Концесията на спирките в София заседна
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Концесията на спирките в София заседна

Столичният кмет Йорданка Фандъкова вече има положителни съгласувателни писма за проекта си за спирките от повечето заинтересовани институции.

Концесията на спирките в София заседна

Водещата темата транспортна комисия в столичната община поиска допълнителна информация

Паулина Михайлова
6704 прочитания

Столичният кмет Йорданка Фандъкова вече има положителни съгласувателни писма за проекта си за спирките от повечето заинтересовани институции.

© Мария Съботинова


Концесионирането на спирките на градския транспорт в София може би няма да се случи толкова бързо и гладко, както изглеждаше досега. Транспортната комисия към общинския съвет на столицата в сряда отложи гласуването си по темата до момента, в който получи допълнителна информация. Такава ще трябва да даде консултантът на общината, с чиято помощ е изготвена конкурсната документация за предстоящата концесия. Дата на изслушването му не е насрочена официално, но е възможно то да се състои още до седмица-две.

Навес за пораснали

Условията в бъдещия конкурс за концесионери на спирките са описани в доклад от кмета Йорданка Фандъкова до Столичния общински съвет. Според него се предвижда всичките почти 2500 спирки ще бъдат разделени на четири пула, като един кандидат-концесионер може да поиска максимум два от тях. За да се включи изобщо в процедурата, той трябва да докаже поне 5 млн. лв. оборот за последните три години общо и опит в изграждането на спирки, преместваеми обекти, рекламни съоръжения или търговски площи. При оценката на офертите с най-голяма тежест ще бъде предложението за колко време всеки желаещ е готов да монтира навесите и будките по тях, с по-малка - инвестиционното му предложение, и с най-малка - годишното концесионно възнаграждение, което е готов да плати на общината. Минимумът за последното е малко повече от 50 хил. лв. годишно за един пул, в който влизат над 600 спирки.

Логичните подозрения в секторите на рекламата и търговията на дребно са, че концесията се организира, за да бъде спечелена от "Табак маркет" с веригата му Lafka.

До момента предложението за концесията се подкрепяше от представителите в общината на ГЕРБ, СДС и ДСБ, а срещу него бяха хората от БСП и НДСВ. В момента обаче гласуването на документите реално се отлага, макар и може би не за дълго, заради питания от Прошко Прошков от десницата.

Прошков и въпросите

За да стигне до обсъждане и гласуване в зала от общинския съвет на столицата, докладът на кмета Фандъкова трябва първо да бъде обсъден от четири постоянни комисии към съвета, от които водеща е тази по транспорт. Именно там документът в сряда не беше гласуван. Въпросите, на които Прошко Прошков поиска отговори, са близо десет, макар и никой от тях да не е по същество колко кандидата очаква общината за въпросната концесия и изобщо проучван ли е евентуалният интерес. Общинският съветник настоя за информация например защо общината ще има право да премества, премахва или добавя до 5% от спирките, ако се промени градската транспортна схема, и ще трябва да плаща обезщетения на концесионера, ако надвиши този максимум, защо в проекта се допуска спирките в четирите пула да се различават помежду си, достатъчни ли са 5% от общите рекламни площи по спирките за ползване от общината, при продажбата на билети от концесионера каква ще е комисионата за него, защо павилионите и рекламните касети ще си останат за частния партньор след края на договора с него и т.н. "Политически съм "за" привличането на частни партньори за инвестиции в общината, но трябва да сме убедени, че всяка процедура се провежда без никакви съмнения за ползите за общината", аргументира се Прошков.

Въпреки готовността на съветника от ГЕРБ Зафир Зарков да отговори на всички въпроси, за да се премине към гласуване веднага, председателстваната от Радослав Тошев комисия взе решение да покани на някое от следващите си заседания консултанта на общината по темата, той да разясни всичко по натрупалите се питания и едва след това проектът евентуално да се придвижва.

Концесионирането на спирките на градския транспорт в София може би няма да се случи толкова бързо и гладко, както изглеждаше досега. Транспортната комисия към общинския съвет на столицата в сряда отложи гласуването си по темата до момента, в който получи допълнителна информация. Такава ще трябва да даде консултантът на общината, с чиято помощ е изготвена конкурсната документация за предстоящата концесия. Дата на изслушването му не е насрочена официално, но е възможно то да се състои още до седмица-две.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

22 коментара
  • 1
    pavla avatar :-P
    ПАВЛА

    А идват местни избори ...

  • 2
    pavlin_kralev avatar :-|
    Павлин Кралев

    Ако сега имаме работещ съд, би трябвало да се получат нещата както трябва......

  • 3
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    Радослав Тошев, Тошо Тошев, агент Бор - все неприятни асоциации...

  • xmm

    Спирката си е спирка и е грижа на общината да изглежда като такава.
    Ако някой иска да развива бизнес - търговски площи колкото иска.
    Аре стига малоумие!

  • xmm

    ... и е грижа на общината да изглежда ...

    И е грижа на общината да се допита до данъкоплатците дали искат нещо повече от навес и пейка!
    Айде стига с тази лакомия!

  • 6
    today avatar :-|
    today

    А какъв е проблема просто да ги пуснат на търг с явно наддаване, който даде повече той да спечели. Мене какво ме боли фара колко е оборота на някой си за последните 5 години?

  • 7
    proizvoditel avatar :-|
    proizvoditel

    Тази концесия си е огромен СРАМ !!! Как е възможно инетигентна формация като ДСБ да подкрепя тази нагла далавера, създаваща мотополно положение на една бандитска групировка. Защо не проведете търг за малки пакети спирки с предварително приета и одобрена архитектура? Нима сте доволни от чудовището, дето унищожи конкуренцията и получи монополно присъствие в големите български градове - Бургас, Варна, Русе и Бургас, където ГЕРБерските Кметове харизаха всичко на "ЛАФКА".

  • 8
    rainbou1 avatar :-?
    rainbou1

    Нашата спирка е вече с навес, преди 1-2 месеца сложиха павилион на Лавка.
    Някой би ли ми обяснил кой ще я концесионира и защо?
    Освен ако вече не е концесионирана от Табака.

  • 9
    peni_nikol.53. avatar :-|
    Peni Nikol

    Мили столичани, и на вас хич не ви е лесно :(

  • 10
    gll37355838 avatar :-|
    Дундурук

    Както беше предложено накъде, можеше да приемат опит от Европа, където подобни концесии се дават на сдружения на инвалиди или възпитаници на домове. Ама тук е Бантустания и ще ги дадат на един друг вид инвалиди.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK