Пазарът на захарни изделия остава труден заради слабото потребление
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пазарът на захарни изделия остава труден заради слабото потребление

Пазарът на захарни изделия остава труден заради слабото потребление

Михаил Чоролеев, изпълнителен директор на "Победа", пред "Капитал Daily"

11034 прочитания

© Капитал


"Победа" - Бургас, е един от големите производители на захарни изделия в България. Въпреки трудностите през последните години компанията инвестира активно в ново оборудване, което й позволи да увеличи капацитета си и да пусне нови продукти. За пазара и перспективите разговаряме с изпълнителния директор Михаил Чоролеев.

Каква беше 2014 г. за "Победа" и за бизнеса със захарни изделия?

- Годината беше сравнително трудна, със свит пазар. Тази тенденция се усети още през последното тримесечие на 2013 г. Свиване на потребителското търсене показват и нашите маркетингови проучвания. Имаме спад от 5% в обема на продажбите. В същото време постигнахме повишаване на рентабилността с 10-15%. За това помогнаха чисто организационните мерки, които предприехме за оптимизиране на разходите, както и някои движения на пазара на основните суровини.

През миналата година наблюдавахме силно движение на цената на захарта надолу, а тя е основен фактор в нашето производство. Движение надолу имаше и в цената на брашното. Това даде възможност на голяма част от производителите да поемат глътка въздух независимо от общия спад на тренда на продажбите. Слизането пък на някои цени на суровините надолу доведе до това, че производителите и някои от търговците имаха възможността да дадат различни промоции в цените на продуктите.

Почти през два месеца някой от базисните ни продукти беше на промоция в търговските вериги. От тази гледна точка можем да кажем, че в някаква степен намалението на общия обем на продажбите се дължи и на факта, че по-добрите ценови условия в суровините бяха прехвърлени частично и към крайните клиенти.

Успяхте ли да запазите пазарния си дял?

- В основните си направления успяхме да запазим пазарния дял, въпреки че пазарът е конкурентен и непрекъснато излизат нови продукти. Потребителското търсене в България в момента не е активно поради слабите финансовите възможности на купувачите. От друга страна, нашият потребител е консервативен. Атмосферата не е много подходяща за въвеждане на иновативни продукти. Брандовете, които стоят стабилно и се познават от много години, имат своята подкрепа. През изминалата година пуснахме на пазара три нови групи продукти. Сандвич-бисквитите "Фрегата" се приеха бързо от пазара, защото очевидно влязоха в свободна ниша.

Наблюдаваме, че пазарът не винаги възприема добре някои промени, например нова опаковка на вече наложен бранд. За да накараш потребителя да разбере, че това е същият продукт или продукт с по-добри качества, трябва да направиш много разходи. Първо, за да убедиш търговеца да го вземе и, второ, за да свикне потребителят с него. В това отношение ние, българските производители, сме по-слабо конкурентни в сравнение с мултинационалните компании, които разполагат с огромен ресурс за налагане на продукти.

Какви средства отделяте за иновации и утвърждаване на нови продукти на пазара?

- Фокусът ни е върху това да стимулираме търговците и магазините в точките на продажби. Налагането на продукта става не чрез извършване на допълнителни разходи, по-скоро с отстъпка в цената на продукта. Общите ни маркетингови разходи, които отделяме в това направление, са 6-7% годишно, като голяма част от тях отиват в иновационните направления.

Какво е съотношението между външен и вътрешен пазар за продуктите на "Победа"? Увеличихте ли износа?

- Не сме променили генерално съотношението. Износът ни остава около 10%, въпреки че полагаме сериозни усилия в това направление. Последната година имаме преместване на фокуса основно към пазари от Близкия изток, които се оказаха доста добре настроени към нашите продукти. Пазарът в Европа обаче остава труден, тъй като отдавна е разпределен и е силно конкурентен.

Съсредоточаването върху едни или други пазари по принцип е рисково. Близкият изток е един динамичен пазар, който има своите особености. Традиционно работим с Грузия, с бившите съветски републики.

Какви инвестиции направихте в производството и какво предстои?

- Инвестирали сме над 10 млн. лв. за модернизация на производството през последните години. Средствата са основно за оборудване и включват нова комбинирана линия за бисквити, нова линия за вафли, силози за съхранение на брашно и захар, опаковъчно оборудване. През 2014 г. положихме повече усилия да натоварим мощностите и да усвоим капацитета, тъй като имахме чисто технически проблеми при въвеждането в експлоатация, особено на опаковъчното оборудване.

Инвестирахме 160 хил. лв. в подобряване на работната среда. За целта получихме съфинансиране по програма "Безопасни условия на труд". Все още сме в началото на годината, но по принцип предвиждаме да продължим подмяната на някои стари възли в производството. Обмисляме идеята да подобрим организацията на управление на компанията чрез въвеждането на системи за информационно обезпечаване. Планираме и подмяна на съществуващото оборудване. За целта очакваме да видим какви ще бъдат условията през новия програмен период. Почти нямаме година, в която да не инвестираме поне половин милион лева в базата си.

Решихте ли проблема с несъбраните си вземания?

- Този проблем съпътства българския пазар за съжаление. През изминалата година видяхме, че това е проблем не само на традиционната търговия и на малките магазини, но и на дистрибутори и търговски вериги. На първо място, въведохме доста стриктна политика на търговско кредитиране към нашите партньори. На второ място, ползваме активно застраховки на вземанията.

- Кои ще бъдат акцентите в работата ви през тази година?

- Аз съм по-скоро на мнение, че тази година няма да се отличава много от предишната година. По тази причина не виждам основания да сме по-оптимистично настроени. Ще се стремим да запазим пазарния си дял, да развиваме някои нови продукти. Имаме интересни идеи в областта на производството на вафли. Всяка година пускаме на пазара поне по 1-2 нови продукта. Ще продължим да развиваме групата на бисквитите, която остава основната ни група.

- Да очакваме ли увеличение на цените на продуктите ви?

- Не мисля. Трендът, който наблюдаваме от лятото в цената на петрола, в момента започва да се проявява с лек спад на транспортните разходи, който би трябвало да се отрази и в цените на основните продукти. Очаквам в първото тримесечие на годината да се понижи и цената на природния газ. Това е основна суровина в производството, което от своя страна би компенсирало евентуално увеличение в цените на другите ни суровини.

Тези движения на цените са много относителни, но не очаквам да се стигне до генерално изменение на разходите за производство. Смятам, че тази година ще бъде като миналата и основните активности на производителите ще бъдат в това да задържат пазарните си дялове и да бъдат по-активни към потребителите. По-скоро ще има намаление на цените на продуктите, които ще се проявят на пазара във вид на промоции.

- Кой е най-продаваният продукт на "Победа"?

- Това са едни от най-традиционните ни продукти - бисквити "Закуска" и бонбони "Черноморец".

- Спечелихте приза "Най-добра българска фирма за 2014 г." (Конкурс на Първа инвестиционна банка). На какво се дължи това признание според вас?

- Наградата дойде в период на свит пазар и постоянно увеличаваща се конкуренция, което е поредното признание за значимостта на компанията в икономическия и в обществения живот на България. "Победа" е един от лидерите на пазара на захарни изделия у нас и поддържа европейски стандарти за качество на продуктите. С нашите брандове са израснали поколения българи и това превръща работата ни в отговорна кауза.

Приехме престижното отличие като една добра оценка за дейността ни през изминалата година. И през новата година ще се стараем да постигаме високи нива на ефективност, да предлагаме български продукти с високо качество и на добра цена и да градим добри търговски взаимоотношения, поддържайки имиджа на "Най-добра българска фирма".

"Победа" - Бургас, е един от големите производители на захарни изделия в България. Въпреки трудностите през последните години компанията инвестира активно в ново оборудване, което й позволи да увеличи капацитета си и да пусне нови продукти. За пазара и перспективите разговаряме с изпълнителния директор Михаил Чоролеев.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    low_radiation avatar :-|
    low_radiation

    потребелнието на захарни изделия не е ниско. То само расте. Просто местните продукти са с ниско качество и непривлекателен вид. А някой си търси извинение

  • 2
    gyn1425734568393564 avatar :-|
    Радостина Стоянова

    Vie ot bran6a li ste?Kakva poziq zaemate?

    Публикувано през m.capital.bg


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK