С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 1 фев 2015, 17:06, 4737 прочитания

Приходите и печалбите на българските машиностроители се повишават

Няколко публични компании отчитат стабилни резултати през 2014 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Европейските пазари компенсират спада от изток.
Въпреки затрудненията, породени от проблемите в Русия и Украйна, българските машиностроители, които са основно експортно ориентирани и зависят и от тези пазари, отчитат стабилни постижения през 2014 г. За това спомага търсенето на продукция от клиентите им в Западна Европа, където икономиките продължават да се възстановяват, с тенденция да ускорят темпа си на растеж. Допринасят и стабилните цени на основните суровини, показват мениджърските доклади на някои от публичните компании в бранша. Така производителят на стоманени радиатори "Корадо - България" от град Стражица записва втория най-добър резултат в историята си и завръщане към нивата на продажби отпреди кризата, производителят на автомобилни акумулатори "Елхим - Искра" запазва стабилното си представяне на пазара, а русенският производител на електроинструменти за строителството "Спарки" повишава печалбата си в пъти спрямо 2013 г.

Добра година


Оптимизирането на разходите и подкрепата за продажбите от страна на чешката група са спомогнали за представянето на "Корадо - България", става ясно от изказване на Иржи Ржезничек, изпълнителен директор на предприятието, в прессъобщение след представянето на отчета за 2014 г. Данните показват, че само за последното тримесечие на годината дружеството е произвело 84 хил. панелни радиатори, което е с 53% повече в сравнение със същия период на предходната година. За това е допринесло пускането в експлоатация на втора производствена линия, което се случи в средата на ноември. Продажбите за четвъртото тримесечие са 88 хил. радиатора, като 5.8 хил. са продадени в България, което е дял от 7% в продажбите. Други 11 хил. радиатора са изнесени за страни извън Европейския съюз, а към компанията майка са насочени повече от 61 хил. радиатора. 

Тройно по-добри са и резултатите на ниво група, добавя Войтех Чамек, главен изпълнителен директор на "Корадо груп". Той добавя, че резултат е постигнат в условията на силно конкурентен пазар, белязан от срива на традиционно силния украински пазар и допълнително свиване на европейския пазар като цяло. Радиаторите, произвеждани от фабриките в групата, се продават в цяла Европа, Америка, Азия, Австралия и Северна Африка. Българският завод в Стражица, чиято продукция е с най-ниска себестойност, изнася радиатори за всички съседни балкански държави, Украйна и дори за Чили. От миналата година към "Корадо груп" се присъедини и чешката фирма "Ликон", която произвежда конвекторни електроуреди, с което се разширява предлаганата от компанията гама.

Акумулатори към Западна Европа



Ефектът на Русия и Украйна е повлиял по-силно на "Елхим - Искра" според отчета на дружеството и по мнения на мениджърите му. В началото на 2014 г. те заложиха 8% ръст на продажбите спрямо предходната година, който в края на декември те отчитат като твърде оптимистичен. Данните към края на декември показват изоставане на приходите от 31.7 млн. лв. на 31.4 млн. лв., което се дължи на спад в износа за Русия и Украйна. Отчита се запазване на тенденцията на свито потребление на пазара в България, който е с дял от около 10% в продажбите. "Икономическите фактори, повлияли пряко върху спада на продажбите на дружеството през 2014 г., бяха свързани най-вече с кризата в Украйна и рязката девалвация на руската рубла спрямо еврото, която към момента е близо 80%", пише в мениджърския доклад, придружаващ финансовия отчет. За 2015 г. в дружеството очакват да се запази тенденцията на възстановяване и растеж на европейските икономики, което ще е предпоставка за увеличаване на продажбите на "Елхим - Искра". В същото време обаче негативен ефект биха предизвикали обезценяването на руската рубла спрямо еврото и икономическата нестабилност в Украйна. За първото тримесечие на 2015 г. очакванията са за ръст на приходите от продажби с 3% спрямо същото тримесечие на 2014 г.

Ориентацията към пазари в Западна Европа е помогнала на друг производител на акумулатори - "Монбат". Компанията е повишила приходите си, но заради изпреварващия ръст на разходите неконсолидираната й печалба е намаляла, показва отчетът. В доклада за дейността от "Монбат" посочват, че през четвъртото тримесечие основната суровина олово заема 70% от разходите на единица продукт. Дружеството успява да намали зависимостта си от борсовите котировки чрез собствените си рециклиращи заводи. Те са дъщерни компании на "Монбат" и техните резултати не са включени в неконсолидирания отчет. Основният пазар на българския акумулаторен завод е Франция, износът за който се е повишил през миналата година и като стойност, и като дял от общите продажби. Страната заема 14.6% от оборота, с повече от 2 пункта ръст спрямо 2013 г. Общо продадените във Франция акумулатори са на стойност 13.53 млн. евро. По-назад е Германия, към която износът е паднал, Испания и Холандия – с увеличение. Сериозно набират сили продажбите на акумулатори в Румъния и Италия, от които вече идват по близо 6% от оборота, показва още докладът. "Монбат" няма никакви значителни продажби към Украйна и Русия. Над 70% от продажбите на дружеството са на чужди пазари.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Проектът на Facebook за криптовалута започна да се пропуква Проектът на Facebook за криптовалута започна да се пропуква

EBay, Stripe, Mastercard и Visa обявиха, че се оттеглят от него, след като това вече направи PayPal

14 окт 2019, 220 прочитания

"Активни потребители": "Палмовият продукт измести сиренето в баничките" 7 "Активни потребители": "Палмовият продукт измести сиренето в баничките"

Проучване на асоциацията показва отсъствие на сирене в традиционната бърза закуска

13 окт 2019, 4552 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Спиди" отчита ръст на приходите

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие