С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
8 17 фев 2015, 16:30, 5902 прочитания

Вериги и производители показаха работещи модели на партньорство

Много български продукти намират пазар в чужбина с помощта на големите търговци на бързооборотни стоки

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Над 50% от оборота на веригите идват от продажбата на български продукти, а има и отделни групи изделия, при които този процент стига 75, показват данните на изпълнителния директор на "Билла България" Николай Петров. Пазарът на храни в страната е достигнал 10.2 млрд. лв., а една трета от тях минават през 10-те най-големи вериги.

Петров представи тази информация в рамките на кръгла маса, организирана от Сдружението за модерна търговия. Сред участниците бяха директорите на Lidl, Kaufland и Billa в България и компаниите "Фикосота", "Савимекс", "Випера химикал" и "Гимел", които благодарение на подкрепата на веригите са достигнали до повече пазари в други държави. През последните няколко години производители твърдят, че хипермаркетите поставят неравноправни клаузи в договорите с доставчиците. Няколко правителства се опитваха да регулират отношенията между тях, като в момента в парламента отново има внесени промени в Закона за защита на конкуренцията, които предлагат да се въведе понятието "значителна пазарна сила", а търговците с годишен оборот над 50 млн. лв. да подготвят и изпратят в Комисията за защита на конкуренцията общи условия за доставки в обектите им.


Затопляне в отношенията

"Развитието на отношенията между големите търговци и производителите не е въпрос на желание, а на необходимост и може да се каже, че вече има много повече диалогичност и са отпаднали доста порочни практики", каза Мариана Кукушева, председател на Националния браншови съюз на хлебарите и сладкарите. Тя сравни веригите с булевард, през който българският бизнес може да стигне най-бързо до външния пазар, и посочи, че веригите са единствените, които работят изцяло на светло, а най-големият бич за производителите всъщност винаги е бил сивият сектор.

Докато в миналото са били немислими сделки на нето-нето цени, то вече има някои примери за вериги, които не искат никакви такси. Производителите от своя страна пък се научават, че обемите са най-важното, от което търговците на бързооборотни стоки се интересуват, и по-предприемчивите увеличават капацитета на производството си, за да могат да работят с големите, често дори създавайки марки само за тях.

Помогни ми да порасна

От сдружението за модерна търговия посочват, че вследствие от партньорството с веригите някои български производители изнасят своята продукция в над 40 страни на 6 континента. Така например за четирите години, откакто е на българския пазар, Lidl е успяла да осигури достъп на 25 български фирми до чужди пазари, а Kaufland е помогнала на 20 да стигнат до традиционни за износа в миналото държави като Румъния, Чехия, Полша и Хърватия. Производителят "Фикосота" пък е достигнал с 20 свои марки бързооборотни стоки до 45 пазара в различни държави.



Групите стоки, които са най-търсени, са млякото и млечните изделия, хлябът и тестени продукти, плодовете, зеленчуците и вината. "Делът на износа ни през миналата година е 10%, а основна цел през 2015 г. е да бъде увеличен с 5-10%", казва Атанас Атанасов от "Савимекс", която произвежда за Kaufland, Metro, Penny Market и CBA. Фирмата има специално разработени нови брандове и рецепти за външните пазари.

Да знаеш как

"Пътят от харесването на един продукт до чуждия пазар минава през немалко предизвикателства като уеднаквяване на вкусовете, намиране на най-добрата опаковка, която хем да е устойчива при транспортиране, хем да е достатъчно привлекателна", обясни Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на "Лидл България". Тя посочва, че всичко това има разходно измерение за производителите и веригата не само дава ноу-хау, но буквално извървява този път заедно с фирмите.

Сред другите предимства на съвместната работа Драгийска изтъкна облекчената логистика, рекламата на веригата, която косвено е реклама и за самия производител и надеждността, че чрез честите одити, на които подлежат предприятията, те получават своеобразен паспорт за чуждия пазар.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 януари 2019г.
София Хотел Балкан

capital.bg/governmentevent

13-ТА ГОДИШНА СРЕЩА НА БИЗНЕСА С ПРАВИТЕЛСТВОТО


Пътят на България към еврозоната: какви ще са ефектите върху икономиката и как да се подготви бизнесът

Запазете своето място сега


Акценти в програмата:


  • Важните стъпки към Еврозоната
  • Какво предстои пред България през 2019: приоритетите на правителството
  • Колко голям е рискът за разделение между държавите от Еврозоната и останалите и къде е мястото на България
  • Политики и реформи, които ще доближат България до Еврозоната
  • Ефектът на еврото върху бизнеса
  • Как членството в Еврозоната ще се отрази върху икономиката и как бизнесът да се подготви

Към регистрацията

Прочетете и това

Mango планира четири нови магазина в България 1 Mango планира четири нови магазина в България

Испанската марка вече има два обекта в столицата, скоро ще отвори и един във Варна

21 яну 2019, 904 прочитания

КЗК отново ще разглежда придобиването на "Дунарит" от "Емко" 3 КЗК отново ще разглежда придобиването на "Дунарит" от "Емко"

С окончателно решение на Върховния административен съд одобрената през 2016 г. сделка е върната на регулатора

21 яну 2019, 1554 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Предприемаческа програма изпраща 70 европейци в САЩ

Двама българи бяха стипендианти на Young Transatlantic Innovation Leaders Initiative през 2018 г.

Стажове, стипендии, конкурси (19 – 25 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Рафинериите спасяват печалбите на петролните компании

Повишената рентабилност на сектора вероятно е временно явление

Какво ще стане с кюрдите след изтеглянето на САЩ от Сирия

Кюрдските съюзници на Америка не са единствените, които ще пострадат от зигзагообразните ходове на Тръмп

Столицата на културата в счупеното огледало

Няколко важни извода за годината на културата в Пловдив, които потънаха в спорове, шум и призраците на несбъднати проекти

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Льо Корбюзие, който живее на покрива

Домът-ателие на френско-швейцарския архитект Льо Корбюзие в Париж отваря за посетители след двегодишна реставрация

Аз (вече) не пия

Как и защо се променя отношението към алкохола по света и у нас

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 3

Капитал

Брой 3 // 19.01.2019 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: "Газпром" занижи очакваните тук такси от "Турски поток"; Китай забавя растежа си

Емисия

DAILY @7PM // 21.01.2019 Прочетете