия софия бургас с такъв влак със сигурност

    Нередност?
  • 7
    babalyuga avatar :-?
    babalyuga
    • + 6

    А по-тъмните братя със собственически чувства към релсите? Не е като да нямахме дерайлирали влакове през 2014, ако е със 120-160 км/ч, не ми се мисли...

    Нередност?
  • 8
    911 avatar :-|
    911
    • + 3

    До коментар [#6] от "Батков-вън":

    В коментара Ви има неточности:

    1. В момента няма монопол за пътническите превози или поне няма известна причина една компания да кандидатства за лиценз за пътнически ЖП превози и да извършва такива.

    2. В Европа (не знам за останалата част на света) компаниите за пътнически превози са предимно държавни, като тук-там има оператори, които са частни или под формата на смесени дружества с държавно участие.

    3. ЖП секторът има категорични предимства - екологичен е, икономически ефективен (реализира огромни икономии от мащаба с увеличение на разстоянията и броя пътници/товари), сигурен е, удобен. Заради което нормалните държави структурират транспортните си мрежи с гръбнак ЖП превозите. Недостатъкът му е, че е силно капиталоемък, заради което частни компании рядко развиват мащабна дейност - обикновено само по отделни линии.

    За сметка на това автомобилният превоз е доста по-гъвкав, макар и по-скъп. В разходите му е редно да сложим не само капитала, горивата и т.н., но и замърсяванията. За съжаление замърсяването е от тип externality, т.е. външен разход, който се явява непряк за операторите и към момента реално е неоценим (или трудно оценим, но ако започнем да боравим с белодробно болни и т.н., става много дълга дискусията).
    Всъщност тежестта на този разход не го понасят автомобилните превозвачи/собственици на коли, а всички хора. Невключвайки разходите за замърсявания в себестойността на услугата, частните автомобилни оператори успяват да занижат разходите си и това им позволява да намалят цената на предлаганата услуга, да се конкурират ценово с ЖП транспорта и да вземат пазарен дял. Не ме разбирайте погрешно - ЖП и автотранспортът трябва да виреят в симбиоза - според конкурентните си предимства, но не едното за сметка на другото.

    Проблемът е, че в България отдавна нямаме транспортна политика - такава следва да се прави на национално и над-национално ниво - защото транспортната система е един организъм. Не може да се разглежда частично, на парче. И трябва стратегическо управление. Каквото у нас заради политическия фактор отдавна няма. Лобитата на частните автобусни превозвачи са тези, които много помагат за това ЖП превозите у нас да се неглижират, сякаш напук на европейските практики. Това се вижда много ясно и при проектите за инфраструктура - магистрали за сметка на ЖП линии. Няма лошо в магистралите. Но стратегията на цяла Европа е да има равенство между размера на тези 2 вида инвестиции. Ние от известно време на сам ясно саботираме тази стратегия без никакъв анализ или обяснение защо го правим.

    Между другото липсата на кадърно управление на транспорта много ясно си личи в София - вместо важните за един град, столица при това, да са гражданите, хората, София дава път на колите - т.е. потреблението на горива, замърсяването, лошата градска среда...
    Би трябвало да е обратното - хората да се придвижват безпроблемно - бързо и лесно. Това се постига, когато публичният транспорт - градски и междуградски - е добре интегриран и хората лесно се прекачват между превозните средства, а те от своя страна се движат бързо и с предимство. Това в София го няма, защото няма такава политика.

    4. Не може да говорите за "трошките на БДЖ". Трошките са на българската държава, защото БДЖ е държавно дружество. Т.е. собственост са на Вас, на мен, на всички в България. Ако за всичките тези години сме допуснали влаковете да станат трошки, това означава че сме избирали държавници, които са го допуснали. Поради липса на кадърност или заради престъпни практики. Т.е. всички ние сме преките отговорни за "трошките".

    Крайно време е да се прекрати мисленето, че държавното управление е лошо. Защо не е лошо в Германия, в Швейцария, в Англия..? Лоши са хората, които излъчваме за управители, това е. В нас е грешката. Държавата, това сме ние. Няма на кого да прехвърляме вината.

    Апропо, Турция не случайно инвестира във влакове. Освен ясните предимства на ЖП транспорта (изброил съм ги горе), това е и ясен политически ангажимент, който ги интегрира много безшевно в ЕС. Т.е. не трябва де чудим защо има подкрепа за еврочленството на Турция.



    Нередност?
Нов коментар