Wizz Air излиза на борсата в Лондон
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Wizz Air излиза на борсата в Лондон

Плановете предвиждат компанията да увеличи флота си от 54 на 85 самолета през 2017 г.

Wizz Air излиза на борсата в Лондон

Нискоратифният превозвач се надява да набере 150 млн. евро от предлагането на акции

Калина Горанова
7682 прочитания

Плановете предвиждат компанията да увеличи флота си от 54 на 85 самолета през 2017 г.

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Нискотарифна авиокомпания Wizz Air излезе на Лондонската фондова борса на 4 февруари. С пускането на акции унгарският превозвач очаква да набере 150 млн. евро до края на първото тримесечие. Целта на компанията е с осигуреното финансиране да разшири обхвата на дейността си. Плановете предвиждат флотата на компанията да се увеличи от сегашните 54 самолета на 85 през 2017 г. и мрежата от полети да се разшири.

Стъпването на Лондонска фондова борса дава възможност на Wizz Air да се конкурира с другия основен играч – Ryanair, чиито прогнози за печалба за текущата финансова година са за растеж 30%.

Най-накрая листване

Плановете на Wizz Air за листване на борсата всъщност са с дълга история. Те се появиха за първи път през 2007 г., за втори през 2013 г. и за трети - през юни миналата година. Последния път заявката на превозвача беше за набиране на до 200 млн. евро от първичното публично предлагане на акции. В крайна сметка компанията се отказа в средата на 2014 г. Като причина за решението беше посочено нестабилното представяне на авиокомпаниите на капиталовите пазари. По това време акциите на европейските нискотарифни превозвачи като Ryanair и easyJet отчетоха спад, съответно 6 и 10%. Сривът при традиционен превозвач като Lufthansa беше още по-голям - над 15%.

От средата на лятото обаче започна движението надолу в цената на петрола и горивата. Сега по думите на изпълнителния директор Йзеф Варади има много по-голяма сигурност на пазарите, а компанията е много доволна от пазарното си представяне. Това е и причината според компанията за по-ниския таргет, който си е поставила - от 200 млн. на 150 млн. евро. "Нямаме нужда от толкова много пари, колкото имахме нужда преди", заявиха от компанията. "Имахме много успешен период и генерирахме значителен кеш през последната година", заявиха още от ръководството на превозвача.

Финансово представяне

Нискотарифната компания има 20 маршрута от България, като на летище София превозвачът е на второ място по брой превозени пътници след националния превозвач "България ер". Сред последните дестинации, които компанията откри от българската столица, са Ларнака, Киев и Дубай през 2013 г., а от май 2014 г. превозвачът лети и до Малмьо в Швеция.

Нискотарифна авиокомпания Wizz Air излезе на Лондонската фондова борса на 4 февруари. С пускането на акции унгарският превозвач очаква да набере 150 млн. евро до края на първото тримесечие. Целта на компанията е с осигуреното финансиране да разшири обхвата на дейността си. Плановете предвиждат флотата на компанията да се увеличи от сегашните 54 самолета на 85 през 2017 г. и мрежата от полети да се разшири.

Стъпването на Лондонска фондова борса дава възможност на Wizz Air да се конкурира с другия основен играч – Ryanair, чиито прогнози за печалба за текущата финансова година са за растеж 30%.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    cfl1417082650383612 avatar :-|
    Petar Valev

    http://www.standard.co.uk/business/business-news/wizz-air-revives-plan-to-float-on-the-london-stock-exchange-10022390.html

    "Wizz Air said it wants to complete the listing by the end of March, but gave no details on the number of shares available or pricing."

  • 2
    prisoner avatar :-|
    prisoner

    "Нискотарифната компания има 20 маршрута от България, като на летище София превозвачът е на второ място по брой превозени пътници след националния превозвач "България ер". Сред последните дестинации, които компанията откри от българската столица, са Ларнака, Киев и Дубай през 2013 г., а от май 2014 г. превозвачът лети и до Малмьо в Швеция."

    Чакаме нови маршрути и от Варна най-накрая, че ни писна да пътуваме до Букурещ или София, за да летим на по-поносими цени!

  • 3
    black_recluse avatar :-|
    black_recluse

    До коментар [#2] от "prisoner":

    Силно се съмнявам, която и да е компания да компания да инвестира в линия от или за Варна. Не, че не би било удобно, но все пак тук става въпрос за бизнес. Нискобюджетните компании, като WizzAir разчитат много на броя полети. Напрактика правят икономия от мащаба чрез, което достигат до съответните цени. По-скоро като опция ми се вижда по-възможно България Ер да смъкне цените на билетите Варна-София, като това може да стане защото през последните години при тях се наблюдава положително развитие, съответно има накъде да разширяват, особенно ако Wizz, настъпи на летище София. Хубавото на този пазар е, че конкуренцията расте, което няма как да не се отрази на качеството на полетите, съответно на ползите за клиента...

  • 4
    prisoner avatar :-|
    prisoner

    До коментар [#3] от "zdm":

    Докато България Еър са монополисти по линията София-Варна, едва ли ще видим ниски цени. Но ако Уиз имат възможност отново да осъществяват полети по тази линия, нещата вярвам ще се променят доста.

  • 5
    tatamata avatar :-|
    Tata Mata

    До коментар [#4] от "prisoner":

    За монопол и дума не може да става в случая и особено що се касае до авиокомпании, но е вярно, че ще е хубаво нискотарифните да осъществяват и вътрешни линии. За сега обаче едва ли имат финансов интерес да го правят.

  • 6
    black_recluse avatar :-|
    black_recluse

    До коментар [#4] от "prisoner":

    Въпроса е по-скоро дали от WizzAir искат да правят подобни полети, защото според мен пазара там е силно ограничен. Автобуса София-Варна ти е 30-35 лв., а разтоянието е около 500 км (къде се вика, ако тръгнеш с кола на газ ще ти е 50 лв. едната посока). Към тези факти може да съпоставиш и населението на Варна, което е около 300 000 души (по време на сезона да стават 1 млн. - за което се съмнявам, като от тях големия процент са Руснаци и Румънци и избягват самолетите защото за 4 човека, например с кола е много по-удобно и евтино). Така, според теб, колко софиянци или варненци ще решат да отидат на почивка или по-работа със самолет, при положение, че най-евтиния самолетен билет в света е 30 евро за посока (няма как да паднеш под 50 лв.). В смисъл тук няма какво да се говори за монопол, защото тая линия ако я закрият, може би никой няма да разбере... Която и да е авио компания да е преди да открие някаква линия ще си направи сметката и ще прецени изобщо дали си заслужава. България Ер, като национален превозвач има необходимост да поддържа тази линия по-скоро за имидж. Иначе и те, може би щяха да я закрият...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK