Amazon с адрес и работно време
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Amazon с адрес и работно време

Amazon с адрес и работно време

Най-голямата онлайн търговска верига планира да отвори физически обекти

Зорница Маркова
14112 прочитания

© RICK WILKING


Общуването с тях е основно онлайн. В краен случай, ако има голям проблем, е възможен достъп по телефона до служител в някой кол център. Иначе изборът и поръчката става през компютър, таблет или телефон, плащането - с карта, и след няколко дни забързан куриер доставя пратката на вратата. Ако тя трябва да се върне, единственото усилие за клиента е да отиде до най-близкия клон на пощата, откъдето пакетът тръгва към неизвестен адрес за сметка на компанията.

Това са порядките на Amazon – най-големият онлайн търговец, влязъл в историята с революционната си промяна пазаруването да става от дистанция, през интернет. И не само това – Amazon научи света да чете елеuтронни книги и го накара да повярва, че плащането с карта и компютър не крие рискове. Стотици и хиляди компании започнаха да копират модела на Amazon или да развиват собствени на базата на електронната търговия.

Сега същата тази компания е на път да направи поредна революционна стъпка, този път назад, и отново изненадва света. Наскоро The Wall Street Journal обяви, че онлайн търговецът подготвя отварянето на свой първи магазин от "тухли и мазилка", в който контактът с клиентите ще е лице в лице. Изненадите не спират дотук. Американските медии спекулират с възможността Amazon да придобие магазини на изпадналата преди дни в несъстоятелност верига за електроника RadioShack. The Economist дори започна да разсъждава какви възможности открива това пред компанията от Сиатъл.

Засега от Amazon не дават официален коментар и по двете новини, но изказвания на изпълнителния директор Джеф Безос не скриват идеите му да се развива и извън мрежата.

В центъра на Манхатън

Според информацията на The Wall Street Journal от края на миналата година първият реален магазин на Amazon ще се намира в центъра на Манхатън, на отсрещната страна на Empire State Building. Около 4 млн. потенцални клиенти преминават годишно през тази отсечка, съобщава още вестникът. Не се посочва обаче точен период, в който премиерата се очаква да стане факт. В същото време пред журналисти Безос неведнъж е казвал, че има желание да отвори истински магазин. В интервю пред CBS от края на 2012 г. например мениджърът на Amazon казва: "Много пъти са ми задавали този въпрос. Отговорът е, че ние много бихме искали, но само ако имаме идея, която напълно да ни отличава от останалите."

Явно идеята вече е добила някаква форма. Първият Amazon магазин се очаква да е смесен формат между малък склад и място за пазаруване и демонстрации. Чрез него ще могат да се извършват поръчки и доставки за един ден в рамките на града, да се връща стока, да се заменя, както и да се изпробват продукти на компанията. "В крайна сметка магазинът ще рекламира марката Amazon. Доставки в рамките на деня, поръчваш онлайн и получаваш офлайн – това са идеи, които наистина работят", коментира анализаторът Уелс Фарго, цитиран от вестника.

Американските медии все повече спекулират и с възможността, която се отваря пред Amazon след несъстоятелността на една от най-големите вериги за електроника и символ на американската икономика. RadioShack поиска през миналата седмица фалит и защита на кредиторите и обяви, че ще продаде повече от половината от своите 4100 магазина на един от основните си акционери и кредитори. Останалите обекти ще бъдат разпродадени на търг.

"Ако Amazon реши да купи физически магазини от портфолиото на RadioShack, това ще бъде доказателство за стратегията за растеж, която поглъща всичко. В този ход ще има и голяма доза ирония. Не само че Amazon ще навлезе в бизнеса с "тухлите и мазилката", точно когато традиционните играчи се стремят да пренесат операциите си онлайн, но голяма част от успеха на Amazon се случи именно за сметка на играчи като RadioShack, които не бяха в състояние да се конкурират с онлайн търговците. Единственият начин да се предизвика по-дълбока ирония би било, ако Amazon купи магазините Barnes&Noble и ги преименува на своята марка Kindle", коментира The Economist в анализ в последния си брой.

В насрещното движение

Изолиран случай или тенденция? Доказателство, че онлайн търговията има граници? Това са само част от въпросите, които евентуалната стъпка на Amazon предизвика сред бизнеса. Гари Амброзино, който е изпълнителен директор на американската компания за софтуерни решения в търговията TimeTrade написа в блога си, че от проекта на Amazon могат да се направят три основни извода. Първият е, че офлайн търговията е далеч от изчезване - по данни на компанията за изследвания eMarketer след две години традиционната търговия в САЩ ще достигне близо 5 трлн. долара продажби, докато онлайн търговията – едва 450 млрд. долара. "Ако Amazon иска да расте, трябва да отвори свои магазини", казва Амброзино. Вторият извод е, че компанията има нужда от традиционни обекти заради разнообразното си портфолио от продукти. Според изследване на ATKearney има стоки, които се продават много по-лесно офлайн, посочва още мениджърът на TimeTrade. Третият му извод е, че в традиционните магазини клиентите могат да получат помощ и консултация, а това от своя страна да увеличи продажбите.

Всъщност Amazon не е изолиран случай и някои дори говорят за тенденция онлайн търговците да правят хибридни модели. В този случай традиционните магазини дори не се правят толкова за оборот, колкото за маркетинг, комбиниране на данни за клиентите, консултация и печелене на нови купувачи. Още преди две години eBay започна да отваря временни pop-up магазини в големите градове, в които стоките бяха "изложени" на екрани на стените с кодове за сканиране и купуване, както и препоръки "какво се търси най-много". Някои по-малки онлайн търговци, предимно американски, също преминават от виртуалното в реалното пространство. Такива са например сайтът за козметика и аксесоари Birchbox с отворен магазин в Сохо в Манхатън и Bonobos – онлайн магазин за мъжка мода, който започна да прави представителни магазини в редица американски градове.

Борис Уърц, който е създател на Version One Ventures, предприемач и инвеститор в start-up компании предимно за електронна търговия, коментира пред "Капитал", че вижда тенденция в това т.нар. вертикални ритейлъри (такива, които създават сами дизайна, марката, производството и продават през интернет) да преминават от онлайн към физически магазини. Една от целите е да прескочат нишовата граница и да излязат на масовия пазар. "Офлайн каналите позволяват клиентът да пробва стоката, да се увери сам в качеството, да има взаимодействие с марката на по-дълбоко ниво. Магазините правят по-добра реклама от уста на уста, отколкото онлайн, тъй като клиентите имат по-пълно преживяване", казва още той.

Един от основните изводи от новата тенденция не бива да е, че онлайн търговията преминава офлайн. По-скоро това е нов етап от развитието на бизнеса за печелене на нови пазари и клиенти. В крайна сметка личният контакт не е за пренебрегване.

Не магазин, а шоурум

Бизнес модел с физически обекти използва и eдин от големите онлайн търговци на българския пазар - eMAG. Компанията от години има такива на родния си пазар - Румъния. eMAG е отворила такива в 11 града като Букурещ, Брашов, Клуж, Тимишоара и др. Всъщност не става дума за магазин, а за наричания от eMAG шоурум. Който предлага точно това - в него клиентът не купува, а по-скоро може да прегледа и тества продуктите, от които се интересува. За целта се среща с консултанти, които могат да му обяснят предимствата на дадена техника. Потребителят може да получи заявените от него стоки онлайн в обекта, като компанията предлага и паркинг, а може и да поръча на място за бъдещо получаване. Засега от българския екип на eMAG не предвиждат отварянето на подобен шоурум тук.

 

3 коментара
  • 1
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    на мистър безос сигурно от малък му се е щяло да отвори дюкян и да върти алъш-вериш, ама пусто ногу скъпо и разправия голема... пък по интернет по-ефтинко беше едно време, и никой не го земаше насериозно... и кат се улисал в тоз проект, не останало време за брик&мортар... ма сега с некой кинт в касичката що да не отвори... нещо малко... будка, лафка... за печатни изделия... пък то и печатница за лафката може да си отвори... 3д печатница, да... :)

  • 2
    tulsa avatar :-|
    тулса

    пък то и печатница за лафката може да си отвори.
    ...
    Той и за вестниче мечтаел от малък..Сигурно знаеш кой вестник купи наскоро.

  • 3
    dorn avatar :-|
    dorn

    Техномаркета и Технополиса сигурно вече търсят депутати за закон срещу амазонката !


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK