С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
6 15 фев 2015, 15:53, 9409 прочитания

До август трябва да завършим проекта за пътния трафик

Йордан Йорданов, собственик на "Контракс"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Йордан Йорданов е мажоритарен собственик на една от най-големите групи в IT сектора - "Контракс", с годишни приходи за 2013 г. от 32.5 млн. лв. Компанията е основана през 1992 г. Йорданов е член на Атлантическия клуб и надзорния съвет КС на Българската асоциация по информационни технологии (БАИТ). Председател на УС на Българско-унгарската търговска камара. Йорданов е роден на 5 февруари 1954 г. в Сливен. Завършил е "Инженерна математика" в Техническия университет в Будапеща. Женен с двама синове.

Спечелихте поръчка за автоматично следене на трафика по магистралите. Какво и как ще преброявате?


- Проектите, които "Контракс" в консорциум с "Инфра роудс" изпълнява, за преброяване на превозните средства, преминаващи по пътищата в България, са два. Първият от тях е за следене на трафика по магистралите, а вторият – по второстепенните и третокласните пътища на страната. Всеки, който е бил в Европа, знае, че там всичко се следи автоматично – преминаващи коли, скорост на движение и т.н. Цялата информация се събира в съответните агенции, в България това е Агенция "Пътна инфраструктура", и се ползва за превенция както на злополуки, така и на правилното планиране за поддръжка и развитие на пътната мрежа. Именно с тази цел са направени тези проекти. Задачата е да се изготвят 100 преброителни пункта по магистралите и още толкова по второстепенните и третокласни пътища. Те включват вграждането в пътната настилка на датчици (data logger-и), които представляват индуктивни кръгове през определено разстояние и по този начин събират информация за преминалото превозно средство. Данните се обработват на място и се изпращат готови към централния сървър.
Същевременно на тези пунктове ще бъдат разположени и интелигентни камери, които разпознават регистрационните номера на колите, и по същия начин се препращат данните към сървъра. Идеята за разпознаване на номерата в тази система не е основно контрол за пътищата. Информацията се натрупва и може да се ползва само при извънредни ситуации – като пътнотранспортно произшествие и други обстоятелства. Отделно в някои от точките ще са разположени метеорологични станции, които ще могат превантивно да дават информация както за обстановката, така и за службите за почистване на сняг например. В момента снегопочистващата техника излиза тогава, когато обстановката вече е тежка и съответно затруднява работата им, както и понижава тяхната ефективност.

Има ли възможност за интеграция в други системи на пътната администрация, като камери, радари и т.н.?

- Няма предвидени такива възможности на този етап. Това, което е зададено, е интеграция на централно ниво в диспечерските центрове. Може и трябва да бъде съвместима с другите системи, които се развиват, успоредно или за в бъдеще. Като например системата за интелигентни пътни знаци, като проектът вече е зададен. Те могат да променят своето съдържание в зависимост от пътната обстановка. Например може да се сменя разрешената скорост в дадени опасни участъци при дъжд или мъгла, като данните за метеорологичната обстановка се подават автоматично от системата, която ние ще изградим. Интеграция ще има на ниво обмен на данни. Впоследствие информацията за пътната обстановка ще може да се представя на водачите чрез мобилно приложение за смартфон например. За интегрирането с умна toll система нямам представа от плановете на АПИ, но е възможно да се използват сензорите и да се прави автоматична проверка на пътните такси. Ако има изградена една централна база данни за превозните средства, спокойно може да се проверява дистанционно за наличието на винетен стикер. Една такава интеграция ще премахне необходимостта от физически пунктове за отчитане на колите. Така се намаляват разходите по тяхното изграждане и се спестява време на шофьорите, които не трябва да спират пред будки с бариери например.



"Контракс" има опит за подобни системи в Монголия – каква беше поръчката там и има ли някакви специфики спрямо България?

- "Контракс" изгради в Монголия системи за управление на междуградския автобусен транспорт на страната. Има допирни точки, като например част от ползваните технологии – сензори и GPRS системи. Но там идеята е да се управлява автобусният трафик – да се следи във всеки един момент къде се намират, техните маршрути, да се предвижда движението им, така че информацията да бъде максимално актуална, електронни билети и т.н. Проектът за Монголия е доста важен, защото това е голяма държава – три пъти по-голяма по територия от Франция – като там един курс може да продължи до 48 часа и това прави тази система толкова ключова.

Как се развива технологичният пазар в България?

- През последните години се забелязва засилен растеж, най-вече породен от множеството инвестиции, които се правят от чужди компании именно в IT сегмента. Много нови компании навлязоха в България, откъдето идва и недостигът на специалисти. От една страна, това се дължи на факта, че пазарът иска все повече и повече заради новите инвеститори, които разкриват тук работни места, и, от друга страна, от ограничената подготовка на млади специалисти, които образованието дава.
В публичния сектор основният двигател са поръчките, които се правят по европейските програми, най-вече ОП "Административен капацитет", ОП "Конкурентоспособност" и ОП "Транспорт".
Корпоративният сегмент, който е по-големият, започна да влага повече в IT проекти - банковият, финансовият сектор бяха замразили инвестициите по време на финансовата криза, сега се възстановяват.
Когато става дума за единичен обем при поръчки, държавата води, защото в корпоративния сегмент няма толкова големи проекти. В България няма големи заводи, инвеститори и дори банки, които да възлагат големи поръчки.

Очаквате ли допълнително раздвижване покрай новите европрограми?

- За съжаление има забавяне в тази област поради политическата нестабилност през последните години. Очаквам около една година забавяне на старта на новите поръчки, но се надявам то да бъде компенсирано. Ще се радвам, ако тези програми се приложат по най-ефективния начин, защото тези проекти, за които говорим (автоматичната система за следене на трафика – бел. ред.), бяха възложени в последния възможен момент. Ние трябва да ги изпълним до края на месец август, което е крайният срок, за да могат да бъдат усвоени парите. Този период е бил четири години и е можело това да започне много по-рано.

Какви са причините за забавянето?

- Причините са комплексни, от една страна, е липсата на достатъчен административен капацитет и бавната подготовка на тези проекти. Освен това имаме и дълги процедури по обжалване.
Забавянето повлиява и на частните компании, които кандидатстват по "Конкурентоспособност". Ако имаш готов проект, по-лесно е да вземеш кредит и да го направиш самостоятелно, защото за да си конкурентен, трябва да си бърз. А не да чакаш примерно по две години, за да стане чрез еврофинансиране.

Как се отразява силният долар през последните месеци на IT компаниите, особено когато става дума за доставка и интеграция на хардуер?

- Негативно, разбира се. Това важи с особена сила в случаите с обществените поръчки, където нещата се бавят многократно, случаите се обжалват понякога десет месеца. Там често се получава, че поръчката е заявена при един много по-нисък курс на долара, а след подписване на договора се налага да се изпълнява при по-висок. Има много случаи, в които се работи на загуба само заради валутните разлики.

Как виждате да се развива IT пазарът в България през следващите години?

- Очаквам през следващите години да настъпят качествени промени на IT пазара. Все повече информационните технологии ще се превръщат в невидима част от ежедневието на човека. Потребителите все повече се ориентират към ползването на услуги, а не към закупуване на физически продукт или устройство. Най-вероятно ще намалее личният хардуер. В бъдеще устройствата ще се редуцират до едно или две. Но услугите, които те ще предоставят, ще са много по-ефективни от сегашните, както и изчислителната мощ, с която ще разполагат, като ще разчитат на отдалечени центрове за данни. IT услугите ще станат като комуналните – каквото ползваш, това ще плащаш.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Резултатите на Microsoft отново надминаха очакванията на пазара Резултатите на Microsoft отново надминаха очакванията на пазара

Бъдещият растеж на компанията изглежда все по-зависим от успешния й облачен бизнес

20 юли 2019, 1212 прочитания

Кой взима летище София 6 Кой взима летище София

Изненадващо обединението между фонда Meridiam и Strabag беше обявено за концесионер. Победителят предложи най-ниската инвестиционна оферта

19 юли 2019, 6391 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Най-големите обществени поръчки през седмицата

Кризата на Силициевата долина

Основателят и изпълнителен директор на преакселераторската програма Founder Institute Адео Реси пред "Капитал"

Фандъкова forever

Дори кметът на София да остане на власт, ГЕРБ ще има проблем с мнозинството в общинския съвет

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

20 въпроса: Ясен Згуровски

"Вярвам, че не случайно съм артист и съм тук с мисия да правя хората щастливи"

Арх. Стефка Георгиева и елегантният брутализъм

Виена се запознава с наследството на една изключителна българска архитектка. Ние също.