С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
7 25 яну 2015, 21:57, 11669 прочитания

Леко по снега

Идеята за надуваеми снегоходки Small Foot хрумва на Петър Димитров след дълъг преход в планината

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Осем корпоративни истории ще разкаже "Капитал Daily" през следващия месец. Те ще са на компании, които бяха отличени в Националния конкурс за иновативно предприятие на 2014 г. Той се организира за десета поредна година от фондация "Приложни изследвания и комуникации". За "Иновативни технологии в традиционни сектори" наградата "Най-иновативно предприятие на 2014 г." получи "Аглика трейд", която "Капитал Daily" вече представи. Бяха описани и наградените образователен софтуер Jumpido и биодесертите Roobar.
"Бях убеден, че има подобен продукт, но като се разрових в интернет, установих, че се предлагат само стандартни снегоходки."Петър Димитров, автор на идеята за Small Foot

Фотограф: АНЕЛИЯ НИКОЛОВА
Предприемачът обединява усилия с местния производител на обувки "Колев и Колев".
Модерни високотехнологични материали и "опитомяване на въздуха". Това е опростеното обяснение за патентованите надуваеми снегоходки Small Foot, отличени в категорията "Иновативно новостартирало предприятие" за 2014 г.
Иван Колев


Фотограф: КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ

Идеята е проста. Авторът й Петър Димитров стигнал до нея след каране на сноуборд, когато се изгубил в гората над Банско и бил зарит до кръста със сняг. Последвал дълъг преход пеш. "Помислих си: няма ли нещо, което да мога да извадя от раницата, да го сложа на краката и да вървя, без да потъвам в снега?", разказва Димитров, който е човек с различни занимания - дизайнер на дрехи, татуист, любител на екстремни спортове. "Бях убеден, че има подобен продукт, но като се разрових в интернет, установих, че се предлагат само стандартни снегоходки", обяснява той.

Тогава решил да импровизира и прикрепил каишки към две надуваеми възглавнички. Тестът се оказал успешен на първо четене, което стимулирало нови експерименти - с различни форми, размери, начини на закопчаване и материали, продължили около година.


Почти на шега

Началото на 2011 г. отбелязва нов етап в развитието на идеята. "Почти на шега" Петър Димитров решил да участва със Small Foot в конкурс за иновативни спортни продукти, обявен от най-голямото световно изложение за спортна екипировка и мода ISPO в Мюнхен. Получил имейл, че е сред победителите в категория "Зимна екипировка". Това му осигурило безплатен щанд на ISPO и той потеглил с автобус, понесъл снегоходките и импровизирана украса - картонени образи на Йети. По време на изложението интересът към Small Foot бил огромен, а Петър Димитров напълно се убедил, че идеята си струва и че има смисъл от съвместните им усилия със съмишленика Емилиан Бонев.

Въоръжен с надежда, екипът продължава да развива продукта, подава международна заявка за дизайн, а по-късно – и за патент. Сблъсква се всички "екстри" на стартиращия малък бизнес – администрация, счетоводство, банки. Тогава се ражда втората ключова идея - да потърси подкрепа от Иван Колев, съсобственик на софийската фирма за производство на детски обувки "Колев и Колев", която е на пазара от 1996 г.



В резултат - през 2013 г. Димитров и Колев регистрират нова фирма и стават съдружници. Симбиозата е успешна не само заради финансовата инжекция - на разположение на Small Foot са машините в обувното дружество, както и специалистите на "Колев и Колев" – проектанти, конструктори, инженери. Опитът на обувната фирма се оказва незаменим и при диалога с банки, при маркетинга и търговските операции.

Снегоходките получават и друго финансиране - безвъзмездна помощ от почти 200 хил. лв. по схемата за разработване на иновации от стартиращи предприятия по програма "Конкурентоспособност". Парите са предназначени за изпитването на продукта в реални условия, за участие в международни изложения, маркетингов и финансов анализ, заплащане на патентни такси, уточнява Иван Колев. И посочва, че Small Foot вече имат патентна защита в САЩ, Канада, Япония, ЕС, Русия, Украйна.

Как се продава

Small Foot се продават чрез собствен онлайн магазин, но фирмата набира дистрибутори от цял свят. Вече има продажби в Австрия, Италия, Белгия, Холандия, Люксембург, САЩ, Хонконг. Налице е повишен интерес за покупки от Япония, дори от дестинации като остров Ява, обяснява Иван Колев.

Цената на чифт снегоходки в сайта е 200 евро за краен клиент. В България компанията води "политика на приятелски продажби" – на половина цена, с идеята феновете да тестват продукта и да споделят впечатленията си.

Изпратили писмо до легендата в сноуборда - норвежеца Терие Хаконсен. Любопитството и добрата воля на трикратния световен и петкратен европейски шампион го накарали да тества Small Foot. После Хаконсен се снимал с тях, качил снимката във Фейсбук, а негова фирма купила мостри за продажби в Норвегия. "Дали сме снегоходки за тестване и на известните български алпинисти Боян Петров и Георги Георгиев от асоциация "Свободни планини". Чакаме алпиниста Дойчин Боянов да се върне от Антарктида, за да сподели впечатленията си от тях. Отскоро продаваме и в най-популярния сайт за сноуборд екипировка www.blue-tomato.com", казва Иван Колев.

Активно за бъдещето

"Проблем е, че продуктът е непознат. Хората, които имат нужда от него, дори не подозират, че той съществува. Все още не сме стигнали до потенциалните си клиенти", обобщава Колев. И изброява за кого са подходящи снегоходките – за тези, които практикуват сноуборд, сноукайт, кайтуинг, парапланеризъм, base-джъмп, еърбординг. По думите му Small Foot са добър вариант и за спасителите в планинските служби, и за бедстващите хора, на които те оказват помощ. Добро решение могат да бъдат и за тези, които се занимават с ремонт на електрически стълбове при прекъснато електроснабдяване например. Снегоходките се предлагат и във вариант за деца.

"Продуктът се прави по изцяло нова технология. Изглежда странно. Хората нямат доверие, че е издържлив и че работи. Произвежда се в малки серии и себестойността му е сравнително висока. Това е предизвикателство за нас", обобщава Колев.

Затова предстоят инвестиции в производствени мощности, различни от тези, които сега се използват в обувната индустрия. Очакванията са, че те ще доведат до по-технологично, по-бързо и по-евтино производство. Фирмата кандидатства за финансиране по програмата за научни изследвания и иновации "Хоризонт 2020", където се състезава с проекти от цяла Европа.

"Отворени сме да работим съвместно с големи производители под някаква форма. Защото те могат да ни изкарат бързо на пазара до крайния потребител. В САЩ има интерес за покупка на права за производство на снегоходките", заявява Колев.

Компанията вече разработва нов модел Small Foot – за туристи в планината, които правят зимни преходи, и за алпинисти, които ползват алпийски котки.
Открийте разликите

Снегоходките са познато средство за ходене в снега. Индианци и ескимоси са ползвали различни варианти на дървени снегоходки. През 80-те години започва производството на олекотени метални снегоходки, заменени по-късно от пластмасовите. Общото между всички изброени варианти е, че са големи и сравнително тежки, което ги прави неудобни за пренос, освен това човек може да се нарани от тях заради стърчащите железа, обяснява Иван Колев.

Small Foot са изработени на различен принцип. Те се надуват с въздух и представляват своеобразен пояс или миниатюрна лодка без дъно. Отвореният дизайн осигурява директен контакт на обувката с терена. Гъвкавата надуваема форма разпределя равномерно теглото и осигурява добро сцепление, а фиксираната пета позволява маневреност при ходене. А котките към тях подобряват сигурността при изкачване и слизане по твърд сняг.

Small Foot се събират в малка чантичка, която се предлага в няколко разновидности – с възможност да бъде прикрепена към автомата на сноуборда например или да си я вържеш за крака, ако си парапланерист, както и да си я закачиш на раницата. Комплектът съдържа малка помпа, която позволява надуване на снегоходките за няколко минути, плюс специална капачка за лесно изпускане на въздуха и лепенки при евентуална нужда от поправка.

Засега снегоходките са преминали всички тестове за издръжливост - захапка на белгийска овчарка, гуми на джип. Няколко момчета, занимаващи се с фрийрън, тръгнали към Черни връх със Small Foot, минали без проблем специално по остри камъни, морени, клони, клек, сняг.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

Един от лидерите на българския туристически пазар - Thomas Cook, обяви фалит Един от лидерите на българския туристически пазар - Thomas Cook, обяви фалит

Компанията спря всички резервации на полети и почивки по света, след като не успя да се договори за спасителния си план

23 сеп 2019, 531 прочитания

"Рекорд" - екокари от ново поколение "Рекорд" - екокари от ново поколение

Електрокарите с литиево-йонни батерии са подходящи за чистите производства в редица индустрии

21 сеп 2019, 2308 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Финансираме се от борсата, защото лихвите по кредитите ще скочат

Войтех Чамек, главен изпълнителен директор на "Корадо груп", пред "Капитал Daily"

Споделеното падение на WeWork

За по-малко от 9 месеца основаното в Ню Йорк дружество се превърна от един от най-високооценените стартъпи в САЩ в компания със съмнително бъдеще в инвестиционните кръгове.

Тайната държавна сграда

Холдингът на икономическото министерство ДКК е купил право на строеж в свързаното дружество "София тех парк" срещу 22 млн. лв.

Летящите линейки, които властта не дава на хората

Частните хеликоптери работиха на загуба пет години. Сега е ред на държавата

Тайният живот на "затворените" сметища

Градските депа за боклуци, които на документи са закрити, се ползват незаконно, което освен до пожари може да доведе до санкции от ЕС

20 въпроса: Магдалена Малеева

Със същия устрем, ентусиазъм и дисциплина, с които печели титли в тениса, Малеева развива и всички проекти, с които се захваща

Ново място - Cafe 1920

Традиционната българска кухня с модерен прочит