Леко по снега
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Леко по снега

Снегоходки Small Food

Леко по снега

Идеята за надуваеми снегоходки Small Foot хрумва на Петър Димитров след дълъг преход в планината

Мара Георгиева
12409 прочитания

Снегоходки Small Food

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


Осем корпоративни истории ще разкаже "Капитал Daily" през следващия месец. Те ще са на компании, които бяха отличени в Националния конкурс за иновативно предприятие на 2014 г. Той се организира за десета поредна година от фондация "Приложни изследвания и комуникации". За "Иновативни технологии в традиционни сектори" наградата "Най-иновативно предприятие на 2014 г." получи "Аглика трейд", която "Капитал Daily" вече представи. Бяха описани и наградените образователен софтуер Jumpido и биодесертите Roobar.
"Бях убеден, че има подобен продукт, но като се разрових в интернет, установих, че се предлагат само стандартни снегоходки."Петър Димитров, автор на идеята за Small Foot
Фотограф: АНЕЛИЯ НИКОЛОВА
Предприемачът обединява усилия с местния производител на обувки "Колев и Колев".

Модерни високотехнологични материали и "опитомяване на въздуха". Това е опростеното обяснение за патентованите надуваеми снегоходки Small Foot, отличени в категорията "Иновативно новостартирало предприятие" за 2014 г.

Иван Колев
Фотограф: КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ

Идеята е проста. Авторът й Петър Димитров стигнал до нея след каране на сноуборд, когато се изгубил в гората над Банско и бил зарит до кръста със сняг. Последвал дълъг преход пеш. "Помислих си: няма ли нещо, което да мога да извадя от раницата, да го сложа на краката и да вървя, без да потъвам в снега?", разказва Димитров, който е човек с различни занимания - дизайнер на дрехи, татуист, любител на екстремни спортове. "Бях убеден, че има подобен продукт, но като се разрових в интернет, установих, че се предлагат само стандартни снегоходки", обяснява той.

Тогава решил да импровизира и прикрепил каишки към две надуваеми възглавнички. Тестът се оказал успешен на първо четене, което стимулирало нови експерименти - с различни форми, размери, начини на закопчаване и материали, продължили около година.

Почти на шега

Началото на 2011 г. отбелязва нов етап в развитието на идеята. "Почти на шега" Петър Димитров решил да участва със Small Foot в конкурс за иновативни спортни продукти, обявен от най-голямото световно изложение за спортна екипировка и мода ISPO в Мюнхен. Получил имейл, че е сред победителите в категория "Зимна екипировка". Това му осигурило безплатен щанд на ISPO и той потеглил с автобус, понесъл снегоходките и импровизирана украса - картонени образи на Йети. По време на изложението интересът към Small Foot бил огромен, а Петър Димитров напълно се убедил, че идеята си струва и че има смисъл от съвместните им усилия със съмишленика Емилиан Бонев.

Въоръжен с надежда, екипът продължава да развива продукта, подава международна заявка за дизайн, а по-късно – и за патент. Сблъсква се всички "екстри" на стартиращия малък бизнес – администрация, счетоводство, банки. Тогава се ражда втората ключова идея - да потърси подкрепа от Иван Колев, съсобственик на софийската фирма за производство на детски обувки "Колев и Колев", която е на пазара от 1996 г.

В резултат - през 2013 г. Димитров и Колев регистрират нова фирма и стават съдружници. Симбиозата е успешна не само заради финансовата инжекция - на разположение на Small Foot са машините в обувното дружество, както и специалистите на "Колев и Колев" – проектанти, конструктори, инженери. Опитът на обувната фирма се оказва незаменим и при диалога с банки, при маркетинга и търговските операции.

Снегоходките получават и друго финансиране - безвъзмездна помощ от почти 200 хил. лв. по схемата за разработване на иновации от стартиращи предприятия по програма "Конкурентоспособност". Парите са предназначени за изпитването на продукта в реални условия, за участие в международни изложения, маркетингов и финансов анализ, заплащане на патентни такси, уточнява Иван Колев. И посочва, че Small Foot вече имат патентна защита в САЩ, Канада, Япония, ЕС, Русия, Украйна.

Как се продава

Small Foot се продават чрез собствен онлайн магазин, но фирмата набира дистрибутори от цял свят. Вече има продажби в Австрия, Италия, Белгия, Холандия, Люксембург, САЩ, Хонконг. Налице е повишен интерес за покупки от Япония, дори от дестинации като остров Ява, обяснява Иван Колев.

Цената на чифт снегоходки в сайта е 200 евро за краен клиент. В България компанията води "политика на приятелски продажби" – на половина цена, с идеята феновете да тестват продукта и да споделят впечатленията си.

Изпратили писмо до легендата в сноуборда - норвежеца Терие Хаконсен. Любопитството и добрата воля на трикратния световен и петкратен европейски шампион го накарали да тества Small Foot. После Хаконсен се снимал с тях, качил снимката във Фейсбук, а негова фирма купила мостри за продажби в Норвегия. "Дали сме снегоходки за тестване и на известните български алпинисти Боян Петров и Георги Георгиев от асоциация "Свободни планини". Чакаме алпиниста Дойчин Боянов да се върне от Антарктида, за да сподели впечатленията си от тях. Отскоро продаваме и в най-популярния сайт за сноуборд екипировка www.blue-tomato.com", казва Иван Колев.

Активно за бъдещето

"Проблем е, че продуктът е непознат. Хората, които имат нужда от него, дори не подозират, че той съществува. Все още не сме стигнали до потенциалните си клиенти", обобщава Колев. И изброява за кого са подходящи снегоходките – за тези, които практикуват сноуборд, сноукайт, кайтуинг, парапланеризъм, base-джъмп, еърбординг. По думите му Small Foot са добър вариант и за спасителите в планинските служби, и за бедстващите хора, на които те оказват помощ. Добро решение могат да бъдат и за тези, които се занимават с ремонт на електрически стълбове при прекъснато електроснабдяване например. Снегоходките се предлагат и във вариант за деца.

"Продуктът се прави по изцяло нова технология. Изглежда странно. Хората нямат доверие, че е издържлив и че работи. Произвежда се в малки серии и себестойността му е сравнително висока. Това е предизвикателство за нас", обобщава Колев.

Затова предстоят инвестиции в производствени мощности, различни от тези, които сега се използват в обувната индустрия. Очакванията са, че те ще доведат до по-технологично, по-бързо и по-евтино производство. Фирмата кандидатства за финансиране по програмата за научни изследвания и иновации "Хоризонт 2020", където се състезава с проекти от цяла Европа.

"Отворени сме да работим съвместно с големи производители под някаква форма. Защото те могат да ни изкарат бързо на пазара до крайния потребител. В САЩ има интерес за покупка на права за производство на снегоходките", заявява Колев.

Компанията вече разработва нов модел Small Foot – за туристи в планината, които правят зимни преходи, и за алпинисти, които ползват алпийски котки.

Открийте разликите

Снегоходките са познато средство за ходене в снега. Индианци и ескимоси са ползвали различни варианти на дървени снегоходки. През 80-те години започва производството на олекотени метални снегоходки, заменени по-късно от пластмасовите. Общото между всички изброени варианти е, че са големи и сравнително тежки, което ги прави неудобни за пренос, освен това човек може да се нарани от тях заради стърчащите железа, обяснява Иван Колев.

Small Foot са изработени на различен принцип. Те се надуват с въздух и представляват своеобразен пояс или миниатюрна лодка без дъно. Отвореният дизайн осигурява директен контакт на обувката с терена. Гъвкавата надуваема форма разпределя равномерно теглото и осигурява добро сцепление, а фиксираната пета позволява маневреност при ходене. А котките към тях подобряват сигурността при изкачване и слизане по твърд сняг.

Small Foot се събират в малка чантичка, която се предлага в няколко разновидности – с възможност да бъде прикрепена към автомата на сноуборда например или да си я вържеш за крака, ако си парапланерист, както и да си я закачиш на раницата. Комплектът съдържа малка помпа, която позволява надуване на снегоходките за няколко минути, плюс специална капачка за лесно изпускане на въздуха и лепенки при евентуална нужда от поправка.

Засега снегоходките са преминали всички тестове за издръжливост - захапка на белгийска овчарка, гуми на джип. Няколко момчета, занимаващи се с фрийрън, тръгнали към Черни връх със Small Foot, минали без проблем специално по остри камъни, морени, клони, клек, сняг.
Осем корпоративни истории ще разкаже "Капитал Daily" през следващия месец. Те ще са на компании, които бяха отличени в Националния конкурс за иновативно предприятие на 2014 г. Той се организира за десета поредна година от фондация "Приложни изследвания и комуникации". За "Иновативни технологии в традиционни сектори" наградата "Най-иновативно предприятие на 2014 г." получи "Аглика трейд", която "Капитал Daily" вече представи. Бяха описани и наградените образователен софтуер Jumpido и биодесертите Roobar.
"Бях убеден, че има подобен продукт, но като се разрових в интернет, установих, че се предлагат само стандартни снегоходки."Петър Димитров, автор на идеята за Small Foot
Фотограф: АНЕЛИЯ НИКОЛОВА

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    ecrvg12345 avatar :-|
    ecrvg12345

    Общо взето в статията е обяснено добре за кого са предназначени тези снегоходки, за скейтбордисти, които се спускат по диви места .
    Като стигнат долу в ниското, където е навят сняг в големи количества, надуват снегоходките и се придвижват на не особено дълги разстояния.
    За не особено стръмни места са .
    По равното и за кратко са добри.
    Тясно специализирани са и не стават за нищо друго.
    Колега от форума ги беше пробвал, но въпреки, че отзивите му бяха положителни вероятно защото познаваше човека, който ги предлага, тези надуваеми снегоходки не стават за сериозен туризъм, но са добра опция за някои случаи.



    Под статията има някаква добавка *Открийте разликите*, която е пълна глупост.
    С пластмасовите снегоходки, които между другото имат метални шипове отдолу, човек може да се качи на места, където обикновено трябват котки. С тези надуваемите просто ще се пребиеш по такива места.

    Пластмасовите имат повдигащ механизъм на петата и ...как да го кажа за тези които са незапознати...по стръмното нагоре все едно ходиш по равното. При надуваемите снегоходки които нямат подобни механизми глезена ти е така извит при качване по такъв стръмен терен, че пръстите ти сочат към теб.:)

    Ако се ходи в пресен сняг в който се затъва като си вдигаш крака пантичките на пластмасовата снегоходка се отварят и долната част на снегоходката висва площта намалява и усилието да измъкнеш снегоходката е минимално, защото само върхът един вид *пробива* снегът, докато при надуваемата вдигаш целия натрупан сняг.

    Въобще една качествена пластмасова снегоходка е нещо незаменимо във високата планина.
    Изключително са здрави, имат финни метални нишки отвътре.
    Откъде знам, :) ами мързи ме да ги свалям и ходя и по камъните с тях затова и леко са се остъргали отдолу.
    Хубава снегоходка струва към 220лв или към 270 ако сте по-тежък.

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    Четивото е силно препоръчително за политици тип Драгне Стойнев, Михаил Миков, Волен Сидеров, Красимир Каракачанов и синдикалните лидери, захапали като мантра темата за "реиндустриализацията" и "спасяването на производството". Ето им описана историята на една стока със световен пробив, добре се вижда какъв път изминава, докато си получи парите от фактурата.

    Хрумване на идеята. Техническо проучване. Защита на дизайн. Защита на патент. Изработване на мостра. Търсене на рисков капитал. Проектиране. Участие на панаир. Отваряне на нова фирма. Патентна защита - в случая от Япония, през Русия, та до Канада. Проект за технологията - подбор на материалите, машините, помещенията, складовите площи. Стоп, погледнете сега назад! Дотук все още нямаме замесен нито един бачкер. Сега пуснахме производството, обучихме и поерсонала, ама стоката на палето трябва да се продаде. Пак беля - трябва маркетинг, трябва да се развие дистрибуторска мрежа, трябва реклама, трябва пак ходене по панаири, трябва да се осчетоводяват фактури и то веднъж за Русия, друг път - за Япония, трети - за Норвегия, четвърти - от Норвегия.... и най-важното - трябва да се мисли вече за следващия модел.

    Но за непросветени хора нещата са пределно ясни - поставяш една машина, вземаш човек от бюрото по труда на 400 лева и с това тайната помисъл е изпълнена - ето, имаме още един потенциален член на синдикатите, БСП или Атака.

  • 3
    brassway avatar :-|
    brassway

    До коментар [#1] от "ecrvg12345":

    Пролича колко сте запознат, но голямата част от коментара ви е неуместна.
    За всеки влак си има пътници, и за този ще има.
    Аз искам да поздравя Петър Димитров и Иван Колев за начинанието и да им пожелая успех!

  • 4
    evolutionary avatar :-|
    evolutionary

    Всяка добра идея има потенциал да стигне до подходящия клиент. Успех! Зимните спортове има накъде да се развивата в България и мен подобни статии ме радват.

  • 5
    i_kolev avatar :-|
    i_kolev

    До коментар [#1] от "ecrvg12345":

    Относно катеренето по много стръмни наклони ecrvg12345 е прав. Настоящият модел на Смол Фут има слаби страни и ние работим по отстраняването им. Готови сме с нов модел специално предназначен за туристи и алпинисти, който в момента се тества.
    Екипа на Смол Фут

  • 6
    ecrvg12345 avatar :-|
    ecrvg12345

    До коментар [#3] от "brassway":

    И коя точно е неуместната част?
    Едва ли хората, които правят този продукт имат нужда от клакьори като теб.
    Ясно и точно съм описал предимствата на пластмасовите снегоходки пред надуваемите ако се прави преход в планината.
    Имат си потенциални клиенти като например сноубордистите, които карат по разни диви необработени места и дано да пробият там.
    Засега нямат шансове да пробият другаде и те едва ли са вчерашни и много добре го знаят.
    Да продължават да работят.
    Ако след време успеят да направят нещо наистина добро и универсално, а не само за определен вид спорт, аз ще съм първият, който ще си купи от тези снегоходки.


    Ако ви се четат 4 страници мнения на хора които ползват снегоходки и ходят редовно зимата в планината, ето ви линк за тема в която обсъждаме именно тези снегоходки.
    Малко сме язвителни, но по-добре това отколкото да си сложим розови очила.
    Все пак това са потенциални клиенти и тяхното мнение е по-важно от вашето(клакьорското), защото вие и идея си нямате за какво говорите
    http://planina.e-psylon.net/viewtopic.php?t=5212&postdays=0&postorder=asc&start=0

  • 7
    melani_simeonova avatar :-|
    melani_simeonova

    Хубава идея,добре е да има някакво разнобразие.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK