Турция ще прави скоростна жп отсечка до България
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Турция ще прави скоростна жп отсечка до България

Турция ще прави скоростна жп отсечка до България

Ако бъдат завършени и проектите от българска страна, до 2020 г. може да има бърза връзка между София и Истанбул.

10485 прочитания

© Мария Съботинова


Турция ще започне изграждането на скоростна железопътна отсечка до България през тази година. Това обяви турският транспортен министър Лютви Елван пред вестник "Дейли сабах". Новата линия ще свързва Истанбул с граничния пункт Капукъле, като тя ще преминава през Одрин. Очаква се през настоящата година да бъде подготвена обществена поръчка, която ще включва изграждането на скоростната отсечка.

Инфраструктурни амбиции

Турция планира няколко големи инфраструктурни проекта, които ще започне скоро. Единият от тях е новата модерна жп линия от Истанбул до българската граница. Другите проекти са изграждането на магистрала в Северна Мармара с обща дължина 115 км, която включва и построяването на трети мост над Босфора. Той ще бъде най-дългият висящ мост с включена магистрална и жп линия.

Турският министър Елван допълни, че приоритетите на южната ни съседка са изграждането на високоскоростни жп линии до съседните държави, както и построяването на летища в Одринска Тракия, както и в градовете Йозгат и Ризе в Мала Азия.

Елван подчерта, че са засилени пътните връзки с Гърция, както и са модернизирани напълно жп линиите в тази посока. Той обяви, че очаква Гърция също да обнови своята железопътна мрежа към границата си с Турция.

Светлина в тунела и откъм България 

В същото време България може и да успее да завърши през 2015 г. по-голямата част от скоростното жп трасе от турската и гръцката граница към Пловдив и след това към София. За момента са изградени 18-километровата линия от Свиленград до турската и гръцката граница, както и отсечката от Пловдив до Димитровград. До края на 2015 г. трябва да бъде модернизирана линията от Димитровград до Харманли, която е готова 70%, и Харманли - Свиленград, която е завършена наполовина. По този начин се завършва напълно трасето от Пловдив до турската граница. Освен това до края на тази година трябва да бъде изградена и жп отсечката от Пловдив до Септември. За новия период на финансиране по европейските фондове е включен и проектът за модернизация на жп линията от Септември до Елин Пелин. Така в комбинация с обновяването на линията от София до Елин Пелин до 2020 - 2022 г. има големи шансове да бъде модернизирано жп трасето от София до турската граница. Оттам, ако и турският проект бъде завършен, може да има бърза връзка от българската столица до Истанбул.

Турция ще започне изграждането на скоростна железопътна отсечка до България през тази година. Това обяви турският транспортен министър Лютви Елван пред вестник "Дейли сабах". Новата линия ще свързва Истанбул с граничния пункт Капукъле, като тя ще преминава през Одрин. Очаква се през настоящата година да бъде подготвена обществена поръчка, която ще включва изграждането на скоростната отсечка.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    kardinalat avatar :-?
    kardinalat

    остава и да се появи реална конкуренция при пътническите превози, подобно на товарните. току виж тогава доживеем нов ж.п.ренесанс и по нашите географски ширини!

  • 2
    thesecondend avatar :-?
    Втора цетка

    Да я направят транзитна, че да си нямаме съмнения в "добрите чувства"...

  • 3
    x3m avatar :-|
    x3m

    До коментар [#1] от "kardinalat":

    Пътнически ЖП превоз е на загуба по презумция. Няма да има конкуренция, особено на пазар като Българския. Евентуално може да спрат държавните и дадът концесия, с общанието да дотират. Частен стопанин винаги ще е по-добър от държавен.

  • 4
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat

    До коментар [#3] от "x3m": няма вечни презумции в икономиката!

  • 5
    penapenka avatar :-|
    penapenka

    Аз пък искам да видя влак-стрела между София и Виена. Но за съжаление и сърбите, и румънците, и ние сме и*иоти и скоро няма да се сетиме. Явно само турците имат акъл в главата...

  • 6
    smart_za_batkov avatar :-|
    Батков-вън

    До коментар [#3] от "x3m":

    Не е вярно това. На много места по света пътническият превоз е частен и печеливш. Това, което перманентно е на загуба и се субсидира е инфраструктурата (при нас НКЖИ) - но нормално, същото е и с автомобилните пътища, по които се движат автобусните превози например.

    Време е монополът на БДЖ да падне. Сега правим нови линии, по които обаче трошките на БДЖ пак не могат да се движат с над 120. А релсите позволяват движение с 200 при специални вагони с накланящи се кошове. Ако се премахне монопола ще се появи частник за линия софия бургас с такъв влак със сигурност

  • 7
    babalyuga avatar :-?
    babalyuga

    А по-тъмните братя със собственически чувства към релсите? Не е като да нямахме дерайлирали влакове през 2014, ако е със 120-160 км/ч, не ми се мисли...

  • 8
    911 avatar :-|
    911

    До коментар [#6] от "Батков-вън":

    В коментара Ви има неточности:

    1. В момента няма монопол за пътническите превози или поне няма известна причина една компания да кандидатства за лиценз за пътнически ЖП превози и да извършва такива.

    2. В Европа (не знам за останалата част на света) компаниите за пътнически превози са предимно държавни, като тук-там има оператори, които са частни или под формата на смесени дружества с държавно участие.

    3. ЖП секторът има категорични предимства - екологичен е, икономически ефективен (реализира огромни икономии от мащаба с увеличение на разстоянията и броя пътници/товари), сигурен е, удобен. Заради което нормалните държави структурират транспортните си мрежи с гръбнак ЖП превозите. Недостатъкът му е, че е силно капиталоемък, заради което частни компании рядко развиват мащабна дейност - обикновено само по отделни линии.

    За сметка на това автомобилният превоз е доста по-гъвкав, макар и по-скъп. В разходите му е редно да сложим не само капитала, горивата и т.н., но и замърсяванията. За съжаление замърсяването е от тип externality, т.е. външен разход, който се явява непряк за операторите и към момента реално е неоценим (или трудно оценим, но ако започнем да боравим с белодробно болни и т.н., става много дълга дискусията).
    Всъщност тежестта на този разход не го понасят автомобилните превозвачи/собственици на коли, а всички хора. Невключвайки разходите за замърсявания в себестойността на услугата, частните автомобилни оператори успяват да занижат разходите си и това им позволява да намалят цената на предлаганата услуга, да се конкурират ценово с ЖП транспорта и да вземат пазарен дял. Не ме разбирайте погрешно - ЖП и автотранспортът трябва да виреят в симбиоза - според конкурентните си предимства, но не едното за сметка на другото.

    Проблемът е, че в България отдавна нямаме транспортна политика - такава следва да се прави на национално и над-национално ниво - защото транспортната система е един организъм. Не може да се разглежда частично, на парче. И трябва стратегическо управление. Каквото у нас заради политическия фактор отдавна няма. Лобитата на частните автобусни превозвачи са тези, които много помагат за това ЖП превозите у нас да се неглижират, сякаш напук на европейските практики. Това се вижда много ясно и при проектите за инфраструктура - магистрали за сметка на ЖП линии. Няма лошо в магистралите. Но стратегията на цяла Европа е да има равенство между размера на тези 2 вида инвестиции. Ние от известно време на сам ясно саботираме тази стратегия без никакъв анализ или обяснение защо го правим.

    Между другото липсата на кадърно управление на транспорта много ясно си личи в София - вместо важните за един град, столица при това, да са гражданите, хората, София дава път на колите - т.е. потреблението на горива, замърсяването, лошата градска среда...
    Би трябвало да е обратното - хората да се придвижват безпроблемно - бързо и лесно. Това се постига, когато публичният транспорт - градски и междуградски - е добре интегриран и хората лесно се прекачват между превозните средства, а те от своя страна се движат бързо и с предимство. Това в София го няма, защото няма такава политика.

    4. Не може да говорите за "трошките на БДЖ". Трошките са на българската държава, защото БДЖ е държавно дружество. Т.е. собственост са на Вас, на мен, на всички в България. Ако за всичките тези години сме допуснали влаковете да станат трошки, това означава че сме избирали държавници, които са го допуснали. Поради липса на кадърност или заради престъпни практики. Т.е. всички ние сме преките отговорни за "трошките".

    Крайно време е да се прекрати мисленето, че държавното управление е лошо. Защо не е лошо в Германия, в Швейцария, в Англия..? Лоши са хората, които излъчваме за управители, това е. В нас е грешката. Държавата, това сме ние. Няма на кого да прехвърляме вината.

    Апропо, Турция не случайно инвестира във влакове. Освен ясните предимства на ЖП транспорта (изброил съм ги горе), това е и ясен политически ангажимент, който ги интегрира много безшевно в ЕС. Т.е. не трябва де чудим защо има подкрепа за еврочленството на Турция.




Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK