От изкуствен интелект към бизнес за милиони
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

От изкуствен интелект към бизнес за милиони

От изкуствен интелект към бизнес за милиони

Технологичната компания "Онтотекст" отчита около 7 млн. лв. приходи от продажбата на иновационни решения за семантична обработка на бази данни

Юлиян Арнаудов
10723 прочитания

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Осем корпоративни истории ще разкаже "Капитал Daily" през следващия месец. Те ще са на компании, които бяха отличени в Националния конкурс за иновативно предприятие на 2014 г. Той се организира за десета поредна година от фондация "Приложни изследвания и комуникации". За "Иновативни технологии в традиционни сектори" наградата "Най-иновативно предприятие на 2014 г." получи "Аглика трейд", която "Капитал Daily" вече представи. Бяха описани и наградените образователен софтуер Jumpido, биодесертите Roobar, надуваемите снегоходки Small Foot и екосъобразена система за унищожаване на химичните остатъци на домакинствата на "Балбок инженеринг". Днес представяме "Онтотекст", който получи отличието за "Иновационен визионер".

Разработването на истински изкуствен интелект (Artificial Intelligence - AI) се оказва нелека задача за редица учени по света. Един своеобразен свети граал на технологиите, в който машините сами да се учат, разбират и мислят, без да е необходимо да бъдат програмирани предварително. С тази цел започва дейността си една от най-бързо растящите български IT компании през последните една-две години – "Онтотекст". В периода на развитие фокусът постепенно се променя и вместо към фантастичното създаване на AI дружеството се ориентира към създаването на инструменти за семантично търсене. С други думи – да се търси информация в големи масиви от данни не само по ключови думи, но и по контекст чрез логически връзки. В тази тясно специализирана област "Онтотекст" е един от световните лидери. Нейните постижения не са само финансови, но и престижни – тя получава редица отличия за иновации както в България, така и в чужбина.

От технологичната лаборатория

Макар видимите успехи на "Онтотекст" да се проявяват наскоро, историята на компанията е по-дълга. През 2000 г. Атанас Киряков основава лаборатория за изкуствен интелект в рамките на "Сирма". Идеята на Киряков идва като продължение на докторантурата му, която обхваща именно тази област. Той тогава смята, че тези технологии могат да намерят приложение на практика и да се развият като бизнес модел. Постепенно лабораторията се превръща в самостоятелно звено и се трансформира в това, което в момента е "Онтотекст". Създаването на напълно функциониращ изкуствен интелект за момента граничи с невъзможното, смята Киряков, който е и изпълнителен директор на компанията. Защото е много трудно да се направи така, че машината да разбира напълно всичко по начина, по който го прави човешкият мозък.

"Част от разочарованието около AI бяха високо поставените цели", коментира Киряков. "Тези, които се занимавахме в "Сирма" с изкуствен интелект, разбрахме кои са нещата, които могат да се обновят и да се използват. Видяхме кое се продава и кои са най-добрите постижения в света". Първоначално компанията се фокусира върху т.нар. семантична глобална мрежа – създаването на единните стандарти и преработването на информацията в интернет, така че тя да може да се интерпретира от компютри, които да я обработват бързо и автоматично. Предизвикателствата пред това начинание обаче бяха прекалено големи и през 2005-2006 г. "Онтотекст" премества вниманието си от него.

"Като видяхме, че семантичният уеб няма да може да се реализира, в "Онтотекст" решихме да използваме настоящите технологии в приложения за големи корпорации и организации", споделя Киряков.

Опростяване на процесите

Така основният предмет на компанията стават т.нар. семантични технологии за обработка на данни. Това са инструменти за търсене, които сканират базата с информация не само на основата на ключови думи, но и на логически връзки и контекст. По този начин, вместо да се продава нещо, което повечето хора свързват с научната фантастика или е прекалено трудно да се реализира, "Онтотекст" предлага специализирани и практични софтуерни решения, които подобряват работата при обработването на бази данни.

С други думи, компанията намира приложение на изследванията, направени в областта на изкуствения интелект, и успява да ги продава на големи и международни клиенти.

"Използваме вече съществуващи технологии и инструменти, за да помогнем на големи компании да си обработят по-добре данните", допълва Киряков.

"Онтотекст" предлага възможност за интеграция и обработка на информация от различни бази данни в рамките на една компания. Така, ако дадено дружество разполага с няколко публични сървъра, информацията от които може да бъде достъпна, програмите и инструментите на "Онтотекст" могат да я обработят заедно с данните в други вътрешни центрове. Като може да се прави разлика кое да се ползва от външните лица и кое от вътрешните, както и всичко да може да се ползва като една база данни.

Компанията има и силни решения за семантичен анализ на текст. Киряков дава за пример фармацевтичните фирми, където трябва да се търсят лекарства с определени качества. Например, ако здравният регулатор изиска от компанията "да има лекарство Х, което има странични ефекти при даден тип пациенти, в комбинация с друго лекарство У". С обикновени инструменти за търсене фирмата ще трябва да задели много ресурси, време и хора, за да предостави информацията. Докато с програмите на "Онтотекст" това става в рамките на бързо търсене. Друга голяма сфера на приложение е в рамките на медиите. Затова един от емблематичните клиенти на компанията са британските ВВС и Financial Times. Те използват технологиите на "Онтотекст", за да оптимизират сайтовете си, търсенето в тях и автоматичното препоръчване на статии.

До самостоятелното дружество

"Онтотекст" се отделя като самостоятелно дружество през 2008 г. Тогава компанията привлича инвестиция от фонда NEVEQ. Общо сделката е за около 2 млн. евро, като част от тях са инвестиция в дружеството, а друга – под формата на придобиване на дялове. В момента NEVEQ има миноритарен дял, "Сирма" държи мажоритарния пакет, а акции притежават и основателите, и висшите служители на "Онтотекст". Компанията разполага с офиси и развойни центрове в София и във Варна, има търговски представителства в Лондон, Великобритания, и във Вашингтон, САЩ.

Компанията разчита на няколко продукта. Основният е за свързване на бази данни GraphDB. Той позволява вече описаното по-добро търсене сред морето от информация, с която разполагат големите корпорации. Допълнително "Онтотекст" разполага с отделни специализирани продукти за някои професионални сфери като медии, изследователски цели, финансов сектор и др. "За този вид база данни сме сред топ 3 доставчици в света, колкото и нескромно да звучи", коментира Киряков и допълни, че за решенията, свързани с нециклични бази данни, компанията все още се развива.

"Онтотекст" печели редица награди за иновации и бързо развиващ се бизнес. Освен наградата за "Най-иновативно предприятие на годината" на фондация "Приложни изследвания и комуникации" компанията взима и специална награда на BBC. "Онтотекст" присъства и през последните две поредни години в класацията "Гепард" на "Капитал" за най-бързо развиващи се фирми в подсекцията IT.

През 2013 г. компанията отчита приходи от 5.8 млн. лв., нетна печалба от 481 хил. лв. Година по-рано постъпленията са били 6 млн. лв., а печалбата - 1.1 млн., показват данните от Търговския регистър. Киряков обясни, че през миналата година компанията е отчела ръст, като по предварителни данни отчита около 7 млн. лв. постъпления и около 1 млн. лв. печалба.

Атанас Киряков е оптимист за бъдещето. В момента глобалният пазар за обработка на нециклични бази данни се оценява на около 2 до 5 млрд. долара, а само решенията за семантична обработка на текст съставляват няколкостотин милиона долара от него. По-малкият пазарен сегмент се очаква да расте с добри темпове през следващите няколко години, смята Киряков. Той е убеден, че "може да очакваме, че през следващите пет години ще пораснем от три до триста пъти". "Има достатъчно индикации за това, 2014 г. беше много силна от страна на заявките, които получихме".

Макар и не толкова съществена, но позитивна роля ще играе отварянето на данните на публичните институции. Една инициатива, подета от ЕС и която се очаква да се реализира скоро в по-големи мащаби и в България.

В заключение Киряков отбелязва, че "Онтотекст" нямаше да бъде възможен без капацитета от учени и изследователи в областта на изкуствения интелект към БАН в края на 90-те години. "Това, че в няколко института в БАН имаше критична маса от специалисти от световна класа в областта на изкуствения интелект, направи възможна появата на компания като "Онтотекст", категоричен е той.

Осем корпоративни истории ще разкаже "Капитал Daily" през следващия месец. Те ще са на компании, които бяха отличени в Националния конкурс за иновативно предприятие на 2014 г. Той се организира за десета поредна година от фондация "Приложни изследвания и комуникации". За "Иновативни технологии в традиционни сектори" наградата "Най-иновативно предприятие на 2014 г." получи "Аглика трейд", която "Капитал Daily" вече представи. Бяха описани и наградените образователен софтуер Jumpido, биодесертите Roobar, надуваемите снегоходки Small Foot и екосъобразена система за унищожаване на химичните остатъци на домакинствата на "Балбок инженеринг". Днес представяме "Онтотекст", който получи отличието за "Иновационен визионер".

Разработването на истински изкуствен интелект (Artificial Intelligence - AI) се оказва нелека задача за редица учени по света. Един своеобразен свети граал на технологиите, в който машините сами да се учат, разбират и мислят, без да е необходимо да бъдат програмирани предварително. С тази цел започва дейността си една от най-бързо растящите български IT компании през последните една-две години – "Онтотекст". В периода на развитие фокусът постепенно се променя и вместо към фантастичното създаване на AI дружеството се ориентира към създаването на инструменти за семантично търсене. С други думи – да се търси информация в големи масиви от данни не само по ключови думи, но и по контекст чрез логически връзки. В тази тясно специализирана област "Онтотекст" е един от световните лидери. Нейните постижения не са само финансови, но и престижни – тя получава редица отличия за иновации както в България, така и в чужбина.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK