Продажбите на автомобили в ЕС с първи ръст от 6 години
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Продажбите на автомобили в ЕС с първи ръст от 6 години

Продажбите на автомобили в ЕС с първи ръст от 6 години

Повишението се дължи основно на отстъпки и правителствени програми

3335 прочитания

© BOGDAN CRISTEL


През 2014 г. продажбите на автомобили в Европейския съюз са нараснали след шест поредни години на свиване, показват данните на Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA). Покачването на продажбите с 5.7% през миналата година е постигнато благодарение на правителствени инициативи като данъчни облекчения, дилърски отстъпки и преориентирането на потребителите към по-достъпни марки като Dacia и Skoda, отбелязва Reuters.

Големи пазари

Сред големите пазари най-значителен ръст има в Испания и Великобритания, където регистрациите на нови автомобили са се увеличили със съответно 18.4 и 9.3%. Това е спомогнало през годината да бъдат продадени общо 12 550 771 автомобила. Статистиката на ACEA обхваща и Норвегия, Исландия и Швейцария, като заедно с тези пазари повишението на продажбите е с 5.4% до над 13 млн. автомобила.

Най-големият пазар за нови коли Германия отчита ръст от 2.9% на годишна база. Във Франция обаче повишението е едва с 0.3%, което се дължи на свиването с 6.8% на продажбите през декември заради влошаващите се икономически условия. Според френската асоциация на автомобилната индустрия няма причини да се очаква подобрение на пазара и през 2015 г. За целия ЕС ръстът през декември също е по-слаб – с 4.7% на 951 хил. превозни средства. В България регистрациите са нараснали с 5.2% до 20 359 автомобила за цялата 2014 г., но през последния месец на годината се наблюдава спад със 7.8%.

Специални условия

Повишените продажби в Европа обаче не са повод да се говори за истинско възстановяване на потребителското доверие, тъй като идва в резултат на специални инициативи на компаниите и правителствата да стимулират продажбите. "От 2000 г. насам не сме имали толкова малко продажби на частни лица. Голямата част от продажбите са корпоративни и търговски поръчки", отбелязва Петер Фус, анализатор на автомобилния сектор в EY. "Европейският автомобилен пазар се отделя от дъното, но тепърва ще излиза от кризисното състояние", добавя експертът, според когото през 2015 г. пазарът ше нарасне с по-скромните 3%.

В Испания правителството неколкократно удължава срока на схемата за материално стимулиране, известна като Plan PIVE, чрез която се предлагат отстъпки за превозни средства с ниски емисии на вредни газове. Благодарение на тази схема потребителите могат да заменят стария си автомобил с нов, при което получават отстъпка от 2000 евро от цената. Половината сума идва от правителството, а другата половина от производителя.

Сред отделните марки най-добри резултати е постигнала Dacia, която е собственост на френската Renault. При нея нарастването на продажбите достига 23.3% през 2014 г. Подразделенията на Volkswagen - Skoda и Seat, също отбелязват значителен ръст от по 14%, докато луксозните марки Audi, BMW и Mercedes нарастват с по под 6%.

През 2014 г. продажбите на автомобили в Европейския съюз са нараснали след шест поредни години на свиване, показват данните на Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA). Покачването на продажбите с 5.7% през миналата година е постигнато благодарение на правителствени инициативи като данъчни облекчения, дилърски отстъпки и преориентирането на потребителите към по-достъпни марки като Dacia и Skoda, отбелязва Reuters.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK