Хапчета за 2.7 млрд. лв.
Продажбите на медикаменти отбелязаха поредна година на ускоряващ се ръст
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
(по продажби в лв.)
1. Novartis
2. GlaxoSmithKline
3. Actavis
4. Roche
5. Sanofi
6. Sopharma
7. AstraZeneca
8. Pfizer
9. Servier
10. Bayer
Източник на данните: IMS Health
Обем
8.2%е ръстът на фармацевтичния пазар в България за 2014 г. в стойност.
Желанието за бързо и евтино лечение, вярата в лесното разхубавяване и битката срещу рака. Това са човешките стремежи, стоящи в основата на ръста в продажбите на хранителни добавки и лекарства в България през 2014 г., отчетен от световната анализаторска компания IMS Health. С такъв двигател нищо чудно, че разрастването на пазара е двуцифрено в проценти и се ускорява.
За поредна година най-бързорастящата категория в аптеките продължават да бъдат не лекарствата, а хранителните добавки. Техните продажби за 2014 г. са се увеличили с 14.7% в стойност и вече надвишават 290 млн. лв. Другият тип продукти, които помагат за общия ръст от 8.2% на целия фармацевтичен пазар, са онкомедикаментите.Част от нарастването на покупките се дължи и феномена, че България държи най-ниските цени на лекарствата на ниво производител в ЕС. Цели групи скъпи терапии стават интересни за износ, а оттам - и обект на паралелна търговия между България и страни с пъти по-скъпи регистрирани цени, като изобщо не стигат до пациентите тук. Без паралелната търговия, която от тази година ще се следи изключително стриктно, пазарът би загубил част от ръста си, но пък данните за него ще бъдат реални. В момента се предполага, че обемът на този тип сделки е между между 125 и 300 млн. лв., но напълно коректни данни липсват.
Клубът на големите
В топ 10 на най-големите корпорации на българския пазар за поредна година няма нов участник.
"В класацията има само една компания, регистрирана в България – "Софарма". Всички останали са клонове на международни концерни, както е и през последните десетина години", коментира д-р Кунчо Трифонов, регионален мениджър на IMS Health.От кашлицата до редките заболявания
Според анализа на IMS Health ръстът на аптечния пазар от 6.5% е неравномерен и е концентриран в няколко терапевтични зони, в които има иновативни лекарства – биологично лечение, диабет, коагулация, онкология, редки заболявания и др.
"Останалите терапевтични зони са с ръст около пазарния или значително под него, например най-големият и най-масов клас кардиология е само с 0.7% увеличение, но там няма нови молекули, а и силното присъствие на генерични лекарства ограничава покачването на продажбите в стойност", коментира д-р Трифонов.Хранителните добавки продължават пазарния си поход и отново са с двуцифрено увеличение от 14.7%, стимулирано от пробиотиците, имуностимулантите и средствата за стави.
Доколко ръстът е истински
За поредна година класацията не може да бъде изчистена от паралелния експорт и непродадените в България опаковки.
От началото на 2015 г. обаче IMS Health започва да прилага в Източна Европа проверена методология за оценка на нетния вътрешен пазар, без стокови изкривявания и без експорти, за да отговори на изискванията на Европейската комисия и на Асоциацията на иновативните компании (EFPIA) за оценяване на вътрешната консумация на лекарства. "Тази методика ще бъде стандарт за България и считано от януари 2015, ще предоставя данни за нетния местен пазар. След нейното приложение ще има известна промяна на класациите и пазарната позиция на корпорациите и по-релевантно представяне на резултатите им", отбелязва д-р Трифонов. Според него през 2014 г. паралелният експорт е в рамките на 6% от аптечния пазар на България, или 125 млн. лв."Както може да се очаква, най-ниските цени на производител в България са привлекателната база. В това отношение България е съвсем обикновена експортна точка, не особено различна от другите страни на Източна Европа. Темата с паралелния експорт ще става все по-актуална на фона на решението на Конституционния съд за отмяна на правото на ИАЛ за "контрол" върху експорта. Очевидно е, че ще нараства нуждата от метрика, която релевантно да описва вътрешната консумация за нуждите на планирането, логистиката и търговските операции", казва д-р Трифонов.
Очакване за предвидимост
"Мисля, че 2015 г. ще бъде година на реформи, защото виждам желание от страна на управляващите парите да следват пациента, а не обратното. Надявам се на по-добър контрол, предвидимост и нещо много важно - управляващите да спазват наложените от тях срокове, правила и закони", казва Христо Трунчев от Novartis. Според изпълнителния директор на Actavis - България, Илия Пашов през миналата година един от значимите процеси на пазара е било решението на много фармацевтични компании да изтеглят продуктите си от българския пазар. "Тази негативна тенденция беше резултат на тежката ценова ерозия на база рефериране с останалите европейски държави. Изтеглянето на медикаменти се наложи и поради промяна на нормативите в областта на ценообразуването и достъпа до терапия. Негативният ефект от това стана осезаем както за пациентите, така и за българската общественост", припомня Пашов.
Мениджърите на фармацевтичните компании смятат, че очакваните промени в сектора трябва да доведат до по-добри грижи за пациентите, достъп до лекарства на всички, които се нуждаят от тях, и по-голяма удовлетвореност на медицинските специалисти от системата. "Тази година може наистина да започне с промяна на сектора и от това зависи и как ще се развие фармацевтичният пазар. Ако просто се въведат рестрикции за лечение, това естествено ще доведе до липса на ръст. Според индустрията обаче този подход не е в полза на никой. За нас е важно да имаме възможност да договаряме директно с платците за гъвкави схеми на финансиране за различните видове нови лекарства или комбинации от нови и вече наложени лекарства", казва Методия Чадиковски от Roche. "Лекарствените продукти са 0.9% от цялостния бюджет за здравеопазване, който пък е едва 4% от БВП на България. Това е около половината от средния процент от БВП, който останалите държави в ЕС отделят за здравеопазване. Което поражда някои въпроси – след като пациентът по презумпция трябва да е във фокуса на системата, как така липсва шанс за българските пациенти да имат равен достъп до здравеопазване, какъвто имат останалите европейци. Например пациентите тук в момента трябва да доплащат за своята терапия около 60%, докато средният процент за Европа е около 20", отбелязва Ксавие Пюеш от GlaxoSmithKline – България.Повечето мениджъри смятат, че ключовото занапред е дали добрите анонси ще бъдат облечени в конкретна законодателна форма.
"Много се говори за отстъпки и национално договаряне. Генеричните медикаменти са на максимално ниски пазарни цени вследствие вътрешната конкуренция във всяка група. Оптималната лекарствена политика следва да бъде прогенерична и създаваща механизъм за естествена конкуренция. Отстъпки трябва да се изискват задължително от скъпите патентно защитени медикаменти, но на база индивидуални договорености. Все още има генерични молекули, които продължават да са златен стандарт в лечението, и донякъде това е една от причините за пазарния успех на нашата компания", коментира Огнян Донев.
5 коментара
Невероятно безсмислен текст!
Моля, направете усилие да го прочетете, вдигнете очи и опитайте да възпроизведете каквото сте запомнили.
Ако не сте запомнили нищо - не се притеснявайте - проблемът не е у вас, а в авторката, която улисана да смята в проценти и с дълги числа, да цитира този и онзи, накрая е забравила за анализа и обобщението.
Всъщност какво ни е казала г-жа Николова?
До коментар [#1] от "D-r D":
Капитал има амбицията да е икономическа медия и като такава се предполага, че ще използва числа, проценти и пр. мерки и теглилки. Предполага се, че читателите на Капитал знаят това и се очаква, че те имат поне малка икономическа грамотност, да си направят изводите сами. Не се обиждайте докторе, но лекарите не са известни с икономическите си способности, а с медицинските си умения, така че нека не се генерализират нечии неумения за боравене с числа и проценти. Между другото, една от причините за безкрайните проблеми в българското здравеопазаване (здравеопазване, не медицина - медицината в България си е много добре и се равни вече по Западна Европа в много специалности) са именно "докторите по медицина" сложени на управленски места в здравеопазването...
Докато има будали да купуват хранителни добавки (скъпи) с които да компенсират ерзаца който консумират (евтин) ще има и тарикати които да им пробутват после "пенкилерите" си (от пейн-килър) с които да ги отървават от мъките (дошли вследствие на ерзаца) !!!
До коментар [#2] от "big_papa":
С всичко от първата половина на тезата ви съм съгласен: и с цифрите, и с процентите, и с названията на фарма корпорациите. Обаче...те би следвало да са фактологията, на чиято база да се направят съответни анализи, да се опишат тенденциите.
Вие анализи и тенденции в този текст намерихте ли?
Няма да коментирам ироничните ви подмятания към "докторите по медицина". Само искам да ви помоля отново да се сетите за тях, когато виснете пред някой докторски кабинет. Може би тогава ще се засрамите.
Една таблица щеше да свърши перфектна работа.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.