С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
14 14 яну 2015, 19:33, 7313 прочитания

Концесията на спирките в София тръгва

От кандидатите ще се иска да докажат оборот от 5 млн. лв. и опит

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
След няколко месеца колебания Столичната община все пак е на път да започне процедурата за отдаване на концесия на спирките на градския транспорт в София. Проектът с условията към кандидатите, начина за оценка на офертите им, разпределението на спирките в града и всички параметри на бъдещия договор вече е готов и се обсъжда от ресорните комисии в общинския съвет.
Накратко - за разлика от предишния път преди година, когато такава документация по темата беше подготвена, сега предквалификационните изисквания към кандидат-концесионерите са занижени. Което на теория означава, че се допуска по-широк кръг евентуални желаещи. На практика обаче очакванията за конкуренция не са особено високи, а "заподозрените" кандидати са обичайните - "Табак маркет" и веригата му Lafka. По две причини: първо, тази верига вече има сериозни позиции в търговията с цигари и вестници на дребно в множество градове, а именно този тип бизнес ще е единият от основните на спирките и, второ, разпространението на вестници и частично на цигари на едро се държи от същата група, към която е и "Табак маркет". С една дума - самият пазар на вестници и цигари на едро и дребно е доведен до състояние, при което независимо от условията на концесията самото й стартиране за множество обекти накуп предопределя изхода.

Какво се предлага


Проектът за концесиониране на спирките е включен в доклад по темата на столичния кмет Йорданка Фандъкова до общинския съвет на столицата. Преди обаче той да бъде разгледан там, в момента тече обсъждането му с комисиите по бюджет и финанси и стопанска политика в общината. В понеделник докладът беше одобрен на първо четене от първата комисия, а във вторник - от втората.

В проекта територията на София е разделена на четири, приблизително на кръст. Спирките за концесиониране са близо 2500 в съответните четири пула. Във всяка група на практика има по малко над 600 спирки, някои от които са в централната градска част, а други - в периферията. Типовете съоръжения са три. Единият представлява само пилон и кошче, вторият - пилон, кошче и навес с рекламна касета, а третият - всичко това плюс павилион за вестници, цигари и дребни пакетирани стоки. Разпределението на спирките по трите типа за четирите пула е такова, че в четирите района на София общо се падат около 1100 спирки с рекламни площи и 214 павилиона.

Според условията на конкурса, както е подготвен, един и същ кандидат няма да може да иска повече от два района на София, иначе ще бъде декласиран изобщо от цялата процедура.



За Кой е?

Кандидатите за концесията трябва да отговорят на два типа условия: за финансова стабилност и за опит. За едното те трябва да покажат минимален оборот общо за последните три години (2011, 2012 и 2013 г.) от 5 млн. лв. За другото - опит в изграждането и експлоатацията на спирки, преместваеми обекти и/или рекламни съоръжения, без да е уточнено къде.

Офертите ще се оценяват по формула, в която има три компонента: за колко време кандидатът предлага да монтира съоръженията, какви инвестиции обещава да направи в стопанисваните от него обекти и какво годишно концесионно възнаграждение предлага на общината. Първият компонент ще е с 45% тежест, вторият - с 30%, и третият - с 25%. Тоест, колкото по-бързо една компания е готова да монтира пилоните, навесите, рекламните касети и павилионите, толкова по-голям шанс има да спечели процедурата. Минималните годишни възнаграждения за общината са различни за всеки пул, но са малко над 50 хил. лв. за един. Що се отнася до инвестициите - очакванията са за около 20 млн. лв. общо за града.

Срокът на концесията ще е 15 години с възможност за удължаване с още пет.
За момента от проведеното обсъждане на проекта по време на стопанската комисия в общината става ясно, че концесията получава подкрепата на съветниците от ГЕРБ, полуподкрепа от тези от СДС и ДСБ и неодобрение от тези от НДСВ и БСП.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

БОРИКА започва да работи по проект за незабавни плащания БОРИКА започва да работи по проект за незабавни плащания

От първото тримесечие на 2021 г. потребителите ще могат да превеждат средства между банкови сметки в рамките на секунди

27 яну 2020, 1067 прочитания

Петролът падна с над 3% заради китайския вирус Петролът падна с над 3% заради китайския вирус

Опасенията за по-слабо търсене на суровината доведоха до понижение на цената на брента под 60 долара за барел

27 яну 2020, 1025 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Петролни компании се отказват от проекти заради ниските цени

Royal Dutch Shell излиза от проекта за нефтохимичен комплекс на стойност 6.5 млрд. долара в Катар

Още от Капитал
Защо си отиват експертите

Отстраняването на неудобните и неадекватните партийни назначения подменя функцията на държавната администрация

И твойто СУПТО също

Данъчната Наредба Н-18 засегна почти всяка компания в България, като създаде изключително сложна, неясна и скъпа за прилагане регулация. Скоро тя влиза в сила, а хаосът може да се избегне с повече разяснения, а не репресии

Грета Тунберг и пророците на климатичния апокалипсис

Световният икономически форум в Давос отново показа пропастта между думи и дела в областта на борбата с глобалното затопляне

Възраждането на "Пирогов"

В болницата бяха открити нови клиники и приходите я нареждат на първо място в София

Берлинска ръченица

Електронният артист Стефан Голдман за новаторския си поглед към музиката и защо винаги ще имаме нужда от човека в технологията

Ален де Ботон, писател, философ, основател на The School of Life: Ние сме любов и мрак

Ботон за емоционалната интелигентност, стоицизма и деструктивното в човешкия вид пред "Капитал"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10