Мултиплексът излезе на загуба
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мултиплексът излезе на загуба

Мултиплексът очаква да стане собственост на БТК, която от своя страна също е с неясно бъдеще точно относно собствеността си. КЗК обаче още не е дала разрешение за покупка на "НУРТС България"

Мултиплексът излезе на загуба

Компанията майка на разпространителя на безплатна ефирна цифрова телевизия сви силно очакванията си към него

Паулина Михайлова
10504 прочитания

Мултиплексът очаква да стане собственост на БТК, която от своя страна също е с неясно бъдеще точно относно собствеността си. КЗК обаче още не е дала разрешение за покупка на "НУРТС България"

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Че цифровизацията на безплатния телевизионния ефир в България върви към провал, е факт, който различни официални представители на държавата признаха почти веднага след като други техни колеги обявиха процеса за успешен. При над 80% проникване на платената телевизия сред домакинствата в страната, огромна конкуренция между доставчиците и ниски крайни цени това беше очаквано. Като в случая изобщо не говорим за порочния начин, по който с държавно съдействие една и съща група - тази на Цветан Василев, получи монопол върху безплатния цифров ефир. Просто в случая развитият пазар на телевизионната доставка не допусна възцаряване на въпросния монопол, въпреки че той предлага услугата безплатно за крайните потребители.

В продължение на няколко тримесечия "НУРТС България" - компанията майка на мултиплекс оператора "НУРТС диджитъл", отчиташе положителни финансови резултати, а в същото време каналите, чиито притежатели плащаха на второто дружество, за да се разпространяват по мрежата му, оредяваха. Сега, когато финансовите резултати на "НУРТС България" за 2014 г. излязоха, картината е променена - загуба за годината, и то солидна.

Повече загуба, отколкото приходи

Според отчета на "НУРТС България" за 2014 г., изпратен до Българската фондова борса, инвестициите на дружеството в дъщерни предприятия (единственото такова е "НУРТС диджитъл"), които са били оценени на почти 122.9 млн. лв. в края на 2013 г., в края на 2014 г. вече са преоценени на 78.4 млн. лв. Поради отпадане на част от излъчваните телевизионни програми и очакван спад в бъдещите приходи на "НУРТС диджитъл" към 31 декември миналата година е направен преглед за обезценка на инвестицията на дружеството в дъщерната му компания, пише в бележките към отчета. При оценката бъдещите парични потоци са дисконтирани до сегашната им стойност. В резултат за текущия финансов резултат на "НУРТС България" е призната загуба от обезценки в размер на почти 44.5 млн. лв.

Загубата не е неочаквана предвид факта, че нови клиенти на мултиплекса няма, а тези, с които той стартира работа, постепенно оредяват - процес, който експерти от сектора предвидиха още на етапа на трудното договаряне между платформата и телевизиите за цените, които те да му плащат.

Показателно беше, че още преди месеци ръководството на мултиплекса в писмо до органа по цифровизация към транспортното министерство предложи различни варианти за собственото си финансово оцеляване: от въвеждане на такса телевизия за всички граждани независимо каква услуга ползват, през финансиране от европейските фондове до въвеждане на законово задължение за телевизиите да му плащат. Всички тези варианти обаче си останаха на етап идея. Затова и сега резултатите на "НУРТС България" не са изненадващи.

Мрежата отблизо

Според отчета "НУРТС България" има 33.1 млн. лв. приходи. В същото време са отчетени и почти 18.7 млн. лв. печалба от преустановени дейности. Всъщност въпросният резултат е заради сделката за продажба на сателитния бизнес на компанията - станцията "Плана Сат". Приходите от тази транзакция всъщност стояха в основата на положителните финансови резултати на компанията за предишните тримесечия на 2014 г. За реален купувач на базата, който да е извън групата на Цветан Василев, обаче в сектора така и не се разбра - тоест сделката беше по-скоро вътрешно преструктуриране. Така след обезценките дружеството отчита нетна загуба от 37 млн. лв.

Като цяло от телевизионно излъчване "НУРТС България" за 2014 г. има приходи от 168 хил. лв. Което не е учудващо, защото телевизиите плащат на дъщерната му фирма, а не на него. От радиоизлъчване и радиорелеен пренос приходите са 8.7 млн. лв., от поддръжка на електронни съобщителни мрежи - почти 7 млн. лв., и най-много са парите от колокация и инсталиране на оборудване.

С една дума, основните приходи на дружеството идват от таксите, които събира от телекомуникационните оператори за това, че са монтирали на кулите му своя техника (т.нар. колокация).

Всъщност бизнес моделът на "НУРТС България" е именно това: от една страна, стопанисва кули, от които се възползват телекомите, а от друга - взема наем (образно казано) от дъщерното си "НУРТС диджитъл" за това, че ползва мрежата му за ефирно тв разпространение.

Второто перо в случая явно е доста леко.

Че цифровизацията на безплатния телевизионния ефир в България върви към провал, е факт, който различни официални представители на държавата признаха почти веднага след като други техни колеги обявиха процеса за успешен. При над 80% проникване на платената телевизия сред домакинствата в страната, огромна конкуренция между доставчиците и ниски крайни цени това беше очаквано. Като в случая изобщо не говорим за порочния начин, по който с държавно съдействие една и съща група - тази на Цветан Василев, получи монопол върху безплатния цифров ефир. Просто в случая развитият пазар на телевизионната доставка не допусна възцаряване на въпросния монопол, въпреки че той предлага услугата безплатно за крайните потребители.

В продължение на няколко тримесечия "НУРТС България" - компанията майка на мултиплекс оператора "НУРТС диджитъл", отчиташе положителни финансови резултати, а в същото време каналите, чиито притежатели плащаха на второто дружество, за да се разпространяват по мрежата му, оредяваха. Сега, когато финансовите резултати на "НУРТС България" за 2014 г. излязоха, картината е променена - загуба за годината, и то солидна.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    today avatar :-|
    today

    Поредната "перфектна" сделка на великия мистър Икономика! Явно е имал идеята да надуе отчетите и да продаде на завишена цена с показания прекрасен резултат + натякването как продава монопол.
    Хак да му е!

  • 2
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    а тръбопроводът на картинката е умилителен.. :)

  • 3
    kirka80286 avatar :-P
    kirka80286

    До коментар [#2] от "tucker case":

    Ако му се радвате, значи предавател.ком е точно сайта за вас. :)

  • 4
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Схемата с мултиплекса беше много проста и разбираема: създаване на монопол при ефирното разпространение на ТВ-сигнала, който да концентрира едни финансови потоци от телевизиите заради правото на ефирно разпространение и отдаването му на доверен човек (Цветан Василев), който от своя страна много добре знае на кого какво дължи.
    Само че Ц.В. се провали (или го провалиха) и неясните господари на държавата зарязаха системата и тя е обречена да фалира, защото вече не буди финансов интерес.

  • 5
    gesand avatar :-|
    gesand

    Така е! Никой не иска да гледа боклуци, пък били те и безплатни боклуци...

  • 6
    ivankristov avatar :-|
    ivankristov

    кой раздаде мултиплексите и дали пак не е министър?

  • 7
    primaxm avatar :-|
    primaxm

    В основата на този "провал" стои сгрешения модел в България. Само тук и в Румъния кабеларките плащат, за да излъчват някаква програма. Навсякъде другаде е обратно. Искаш да стигаш до зрителите? Плащаш на кабеларка, на ефирен разпространител, значение няма, но си плащаш за разпространение, а не на теб ти пащат. Тук незнайно как бизнеса е с главата надолу. :-)

  • 8
    selofia avatar :-|
    Селофия

    До коментар [#7] от "primaxm":

    Така е, моделът е сгрешен. Това защото меринджеите на тия фирмици се надяваха да захлебват от държавата и контент провайдърите..
    Как е там, където няма лобистки закончета? Обществената ТВ плаща за безплатно разпространение, но на свой ред събира пари от лиценз
    или от бюджета, и е забранено да излъчва реклами поради това. Останалите програми биват разпространявани от ТВ оператор, собственост на мултиплекса, който продава на дребно пакети програми и декодеркарти, и плаща на телевизиите за разпространение..
    Няма Булсатком да ти дупчи прозорците и стените за кабели, няма грозни чинии по фасадите.. Със стайна антена..
    Ама тук като знам, че Бьорйекуф беше "новинар" и "журналист... мислете си за ония, които още си мечтаят да набутат обратно мултиплексите на държавата - ...срещу СКРОМНИ суми от 150 млн..
    Ама що да е лесно, като може да е усложнено.. Моделът е същия като с топлинните счетоводители и сметките за ток - ако си среден човек, да ти се догади, когато се опиташ да разбереш точно какво плащаш..


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK