Сладкият растеж на "Курабийница"

През миналата година Roobar отвори щанд на някои от най-големите изложения на биохрани по света. На снимката: Калин Класанов (вляво), Анита Класанова и Яни Драгов

Сладкият растеж на "Курабийница"

За една година продажбите на суровите биодесерти Roobar са пораснали от 800 хил. броя на 3 милиона

Гергана Михайлова
33519 прочитания

През миналата година Roobar отвори щанд на някои от най-големите изложения на биохрани по света. На снимката: Калин Класанов (вляво), Анита Класанова и Яни Драгов

© Курабийница


Осем корпоративни истории ще разкаже "Капитал Daily" в следващия месец. Те ще са на компании, които бяха отличени в Националния конкурс за иновативно  предприятие на 2014 г. Той се организира за десета поредна година от фондация "Приложни изследвания и комуникации". За "Иновативни технологии в традиционни сектори" наградата "Най-иновативно предприятие на 2014 г." получи "Аглика трейд", която "Капитал Daily" вече представи. Беше описан и награденият образователен софтуер Jumpido.

Да натрошиш шепа сурови ядки и да ги смесиш със сушени плодове в енергийно блокче може да изглежда елементарно упражнение, което отнема 5 минути време в кухнята. Но когато приготвяш рецептата ежедневно за хиляди хора по света, това престава да е толкова просто и да се изчерпва само с кулинарното ти майсторство. Може да изглежда странно, но понякога ти се налага да влезеш в ролята на машинен инженер или на преговарящ с голяма търговска верига. Макар да им коства значителни усилия, тримата предприемачи, които са се захванали с това вече трета година, не са от хората, които ще седнат да се оплакват. Общият им проект се случва през компанията "Курабийница", а продуктът се казва Roobar. Десертите на Анита Класанова, Калин Класанов и Яни Драгов са получили позитивна оценка от 36 чужди пазара, признанието у дома е наградата за "Иновации" в категорията "Качество на живот".

Суперрастеж

Когато преди година "Капитал" се срещна с екипа за пръв път, в цеха им в софийския квартал "Горубляне" работеха 12 души, а търговските книги показваха продажби на 800 хил. Roobar-чета за година и износ за 26 държави. "През миналата година продадохме 3 млн. bar-чета. Ако през 2015 не стигнем 5 милиона, ще бъде провал", казва Яни. "Вече сме 42-ма души във фирмата, а Roobar-четата стъпиха на четири континента, в 36 държави", добавя Анита. Третият в екипа, Калин, се включва, че само през миналата година в производството са инвестирани над 300 хил. лева, а плановете са тази година фабриката да се премести в нов и по-просторен дом.

В цеха на Roobar вече работят две поточни линии, а около тях са инсталирани нови съоръжения, с които се следят още по-стриктно качествата на десертите. Предстои и сертификация по ISO. Някои от машините са били специално преправяни, за да пасват на производството. "Тук нямаме готови решения. Ако кажеш примерно, че ти трябва мелачка за кайма, избор има голям. Но за нашата смес изискванията са по-специфични и е един непрестанен процес да открием вярното решение. Що мелачки изпочупихме дотук... Уж ни ги препоръчват, че били с много здрав двигател", разказва Яни.

С наличното оборудване се произвеждат 11 вида Roobar, в които има биосертифицирани съставки и храни като чия, годжи бери, мака, баобаб. Авторът на всички рецепти е Анита, която се стреми да влага не повече от 4-5 продукта в едно барче, за да са максимално изчистени вкусовете и лесни за усвояване съставките. "Наскоро научих, че това бил средиземноморски принцип в приготвянето на храната на повече от 4500 години", споделя тя, като разсъждава на глас, че завръщането към него също сигурно е новаторство, имайки предвид колко далеч от него е избягала съвременната хранителна индустрия.

Новите крачки

Успехът, който постига Roobar, оказва влияние върху конкуренцията. "Има една компания в Чехия, на която последната им серия бе изцяло в нашата посока, дори и като дизайн. Преди нямаха суперхрани, а сега и те посегнаха към тях", разказва Яни. Не това обаче е причината да подготвят нов продукт, който съвсем скоро ще извадят на пазара - протеинови барчета. Те ще са отново безглутенови, без захар и изцяло веган. Използваният протеин ще е оризов и от чия. "Те ще бъдат за активни, спортуващи хора, които освен за мускулите си мислят и за здравето си и не желаят да правят компромис с това", обяснява Яни. С Анита и Калин той решил да провери какъв избор имат трениращите хора, за които набавянето на протеини чрез храната е важно. Накупили каквото намерили в лавките на фитнес центровете и магазините за добавки и поопитали, без дори да могат да преглътнат. Ужасили се от многото химия и никакъв вкус на масово предлаганите протеинови блокчета.

"Много искахме да дадем здравословна алтернатива и на хората, които пътуват", разказва Анита и отчита като голям успех на екипа това, че са успели да стъпят в две вериги бензиностанции, където вече има и Roobar. Друго ново място са училищните павилиони за закуски. "Засега най-лесно ни е да стъпим в частните училища, където държат да има плодове и здравословни храни. Но е нужно много по-голямо усилие, за да се възприеме това като политика на национално ниво", смята Анита.

До Антарктида и назад

В момента създателите на българските биодесерти се подготвят за поредно турне по големите световни изложения, където Roobar ще има собствен щанд. "Едно от големите събития през миналата година беше в Америка, която, както знаете, е меката на bar-четата. Там чувахме само "Awesome! Awesome!" от хората, опитали Roobar", радват се тримата. Макар към онзи момент никой да не ги познава отвъд океана, десертите им са избрани да участват в кулинарен конкурс сред 300 продукта и печелят второто място. Призови места заемат в конкурси за иноваторство в Шанхай и Холандия.

Най-далечното място, да което достига Roobar през миналата година, е Антарктида. Там, в полярните студове, се оказва, че десертите от ядки и плодове са единствената храна, която не замръзва при -40 градуса, показва опитът на българската експедиция. "Ние даваме това, което му е нужно на един активен човек да извади най-доброто от себе си", казва Калин. "Във всеки от нас дебне по един супергерой и Roobar-чето е онова мъничко нещо, което отключва силата", продължава мисълта му Анита. А през това време Яни Драгов говори по телефона и се извинява, но е от Канада. Там вече също знаят какво е Roobar.

Не се продаваме, има още какво да дадем на компанията

Откъде си набавяте суровините?

Калин: Там, откъдето растат суровините - основно от чужбина. Оттук си набавяме ядките. По Коледа обаче имахме инцидент - на доставчика ни му откраднаха 20 тона биобадеми от Мусачево. Наложи ни се спешно да поръчваме от Италия.     

Смятате ли да разработите продукти от накиснати и активирани ядки?

Анита: Разбира се, но е въпрос на технологии. Едно е да накиснеш купичка ядки вкъщи, друго е тук. На нас на ден ни трябват 200 килограма бадеми, които трябва да се изкиснат и изсушат.  

Търсят ли ви инвеститори с предложения да купят дял в бизнеса?

Яни: Имахме интерес за покупка от български предприемачи миналата година. Отказахме, защото все още има много потенциал, който искаме да развием, и имаме какво да дадем на компанията.

Осем корпоративни истории ще разкаже "Капитал Daily" в следващия месец. Те ще са на компании, които бяха отличени в Националния конкурс за иновативно  предприятие на 2014 г. Той се организира за десета поредна година от фондация "Приложни изследвания и комуникации". За "Иновативни технологии в традиционни сектори" наградата "Най-иновативно предприятие на 2014 г." получи "Аглика трейд", която "Капитал Daily" вече представи. Беше описан и награденият образователен софтуер Jumpido.

Да натрошиш шепа сурови ядки и да ги смесиш със сушени плодове в енергийно блокче може да изглежда елементарно упражнение, което отнема 5 минути време в кухнята. Но когато приготвяш рецептата ежедневно за хиляди хора по света, това престава да е толкова просто и да се изчерпва само с кулинарното ти майсторство. Може да изглежда странно, но понякога ти се налага да влезеш в ролята на машинен инженер или на преговарящ с голяма търговска верига. Макар да им коства значителни усилия, тримата предприемачи, които са се захванали с това вече трета година, не са от хората, които ще седнат да се оплакват. Общият им проект се случва през компанията "Курабийница", а продуктът се казва Roobar. Десертите на Анита Класанова, Калин Класанов и Яни Драгов са получили позитивна оценка от 36 чужди пазара, признанието у дома е наградата за "Иновации" в категорията "Качество на живот".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
mb-3
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


23 коментара
  • 1
    kireto avatar :-|
    Кирето

    Браво!
    Спомням си статията от миналата година и се радвам на развитието им.
    Капитал много е удачно, когато сте писали за някоя компания, след време да напишете пак. Как се развиват, до къде са стигнали...

  • 2
    mwc42381142 avatar :-|
    mwc42381142

    Браво, а качеството на барчетата напълно оправдава ръстът на продажбите. Аз си купувам и от другите им продукти, но сега разбирам, че и Roobar са техни.

  • 3
    mitakk avatar :-|
    mitakk

    Такива статии винаги ме радват!

  • 4
    alien_s avatar :-|
    Jessika

    Пожелавам им успех и занапред, а ние имаме нужда от такива оптимистични новини.

  • 5
    pslab avatar :-|
    pslab

    Евала

  • 6
    pavla avatar :-P
    ПАВЛА

    Чудесно. Дано повече подобни новини четем.
    А и десертчетата си ги бива.

  • 7
    qvb21311044 avatar :-?
    Алф

    Стискам палци и ще си купя Roobar😊

  • 8
    abdulhazred avatar :-|
    abdulhazred

    Излиза, че на работник се падат 200-250 робарчета на ден.

    Що за средновековна производителност на труда е това?!

  • 9
    hellwitch avatar :-|
    hellwitch

    До коментар [#8] от "abdulhazred":

    Важно е да са качествени, количеството и производителността ще я подобрят. Не бери грижа. Точно гоненето на количество разваля подобни продкти до това да са най обикновени боклуци.

  • 10
    t0d0 avatar :-|
    Pandipool

    Браво! Непременно ще опитам някое друго барче ксто срещна по магазините! Досега барчетата не се славят с големия си вкус, но ако са успели да променят това - БРАВО и УСПЕХ!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход