Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

През четвъртото тримесечие те са се повишили само с 19% на годишна база след увеличението с 50% през третото

Силният долар влошава резултатите на Google

Разходите на компанията нарастват по-бързо от приходите

4792 прочитания

През четвъртото тримесечие те са се повишили само с 19% на годишна база след увеличението с 50% през третото

© MARK BLINCH


Високият курс на долара започва да се отразява все по-негативно на компаниите в САЩ, поредното доказателство, за което е забавеният растеж на приходите на Google. През четвъртото тримесечие постъпленията на интернет гиганта са нараснали със 17% до 14.5 млрд. долара спрямо 12.4 млрд. за същия период на предходната година. Средната прогноза на анализаторите, анкетирани от Wall Street Journal, беше за повишение до 14.7 млрд. долара.

Нетната печалба се е повишила с 41% до 4.8 млрд. долара, или 6.91 долара за акция. С изключение на някои еднократни разходи печалбата за акция е 6.88 долара при прогноза от 7.12 долара. Въпреки разминаването с предварителните очаквания акциите на Google поскъпнаха след обявяването на резултатите. Книжата на компанията обаче са се обезценили с 9% през последните 12 месеца, макар за същия период технологичният индекс Nasdaq да е напреднал с 13%. Печалбата е нараснала повече от приходите, тъй като компанията отчита 740 млн. долара от продажбата на производителя на мобилни телефони Motorola на Lenovo.

Мобилни реклами

Главният финансов директор на Google Патрик Пичет заяви пред инвеститорите, че силният долар е свил приходите с над 400 млн. долара. Според него без валутните ефекти те са щели да се повишат с 20% за тримесечието. Основен фактор за забавянето на растежа на компанията е спадащото използване на персонални компютри, откъдето Google реализира повечето си продажби на реклами. Преориентирането на потребителите към мобилни устройства води до по-трудно реализиране на печалби от онлайн реклама за повечето компании. Според Пичет мобилните реклами все пак са имали позитивен ефект за резултатите, но компанията не предоставя информация каква част от приходите идват от използване на търсачката през смартфони и таблети.

Общите приходи от реклама, генерирани от собствените сайтове на компанията като едноименната интернет търсачка и YouTube, са нараснали с 18% на годишна база. Макар кликванията на потребители върху реклами да са се повишили с 14%, средната цена, плащана за един клик на реклами в Google, е спаднала с 3% през четвъртото тримесечие. По този показател прогнозите на анализаторите също бяха по-оптимистични – 15% ръст на кликванията и спад на средната цена с 1%.

Ръстът на другите приходи на компанията, включително продажбите на мобилни приложения чрез платформата Google Play, е изненадващо нисък. През четвъртото тримесечие те са се повишили само с 19% на годишна база след увеличението с 50% през третото. Притеснения за бъдещите приходи на компанията поражда вероятността Google да загуби позицията си на търсачка по подразбиране в браузъра на Apple Safari, който се използва от повечето потребители на iPhone за достъп до интернет. През миналото тримесечие Google изгуби такава сделка за интернет браузъра  Firefox.

Повишени разходи

Рентабилността на Google се влошава заради значителния ръст на оперативните разходи, които се увеличават по-бързо от приходите. Оперативният марж на печалба е бил 24%, което е леко подобрение спрямо третото тримесечие, но представлява спад спрямо 28% за същия период на предходната година. Служителите на компанията са нараснали с около 5000 за последното полугодие и общият им брой достига 53 600.

Разходите за проучвания и разработки са се повишили с 45% до 2.8 млрд. долара. Google също така е изразходвала 3.6 млрд. долара за капиталови инвестиции, което е нов рекорд за компанията. Инвестициите са насочени основно към нови имоти и центрове за обработка на данни, които трябва да подкрепят бъдещия растеж. "Google, както и другите големи интернет компании, продължават да увеличават разходите си за дългосрочни инвестиции и разрастване на персонала. Това започва да притеснява инвеститорите", коментира Бен Шахтър, анализатор в Macquarie Securities.

В края на миналата година паричните резерви на Google са достигнали 64.4 млрд. долара. Това вероятно ще увеличи натиска върху компанията да увеличи възвращаемостта за акционерите чрез обратни изкупувания или дивиденти.


5 коментара
  • 2
    koliokazandjqta avatar :-|
    Волният Ибрик

    Тия в рубли ли си държат кинтите, че скъпия долар им пречел вместо да им помага?

  • 3
    comandante avatar :-|

    До коментар [#2] от "Волният Ибрик":
    Гуглето за да пичели трябва да има световна демократура ,мир, стабилност и тотална глобализация (“свободата е робство”, “невежеството е сила”)!


  • 4
    peternikolow avatar :-|
    Петър Николов

    До коментар [#1] от "voltaire":
    До коментар [#2] от "Волният Ибрик":

    Точно Долара им пречи и сега ще ви го симулирам.

    Гугъл има регионални подразделения във отделните региони. Ние сме във Европа и тук е Ирландското. Ако аз инвестирам 1000 лева във Гугъл реклама това ще са приходи от 512 Евро и преди няколко месеца при курс 1.45 ЛВ/$ щеше да е 689 Долара.

    Обаче сега курса е 1.73 ЛВ/$ и този приход пак си е 512 Евро, обаче доларите вече са 578.

    Ето това е парадокса - реално аз си плащам същите пари, приходите падат. Всъщност дявола е във малките детайли - те и сега имат приходи и печалба и ръст на годишна база. Обаче лошата конюнктура на международния пазар омазва нещата. Т.е. и сега са на печалба, обаче ако беше пак слабия долар щяха да са на още по-голяма печалба.

    И ето това е парадокса...

  • 5
    normandy avatar :-|
    takeshi303

    Забавното е, че според разбирачте Епъл са на прага на фалит, а каква стана тя, Епъл записват поредни рекорди , а Самсунг и Гугъл са в отстъпление.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK