Още преди формално да е поел поста зам.-министър на морския транспорт, Теодорос Дрицас обяви, че спира приватизацията на оператора (OLP) на пристанището в Пирея - Piraeus Port Authority. Най-вероятно същата ще е съдбата и на порта в Солун. Пътувайки за церемонията за полагане на клетва в президентския дворец, новият гръцки зам.-министър каза, че общественият характер на пристанището в Пирея ще бъде запазен. "Продажбата на OLP спира веднага."
Това ще стане от името на Фонда за приватизация на държавно имущество TAIPED, над чиято съдба виси голяма въпросителна след триумфалната изборна победа в неделя на радикалната левица СИРИЗА и привличането в правителството на националистите "Независими гърци".
Енергийният министър Панайотис Лафазанис обяви по-рано пред гръцката телевизия, че правителството предвижда да замрази и плановете за приватизацията на енергийната компания PPC. В резултат на тези новини акциите на двете компании драстично поевтиняха на Атинската фондова борса, съобщава Reuters. Цената на книжата на Piraeus Port Authority спадна с 8.9%, а на PPC - със 7.4%.
Решение срещу китайския фаворит Cosco
Решението изправя новата власт не само срещу партньорите в Европа и МВФ, но и срещу Китай. До края на януари е срокът за подаване на обвързващи оферти за държавния дял от 67% на порт Пирея. Шортлистата включва пет кандидата, но китайската група Cosco, която вече оперира два от пристаните, е смятана за фаворит. Пекин заяви на няколко пъти, че е готов да инвестира солидни средства в пристанището, защото то ще бъде една от вратите на Китай към европейския пазар.
Атинският в. "Катимерини" допълва, че TAIPED най-вероятно ще прекрати и продажбата на контрола над пристанището в Солун, тъй като едва ли кабинетът ще се спре на два различни модела за експлоатация на двата основни търговски порта на страната, които са и едни от ключовите пристанища за Югоизточна Европа.
Изданието, споделящо консервативни ценности, обръща внимание и на факта, че зам.-министър на финансите с ресор приватизация най-вероятно ще бъде Надя Валавани, известен противник на антикризисните ангажименти за намаляване на държавното участие в икономиката. Името ѝ беше спрягано като потенциален външен министър.
Преди изборите СИРИЗА обещаваше да прекрати и приватизацията на двете основни компании в железопътния сектор - Trainose и ROSCO, към които проявяваха интерес както руснаци, така и германци.
Процедурата в Солун
Миналата пролет TAIPED предложи за продажба 67% от дела на държавата в компанията - оператор на пристанището в Солун, Thessaloniki Port Authority. Според приватизационния фонд пристанището в Солун е особено печелившо, товаропотокът се увеличава и са натрупани парични резерви в размер на около 100 млн. евро. Пристанището е важно и за българския бизнес, който го използва основно за внос. През последните години превозените контейнери към и от България растат, но все още остават наполовина по-малко, отколкото при предкризисния пик от 35 519 TEU (20-футов еквивалент, мерна единица за товарни контейнери). Основен проблем се явява липсата на постоянна железопътна връзка между двете страни. Преди повече от година на пристанището беше открито ново бюро специално за работа с български компании.
Още преди формално да е поел поста зам.-министър на морския транспорт, Теодорос Дрицас обяви, че спира приватизацията на оператора (OLP) на пристанището в Пирея - Piraeus Port Authority. Най-вероятно същата ще е съдбата и на порта в Солун. Пътувайки за церемонията за полагане на клетва в президентския дворец, новият гръцки зам.-министър каза, че общественият характер на пристанището в Пирея ще бъде запазен. "Продажбата на OLP спира веднага."
10 коментара
Това е неочакван шанс за България и по-специално за пристанище Варна, което има потенциал да поеме след реконструкция, част от контейнерният трафик, пътуващ сега от Китай до гръцките пристанища, с крайна цел Европа. Разликите между Солун и Варна не са пренебрежимо малки, но определено ситуацията за китайците може да се окаже "когато няма риба и ракът е риба", както казват старите рибари.
Шанс и за правителството на Борисов да си издължи на Варненци версиите с лихвите, които им дължи от предишният си мандат.
А дано ама надали. Борисов ще забрави североизточна България и този мандат...
Е, да ругаем бай Добри Терпешев за тъпотията да предаде българската част от Солунското пристанище и влаковата връзка след 9-ти. Солунското пристанище определено е лакомо парче и позволява да се избегне Босфора с чакането и таксите. На този етап може би има смисъл да търсим съвместна инвестиция с гърците за пристанището от Европейския Съюз.
Айде, гръцкото театро започна. Тълпата да грабва пуканките и лимонадата и да чака отново дъжавата да я "упрай".
И същевременно висящите данъчни вземания от физически лица са за над 70 млрд. (не милиони, милиарди) евро. А ние ревем, че циганите крадат ток и не плащат данъци... та в Гърция това е религия...
До коментар [#2] от "Ангел":
Шшшшшшт, не Го критикувай! Из форумо е пълно с Бокофили, може и да те трият даже... щото не си по темата де, не за друго...
Я, гърците се поучили от безсмислието на приватизацията.
Явно са информиране за българския опит в това как продажбата на активи за 30 млрд вкарва в бюджета едва 1/10 от тях....
Ами, работата е ясна - защо наистина да си дават пристанищата на китайци? За да ни зариват още по-лесно с боклуците си? А и с преминаването в китайски ръце на предприятията, генериращи някаква печалба, как се очаква да си върнат дълговете? От данъци? :Д :Д
До коментар [#7] от "nikatan":
Защото са теглили дълговете и трябва да си ги платят. Ако ти имаш заем, не само на китайци ще си продадеш колата, а ако трябва и на талибани - самоубийци.
Гърците са на крачка от светлото бъдеще! :D
Ще върнат Гърция десетки години назад. Ако някой не знае, там трябва да умре някой докер за да назначат друг на негово място, обикновено член на семейството му. Няма нужда да уточняваме заплащането и привилегиите.