Вериги и производители показаха работещи модели на партньорство
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Вериги и производители показаха работещи модели на партньорство

Вериги и производители показаха работещи модели на партньорство

Много български продукти намират пазар в чужбина с помощта на големите търговци на бързооборотни стоки

Силвия Радославова
8480 прочитания

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Над 50% от оборота на веригите идват от продажбата на български продукти, а има и отделни групи изделия, при които този процент стига 75, показват данните на изпълнителния директор на "Билла България" Николай Петров. Пазарът на храни в страната е достигнал 10.2 млрд. лв., а една трета от тях минават през 10-те най-големи вериги.

Петров представи тази информация в рамките на кръгла маса, организирана от Сдружението за модерна търговия. Сред участниците бяха директорите на Lidl, Kaufland и Billa в България и компаниите "Фикосота", "Савимекс", "Випера химикал" и "Гимел", които благодарение на подкрепата на веригите са достигнали до повече пазари в други държави. През последните няколко години производители твърдят, че хипермаркетите поставят неравноправни клаузи в договорите с доставчиците. Няколко правителства се опитваха да регулират отношенията между тях, като в момента в парламента отново има внесени промени в Закона за защита на конкуренцията, които предлагат да се въведе понятието "значителна пазарна сила", а търговците с годишен оборот над 50 млн. лв. да подготвят и изпратят в Комисията за защита на конкуренцията общи условия за доставки в обектите им.

Затопляне в отношенията

"Развитието на отношенията между големите търговци и производителите не е въпрос на желание, а на необходимост и може да се каже, че вече има много повече диалогичност и са отпаднали доста порочни практики", каза Мариана Кукушева, председател на Националния браншови съюз на хлебарите и сладкарите. Тя сравни веригите с булевард, през който българският бизнес може да стигне най-бързо до външния пазар, и посочи, че веригите са единствените, които работят изцяло на светло, а най-големият бич за производителите всъщност винаги е бил сивият сектор.

Докато в миналото са били немислими сделки на нето-нето цени, то вече има някои примери за вериги, които не искат никакви такси. Производителите от своя страна пък се научават, че обемите са най-важното, от което търговците на бързооборотни стоки се интересуват, и по-предприемчивите увеличават капацитета на производството си, за да могат да работят с големите, често дори създавайки марки само за тях.

Помогни ми да порасна

От сдружението за модерна търговия посочват, че вследствие от партньорството с веригите някои български производители изнасят своята продукция в над 40 страни на 6 континента. Така например за четирите години, откакто е на българския пазар, Lidl е успяла да осигури достъп на 25 български фирми до чужди пазари, а Kaufland е помогнала на 20 да стигнат до традиционни за износа в миналото държави като Румъния, Чехия, Полша и Хърватия. Производителят "Фикосота" пък е достигнал с 20 свои марки бързооборотни стоки до 45 пазара в различни държави.

Групите стоки, които са най-търсени, са млякото и млечните изделия, хлябът и тестени продукти, плодовете, зеленчуците и вината. "Делът на износа ни през миналата година е 10%, а основна цел през 2015 г. е да бъде увеличен с 5-10%", казва Атанас Атанасов от "Савимекс", която произвежда за Kaufland, Metro, Penny Market и CBA. Фирмата има специално разработени нови брандове и рецепти за външните пазари.

Да знаеш как

"Пътят от харесването на един продукт до чуждия пазар минава през немалко предизвикателства като уеднаквяване на вкусовете, намиране на най-добрата опаковка, която хем да е устойчива при транспортиране, хем да е достатъчно привлекателна", обясни Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на "Лидл България". Тя посочва, че всичко това има разходно измерение за производителите и веригата не само дава ноу-хау, но буквално извървява този път заедно с фирмите.

Сред другите предимства на съвместната работа Драгийска изтъкна облекчената логистика, рекламата на веригата, която косвено е реклама и за самия производител и надеждността, че чрез честите одити, на които подлежат предприятията, те получават своеобразен паспорт за чуждия пазар.

Над 50% от оборота на веригите идват от продажбата на български продукти, а има и отделни групи изделия, при които този процент стига 75, показват данните на изпълнителния директор на "Билла България" Николай Петров. Пазарът на храни в страната е достигнал 10.2 млрд. лв., а една трета от тях минават през 10-те най-големи вериги.

Петров представи тази информация в рамките на кръгла маса, организирана от Сдружението за модерна търговия. Сред участниците бяха директорите на Lidl, Kaufland и Billa в България и компаниите "Фикосота", "Савимекс", "Випера химикал" и "Гимел", които благодарение на подкрепата на веригите са достигнали до повече пазари в други държави. През последните няколко години производители твърдят, че хипермаркетите поставят неравноправни клаузи в договорите с доставчиците. Няколко правителства се опитваха да регулират отношенията между тях, като в момента в парламента отново има внесени промени в Закона за защита на конкуренцията, които предлагат да се въведе понятието "значителна пазарна сила", а търговците с годишен оборот над 50 млн. лв. да подготвят и изпратят в Комисията за защита на конкуренцията общи условия за доставки в обектите им.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    dnk avatar :-|
    dnk

    Уау! Тези вериги били най-големите благодетели на света - направо удариха майка тереза в земята.

  • 2
    kireto avatar :-|
    Кирето

    До коментар [#1] от "dnk":

    Кой ти говори за "благодетели"?
    Това са нормални пазарни отношения между партньори.

  • 3
    comandante avatar :-|

    До коментар [#1] от "dnk":
    От тези 50% "български стоки" 70% на чуждестранни брандове въвлечени в търговския картел които имат филиали за пакетаж в България!
    20% на перачи на пари с неясно финансиране!
    10% са на българи които според медиите са търгаши и измамници защото ползват финансиране с лихви от 5 до 15 пъти по-високи от германските им конкуренти които оперират у нас и по ЗНИ Чл.2. само източват държавата и общините!

  • 4
    dnk avatar :-|
    dnk

    До коментар [#3] от "comandante vs либертарианци и корпокративисти":


    Точно така е. Например цитираната фирма Гимел не прави нищо друго освен да пре-етикира хиландски зеленчуци ( поне според етикетите в Била).

    Опитах се да бъда саркастичен но явно не ми си е получило.

  • 5
    dnk avatar :-|
    dnk

    До коментар [#2] от "Кирето":

    само че малко перверзно пакетирани с алтруистични тиририрамби за наивници.

  • 6
    comandante avatar :-?

    До коментар [#4] от "dnk":
    Директорите на Метро ,Lidl, Kaufland и Billa и т.н. западните господари гледат вече да ги подменят защото с тези 10% от доставчиците гледат да захлебват и реално има следи да са по-корумпирани от министрите и едрите чиновници !

  • 7
    ksv2504 avatar :-|
    ksv2504

    Нещата са много по сложни.Левашките коментари показват неразбиране,партизанщина и най -вече ганьовщина.Простотията е повсеместна.

  • 8
    ugi avatar :-|
    ugi

    Факт е, че тези фирми изнасят печалбите в чужбина, но това е нормално да се очаква. Част от ползите са изброени в статията - чрез тях наши фирми, може да продават и в чужбина в същите марки, ако успеят да се наложат. Това вкарва ноу-хау и малко култура в нашите производители и ги отучва от ганьовските изпълнения. Отделно изсветляват сектора - няма как да им доставиш нещо на тези без фактура.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK