До август трябва да завършим проекта за пътния трафик
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

До август трябва да завършим проекта за пътния трафик

До август трябва да завършим проекта за пътния трафик

Йордан Йорданов, собственик на "Контракс"

Юлиян Арнаудов
10132 прочитания

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


Йордан Йорданов е мажоритарен собственик на една от най-големите групи в IT сектора - "Контракс", с годишни приходи за 2013 г. от 32.5 млн. лв. Компанията е основана през 1992 г. Йорданов е член на Атлантическия клуб и надзорния съвет КС на Българската асоциация по информационни технологии (БАИТ). Председател на УС на Българско-унгарската търговска камара. Йорданов е роден на 5 февруари 1954 г. в Сливен. Завършил е "Инженерна математика" в Техническия университет в Будапеща. Женен с двама синове.

Спечелихте поръчка за автоматично следене на трафика по магистралите. Какво и как ще преброявате?

- Проектите, които "Контракс" в консорциум с "Инфра роудс" изпълнява, за преброяване на превозните средства, преминаващи по пътищата в България, са два. Първият от тях е за следене на трафика по магистралите, а вторият – по второстепенните и третокласните пътища на страната. Всеки, който е бил в Европа, знае, че там всичко се следи автоматично – преминаващи коли, скорост на движение и т.н. Цялата информация се събира в съответните агенции, в България това е Агенция "Пътна инфраструктура", и се ползва за превенция както на злополуки, така и на правилното планиране за поддръжка и развитие на пътната мрежа. Именно с тази цел са направени тези проекти. Задачата е да се изготвят 100 преброителни пункта по магистралите и още толкова по второстепенните и третокласни пътища. Те включват вграждането в пътната настилка на датчици (data logger-и), които представляват индуктивни кръгове през определено разстояние и по този начин събират информация за преминалото превозно средство. Данните се обработват на място и се изпращат готови към централния сървър.

Същевременно на тези пунктове ще бъдат разположени и интелигентни камери, които разпознават регистрационните номера на колите, и по същия начин се препращат данните към сървъра. Идеята за разпознаване на номерата в тази система не е основно контрол за пътищата. Информацията се натрупва и може да се ползва само при извънредни ситуации – като пътнотранспортно произшествие и други обстоятелства. Отделно в някои от точките ще са разположени метеорологични станции, които ще могат превантивно да дават информация както за обстановката, така и за службите за почистване на сняг например. В момента снегопочистващата техника излиза тогава, когато обстановката вече е тежка и съответно затруднява работата им, както и понижава тяхната ефективност.

Има ли възможност за интеграция в други системи на пътната администрация, като камери, радари и т.н.?

- Няма предвидени такива възможности на този етап. Това, което е зададено, е интеграция на централно ниво в диспечерските центрове. Може и трябва да бъде съвместима с другите системи, които се развиват, успоредно или за в бъдеще. Като например системата за интелигентни пътни знаци, като проектът вече е зададен. Те могат да променят своето съдържание в зависимост от пътната обстановка. Например може да се сменя разрешената скорост в дадени опасни участъци при дъжд или мъгла, като данните за метеорологичната обстановка се подават автоматично от системата, която ние ще изградим. Интеграция ще има на ниво обмен на данни. Впоследствие информацията за пътната обстановка ще може да се представя на водачите чрез мобилно приложение за смартфон например. За интегрирането с умна toll система нямам представа от плановете на АПИ, но е възможно да се използват сензорите и да се прави автоматична проверка на пътните такси. Ако има изградена една централна база данни за превозните средства, спокойно може да се проверява дистанционно за наличието на винетен стикер. Една такава интеграция ще премахне необходимостта от физически пунктове за отчитане на колите. Така се намаляват разходите по тяхното изграждане и се спестява време на шофьорите, които не трябва да спират пред будки с бариери например.

"Контракс" има опит за подобни системи в Монголия – каква беше поръчката там и има ли някакви специфики спрямо България?

- "Контракс" изгради в Монголия системи за управление на междуградския автобусен транспорт на страната. Има допирни точки, като например част от ползваните технологии – сензори и GPRS системи. Но там идеята е да се управлява автобусният трафик – да се следи във всеки един момент къде се намират, техните маршрути, да се предвижда движението им, така че информацията да бъде максимално актуална, електронни билети и т.н. Проектът за Монголия е доста важен, защото това е голяма държава – три пъти по-голяма по територия от Франция – като там един курс може да продължи до 48 часа и това прави тази система толкова ключова.

Как се развива технологичният пазар в България?

- През последните години се забелязва засилен растеж, най-вече породен от множеството инвестиции, които се правят от чужди компании именно в IT сегмента. Много нови компании навлязоха в България, откъдето идва и недостигът на специалисти. От една страна, това се дължи на факта, че пазарът иска все повече и повече заради новите инвеститори, които разкриват тук работни места, и, от друга страна, от ограничената подготовка на млади специалисти, които образованието дава. В публичния сектор основният двигател са поръчките, които се правят по европейските програми, най-вече ОП "Административен капацитет", ОП "Конкурентоспособност" и ОП "Транспорт". Корпоративният сегмент, който е по-големият, започна да влага повече в IT проекти - банковият, финансовият сектор бяха замразили инвестициите по време на финансовата криза, сега се възстановяват.

Когато става дума за единичен обем при поръчки, държавата води, защото в корпоративния сегмент няма толкова големи проекти. В България няма големи заводи, инвеститори и дори банки, които да възлагат големи поръчки.

Очаквате ли допълнително раздвижване покрай новите европрограми?

- За съжаление има забавяне в тази област поради политическата нестабилност през последните години. Очаквам около една година забавяне на старта на новите поръчки, но се надявам то да бъде компенсирано. Ще се радвам, ако тези програми се приложат по най-ефективния начин, защото тези проекти, за които говорим (автоматичната система за следене на трафика – бел. ред.), бяха възложени в последния възможен момент. Ние трябва да ги изпълним до края на месец август, което е крайният срок, за да могат да бъдат усвоени парите. Този период е бил четири години и е можело това да започне много по-рано.

Какви са причините за забавянето?

- Причините са комплексни, от една страна, е липсата на достатъчен административен капацитет и бавната подготовка на тези проекти. Освен това имаме и дълги процедури по обжалване.

Забавянето повлиява и на частните компании, които кандидатстват по "Конкурентоспособност". Ако имаш готов проект, по-лесно е да вземеш кредит и да го направиш самостоятелно, защото за да си конкурентен, трябва да си бърз. А не да чакаш примерно по две години, за да стане чрез еврофинансиране.

Как се отразява силният долар през последните месеци на IT компаниите, особено когато става дума за доставка и интеграция на хардуер?

- Негативно, разбира се. Това важи с особена сила в случаите с обществените поръчки, където нещата се бавят многократно, случаите се обжалват понякога десет месеца. Там често се получава, че поръчката е заявена при един много по-нисък курс на долара, а след подписване на договора се налага да се изпълнява при по-висок. Има много случаи, в които се работи на загуба само заради валутните разлики.

Как виждате да се развива IT пазарът в България през следващите години?

- Очаквам през следващите години да настъпят качествени промени на IT пазара. Все повече информационните технологии ще се превръщат в невидима част от ежедневието на човека. Потребителите все повече се ориентират към ползването на услуги, а не към закупуване на физически продукт или устройство. Най-вероятно ще намалее личният хардуер. В бъдеще устройствата ще се редуцират до едно или две. Но услугите, които те ще предоставят, ще са много по-ефективни от сегашните, както и изчислителната мощ, с която ще разполагат, като ще разчитат на отдалечени центрове за данни. IT услугите ще станат като комуналните – каквото ползваш, това ще плащаш.

Йордан Йорданов е мажоритарен собственик на една от най-големите групи в IT сектора - "Контракс", с годишни приходи за 2013 г. от 32.5 млн. лв. Компанията е основана през 1992 г. Йорданов е член на Атлантическия клуб и надзорния съвет КС на Българската асоциация по информационни технологии (БАИТ). Председател на УС на Българско-унгарската търговска камара. Йорданов е роден на 5 февруари 1954 г. в Сливен. Завършил е "Инженерна математика" в Техническия университет в Будапеща. Женен с двама синове.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    "нямам представа от плановете на АПИ, но е възможно да се използват сензорите и да се прави автоматична проверка на пътните такси. Ако има изградена една централна база данни за превозните средства, спокойно може да се проверява дистанционно за наличието на винетен стикер. Една такава интеграция ще премахне необходимостта от физически пунктове за отчитане на колите. "


    >>> Явно тази новина са искали да изпреварят клептоманите от АПИ, защото само преди 2 дена изтеглиха 7 милиона заем за "консултантски услуги" по въвеждането на тол-кабинки.

    Внинавайте с това министерство, там са се събрали само клептомани. Ако не сте виждали клептоман на живо, аз ще ви разкажа накратко за какво иде реч. Охраната на магазина го пита "защо го направи, нали знаеш, че ти имаме снимката и само да влезнеш - ще те гледаме в ръцете" и той им отговаря "Знам, ама онова вътре е по-силно от мене, не мога да се контролирам"

    http://dariknews.bg/view_article.php?article_id=1395747

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    ПС. откъс от директна дискусия Лиляна Павлова vs. Стив Ханке, по време на Българския икономически форум"

    Лиляна Павлова: "За съжаление, назад в годините, партньорството между бизнеса и държава, т.нар. публично-частно партньорство, беше станало едва ли не мръсна дума, коментира Лиляна Павлова. – Със съвместни усилилия трябва да направим така, че това партньорство да намери своето достойно място."

    Стив Ханке: "В дългосрочен план публично-частните партньорства, които кабинетът “Борисов-2” смята да претопли и сервира, са източник на корупци. Публично-частните партньорства са бедствие, което води до корупция. Всякакви връзки между частния бизнес и правителството са източник на корупция, особено в България. Когато чуете за публично-частни партньорства, знайте че е покана за голяма корупция”, беше категоричен професорът."

    http://bnr.bg/radiobulgaria/post/100496606/stiv-hanke-mizeriata-v-balgaria-idva-po-verigata-na-nedoverieto

  • 3
    2.5 avatar :-|
    2.5

    От цялото интервю става ясно че Контракс се ориентира добре, когато става дума до усвояване на обществени фондове и пари по европрограми!
    Вън от това не ги търсете. Пълна трагедия!

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#3] от "2.5":

    М.г. Румъния пусна електронната винетка, Хюлет-Пакард им я направи за нещо от рода на 25 милиона евро, ОК, те като територия са 2 пъти колкото България. Тук както разбирам, 3/4 от работата по електронната винетка е свършена покрай другото. С тези 7 млн. за "консултантски услуги по въвеждане на тол-система" можеха да пуснат базата данни, за която се споменава в статията, и след 2 месеца щяхме да имаме електронната винетка както в Белгия, Унгария, Австрия и др. държави, по които цъкаме с език.

    А сега ще видиш какво ще стане. При 7 милиона само „консултантски хонорар” въпрос на самоуважение е да натаманиш така нещата, че след това проектът да излезне поне 300-400-500-600 милиона. Не е прилично да похарчиш 7 милиона за консултант и после 10 или 15 милиона да е изпълнението. Трябва да се види, че "консултираш" велики и сложни работи.

  • 5
    tww09306483 avatar :-|
    Petleshev

    До коментар 4.

    Румъния се отказа от лепенките по стъклата преди около 3-4 години, не знам дали не са и повече...! На повечето им бензиностанции си даваш талона на колата и казваш за какъв срок искаш винетка! Седмичната е 12 леи или около 5,50 лева! По магистралите не се плаща до пълнително. Допълнителни такси искат при преминаването на моста при Черна вода примерно.
    Тука ще потрошим не знам си колко милиона евро, за да откриваме топлата вода! Тоест задължително трябва да дойде, някой охранен консултант, защото те в АПИ не могат да броят и да си направят сметката! Да се чуди човек, защо са ги сложили там, след като и това не могат да свършат!
    Колкото до Контракс, ако не ме лъжат спомените, те са абонирани за доставки на техника (компютри, принтери и софтуер) за държавната администрация още от Жан Виденово време...!

  • 6
    bretschneider avatar :-|
    bretschneider

    До коментар [#1] от "cinik":

    "Внинавайте с това министерство, там са се събрали само клептомани."
    Не може да бъде, Корупция? В България?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK