Евтините горива заплашват зелените автомобили
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Евтините горива заплашват зелените автомобили

Акциите на производителя на елетромобили of Tesla Motors загубиха 15% от стойността си за последните 6 месеца

Евтините горива заплашват зелените автомобили

Електроенергията от възобновяеми източници засега остава незасегната

4192 прочитания

Акциите на производителя на елетромобили of Tesla Motors загубиха 15% от стойността си за последните 6 месеца

© REBECCA COOK


Спадът на цените на петрола няма да се отрази на генерирането на електричество от зелени източници, но ще намали продажбите на електрически, хибридни автомобили и биогорива. Това предупреждава Международната агенция за възобновяема енергия IRENA, цитирана от Financial Times.

"Зелените" автомобили се конкурират директно с колите, движещи се с бензин, които стават значително по-евтини за експлоатация с поевтиняването на горивата, особено в САЩ, отбелязва генералният директор на агенцията Аднан Амин. Той обаче изтъква, че електроцентралите, използващи вятърна енергия, соларни панели и други възобновяеми източници, не би трябвало да бъдат засегнати, тъй като цените на петрола не се отразяват директно на производството на енергия.

Трудна конкуренция

"Не виждаме директен ефект от цените на петрола върху генерирането на енергия. Едва около 5% от световното производство на електроенергия идват от централи, захранвани с петрол", изтъква директорът на базираната в Абу Даби агенция. "Очакваните последствия ще са в инвестициите в производството на течни биогорива, както и на превозни средства с електрическо и хибридно задвижване", добавя той.

В САЩ вече се движат над 250 хил. напълно електрически коли, но данните на Electric Drive Transportation Association показват, че електрическите и хибридните автомобили все още представляват само 3.6% от пазара на автомобили. Продажбите им бяха стимулирани от високите цени на петрола през последните години, но резкият им спад през последните шест месеца, изглежда, променя пазарните тенденции.

Това се отрази на акциите на производителя на електромобили Tesla Motors, които загубиха 15% от стойността си за последната половин година. В САЩ, където горивата не се облагат с федерални данъци, цената на бензина достигна 2 долара за галон. Анализаторът от Morgan Stanley Адам Джонас изчислява, че при такива цени една електрическа кола ще се изплати чрез спестените разходи за гориво чак след 14 години. Зелените автомобили обаче остават актуални в повечето европейски държави, където акцизите правят горивата 4-5 пъти по-скъпи, отколкото в САЩ.

Оптимизъм за сектора

Аднан Амин отбелязва, че рязкото обезценяване на петрола създава несигурност в цялата зелена индустрия, и допуска, че може да доведе до спад и на цените на природния газ, което вече може да се окаже проблем за вятърните и соларните централи. Амин все пак остава оптимистичен за перспективите пред сектора, тъй като той се е развил значително, откакто агенцията е започнала да функционира преди четири години.

"За този период се наблюдава качествена разлика в потенциала на ВЕИ сектора, особено по отношение генерирането на енергия", заявява той, посочвайки огромния спад в цената на фотоволтаичните панели и други средства за генериране на зелена енергия. Цените на соларните панели са спаднали със 75% спрямо 2009 г., показват данните на IRENA. Общите инсталационни разходи за големи соларни паркове са спаднали с 65% между 2010 и 2014 г.  Това е довело до сериозни инвестиции в този сектор дори в богатия на петрол Среден Изток. Наскоро правителството в Дубай е сключило договор за нова соларна централа, която ще продава електричество за под 6 щатски цента за киловатчас. "Това е с 2-3 цента по-евтино от електричеството, добивано от газ в Дубай", изтъква Амин.

Според последния доклад на IRENA на много места по света централите, разчитащи на вятърна, водна, геотермална енергия и биомаса стават конкурентни или дори по-евтини спрямо централите работещи с въглища, петрол и газ – дори без финансовата подкрепа на правителствата и въпреки спадащите цени на петрола. Цената на зелената енергия обаче се различава в отделните страни, като някои технологии като офшорните вятърни паркове остават скъпи.

Данните на агенцията също така показват, че общият дял на ВЕИ сектора в световен мащаб не се разраства достатъчно бързо, за да бъде реално силна алтернатива на замърсяващите изкопаеми горива. Възобновяемата енергия е отговаряла за 22% от генерираната електроенергия през 2013 г. и за 19% от общото потребление, което включва енергията за отопление и транспорт. Второто число обаче почти не се е променила спрямо 2011 г., когато ООН поде инициатива за удвояване на дела на зелената енергия до 2030 г.

Спадът на цените на петрола няма да се отрази на генерирането на електричество от зелени източници, но ще намали продажбите на електрически, хибридни автомобили и биогорива. Това предупреждава Международната агенция за възобновяема енергия IRENA, цитирана от Financial Times.

"Зелените" автомобили се конкурират директно с колите, движещи се с бензин, които стават значително по-евтини за експлоатация с поевтиняването на горивата, особено в САЩ, отбелязва генералният директор на агенцията Аднан Амин. Той обаче изтъква, че електроцентралите, използващи вятърна енергия, соларни панели и други възобновяеми източници, не би трябвало да бъдат засегнати, тъй като цените на петрола не се отразяват директно на производството на енергия.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    vassilun avatar :-(
    vassilun

    "Зелените автомобили обаче остават актуални в повечето европейски държави, където акцизите правят горивата 4-5 пъти по-скъпи, отколкото в САЩ."

    Само да не им щукне идеята още да увеличат акцизите в Европа, за да стимулират покупките на хибриди!

  • 2
    bretschneider avatar :-|
    bretschneider

    А на бас че ако петрола стане 20 долара, в Булгаристан бензина ще е лев и осеемдесе!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Сметка за смет

Сметка за смет

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK