Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
19 4 фев 2015, 18:42, 17998 прочитания

"Бургаски корабостроителници" са обявени в неплатежоспособност

Дружеството остана без основния си актив през април миналата година благодарение и на съдия Ченалова

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Десет месеца след като бяха изпразнени от основния си актив, на 22 януари "Бургаски корабостроителници" са обявени от съда в неплатежоспособност. Началната датата, от която дружеството не може да обслужва задълженията си, е 31 декември 2013 г. И макар тя да изпреварва по време търг на съдебния изпълнител, проведен през април 2014 г., сделката, при която активите на корабостроителницата бяха продадени на Първа инвестиционна банка (ПИБ), не може да бъде развалена по линия на несъстоятелността, коментират юристи пред "Капитал". Възможност за отмяна обаче има чрез атакуване на продажбата на терена, за което по информация на вестника има изпратена жалба във Върховния касационен съд (ВКС).
Последното решение на съдия Румяна Ченалова е за фалита на предприятието. През април миналата година нейно забавяне изпразва от основния актив дружеството

Фотограф: BGNES

Към момента недоволни от този развой на събитията с дружеството са други кредитори на "Бургаски корабостроителници", които разчитаха да съберат вземанията си чрез процедурата по фалит. Един от тях е Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол (АПСК). Тя се опита да спре публичната продан и въпреки че съдът прие аргументите й за основателни, ефектът от усилието бе нулев. Причината е, че определението и обезпечителната заповед, с които се спира продажбата, са издадени седмици след като търгът е приключил. Съдията, реагирал с тази скорост, е... Румяна Ченалова (нашумяла с делото "Белведере" и отстранена от поста си за шест месеца заради него и други две дисциплинарни производства). За неплатежоспособността на корабостроителниците Ченалова се е произнесла в последния си работен ден преди дисциплинарното отстраняване.

Как се стигна дотук


Производството по несъстоятелност на "Бургаски корабостроителници" бе образувано през октомври 2013 г. по искане на "ПСТ холдинг", което претендира за невърнати повече от 1 млн. лв. заеми. Няколко месеца преди това "ПСТ холдинг" бе преминало от сферата на влияние на Васил Божков (където някога беше и "Бургаски корабостроителници") в орбитата на ПИБ. Към онзи момент банката бе основен кредитор на бургаското дружество и искането за несъстоятелност можеше да се тълкува като неин опит индиректно да повлияе върху опитите на други кредитори да осребрят на парче имущество на корабостроителниците.

След като Софийският градски съд образува дело за несъстоятелност, в Бургас бе задвижена работата по изпълнително дело, което ПИБ заведе срещу корабостроителниците, за да си върне заеми за 30 млн. евро. Публичната продан се проведе на 15 април, а за купувач бе определена банката, която почти нямаше конкуренция на търга. Офертата й за 47.5 млн. лв. бе малко по-висока от определената начална цена за активите, а в качеството й на кредитор ПИБ получи правото да направи прихващане между това, което има да плаща като купувач, и това, което има да взема от корабостроителницата. Банката взе най-ценното от имуществото на дружеството - 562 хил. кв.м от общо близо 800 хил. кв.м, притежавани от предприятието на първа брегова линия.

Няколко дни преди да приключи приемането на оферти в публичния търг, Агенцията за приватизация (която има да прибира неустойки по приватизационния договор от малко под 1 млн. лв.) опита да го спре. На 9 април държавната структура е подала в Софийския градски съд молба, с която на свой ред иска несъстоятелност на "Бургаски корабостроителници". Като обособена част от тази молба юристите на агенцията внасят искане за спиране на изпълнителното дело, с което ПИБ задвижва публичната продан. Мотивите им са, че така "би могло сериозно да се влоши имущественото състояние на длъжника, с което биха се увредили интересите ни на обезпечен кредитор в производство по несъстоятелност, в което посредством универсалното принудително изпълнение бихме получили пълно и всестранно удовлетворяване".



Вместо незабавно да се произнесе по искането, съдията по делото Румяна Ченалова присъединява агенцията като страна по делото, заведено от "ПСТ холдинг". Следва протест пред Софийския апелативен съд, с който от агенцията се жалват от протакането на Ченалова и така на 28 май 2014 г. тя спира продажбата. Но вече е късно - сделката е изповядана на 10 май.

Според юристите, до които "Капитал" се допита, няма начин за разваляне на сделката, при която ПИБ придоби активите на "Бургаски корабостроителници" по линия на несъстоятелността. Основания за нищожност могат да се търсят при сделки, сключвани от дружеството след датата на неплатежоспособността, като развалянето им става чрез отменителни искове. Те обаче са свързани с определени действия на длъжника, а  при продажба на имуществото му няма такива. Случилото се е принудително изпълнение и съдът няма практика да разваля такива търгове.

Висящо разваляне

Възможност обаче има с производство във Върховния касационен съд (ВКС) срещу начина, по който частният съдебен изпълнител е продал активите на корабостроителниците. По информация на "Капитал" агенцията за приватизация е внесла молба за отмяна на продажбата заради многото пороци на проведената процедура. Така например съдебният изпълнител от Бургас Таня Маджарова не е уведомила предварително за предстоящия търг агенцията, въпреки че е ипотекарен кредитор. Съобщението за това пристига в деня, в който публичната продан е започнала. Възражение има и срещу начина, по който се подреждат кредиторите с ипотеки върху имотите. От агенцията посочват, че за определени обекти имат вписана първа по ред ипотека и имат предимство пред ПИБ. Най-фрапантното нарушение срещу извършената продан е, че Маджарова на практика е продала чужд имот, който не е собственост на "Бургаски корабостроителници". Това според агенцията е станало чрез неправилния опис на терена за продажба, в който е включен парцел, който е публична общинска собственост.

От агенцията са внесли молба за отмяна на продажбата в кантората на Маджарова през август, като според процедурата тя е трябвало да придвижи документа до ВКС. В телефонен разговор Маджарова отрече да е получавала такава молба и предположи, че документът може да не е бил редовно администриран и придружен от квитанция за платени такси. Тя каза също, че е водила кореспонденция с агенцията, но през юни, и от тогава досега по темата нямало никакво движение. 

Какво следва

С откриването на производството по несъстоятелност в "Бургаски корабостроителници" се назначава за временен синдик Цветан Банков. На 25 февруари е свикано общо събрание на кредиторите, на което ще се избере постоянен синдик. Банков влиза като водеща фигура и в дружеството "Капитал и финанси", което със същото съдебно решение е обявено в неплатежоспособност и е признато за съучастник на корабостроителниците в прикриването на значителни по размер задължения. Според съдебно счетоводната експертиза по делото през периода 2011 - 2013 г. задлъжнялостта на "Бургаски корабостроителници" е скочила с 600%, като към 31 май 2014 г. задълженията достигат 107.4 млн. лв., а вземанията от длъжници са за 111.4 млн. лв. При положение че ключовият актив беше продаден за под 50 млн. лв., трудно може да се очаква всички кредитори с претенции за над 100 млн. лв. да успеят да получат сумите си. Така на тях им остава да се надяват на делото пред ВКС, което, ако доведе до разваляне на сделката с ПИБ, ще е един от прецедентите в областта на публичните продажби.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

БДЖ търси да наеме 10 локомотива за 3 години за 25.6 млн. лв. 1 БДЖ търси да наеме 10 локомотива за 3 години за 25.6 млн. лв.

Компанията изпитва силен недостиг на подвижен състав, като при предишната поръчка успя да наеме само един

6 апр 2020, 405 прочитания

Министър Сачева отговаря на въпроси за схемата 60/40 и как ще се рестартира икономиката Министър Сачева отговаря на въпроси за схемата 60/40 и как ще се рестартира икономиката

"Капитал" организира уебинар на живо със социалния министър, в рамките на който ще бъдат обсъдени мерките на правителството за справяне с кризата

6 апр 2020, 504 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Девня цимент" стана инвеститор на 2014 г.

Въпреки свиването на инвестиционната активност през последните години много компании не се отказват от нови вложения

Още от Капитал
Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

(Не)платени пътища

Тол системата работи официално вече от месец, на практика - не съвсем

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10