Авиокомпаниите търсят нови приходи чрез интернет услуги
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Авиокомпаниите търсят нови приходи чрез интернет услуги

Авиокомпаниите търсят нови приходи чрез интернет услуги

Превозвачите се надпреварват да осигуряват Wi-Fi връзка в самолетите

3825 прочитания

© Max Rossi


Конкуренцията между европейските авиопревозвачи става все по-ожесточена, като в момента компаниите се надпреварват в осигуряването на безжичен интернет в самолетите си, пише Reuters. Това не само привлича свикналите с постоянен достъп до световната мрежа клиенти, но и може да осигури сериозни приходи от осигуряване на нови услуги и реклама.

Световна тенденция

Според Lufthansa Systems, която чрез платформата си BoardConnect осигурява връзка с интернет за кратки полети, до няколко години авиокомпаниите ще трябва да осигуряват Wi-Fi достъп като стандартна услуга. "Цената за трансфер на данни спада рязко, а клиентите подлагат компаниите на натиск. Безжичният интернет се превърна в основна нужда", отбелязва ръководителят на BoardConnect Норбърт Мюлер.

САЩ са лидери в осигуряването на Wi-Fi връзка в самолетите, като пасажерите имат достъп до интернет на 66% от маршрутите. Средното ниво в световен мащаб е 24%, показват данните на фирма Routehappy, която оценява авиокомпаниите по качеството на предлаганите на пътниците удобства и забавления.

В Европа осигуряването на подобна на САЩ система, изискваща наземна инфраструктура, е по-трудно заради многото отделни държави. Базираният на сателити достъп до интернет пък досега беше твърде скъп за къси полети. Увеличаващият се брой сателити обаче води до понижаване на разходите, което отваря нови възможности за авиокомпаниите.

Lufthansa, Air France-KLM, Ryanair и Vueling са сред водещите европейски превозвачи, които обмислят осигуряване на Wi-Fi на своите самолети, изпълняващи курсове от под два часа. Пионер в тази област е нискотарифната компания Norwegian, която предлага свободен достъп до интернет на 74 от своите 76 самолета Boeing 737.

Нови възможности

Wi-Fi връзката осигурява на компаниите нови възможности за допълнителни приходи, като например такси за стрийминг на телевизионни и музикални програми по време на кратки полети. Авиокомпаниите също така могат да използват връзката с интернет на борда за предлагане на резервации за ресторанти и хотели, онлайн пазаруване и други, за което ще могат да привличат и рекламодатели.

"В никаква друга ситуация нямаш такава публика, за която знаеш толкова много и е ясно какви точно реклами да им предложиш", отбелязва Робин Кол, вицепрезидент на Global Eagle Entertainment, която предлага сателитна Wi-Fi връзка за компаниите Norwegian и Southwest. Тази година неговата компания в сътрудничество с оператора Orange ще тества система с Wi-Fi достъп срещу такса на два самолета A320 на Air France. Според оценката на Global Eagle приходите на авиокомпаниите могат да се увеличат със стотици милиони долари благодарение на такива услуги.

Нискотарифните компании в Европа се нагаждат най-бързо към променящите се изисквания на пътниците. Изпълнителният директор на ирландската Ryanair Майкъл О'Лиъри заявява, че компанията ще използва реклами и други източници на проходи, така че Wi-Fi достъпът да не се добавя към общите разходи. Ryanair вече е започнала преговори с мобилни оператори и технологични компании, за да осигури възможно най-ниска цена и най-леко оборудване. В САЩ нискотарифни превозвачи като JetBlue започват да осигуряват безплатен достъп до интернет, което оказва натиск на големите авиокомпании, отбелязват от Routehappy.

Сред водещите компании, осигуряващи оборудване за интернет достъп в самолети, е британската Inmarsat, която работи в сътрудничество с щатската Honeywell. "Този бизнес расте по-бързо от всичко друго, свързано със сателитни услуги", заявява вицепрезидентът на компанията Джеф Сеър. Друга печеливша от новите тенденции фирма е AeroMobile, която е чат от групата Panasonic. Тя осигурява достъп до интернет чрез сателит за отделни клиенти, които плащат за услугата чрез личните си сметки към мобилните оператори. AeroMobile заявява пред Reuters, че през тази година ще бъде обявена сделка с един от големите превозвачи в Европа.

Конкуренцията между европейските авиопревозвачи става все по-ожесточена, като в момента компаниите се надпреварват в осигуряването на безжичен интернет в самолетите си, пише Reuters. Това не само привлича свикналите с постоянен достъп до световната мрежа клиенти, но и може да осигури сериозни приходи от осигуряване на нови услуги и реклама.

Световна тенденция


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    в америка нема начин.... добрият стар бумажен скаймол фалира... требваше нещо да го замени... :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.