Много повече от кафе
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Много повече от кафе

Много повече от кафе

Плащане през телефона и бира след работа са само част от промените, които трябва да доведат до ръст в бизнеса на Starbucks

10313 прочитания

© YURIKO K NAKAO


"През 1990 г. изглеждаше абсурдно за повечето американци да дадат 2 долара за кафе. Starbucks промени представите на хората за вкуса на кафето и за удоволствието, което може да се изпита от него." Думите са на автора от The New Yorker Джеймс Суровиецки в статия за веригите за бързо хранене в САЩ.

Днес Starbucks далеч не се занимава само с кафе. В генерален план за развитието си през следващите пет години компанията разказа наскоро за редица нови проекти, с които иска да разширява бизнеса си. Разбира се, кафето остава в центъра на нейния фокус, но към него се прибавят нови ниши и продукти: от това вечер в заведенията да се сервират вино и бира, през засилване на бизнеса с храни до дигитализиране на голяма част от услугите.

Глътка финансов въздух

Последните години не бяха лесни за Starbucks - бореше се с икономическата среда и натиска на конкуренцията, която непрекъснато расте. Само един пример може да онагледи ситуацията – стратегията на веригата за сандвичи McDonald‘s да се развива и в бизнеса с кафе със своя бранд McCafe сериозно застраши успеха на Starbucks. Стотици други малки и големи компании отварят шикозни кафетерии за капучно и кафе лате по света. Затова Starbucks се видя принудена да иновира непрекъснато своите продукти и това очевидно дава първите резултати.

В обявените преди дни финансови резултати за първото тримесечие на финансовата 2015 г., което реално обхваща последните 13 седмици на 2014 г., компанията за кафе бележи ръст на консолидираните нетни приходи от 13% и достига 4.8 млрд. долара. Продажбите в заведенията й са с 5% повече спрямо същия период на предходната година, а трафикът е нараснал с 2%. Добрата новина зарадва инвеститорите в компанията и акциите й се вдигнаха с 4% веднага след обявяването на резултатите. Те показаха, че дружеството е на прав път, още повече че три месеца по-рано Starbucks обяви за успешна цялата финансова 2014 г. с 6% ръст на оборота в заведенията за сравнимия период, който достигна 16.4 млрд. долара.

"Starbucks има изключително добро представяне през финансовата 2014, но ние не може да се задоволим със сегашното състояние, тъй като клиентите непрекъснато желаят нови и нови неща по отношение на удобството и качеството", каза президентът на компанията Хауард Шулц.

Дигитално кафе

Усилията на екипа на Starbucks ще са насочени през следващите години в една ясна посока – дигитализиране на бизнеса и услугите. Когато през 2009 г. компанията лансира своя собствена апликация и направи възможно плащането през телефон, мнозина бяха скептични. Сегашните резултати показват, че това е правилен ход, който трябва да се развива още повече. В момента веригата отчита над 7 млн. плащания през телефон в своите заведения на седмица, което е 16% от общия й оборот в САЩ. "Това е повече от всеки друг търговец на улицата", твърди президентът на компанията Шулц, цитиран от специализираното издание Fast Company. Пред Wall Street Journal Шулц дори твърди, че ръководената от него компания държи 90% от целия пазар на плащания през телефон в САЩ, без да цитира източник на своите данни. Дори и посоченият от него дял да е преувеличен, факт е, че това е един от най-успешните проекти на Starbucks в момента и се следи с интерес от всички други вериги.

Затова през тази и следващата година Starbucks ще развива електронните плащания още повече. На по-късен етап дори компанията иска да продава своя софтуер на други търговци, но дотогава ще увеличи броя на собствените си клиенти, които плащат през телефона. Според Шулц това е инструмент за засилване на продажбите, тъй като времето за плащане ще намалее, както и опашките. Клиентите, които плащат през телефона, са част от лоялната програма на Starbucks и това им дава допълнителни точки. От гледна точка на компанията пък по този начин тя събира информация за потребителското им поведение и им прави индивидуални предложения.

Като следваща стъпка Starbucks вече лансира услугата Mobile Order&Pay, с която клиентите могат да поръчват и плащат в движение и да минат само да си вземат продуктите. И тук целта е да се пести време, за да се обслужват повече клиенти. Услугата засега работи като тестов проект в Портланд, Орегон, но през настоящата година ще се разраства активно. Целта е тя да прерасне в платформа за поръчка и доставка на храна и напитки, казват от компанията. От всички наши инициативи, които създават трафик в заведенията ни, Mobile Order & Pay е на първо място. Ние сме убедени, че тя ще промени условията на играта в нашия бранш", коментира Адам Бротман, директор дигитални проекти в компанията.

<#text>

Храна, бира, дегустации

Паралелно с дигиталните проекти, компанията ще развива и своето портфолио, показват плановете й. Изглежда така, сякаш Starbucks предчувства насищането на пазара и търси всякакви възможности за осигуряване на растеж на бизнеса.

Един от плановете й е да включи в менюто бира и вино, а заведенията да излязат от класическата форма на кафетерии. Целта е да се увеличи целевата група и да се привлекат всички онези американци, които след работа се отбиват в някой бар, за да изпият по бира-две след работа. До момента веригата ги е привличала само с кафе сутрин или на обед, но в късните следобедни часове има спад на клиентопотока. До 2019 около една четвърт от заведенията трябва да въведат така наречената вечерна програма на Starbucks, което ще генерира нови 1 млрд. долара годишен оборот. Храната е друг продукт, който в момента е на фокус. Целта на веригата е да развие и сегмента на обядите в работно време, като предложи обедни менюта и десерти в различни страни по света. По този начин компанията отново се прицелва в онези, които работят и заради липсата на време търсят нещо бързо и вкусно за ядене. От дружеството съобщават, че менютата ще са съобразени с местните рецепти. Цел за следващите пет години е тази част от асортимента да увеличи двойно приходите, които носи, като само в САЩ те трябва да достигнат 9 млрд. долара през следващите пет години.

Не остава на заден план и бизнесът с чай. След като преди две години Starbucks придоби веригата Teavana с над 350 заведения в САЩ, Латинска Америка, Близкия изток, сега иска да стане лидер и на този пазар. "Starbucks ще развива категорията на чая, която в глобален план се изчислява на 109 млрд. долара, точно както направи с кафето преди 40 години", казват от компанията и обявяват, че се целят в лидерство и на този пазар. В допълнение фирмата ще развива и нововъведения си висок бранд Starbucks Reserve и ще го предлага в луксозни заведения за дегустация, каквото е първото Starbucks Reserve® Roastery and Tasting Room в Сиатъл.

За да е завършен планът напълно, от американската компания обявиха намерението си да развиват мрежата в нови пазари, като фокусът е върху Далечния изток и най-вече Япония и Китай. Броят на заведенията в Китай трябва да се удвои през следващите пет години до 3 хиляди.

Очевидно Starbucks иска да задържи конкурентното си предимство и е напипала актуалните тенденции – инвестиции в нови технологии и продукти с добавена стойност. Доказателство за това са резултатите на един от основните й конкуренти – веригата за бързо хранене McDonald’s, на която бизнесът е в застой, а през новата година не се предвиждат сериозни инвестиции в разрастване на дейността. Това говори за още един феномен, който не бива да се подминава: все повече потребители предпочитат качеството пред цената. И 2 долара за кафе отдавна вече не са тема.

Starbucks в България

Starbucks присъства на българския пазар от 2008 г., когато отвори първия си обект на "Гурко" срещу Спортната палата. Веригата стъпи чрез гръцката компания Marinopoulos Group, която притежаваше франчайз правата за Балканите. През 2009 г. бяха открити още две заведения в София и Бургас, а през следващата - и още едно в The Mall на "Цариградско шосе". Минаха три години без никакво движение от страна на компанията, като гръцкият собственик се оправдаваше с икономическата криза. Чак през миналата година беше отворен последният, засега пети обект на групата в "Парадайз мол". Още през миналата година от българското дружество "Маринопулос кофи къмпани България" обявиха, че са в преговори с нов инвеститор, който да подпомогне бъдещо разрастване на веригата в страната. Тогава се твърдеше, че не е изключено новият партньор да получи и мажоритарен дял в бъдещия джойнт венчър. Българското дружество продължава да е еднолична собственост на регистрираната в Холандия компания Marinopoulos Coffee SEE BV. Но в компанията през последните месеци текат промени. През пролетта на миналата година беше сменен бордът на директорите на фирмата и представителите на семейство Марионопулос бяха заменени от други мениджъри. Познато име сред тях е Жером Лубер, който е в борда на директорите на "КМБ България", компанията, която управлява магазините на Carrefour в България. Тя също е собственост на Marinopoulos Group. През ноември за управител на "Маринопулос кофи къмпани България" беше назначен Петър Захариев. Според румънските медии той е акционер в компанията, която държи франчайз правата на Starbucks в Румъния. Приходите на "Маринопулос кофи къмпани България" за 2013 г. достигнаха почти 3 млн. лв. спрямо 2.92 млн. през 2012 г. За сметка на това намалява загубата на дружеството, която през 2013 г. е 469 хил. лв. в сравнение с 941 хил. лв. през 2012 г. Очаква се оборотът за миналата година да е по-висок заради новия обект в "Парадайз мол".

"През 1990 г. изглеждаше абсурдно за повечето американци да дадат 2 долара за кафе. Starbucks промени представите на хората за вкуса на кафето и за удоволствието, което може да се изпита от него." Думите са на автора от The New Yorker Джеймс Суровиецки в статия за веригите за бързо хранене в САЩ.

Днес Starbucks далеч не се занимава само с кафе. В генерален план за развитието си през следващите пет години компанията разказа наскоро за редица нови проекти, с които иска да разширява бизнеса си. Разбира се, кафето остава в центъра на нейния фокус, но към него се прибавят нови ниши и продукти: от това вечер в заведенията да се сервират вино и бира, през засилване на бизнеса с храни до дигитализиране на голяма част от услугите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    e_mil avatar :-P
    tamada

    Бира, вино, хапване... търсене на качество преди цената... постепенно ще стигнат до френския модел на бистрото и брасерията. :)

  • 2
    tsvetko_51 avatar :-|
    tsvetko_51

    Тази работа с намаляване времето за плащане, като това става през телефон или други подобни средства, може би за САЩ да е атрактивно и да увеличава и привлича клиентите и оттам продажбите, но да не забравяме, че темпото на живот ( при това не в целокупните щати) е различно, докато психологически и като житейски навици, подобно "ускоряване" според мен не може да добави привлекателност, защото дали във Виена или София, да не говорим за Гърция и Турция, хората не отиват да се състезават, а да поседят, побъбрят и между другото да изпият някое кафе, чаша вино или бира.

  • 3
    klimentm avatar :-|
    klimentm

    Единственото място където има някакво подобие на кафе,всичко останало е черна вода която можеш да пиеш без ограничения.Говоря за веригите ,в отделни делита на гърци и араби също може да попаднеш на добро кафе.
    Мобилното приложение е много удобно и работи отлично!

  • 4
    raimond avatar :-|
    Meister Eckhart


    Явно скоро в Старбъкс няма да мирише на кафе, а на грил и бира..


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.