"Мини Марица-изток" избра за превозвачи компрометирани фирми
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Мини Марица-изток" избра за превозвачи компрометирани фирми

Предстои "Мини Марица-изток" да финализира и друга поръчка със същия предмет на дейност, която е за срок от три години и стойност 9.8 млн. лв.

"Мини Марица-изток" избра за превозвачи компрометирани фирми

От държавното дружество пак ще ползват компании, които според АДФИ са ги ощетили със 170 хил. лв. за периода 2006-2011

10728 прочитания

Предстои "Мини Марица-изток" да финализира и друга поръчка със същия предмет на дейност, която е за срок от три години и стойност 9.8 млн. лв.

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


Независимо от смяната на властта "Мини Марица Изток" предпочита да  работи с едни и същи  превозвачи
Примерите за машинации при обществените поръчки в България са много. В случая става въпрос за държавната "Мини Марица-изток", чиито работници ще бъдат превозвани отново от фирмите, които бяха обвинени за участие в съмнителна схема, в която въгледобивното дружество е било финансово ощетено. Проверка на Държавната финансова инспекция (завършила през май 2011 г.) показа, че в поръчката, с която тези фирми са били избрани през 2006 г., е имало множество нарушения, които са ощетили дружеството със 170 хил. лв. По-късно от ръководство на мините също твърдяха, че фирмите в трите консорциума са возили с цени доста над пазарните.

Еднакви поръчки

Вследствие на това през 2012 г. бяха избрани нови фирми за извършване на превозите. За част от превозвачите имаше съмнения, че са свързани с ГЕРБ, но към самата процедура нямаше възражения. През пролетта на 2014 г. (месеците март и април) в рамките на две седмици и половина обаче "Мини Марица-изток" обяви две нови поръчки за избор на фирми за автотранспортни превози - "Специализиран превоз на работниците и служителите на дружеството и за културни, спортни и социални мероприятия". С което позабравената сага с автобусните превози на минната компания придоби нов обрат.

Първата поръчка, обявена на 24 март, за която "Капитал" вече писа, е обявена с мотива, че процедурата за избора на превозвачи може да се проточи и може да не приключи до август 2015 г., когато изтича договорът на действащите фирми превозвчи. От дружеството тогава коментират: "На практика напълно вероятно е да се стигне до хипотеза, при която към август 2015 г. все още да няма сключени договори за автотранспортни услуги." Самата поръчка е за срок от 3 години на стойност от 9.8 млн. лв. по четири обособени позиции.

Минното дружество обаче решава да прекрати предсрочно договорите на  превозвачите. Причината, която се изтъква за това решение, са получени от пътуващите многобройни сигнали и оплаквания за качеството на превозите и множество нарушения по договорите.

Познати изпълнители

Два дни по-късно  "Мини Марица-изток" обявява нова поръчка също за осигуряването на автотранспортни услуги, като избраната процедура е пряко договаряне, в която няма обявена цена или срок на изпълнение. Мотивът на дружеството е, че трябва да осигури превоз на пътниците, докато бъдат избрани нови превозвачи на мястото на отстранените.

Бързата процедура обаче приключва едва в края на октомври 2014 г., когато са избрани три фирми за извършването на тази дейност. Както се очакваше, и трите фирмите са на същите собственици, които осигуряваха автотранспортните услуги на "Мини Марица-изток" в периода от 2006 до 2011 г. Същите бяха разследвани в операция "Превозвачите" за това, че всъщност договорите им са подписани на раздути цени (както заключи и АДФИ) - техните подизпълнители получават много по-ниски суми от договорените, а разликата остава в сметките на трите спечелили транспортни обединения. Впоследствие разследването не стигна доникъде.

По повод липсата на цена на поръчката от "Мини Марица-изток" отговориха, че "цената за изпълнение на договорите е обвързана с цената на горивото към определена дата на фактуриране и подлежи на промяна при изменение". Оттам допълват също, че общата стойност на договорите не може да се определи точно към датата на сключване на договорите, което звучи абсурдно, тъй като основният критерии за избора на тези фирми е най-ниската предложена цена. По отношение на липсата на срок за изпълнение на поръчката от мините обясняват, че той е обвързан с приключването на другата процедура със същия предмет, която е обявена на 24 март. От дружеството обаче не успяха да отговорят до редакционното приключване на броя коя фирма е извършвала превозите от 5 май 2014 г., когато бяха прекратени договорите на тогавашните превозвачи, до 31 октомври, когато са избрани новите фирми.

Междувременно има развитие и по нея. Срокът за подаване и отваряне на офертите е удължен, като до новия срок, 3 ноември (три дни след като е възложена предишната поръчка с пряко договаряне), са подадени шест оферти. Същите са били отворени още на следващия ден, но според "Мини Марица-изток" три месеца по-късно "комисията не е приключила работа" и все още няма класирани кандидати.

Интересно е дали когато това стане, те ще са по-различни от тези, които вече многократно са печелили поръчката.

КАРЕ

Кой печели сега

От изпратените общо седем покани за участие за пряко договаряне пет от фирмите са свързани със собствениците на въпросните фирми, които бяха обвинени за злоупотреби.

От тях печелят три фирми. Според информацията на сайта на Агенцията за обществени поръчки "Мини Марица-изток" възложила първата обособена позиция за превоза на пътниците на старозагорската ЕТ "Цитадела – ММ – Милан Миланов". Според информационната система ДАКСИ нейният собственик Милан Миланов притежава и фирмата "Превози Фаворит 2006", която беше една от разследваните преди време фирми. Негови подизпълнители са "Тони ГД – 2010" ЕООД и "Марица-изток автотранспорт" ЕООД, Гълъбово, в която Миланов също има собственост.

По две от обособените позиции пък печели ЕТ "Илиян Илиев – Сведи", чийто собственик Илия Илиев е управител и на "Обединение Автотранс", която също е част от разбитата схема. В първата позиция той ползва пет подизпълнителя, от които фирма "Дичони", в която Илия Илиев също има участие заедно със собственичката на един от останалите подизпълнтиели - ямболската "Валерос", Тошка Стоянова. По другата обособена позиция, която "Илия Илиев – Сведи" печели, основен подизпълнител също е фирма "Валерос".

По последната обособена позиция поръчката получава хасковската "Карат Стоянови", която е собственост на Наско Стоянов и Стоян Стоянов. Тя също била част от консорциума "Марица транс 2006", който е превозвал пътниците на "Марица-изток" от 2006 до 2011 г.

Независимо от смяната на властта "Мини Марица Изток" предпочита да  работи с едни и същи  превозвачи
Примерите за машинации при обществените поръчки в България са много. В случая става въпрос за държавната "Мини Марица-изток", чиито работници ще бъдат превозвани отново от фирмите, които бяха обвинени за участие в съмнителна схема, в която въгледобивното дружество е било финансово ощетено. Проверка на Държавната финансова инспекция (завършила през май 2011 г.) показа, че в поръчката, с която тези фирми са били избрани през 2006 г., е имало множество нарушения, които са ощетили дружеството със 170 хил. лв. По-късно от ръководство на мините също твърдяха, че фирмите в трите консорциума са возили с цени доста над пазарните.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    caliber_.44 avatar :-?
    Калибър

    "превозвчи"

    Това пък какво е?

  • 2
    xqv31309910 avatar :-|
    Just Бахур

    Да е само това - на ръце ще ги носим...
    Държавните енергийни дружества, ако не се източват безобразно, и ако се съкратят калинките двойно раздутия щат, ще е на печалба стотици милиони!

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    Има ли смисъл от такива статии изобщо, се питам? Да стане далавера в държавна фирма, това е точно толкова новина, колкото и че сутрин слънцето е изгряло, а вечерта - залязло. Ей сега да хванеш някой гебраджия, да го питаш бива ли така да правят, нали за промяна гласувахме, ще ти отговори "Бате, некои раоти и без думи са есни. Не сме девственици все пак. Ела на мойто место, ъ вийш как се крЕпи цела патия. Неъ ли некой леф настрана, друите че те прегазят отсекъде!"

  • 4
    dun avatar :-|
    dun

    хехе - че нали затова ги избират - ако няма източване на държавните предприятия какъв им е смисъла !


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK