Концесията на спирките в София тръгва
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Концесията на спирките в София тръгва

Някои от спирките в София са нови, но вероятно и те ще бъдат сменени

Концесията на спирките в София тръгва

От кандидатите ще се иска да докажат оборот от 5 млн. лв. и опит

Паулина Михайлова
7506 прочитания

Някои от спирките в София са нови, но вероятно и те ще бъдат сменени

© ВЕЛКО АНГЕЛОВ


След няколко месеца колебания Столичната община все пак е на път да започне процедурата за отдаване на концесия на спирките на градския транспорт в София. Проектът с условията към кандидатите, начина за оценка на офертите им, разпределението на спирките в града и всички параметри на бъдещия договор вече е готов и се обсъжда от ресорните комисии в общинския съвет.

Накратко - за разлика от предишния път преди година, когато такава документация по темата беше подготвена, сега предквалификационните изисквания към кандидат-концесионерите са занижени. Което на теория означава, че се допуска по-широк кръг евентуални желаещи. На практика обаче очакванията за конкуренция не са особено високи, а "заподозрените" кандидати са обичайните - "Табак маркет" и веригата му Lafka. По две причини: първо, тази верига вече има сериозни позиции в търговията с цигари и вестници на дребно в множество градове, а именно този тип бизнес ще е единият от основните на спирките и, второ, разпространението на вестници и частично на цигари на едро се държи от същата група, към която е и "Табак маркет". С една дума - самият пазар на вестници и цигари на едро и дребно е доведен до състояние, при което независимо от условията на концесията самото й стартиране за множество обекти накуп предопределя изхода.

Какво се предлага

Проектът за концесиониране на спирките е включен в доклад по темата на столичния кмет Йорданка Фандъкова до общинския съвет на столицата. Преди обаче той да бъде разгледан там, в момента тече обсъждането му с комисиите по бюджет и финанси и стопанска политика в общината. В понеделник докладът беше одобрен на първо четене от първата комисия, а във вторник - от втората.

В проекта територията на София е разделена на четири, приблизително на кръст. Спирките за концесиониране са близо 2500 в съответните четири пула. Във всяка група на практика има по малко над 600 спирки, някои от които са в централната градска част, а други - в периферията. Типовете съоръжения са три. Единият представлява само пилон и кошче, вторият - пилон, кошче и навес с рекламна касета, а третият - всичко това плюс павилион за вестници, цигари и дребни пакетирани стоки. Разпределението на спирките по трите типа за четирите пула е такова, че в четирите района на София общо се падат около 1100 спирки с рекламни площи и 214 павилиона.

Според условията на конкурса, както е подготвен, един и същ кандидат няма да може да иска повече от два района на София, иначе ще бъде декласиран изобщо от цялата процедура.

За Кой е?

Кандидатите за концесията трябва да отговорят на два типа условия: за финансова стабилност и за опит. За едното те трябва да покажат минимален оборот общо за последните три години (2011, 2012 и 2013 г.) от 5 млн. лв. За другото - опит в изграждането и експлоатацията на спирки, преместваеми обекти и/или рекламни съоръжения, без да е уточнено къде.

Офертите ще се оценяват по формула, в която има три компонента: за колко време кандидатът предлага да монтира съоръженията, какви инвестиции обещава да направи в стопанисваните от него обекти и какво годишно концесионно възнаграждение предлага на общината. Първият компонент ще е с 45% тежест, вторият - с 30%, и третият - с 25%. Тоест, колкото по-бързо една компания е готова да монтира пилоните, навесите, рекламните касети и павилионите, толкова по-голям шанс има да спечели процедурата. Минималните годишни възнаграждения за общината са различни за всеки пул, но са малко над 50 хил. лв. за един. Що се отнася до инвестициите - очакванията са за около 20 млн. лв. общо за града.

Срокът на концесията ще е 15 години с възможност за удължаване с още пет.

За момента от проведеното обсъждане на проекта по време на стопанската комисия в общината става ясно, че концесията получава подкрепата на съветниците от ГЕРБ, полуподкрепа от тези от СДС и ДСБ и неодобрение от тези от НДСВ и БСП.

След няколко месеца колебания Столичната община все пак е на път да започне процедурата за отдаване на концесия на спирките на градския транспорт в София. Проектът с условията към кандидатите, начина за оценка на офертите им, разпределението на спирките в града и всички параметри на бъдещия договор вече е готов и се обсъжда от ресорните комисии в общинския съвет.

Накратко - за разлика от предишния път преди година, когато такава документация по темата беше подготвена, сега предквалификационните изисквания към кандидат-концесионерите са занижени. Което на теория означава, че се допуска по-широк кръг евентуални желаещи. На практика обаче очакванията за конкуренция не са особено високи, а "заподозрените" кандидати са обичайните - "Табак маркет" и веригата му Lafka. По две причини: първо, тази верига вече има сериозни позиции в търговията с цигари и вестници на дребно в множество градове, а именно този тип бизнес ще е единият от основните на спирките и, второ, разпространението на вестници и частично на цигари на едро се държи от същата група, към която е и "Табак маркет". С една дума - самият пазар на вестници и цигари на едро и дребно е доведен до състояние, при което независимо от условията на концесията самото й стартиране за множество обекти накуп предопределя изхода.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

14 коментара
  • 1
    chicago514 avatar :-|
    chicago514

    Още много Лафки ще гледаме.

  • 2
    azmatahari avatar :-P
    azmatahari

    "минимален оборот общо за последните три години (2011, 2012 и 2013 г.) от 5 млн. лв."
    Грижата на общината за малкия и среден бизнес.
    Те си знаят на кого ще ги дават, остава да го обявят.

  • 3
    smart_za_batkov avatar :-|
    Батков-вън

    няма да е зле ел таблата за оставащо време, както и таблата с информацията да се преместят в новите спирки при подмяната, за да се намали броя на стърчащи от земята железа

  • 4
    spindi avatar :-|
    spindi

    Сега "експертите" ще ни кажат защо не трябва да стане така.

  • 5
    hgg21387465 avatar :-|
    hgg21387465

    Доколкото си спомням Лафка рекламираха именно в Капитал. Та, Капитал, я кажете КОЙ? И, оставете това, че рекламата минала през медиа шоп. Това не е сериозно. Едно издание, което уважава себе си и политиката, която води, винаги може да откаже реклама с компании, които са дискредитирани с аргумента "конфликт на интереси". Колкото до изграждането на павилиони по спирките, такава тъпотия няма никъде по света - грозно, мизерно и затормозяващо правото ми на придвижване.

  • 6
    spindi avatar :-|
    spindi

    До коментар [#2] от "azmatahari":

    Мисля, че 5 милиона за 3 години е нормално за търговско или производствено предприятие.

  • 7
    azmatahari avatar :-?
    azmatahari

    До коментар [#6] от "spindi":

    Нормално е, но предназначението на тези обекти и условията за кандидатстване предполага заемането им от досегашните монополисти.
    А и ЕС беше извел някаква смешка "Мисли за малкия".

  • 8
    conservamus avatar :-|
    conservamus

    Чудя се дали ако самата ДПС беше на власт, Пеевски щеше така спокойно да си ... вее работата, с извинение ... , и дали всъщност не му е по-удобно да прави това зад паравана на ГЕРБ - какво като има много съвестни в тази партия, нали главните в нея са зависими...

    Защо казвам това - явно, че сега Цеко е новия Цветан, КФН - личната СЕМ със финансови правомощия, Горанов - човекът-правителство, т.н. ... Ковачки, който ще изпере фалиралите пенсионни фондове в НОИ, а и автобусните компании (ТИМ - Етап-Груп, т.н), които ще облажат ако наистина се реши всяка община да решава дали влак или автобус да ходи до нея...
    Въобще очертава се една блудкава топка политическа гнилоч, която надали е по силите на реформаторите, ако са останали реформатори във въпросния блок, разбира се.

  • 9
    conservamus avatar :-|
    conservamus

    Да. И гаврата на Лафка на латиница. Смешно, добре, но сега от всяка спирка да ми се вре на латиница Български - ... има да има изпочупени витрини бол, горките спирки на градския транспорт, ще бъдат по-окаяни и от сега ако Лафка спечелят...

  • 10
    cezar_cezar avatar :-|
    есе

    До коментар [#8] от "conservamus":

    Едно уточнение: Етап Груп, както и Ивконито са турски автобусни компании, но пък и Боко напоследък си става се по-близък с турците.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK