Томи Вер Елст: Служителите ни в България ще надхвърлят 3500 до няколко години
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Томи Вер Елст: Служителите ни в България ще надхвърлят 3500 до няколко години

Томи Вер Елст: Служителите ни в България ще надхвърлят 3500 до няколко години

Генералният директор на компанията за автокомпоненти Sensata за България пред в. "Капитал"

17934 прочитания

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Профил

Томи Вер Елст е генерален мениджър на Sensata от 4 години, В компанията е от 11 години, през които е преминал през позиции като главен счетоводител, ръководител логистика, доставки и операции. Има магистърска степен по икономика и финанси от университета в Хаселт, Белгия. 

Нов завод с 1500 служители се строи изключително рядко в България. Точно такъв се прави в момента от американската компания Sensata, която обяви, че в началото на 2016 г. ще отвори второто си производствено предприятие в страната след фабриката си в Ботевград. Заводът край Пловдив ще има разгъната площ от 10 000 кв.м и ще произвежда сензори за измерване на налягането за автомобилната индустрия. Вече е започнало изграждането му в индустриална зона "Марица", която е част от обединението "Тракия икономическа зона". Добрата новина е, че предприятието ще прави продукти с добавена стойност и ще дава работа и на много квалифицирани специалисти. Другият плюс е, че общата площ на терена до Пловдив е 68 хил. кв.м и позволява разширяване на дейността в бъдеще. Така до няколко години Sensata ще е един от най-големите работодатели в машиностроителния бранш тук. В същото време набирането на персонал в Пловдив ще е предизвикателство, тъй като през последната година много инвеститори обявиха плановете си в региона. Някои като ABB и Magna Powertrain разшириха капацитета си, други аутсорсинг компании отварят свои центрове.   

Sensata е един от глобалните лидери в областта на автомобилните компоненти. Групата присъства в България от 2011 г., когато купи белгийската Sensor-Nite от групата ELEX за 225 млн. евро. Именно ELEX отвори предприятието в Ботевград преди 12 години, което е един от глобалните лидери в производството на температурни сензори за автомобили. Приходите на българското дружество на групата "Сензор-найт индастриъл" достигнаха 174 млн. лв. за последната отчетена засега година - 2013 г. За миналата и тази година се очаква растеж на продажбите заради интегрирането на все повече сензори в автомобилите. За по-високия оборот ще допринесе и преместването на производство в Ботевград от други локации на Sensata в Европа.

За новото производство и плановете на Sensata в страната "Капитал" разговаря с генералния директор за България Томи Вер Елст.

Как се развива бизнесът ви в България?

Включването на Пловдив като второ производствено предприятие и трети обект в България след София и Ботевград ни осигурява увеличен капацитет, с който да посрещнем нарасналото търсене в Европа. Дългосрочната стратегия на Sensata е да има ефективни производства близко до клиентите и пазарите, които обслужваме. Освен това Пловдив ни позволява бъдещо допълнително разширяване на бизнеса, ако се наложи. В първата фаза от проекта изграждаме предприятие от 10 000 кв.м, а теренът ни е от 68 000 кв.м.

Какви бяха основните причини да изберете Пловдив?

Тук, в Ботевград фокусът е върху производството на температурни сензори. Това е бързорастящ пазарен сегмент заради новите промени в регулациите като Евро 6, свързани с разхода на гориво и контрол на изгорелите газове. По тази причина заводът ни в Ботевград също ще нараства значително. В него ще съсредоточим работата си върху температурните сензори. Тъй като в Ботевград не разполагаме с достатъчно място за разширяване на бизнеса извън температурните сензори, Пловдив се яви добра възможност за експанзия. Причината е добрата инфраструктура - близостта до магистралата и лесният достъп до летище. Също така районът е високо индустриализиран и вярваме, че ще привлечем хора с нужните ни умения. Търсим висококвалифицирани специалисти - електроинженери, механоинженери и др. В комбинация с близкия местен университет и всички демографски фактори Пловдив е най-подходящата локация за нас.

Колко души ще работят в Пловдив?

В първата фаза от проекта планираме предприятието да е готово до юни. Първата производствена линия ще пристигне към юли-август и очакваме началото на производствения процес да е около януари 2016 г. след всички вътрешни тестове и одобрения от клиенти. Така че в първата фаза ще наемем 70 души. Със започване на производството очакваме екипът ни да достигне 1500 души до четири години.

Точно какви специалисти търсите?

Най-различни. В основата са хората в производството, с екипите около тях по контрол и управление. Но също така и много други специалисти като инженери по качеството, по процесите, по доставките като планиране, логистика и закупуване на материали. Също така търсим и служители по поддържащите операции - от IT и човешки ресурси до поддръжка на предприятието. Така че може да се каже, че търсим хора за целия производствен процес.

Много инвеститори избраха и оглеждат Пловдив за свои проекти. Оптимист ли сте, че ще намерите нужните ви хора?

- Да, напоследък имаше доста новини от региона. Смятам, че ще постигнем успех, ако работим с всички тези компании и създадем партньорства. Осъзнаваме, че младите специалисти напускат страната, защото не виждат бъдеще тук. Вярвам, че ако компаниите работим с университетите в създаването на специализирани курсове и стажантски програми в заводите, наистина ще променим ситуацията. Така ще приближим учебните заведения до бизнеса, но и ще създадем бъдещи перспективи пред хората. Така че се надявам в дългосрочен план да сме партньори вместо конкуренти в тази сфера - младите да виждат бъдеще тук.

Смятам, че България има голям потенциал, който в момента е неизползван. От опита си в много успешното ни производство в Ботевград мога да кажа, че бъдещето на България според мен е в постепенната индустриализация и производството на стоки. Уменията са налице, локацията е рентабилна, страната е член на Европейския съюз и е на много стратегическо място - близо до Близкия изток. Считам, че всичките фактори са налице - само трябва да ги обединим.

Колко общо ще са служителите на Sensata в България заедно с новия завод?

В момента имаме около 1850 души в Ботевград и София - тук са 1500 и 350 са в бизнес центъра ни в София, където има инженерингов екип и организация за обслужване на европейски клиенти. През следващата година с разрастването на Пловдив ще достигнем общо 2200 души и след време до над 3500 в България.

Каква е общата инвестиция в новия ви завод?

За тази година в Пловдив инвестицията е 40 млн. долара, както и 10 - 15 млн. долара в Ботевград.  

Какви сензори ще произвежда заводът?

Сензори за налягане за автомобилната индустрия. В Ботевград сме доставчик от първо ниво (Tier 1 - който доставя директно на автопроизводителя - бел. ред.), а в Пловдив ще сме от второ, както и от първо ниво (Tier 2 и Tier 1).

Какви са плановете ви за Ботевград?

От Ботевград доставяме на големи производители като Volkswagen Group, Daimler, Volvo, Fiat, GM. Този сегмент расте и искаме да запазим водещата си позиция с новите ни разработки. В момента заводът има 1500 служители и планираме откриването на още 500 работни места през следващите години.

Колко сензори се използват в една кола?

Зависи от модела и вида двигател. Заради регулаторните промени все повече системи за контрол на изгорелите газове се интегрират в автомобила. Така че вече има множество сензори във всяка кола.

Което означава, че очаквате растеж през следващите години?

В цялата група Sensata очакваме висок едноцифрен растеж през следващите няколко години.

Четири години след придобиването на Sensor-Nite от Sensata каква е оценката ви за българските операции?

След придобиването бизнесът тук расте. Интеграцията беше много успешна. Sensata има глобална мрежа за продажби и маркетинг, която подпомага растежа. Предимството на групата е, че Sensata може да предложи цяло портфолио от продукти на клиентите ни и така да има по-голямо влияние на пазара. Без Sensata за Sensor-Nite щеше да е по-трудно да навлезе на нововъзникващите пазари.

Каква е прогнозата ви за растежа на сектора за автомобилни компоненти в България с идването на нови и нови инвеститори?

На първо място зависи каква стратегия иска да приложи България. Нужна е подкрепа от правителството, за да се осигури икономическото развитие. Така че е трудно аз да кажа колко ще расте секторът. Компаниите растат, имате нужните хора, но всичко зависи от обучението и развитието им. Както казах, ако успеем да приближим университетите до нуждите на бизнеса, смятам, че ще създаден нужния брой експерти за поддържане на този  растеж. Но не смятаме, че може да го постигнем сами като компания - трябва да намерим сътрудничество с другите фирми. В нашите предприятия и сега извършваме много обучения на служителите ни.

Мениджър от компания в сектора неотдавна каза, че една от основните трудности тук е липсата на развит среден мениджмънт. Такива ли са и вашите наблюдения?

-Да, не е лесно да намериш на трудовия пазар хора, които веднага да навлязат в управлението. Ето защо стратегията ни е да развиваме колкото се може повече хора в самата компания, за да заемат тези позиции. А когато има недостиг, се оглеждаме за такива специалисти с нужните лидерски умения и опит извън фирмата.

интервюто взе Константин Николов

Профил

Томи Вер Елст е генерален мениджър на Sensata от 4 години, В компанията е от 11 години, през които е преминал през позиции като главен счетоводител, ръководител логистика, доставки и операции. Има магистърска степен по икономика и финанси от университета в Хаселт, Белгия. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    gl_avatar avatar :-|
    gl_avatar

    Похвално.

  • 2
    sto67nes avatar :-|
    sto67nes

    Това е добре,но трябват повече такива начинания...

  • 3
    petergriffin avatar :-|
    petergriffin

    Ако се измъкнем от хватката на Москва и този тип инвестиции продължат, ако имаме десни правителства и по-малко ДПС-БСП-Атака, има шанс да станем доста хубаво място за живеене до едно десетилетие.

    Много ако-та, но съм оптимист.Успех на новото предприятие.

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#2] от "sto67nes":

    Възможностите за инвестиции към ден днешен изглежат като готови изрисувани. Поне от 5 години насам Германия, Австрия, Холандия се задъхват от поръчки, чудят се къде да си разрастнат бизнеса в географска близост. Другите ни конкуренти като Унгария, Сърбия, Румъния, Гърция, Турция, Македония окапаха поради собтвена глупост. Защо тогава кьорав инвеститор не е стигнал до нас поне от 2 години? Защото господа 240 депутати и 19 министри са се загнездили на Терминал 2 и лично полагат усилия да ги прогонят. Де с разни закони за "изконна ючбагаин-карабагатурска собственост върху земята", де с постоянни заплахи, че ще бутат плоския данък, ще въвеждат данък "чуждестранна търговска верига", ще национализират разни сектори..Толкова е достатъчно. Разказвал съм и друг път за онази лекция от маркетинга отпреди 15 години, в която едно американско свръхпопулярно списание пуска онлайн версия и следи поведението на потребителите. Първо пуска форма на регистрация с 1 поле - регистрирайте се, да получите парола за достъп. 30% от читателите директно се прехвърлят на конкурентния сайт. После слагат същия формуляр, само че логин + име и фамилия. Резултатът е, 60% директно отиват при конкуренцията. После пробват с логин, име, фамилия и пол - 70% не дочитат анкетата и отиват на другия сайт. После слагат и поле за адрес - 90% не дочитат и така след 50-тия въпрос 98% са се отказали.

    Приравни го сега към случая "чуждестранен инвеститор в България". Ще отвори някоя класация на КПМГ, ще види полето "искам да си купя земя, да построя фабрика" и там ще има 8 звездички, които да обясняват особеностите кога чужденец може да притежава земя и каква земя. Обикновено преведени на ужасен английски, но често и инвеститорът не е от англоговоряща страна, така че грешката става двойна. Единият пише на чапраз, другият чете на чапраз, само че никой не иска да рискува. Така че, чуе ли, че в друга държава различна от България няма такива подробности, телгли чертата и отива там.

    Крайният резултат е, че от 2 години нямаме сериозен инвеститор у нас. Не съм оптимист, че ще видим такъв,въпреки свръх-благоприятната конюнктура на търсене и липса на конкуренция едновременно. Просто виждайки самата физиономия на средностатистически роден депутатин, на самото му лице е изписано, че е предопределен да прави само зулуми.

  • 5
    d36407 avatar :-|
    d36407

    До коментар [#4] от "cinik":

    Не съм много запознат с инвеститорите, но кои бяха сериозните инвеститори например преди 4 години? Или преди 5?

  • 6
    sixb0nes1 avatar :-|
    Veselin Vasilev

    Да се изкажа и аз по въпросната компания.

    Преди 1 година и половина бях на интервю при тях за позицията финансов анализатор.
    Минах 2 интервюта, преди да стигна на последното 3-то интервю с финансовия директор на Сенсата. На всяко едно от посочените 2 интервюта ме питаха за желаната от мен заплата - съответно си знам цената, не е нито висока, нито ниска - 1200 лв нето.
    Добре де, дойде време за 3-тото интервю в Ботевград. Мина перфектно, както от моя страна, така и от тяхна нямах забележки. Казаха ми, че ще ми се обадят до 2 дена, за да ми кажат какво става.
    През това време работех в една друга, голяма и известна компания не само тук, но и по света. Взех си цял ден отпуск, защото пътуването до Ботевград не е малко време. Хубавото е, че ти дават ваучер за пътуването, на който се разписваш, а там вписваш и позицията, за която кандидатстваш. Тогава забелязах, че още 1 момиче кандидатства с мен и й запомних името, за всеки случай.
    Минаха 2, 3, 5, седмица време, нямаше отговор от тях. Реших да намеря момичето в Линкедин. Питах я дали са я наели на работа и на какви пари. Тя ми каза, че са я взели, забележете на 800 нетна заплата ,с 400 лв по-малко от мен :) Разгледах й профила в Линкедин и се оказа, че момичето няма никакъв стаж и наскоро е завършила университета :) А в обявата искаха опит - минимум 2 години, които аз имах, както и опит с ЕРП система :)

    Извод - този господин лъже, защото те предпочитат да наемат някой некадърник и неук за нищо пари, отколкото да вземат някой обучен и с нужния опит, но на висока заплата. По това ще разберете колко е сериозна фирмата :) Радвам се, че не започнах там, защото в момента работя на двойна на желаната от мен тогава заплата :)

  • 7
    bg.bg avatar :-|
    Мизийски

    Вместо да се чудят откъде да намерят хора, защо просто не се обърнат към българите в чужбина. Десетки хиляди от тях вероятно са с някакво образование и опит, който би им помогнал за няколко месеца да достигнат необходимото ниво.

  • 8
    nico82 avatar :-|
    nico

    Като е толкова добър и велик инвеститор, защо не разказа как целия му бизнес център се премести в друга компания, защото се подиграваха с хората относно работата и заплащането? Качеството на сензорите е отвратително, от Фиат са предявили иск за милиони долари, защото се е наложило да връщат хиляди автомобили обратно в сервизите, поради проблеми с температурни сензори. И това се случва защото работят с най-евтините материали, а 1000 лв. е голяма заплата за опитен инженер.

  • 9
    tju11430674 avatar :-P
    tju11430674

    Чудесно е да има подобни позитивни новини. Добре е, че ще бъдат открити толкова много нови работни места за високо квалифицирани и образовани хора, което не се случва толкова често в България.

    Ще очакваме с нетърпение откриването на новия завод в Пловдив

    Успех


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.