"Неохим" има 25.5 млн. лв. загуба за миналата година
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Неохим" има 25.5 млн. лв. загуба за миналата година

Природният газ е основната суровина за торовия завод и миналата година разходите за него са се увеличили с почти 9 млн. лв.

"Неохим" има 25.5 млн. лв. загуба за миналата година

Компанията е започнала да продава на нови пазари и е загърбила част от старите

Весела Николаева
3954 прочитания

Природният газ е основната суровина за торовия завод и миналата година разходите за него са се увеличили с почти 9 млн. лв.

© Капитал


Производителят на изкуствени торове "Неохим" е приключил миналата година с 25.5 млн. лв. загуба, над пет пъти повече, отколкото е била през 2013 г., показва неконсолидираният му отчет. Причината за силно влошения резултат са спадналите продажби в комбинация с високите разходи, предимно за материали. Основната суровина за производството на "Неохим" е природният газ и разходите на компанията са много чувствителни към цената му. Според доклада за дейността през миналата година димитровградското дружество е похарчило за горивото над 175 млн. лв. при 166.4 млн. лв. за предходната година. Отчетът е неконсолидиран и в него влизат резултатите на основния торов завод, без дъщерни дружества, които са създадени за подкрепа на тази дейност.

Към други континенти

Оборотът на компанията се е понижил с близо 5% до 236.8 млн. лв. Макар като цяло продажбите да падат, структурата им е започнала да се променя и на някои пазари торовият завод е успял да реализира повече продукция. Все още по-голямата част от изкуствените торове се пласира в България, но се е увеличил делът на износа. Това е станало след ръст в продажбите зад граница и спад в тези на вътрешния пазар. Така за миналата година делът на износа е нараснал до 33% при по-малко от 31% за 2013 г. (виж таблицата).

"Неохим" е увеличил продажбите си в европейските държави, но много силно са спаднали тези в Азия и Африка, показва още докладът. Така, ако през 2013 г. азиатско-африканските клиенти са носили близо 27 млн. лв. приходи, в края на миналата те са паднали до едва 8.4 млн. лв. За сметка на това компанията е започнала продажби в Северна Америка – засега те са на стойност малко над 9 млн. лв. - година по-рано не е имало никакъв износ за този регион. Основните продажби на продукти са на амониев нитрат – който се използва като подхранващ тор. По-малко са продажбите на амоняк, NPK тор, натриев нитрат и други химични продукти.

До редакционното приключване на броя от ръководството на "Неохим" не успяха да коментират публикувания отчет.

Нови клиенти

Компанията е посочила и какъв е делът на най-големите им клиенти, без да се споменават имената им и дали става въпрос за дистрибутори. Така например най-големият по дял от продажбите клиент е донесъл почти половината от оборота за миналата година, а за 2013 г. делът му е бил 67%. Веднага след него се нарежда и вторият по значимост клиент, който, видно от справката, е новопривлечен, защото за предходната година от него не са получавани приходи. Увеличен е приносът на третия по значимост клиент, но пък други два, които са имали съществен дял от оборота на "Неохим", са отпаднали от списъка с най-големите купувачи на продукцията.

Промяната в основните клиенти и пазари на "Неохим" беше видима още от деветмесечието на миналата година. Това се случва, след като в компанията влезе нов инвеститор - австрийската компания Borealis и First Energy Bank – Бахрейн, купиха 20% от капитала на торовия завод.

Производителят на изкуствени торове "Неохим" е приключил миналата година с 25.5 млн. лв. загуба, над пет пъти повече, отколкото е била през 2013 г., показва неконсолидираният му отчет. Причината за силно влошения резултат са спадналите продажби в комбинация с високите разходи, предимно за материали. Основната суровина за производството на "Неохим" е природният газ и разходите на компанията са много чувствителни към цената му. Според доклада за дейността през миналата година димитровградското дружество е похарчило за горивото над 175 млн. лв. при 166.4 млн. лв. за предходната година. Отчетът е неконсолидиран и в него влизат резултатите на основния торов завод, без дъщерни дружества, които са създадени за подкрепа на тази дейност.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK