"Олинеза" срещу рекламен клип на майонеза "Краси"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Олинеза" срещу рекламен клип на майонеза "Краси"

Пазарът на майонеза в страната се оценява на близо 12 хил. тона годишно, или около 40-50 млн. лв.

"Олинеза" срещу рекламен клип на майонеза "Краси"

Комисията за защита на конкуренцията образува производство

Мара Георгиева
25024 прочитания

Пазарът на майонеза в страната се оценява на близо 12 хил. тона годишно, или около 40-50 млн. лв.

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) образува производство по искане на "Олинеза" ООД срещу рекламен клип на "Консул" ООД. Краткото описание на сайта на регулатора е, че става дума за чл. 31 и 32 от Закона за защита на конкуренцията.

Цитираният член 31 забранява въвеждането в заблуждение относно съществени свойства на стоките или услугите или относно начина на използване на стоките или предоставяне на услугите чрез твърдение на неверни сведения или чрез изопачаване на факти.

Член 32 пък забранява заблуждаващата реклама, както и неразрешената сравнителна реклама. В него изрично се посочва, че отговорност за това носят рекламодателят и рекламната агенция, изготвила рекламата.

Посланието

В сайта на антимонополната комисия няма повече информация за казуса, но след разговори с двете страни стана ясно, че на прицел е рекламен клип по повод 20-годишнината на майонеза "Краси", при който се появява надпис "Най-добрата майонеза на България".

Според Иван Янков, управител на "Олинеза" (производител на майонеза от 1994 г.), конкурентът "Консул" (в чиито структури е фабриката за майонеза "Краси") няма право на такова твърдение и то е наказуемо по закон. Искането на компания е да се преустанови излъчването на рекламния клип. Иван Янков твърди, че "Олинеза" вече е имала подобни претенции към клип на производител на кетчуп (също конкурентен за "Олинеза" пазарен сегмент). В този случай обаче не се стигнало до Комисията за защита на конкуренцията, защото след разговори излъчването на клипа било преустановено доброволно. Превъзходна степен

Според Димитър Консулов, собственик на фабриката за майонеза "Краси", не е незаконно да кажеш, че си най-добър в това, което правиш. "Подобни твърдения има в редица рекламни клипове, при които се използват "Марка номер едно" или "Ние сме шампиони". Посланието при всички тях е едно и също – "най-добър", дава примери Консулов. "Нямам право да кажа, че съм по-добър от еди-кого си, т.е. не мога да правя сравнителна реклама. Но няма текст в закона, който да казва, че превъзходната степен "най-" е наказуема", коментира той.

Според Консулов не може да става въпрос и за заблуждаваща реклама. "Майонеза "Краси" е пазарен лидер, делът й варира, в момента е около 60-61%, но винаги е бил най-голям", казва Консулов. И посочва, че "това е най-скъпата българска майонеза на пазара, защото в нея се влагат качествени и скъпи европейски суровини, а не заместители, и въпреки това е с най-голям пазарен дял. Такъв резултат не се постига със заблуждаване на потребителя", обобщава Димитър Консулов.

 По думите му компанията вече се е сблъсквала с подобни претенции. През периода 2000-2002 г. е имало жалба от потребителски организации срещу същото твърдение за майонеза "Краси" - "най-добрата майонеза на България". Върховният административен съд обаче се произнесъл, че употребата му не е незаконна.

Очаква се решение на Комисията за защита на конкуренцията по жалбата на "Олинеза". 

Пазарът на майонеза в страната се оценява на близо 12 хил. тона годишно, или около 40-50 млн. лв.

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) образува производство по искане на "Олинеза" ООД срещу рекламен клип на "Консул" ООД. Краткото описание на сайта на регулатора е, че става дума за чл. 31 и 32 от Закона за защита на конкуренцията.

Цитираният член 31 забранява въвеждането в заблуждение относно съществени свойства на стоките или услугите или относно начина на използване на стоките или предоставяне на услугите чрез твърдение на неверни сведения или чрез изопачаване на факти.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    irons avatar :-|
    irons

    И двете майонези не струват. Всъщност, нямат нищо общо с майонезата. Всяка що годе читава вносна марка е по-добра (естествено, при по-висока цена). А на истинските ценители на майонезата препоръчвам да си я правят сами. Рецептата е елементарна и я има в хиляди вариации в интернет.

  • 2
    dragon_reborn avatar :-|
    The Dragon Reborn

    "Краси" си е класика в жанра, на мен ми харесва, защото си я знам от малък, още от преди гимназията, а вкусът и почти не се е променил, за разлика от доста други български продукти, вкл. тези на "Олинеза". Честно казано не мисля, че да кажеш, че си най-добрия в някакъв рекламен клип противоречи на добрите търговски практики. То за това е рекламата. Краставичаря на пазара прави същото, да глобят и него ли?

  • 3
    plamenss avatar :-|
    plamenss

    Тук в Испания е разрешено фирмите да правят даже и сравнителни реклами. Напрово останах учуден от факта. В момента върви по ТВ реклама на натурален сок на-общо рекламата е проста. две кутии със сок на различни фирми и на фирмата която прави рекламата отстрани се изписват плюсовете а с минуси на конкурента.
    Искам да кажа, че ако един продукт е качествен не би трябвало да се притеснява от това какво казва конкурента в рекламата си.

  • 4
    zlatoronka avatar :-|
    zlatoronka

    "Майонеза "Краси" е пазарен лидер, делът й варира, в момента е около 60-61%, но винаги е бил най-голям", казва Консулов - хубаво е да си припомним как стана пазарен лидер, с крадена опаковка и заблуда на потребителите.

  • 5
    vtl53383951 avatar :-|
    vtl53383951

    Разбира се, че можеш да кажеш, че си най-добър, но трябва да кажеш и на база на какво проучване ...

    Може да кажат номер 1 по продажби, но не и най-добрата ...

  • "Цитираният член 31 забранява въвеждането в заблуждение относно съществени свойства на стоките или услугите или относно начина на използване на стоките или предоставяне на услугите чрез твърдение на неверни сведения или чрез изопачаване на факти."

    Под ударите на този член попадат 90% от рекламите. Оснобено тези на кренвришите, в които нагло се твърди, че при производството им се използва месо! Ако не знаете от какво се прави прат... абе по-добре да не знаете...

    ... да не продължавам, че няма да ми стигне е-мастилото ;)

  • 7
    demos avatar :-|
    demos

    Комисията за защита на потребителите и на българския бренд,трябва да си върши рабитата!

  • 8
    subaru avatar :-|
    subaru

    Майонезата, кояго не е домашно приготвена няма как да бъде добра.

  • 9
    vtn46392763 avatar :-|
    vtn46392763

    Класиката в жанра не е Краси, а Растма-май Бойчиновци. Бойчиновци и Краси се съдиха 10 години за опаковката и Консулов накрая за по евтино ги купи и спорът приключи.

  • 10
    jordani avatar :-|
    jordani

    До коментар [#4] от "zlatoronka":
    Интересно каква е заблудата според Вас ?
    А Растма-май бяха купени от Консул преди 9 години.
    Не съм фен на майонезата, всъщност не ям такава храна.
    Ама защо плюете по един успял производител ?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK