През 2014 г. продажбите на автомобили в Европейския съюз са нараснали след шест поредни години на свиване, показват данните на Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA). Покачването на продажбите с 5.7% през миналата година е постигнато благодарение на правителствени инициативи като данъчни облекчения, дилърски отстъпки и преориентирането на потребителите към по-достъпни марки като Dacia и Skoda, отбелязва Reuters.
Големи пазари
Сред големите пазари най-значителен ръст има в Испания и Великобритания, където регистрациите на нови автомобили са се увеличили със съответно 18.4 и 9.3%. Това е спомогнало през годината да бъдат продадени общо 12 550 771 автомобила. Статистиката на ACEA обхваща и Норвегия, Исландия и Швейцария, като заедно с тези пазари повишението на продажбите е с 5.4% до над 13 млн. автомобила.
Най-големият пазар за нови коли Германия отчита ръст от 2.9% на годишна база. Във Франция обаче повишението е едва с 0.3%, което се дължи на свиването с 6.8% на продажбите през декември заради влошаващите се икономически условия. Според френската асоциация на автомобилната индустрия няма причини да се очаква подобрение на пазара и през 2015 г. За целия ЕС ръстът през декември също е по-слаб – с 4.7% на 951 хил. превозни средства. В България регистрациите са нараснали с 5.2% до 20 359 автомобила за цялата 2014 г., но през последния месец на годината се наблюдава спад със 7.8%.
Специални условия
Повишените продажби в Европа обаче не са повод да се говори за истинско възстановяване на потребителското доверие, тъй като идва в резултат на специални инициативи на компаниите и правителствата да стимулират продажбите. "От 2000 г. насам не сме имали толкова малко продажби на частни лица. Голямата част от продажбите са корпоративни и търговски поръчки", отбелязва Петер Фус, анализатор на автомобилния сектор в EY. "Европейският автомобилен пазар се отделя от дъното, но тепърва ще излиза от кризисното състояние", добавя експертът, според когото през 2015 г. пазарът ше нарасне с по-скромните 3%.
В Испания правителството неколкократно удължава срока на схемата за материално стимулиране, известна като Plan PIVE, чрез която се предлагат отстъпки за превозни средства с ниски емисии на вредни газове. Благодарение на тази схема потребителите могат да заменят стария си автомобил с нов, при което получават отстъпка от 2000 евро от цената. Половината сума идва от правителството, а другата половина от производителя.
Сред отделните марки най-добри резултати е постигнала Dacia, която е собственост на френската Renault. При нея нарастването на продажбите достига 23.3% през 2014 г. Подразделенията на Volkswagen - Skoda и Seat, също отбелязват значителен ръст от по 14%, докато луксозните марки Audi, BMW и Mercedes нарастват с по под 6%.
През 2014 г. продажбите на автомобили в Европейския съюз са нараснали след шест поредни години на свиване, показват данните на Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA). Покачването на продажбите с 5.7% през миналата година е постигнато благодарение на правителствени инициативи като данъчни облекчения, дилърски отстъпки и преориентирането на потребителите към по-достъпни марки като Dacia и Skoda, отбелязва Reuters.
1 коментар
Нормално, предвид цените на горивата.