Да спечелиш от пазарните движения
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Да спечелиш от пазарните движения

Да спечелиш от пазарните движения

Високият долар ще оскъпи вноса на някои стоки, но слабото евро и падналите цени на горивата влияят позитивно на повечето сектори

Калина Горанова, Константин Николов, Деница Ватева
8221 прочитания

© shutterstock


За пръв път от доста време насам европейската икономика е изправена пред една предизвикателна комбинацията. От една страна, това е ниската цена на горивата след сриването на цената на петрола, а другата е последвалото обезценяване на еврото спрямо долара. В България за три месеца бензинът и дизелът поевтиняха с почти 25%, а спадът в курса на еврото спрямо долара е около 8% за същия период.

Крайният резултат от уравнението не може да бъде нито само положителен, нито само отрицателен, като това кой бизнес от коя страна на нулата ще попадне зависи основно от това доколко разчита на суровини и продукти с добавена стойност, които са внос от доларови пазари, и доколко самият той е насочен към износ в държави извън евросъюза.

Съчетаването на двата фактора евтино гориво и обезценяване на еврото може да доведе до икономически ползи в няколко посоки. По-ниската цена на горивата теоретично би трябвало да се отрази положително по цялата верига на производство и доставки на различните бизнеси, като даде възможност на отделни сектори да поемат глътка въздух. Обезценяването на еврото спрямо долара пък означава стимулиране на износа и по-добри конкурентни позиции на европейските стоки на доларовите пазари, стимул за производители и износители да се развиват на един по-широк фронт и да открият нови пазарни възможности.

За търговците, които разчитат основно на внос на стоки, произведени извън европейските пазари, по-скъпия долар ще означава и увеличаване на цените на продаваните стоки в пределите на страната. Или с други думи телевизорите (или поне някои от тях), както и компютрите може и да поскъпнат, но експортно ориентираните компании, може и да намерят нови възможности. 

Индустрия

В полето на тежката индустрия равносметката дали бизнесът печели или не от спада на цената на горивата и силния долар е предмет на сложна калкулация, между износа на компанията и това, което трябва да внесе като суровини за производството си. В сметката трябва да се вземе под внимание кои са основните пазари на предприятията. За експортно ориентираните компании, които се развиват на широк фронт, по-слабото евро е безспорна възможност.

"Ние щяхме да спечелим нещо, в случай че формирането на цената на газа върви на база петролните цени, а цената падна само с 30 стотинки", смята Васил Александров, изпълнителен директор на "Агрополихим", като производителят на торове използва газа не само като енергиен ресурс, но и като основна суровина в производството си. Въпреки че компанията изнася едва 5% от продукцията си в Европа, а останалият износ отива за Северна и Южна Америка и Африка, Александров калкулира в равносметката дали компанията печели или не, суровините, които трябва да бъдат закупени за производството, които са в долари, като суровите фосфати например, които се внасят от Макоро, Йордания и Сирия, или сярната киселина, която по думите му медодобивният комбинат в Пирдоп "Аурубис" котира в долари.

Далеч по-оптимистичен е Антон Петров, представител на гръцката металургична група Viohalco (част от която са предприятия като "Стомана индъстри" и "София мед"), която работи на 70 - 75% за износ. Според него експортно ориентираните компании със сигурност ще спечелят на доларовите пазари, тъй като ще бъдат по-конкурентни на тях, като в крайна сметка това ще стимулира експорта. По думите на Петров поскъпването на долара ще донесе ръст на брутния вътрешен продукт на страната и ще стимулира износителите да търсят по-далечни пазари. "Надцененото евро толкова дълги години спъваше експорта на Европа като цяло и на България", смята той. "Потенциалът на България да се развива икономически са външните пазари. Сега се дава такъв шанс", продължава представителят на Viohalco.

В един от най-живите индустриални сектори - производството на машини и оборудване, работят компании, които са доставчици основно за европейския пазар и влиянието няма как да е силно. Сред тях са производители на автомобилни части, компоненти за различни индустрии, компании за лагери, хладилници и др. Според Ивайло Петров, директор на завода за автомобилни компоненти "Магна Пауъртрейн Пловдив", промените във валутния курс не се отразяват на българското предприятие, макар компанията майка да е от Северна Америка - канадската Magna International. "Внасяме в евро и изнасяме в евро, като работим за европейски заводи и договорите са фиксирани", казва мениджърът. Ако има някакво превалутиране, то се извършва в централата на групата. Много малко са азиатските доставчици на компанията в Пловдив и отражението им върху общия бизнес е минимално. Подобна е ситуацията и в целия сектор за автомобилни компоненти - фирмите отварят производства в България, за да са близо до големите заводи на автогигантите в Германия, Франция, Словакия, Румъния и др.            

Земеделие

Поевтиняването на горивата и движението на валутите може да се окаже добра новина и за земеделския сектор, но все още прогнозите са трудни. При полските култури около 15% от разходите за един декар са за горивата, ползвани в селскостопанската техника по изчисления на бранша. "Ниските цени дойдоха след нашите големи разходи за горива през лятото и есента, но през тази година има известно забавяне в някои дейности и е възможно част от колегите да са се възползвали от тях", коментира заместник-председателят на асоциацията на зърнопроизводителите Ангел Вукодинов. По думите му евентуалното задържане на ниските нива би било от полза за бранша. Следващите дейности в сектора са през пролетта. "Голямата кампания обаче е през лятото и есента, когато имаме жътва и сеитба и правим около 60 - 70% от разходите за горива", пресметна още Вукодинов. Според управляващия директор на Agricorе Петър Димитров, освен че горивата са съществена част от разходите за производство, ниските цени на петрола водят след себе си и до евентуално по-ниски и на природния газ, а оттам и до поевтиняване на торовете в средносрочен план.  "Тоест, ако се задържи тенденцията, ще имаме намалени разходи за производството и по-ниска себестойност на продукцията за реколта 2015", коментира Димитров.

Валутните изменения в момента се отразяват по-скоро положително на производителите по отношение на продажните цени. "При непроменени нива на цените на зърнените култури силният долар практически води до повишение на цените, деноминирани в евро, а оттам и тези в левове у нас", каза още Димитров. По думите му при маслодайния култури, особено при слънчогледа, където международната търговия е предимно деноминирана в долари, макар и цените номинално да спадат в последния месец и половина, цените в лева се задържат непроменени заради слабото евро. "Това е в някаква степен подвеждащо за продавачите, които мислят, че цените са подкрепени от фундаментални фактори. Много е вероятно скоро положителеният ефект от силния долар да се изчерпи и цените и в евро/лева да тръгнат надолу", смята още Димитров. Според Ангел Вукодинов заради по-силния долар българското зърно би трябвало да е в малко по-благоприятна позиция. Същевременно обаче валутното изменение има и друго лице за бранша, защото може да оскъпи техниката и използваните консумативи в сектора, част от които се внасят от държави извън ЕС, като Китай например.

Транспорт

Безспорният сектор, който ще спечели от спада на горивата е транспортът. Спадът на горивата беше окачествен от превозвачите като "глътка въздух" за тях, като на територията на страната горивото е около 50% от разходите, а в Европа около 40% (заради по-големите пътни такси). Доколко обаче по-ниските разходи на превозвачите ще се отразят сериозно по веригата е спорно. Qatar Airways например наскоро обявиха, че ще има намаляване на таксата за гориво. От ръководството на БДЖ също съобщиха, че компанията ще отчете по-малко годишни разходи по това перо от 1 - 1.5 млн. лв., тъй като около 20% от мрежата му не е електрифицирана и по нея дружеството ползва дизелови мотриси. В случая с БДЖ обаче клиентите едва ли ще усетят нещо от намалелите разходи за превозвача заради лошото му финансово състояние.

При автомобилните компании ефектът от по-ниската цена на горивата се усеща от товародателите моментално, тогава когато в договорите има клауза, според която всяко движение на горивото надолу или нагоре се отразява автоматично в навлото. При липсата на такава от транспортния бранш коментираха, че ефектът от спада в цените се очаква да се движи със закъснение и може да започне да се усеща в първите месеци на 2015. "Цените трябва да тръгнат надолу, но пазарът преди е бил много по-чувствителен, а сега няма голям натиск от товародателите за смъкване на тарифите за превоз", коментира наскоро Антон Стойков (в първоначалния вариант неправилно е посочено Ангел) от "Карго-партнер". При морските превози пък ситуацията е дори обърната. Операторите на основните контейнерни линии като Maersk Line, MSC, CMA CGM, COSCO, China Shipping и др. например от няколко години на всеки 3 или 6 месеца обявяват намерения за увеличение на навлото на база 20-футов контейнерен еквивалент, като обикновено в последния момент се отказват от намеренията си, обясниха от спедиторския бранш. Последното, обявено подобно намерение например е било в средата на декември за 750 долара за 20-футов контейнерен еквивалент, т.е. 1500 долара за 40-футов контейнер. Или вместо да се говори за смъкването на цените, е имало изявено, макар и само намерение, за увеличаване на навлото.

Строителство

Секторът има силна надежда цените на горивата да се задържат на сегашните ниски нива до лятото. Сега повечето от големите магистрални участъци са на ниво изкопни работи и тогава се очаква да започне асфалтирането им, а за това ще е необходим битум, който формира около 25 - 30% от общата цена на строителството. Под различни форми горивата формират около половината от себестойността в пътното строителство. Освен битума това са разходите за транспорт и механизация, въпреки че транспортните компании се опитват да не свалят цената на услугите. Колкото до битума, в момента той се продава за 750 - 800 лева на тон, като през лятото миналата година цената е била над 1000 лева. Компаниите имат възможност да сключват фючърсни сделки, каквато практика има при жп строителството, което е силно чувствително към цената на желязото и съответно на релсите, но при битума подобна практика няма, тъй като строителите не са склонни да блокират финансови средства в размер на милиони левове, за да подсигурят по-евтина суровина за асфалтиране, а банките трудно отпускат кредитен ресурс. 

Техника

Безспорно сред най-засегнатите от скъпия долар е пазарът на техника и IT продукти. От големите вериги "Техномаркет" и "Технополис" заявиха, че се очакват плавни увеличения на цените, тъй като част от електрониката идва от азиатски производители като Китай, Тайван и др. Въпреки това поскъпването няма да е рязко. "Големите производители имат дългосрочни договори с фиксирани валутни курсове", заяви Божидар Колев, съсобственик на "Технополис". В складовете все още има останала техника и по този начин нарасналите цени би трябвало да се усетят след месец-два, когато ще се отрази и промененият валутен курс. Според Колев и изпълнителния директор на "Техномаркет" Николай Китов ритейлърите ще се опитат да облекчат увеличението за крайните клиенти.

Голяма част от продуктите вече се произвеждат в цяла Европа. Например едрата бяла техника и значителен процент от телевизорите се правят в страни като Великобритания, Унгария и др. Същевременно те използват китайски панели и части, които се доставят до заводите им на доларови цени. Така че ще има повишение и при тях, макар и по-малко в сравнение с други стоки.

Най-значителното нарастване на цените ще е основно при компютрите и IT продуктите и компоненти, които се произвеждат в Азия, както и при телевизорите от най-ниския ценови сегмент, казват от бранша. Според Ралица Килиан, изпълнителен директор на дистрибутора "Солитрон", повишените цени ще се усетят през следващите месеци с новите доставки. Николай Китов смята, че всички в сектора са наясно, че повишението на цените не може да следва изцяло това на валутния курс и затова и ритейлърите и производителите режат от маржовете си. Естествено всичко при ритейлърите е въпрос на преговори с доставчиците, които текат и в момента, затова покачването е трудно за определяне. В някои групи може да е 2 - 4%, в други пък 5 - 10%. 

Автомобили

Пазарът на автомобили няма да бъде засегнат от скъпия долар, е прогнозата на компаниите - вносители в сектора. Основната част от продаваните тук коли се произвеждат и внасят от Европа. Азиатски производители като Toyota, Hyundai и др. имат заводи на континента, за да се възползват от облекченията в общността. Част от популярните модели тук като X серията на BMW и GL на Mercedes се произвеждат в САЩ. Но от компаниите производители казват, че по-скъпият долар засега няма да се прехвърли и усети в крайната цена на тези модели заради консервативната валутна политика на групите и дългосрочното валутно хеджиране. Разбира се, при по-голямо повишение и евентуален паритет долар - евро в бъдеще вече могат да се очакват промени в продажната стойност.

За пръв път от доста време насам европейската икономика е изправена пред една предизвикателна комбинацията. От една страна, това е ниската цена на горивата след сриването на цената на петрола, а другата е последвалото обезценяване на еврото спрямо долара. В България за три месеца бензинът и дизелът поевтиняха с почти 25%, а спадът в курса на еврото спрямо долара е около 8% за същия период.

Крайният резултат от уравнението не може да бъде нито само положителен, нито само отрицателен, като това кой бизнес от коя страна на нулата ще попадне зависи основно от това доколко разчита на суровини и продукти с добавена стойност, които са внос от доларови пазари, и доколко самият той е насочен към износ в държави извън евросъюза.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    romolus avatar :-?
    Додо

    А нещо за Аурубис ( цената на медта пада тези дни много рязко) и Лукойл, като най-големите компании в България, и техните приходи, и съответно, ефектите върху БВП, бюджет и т.н.?

  • 2
    edin131 avatar :-|
    edin drugii

    абе що не усетихме падането на цените на петрола по цените на стоките ,нали преди се вдигаха поради вдигане на петрола ,а руския газ защо не е 2 пъти по евтин още ,нали беше вързан с долара ,ли изведнъж се отвърза

  • 3
    rosiraycheva50._ avatar :-|
    Роси

    В България уж има пазарна икономика,но не съвсем.Цените почти винаги са само нагоре.

  • 4
    istorik avatar :-|
    ISTORIK

    Петролът (бензинът) послъпва - поскъпват и всички останали стоки, поскъпват и услугите.

    Петролът (бензинът) поевтинява - поскъпват и всички останали стоки, поскъпват и услугите.

    Странна пазарна логика...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK