С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
8 17 фев 2015, 16:30, 6531 прочитания

Вериги и производители показаха работещи модели на партньорство

Много български продукти намират пазар в чужбина с помощта на големите търговци на бързооборотни стоки

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Над 50% от оборота на веригите идват от продажбата на български продукти, а има и отделни групи изделия, при които този процент стига 75, показват данните на изпълнителния директор на "Билла България" Николай Петров. Пазарът на храни в страната е достигнал 10.2 млрд. лв., а една трета от тях минават през 10-те най-големи вериги.

Петров представи тази информация в рамките на кръгла маса, организирана от Сдружението за модерна търговия. Сред участниците бяха директорите на Lidl, Kaufland и Billa в България и компаниите "Фикосота", "Савимекс", "Випера химикал" и "Гимел", които благодарение на подкрепата на веригите са достигнали до повече пазари в други държави. През последните няколко години производители твърдят, че хипермаркетите поставят неравноправни клаузи в договорите с доставчиците. Няколко правителства се опитваха да регулират отношенията между тях, като в момента в парламента отново има внесени промени в Закона за защита на конкуренцията, които предлагат да се въведе понятието "значителна пазарна сила", а търговците с годишен оборот над 50 млн. лв. да подготвят и изпратят в Комисията за защита на конкуренцията общи условия за доставки в обектите им.


Затопляне в отношенията

"Развитието на отношенията между големите търговци и производителите не е въпрос на желание, а на необходимост и може да се каже, че вече има много повече диалогичност и са отпаднали доста порочни практики", каза Мариана Кукушева, председател на Националния браншови съюз на хлебарите и сладкарите. Тя сравни веригите с булевард, през който българският бизнес може да стигне най-бързо до външния пазар, и посочи, че веригите са единствените, които работят изцяло на светло, а най-големият бич за производителите всъщност винаги е бил сивият сектор.

Докато в миналото са били немислими сделки на нето-нето цени, то вече има някои примери за вериги, които не искат никакви такси. Производителите от своя страна пък се научават, че обемите са най-важното, от което търговците на бързооборотни стоки се интересуват, и по-предприемчивите увеличават капацитета на производството си, за да могат да работят с големите, често дори създавайки марки само за тях.

Помогни ми да порасна

От сдружението за модерна търговия посочват, че вследствие от партньорството с веригите някои български производители изнасят своята продукция в над 40 страни на 6 континента. Така например за четирите години, откакто е на българския пазар, Lidl е успяла да осигури достъп на 25 български фирми до чужди пазари, а Kaufland е помогнала на 20 да стигнат до традиционни за износа в миналото държави като Румъния, Чехия, Полша и Хърватия. Производителят "Фикосота" пък е достигнал с 20 свои марки бързооборотни стоки до 45 пазара в различни държави.



Групите стоки, които са най-търсени, са млякото и млечните изделия, хлябът и тестени продукти, плодовете, зеленчуците и вината. "Делът на износа ни през миналата година е 10%, а основна цел през 2015 г. е да бъде увеличен с 5-10%", казва Атанас Атанасов от "Савимекс", която произвежда за Kaufland, Metro, Penny Market и CBA. Фирмата има специално разработени нови брандове и рецепти за външните пазари.

Да знаеш как

"Пътят от харесването на един продукт до чуждия пазар минава през немалко предизвикателства като уеднаквяване на вкусовете, намиране на най-добрата опаковка, която хем да е устойчива при транспортиране, хем да е достатъчно привлекателна", обясни Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на "Лидл България". Тя посочва, че всичко това има разходно измерение за производителите и веригата не само дава ноу-хау, но буквално извървява този път заедно с фирмите.

Сред другите предимства на съвместната работа Драгийска изтъкна облекчената логистика, рекламата на веригата, която косвено е реклама и за самия производител и надеждността, че чрез честите одити, на които подлежат предприятията, те получават своеобразен паспорт за чуждия пазар.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Spark добави още 28 електромобила BMW i3s и Hyundai Ioniq Spark добави още 28 електромобила BMW i3s и Hyundai Ioniq

Предлаганите коли в приложението вече надхвърлят 200

20 юни 2019, 1212 прочитания

Търговската война кара все повече компании да променят веригите си на снабдяване Търговската война кара все повече компании да променят веригите си на снабдяване

Сблъсъкът между САЩ и Китай ще има по-дълготрайни последици от директното оскъпяване на определени продукти

20 юни 2019, 1038 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Рафинериите спасяват печалбите на петролните компании

Повишената рентабилност на сектора вероятно е временно явление

Ами ако утре и Amazon пусне пари?

Моделите на разплащане и средствата за това ще се променят и то благодарение на компании извън банковия сектор

Уверените стъпки на Zeazoo

От осем години Гергана Иванова и баща й Йордан Злогошки произвеждат обувки за босо ходене, а продажбите растат

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Маша Гесен, журналистка: "Политиката трябва да е визия, не компетентност"

"Фашизмът е мечтата по въображаемото минало. Това е основната му характеристика."

Пътят към голотата

Изложба с актова фотография на Георги Ст. Георгиев от началото на ХХ век