Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 27 фев 2015, 15:39, 25200 прочитания

Rio mare в съдебен сос

Търговските спорове за марката консерви риба тон са в разгара си, а на пазара свободно циркулират два продукта с едно и също име и лого, но от различни производители

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Представете си, че сте собственик на търговска марка. Инвестирали сте с години в рекламата и налагането й на пазара. Спечелили сте няколко международни награди за качество. И когато вече сте достатъчно голям и разпознаваем на международната сцена и пробивате на различни локални пазари ... изненада! Някой там вече произвежда продукти с вашия бранд. И не само това, а и го е регистрирал като собствен пред националните власти на съответната държава. Изборът не е голям - започвате да продавате стоката си и водите съдебни спорове.

Това приблизително се случва в момента с марката Rio mare в България, където италианската Bolton Alimenari и българската "Солид Ко БГ" водят битка с всички законови средства и пред няколко институции за това кой е истинският собственик на марката и може да произвежда и продава консервираната риба тон. А докато тези спорове текат, на пазара се продават два различни продукта с едно и също име и лого, доскоро - и в почти еднаква опаковка.


Мare, Италия vs. Мare, Варна

Макар и да не става въпрос за голям пазар (виж данните за обема на вноса на консерви риба тон в графиката), историята с Rio mare е интересна и от потребителска, и от търговска, и от правна гледна точка. Спорът между двете компании се корени дълбоко в миналото, а става публично известен едва през септември 2014 г., когато Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) глобява с над 100 хил. лв. варненската "Солид Ко БГ" за това, че в същата година е започнала да предлага консерви под името Rio mare по собствен дизайн, който на практика копира опаковката на производителя на продукта Bolton. Решението се обжалва от санкционираната компания в съда, а отделно от него текат и дела за правото върху самата марка.

Bolton е италианска компания, която съществува от 50-те години на миналия век и създава марката Rio mare десетилетие по-късно. На пазара в България тя продава продуктите с това име от 1998 г. Официален дистрибутор е ЕОС–ЛД, която прави и разходите за рекламата на консервите риба тон.



През 2006 г. обаче се оказва, че в Държавния регистър на Патентното ведомство марката за България е регистрирана не от дългогодишния й собственик в Италия, а от българския производител "Картел трейд" - фирма, прехвърлена по-късно на "Солид Ко БГ".

Като две капки вода

До 2014 г. всичко изглежда спокойно, защото "Солид Ко БГ" не произвежда и не продава продукти с бранда Rio Mare. Годината обаче е ключова за промяната в цялата картина. Фирмата започва да купува консерви риба тон от Испания, да ги доопакова в предприятието си и да ги продава в България под вече регистрираната си марка. Така две стоки с едно и също име и лого, но от различни производители, застават на щандовете на някои магазини буквално един до друг.
"Пазарът на нашите продукти е под 200 хил. евро годишно", твърди собственикът на варненската компания Валентин Янев. Той разказва, че тези консерви риба тон са продавани във всички по-големи вериги и че могат да се намерят на много места и днес. "Нито ние, нито другата фирма търпим пропуснати ползи от спора, защото работим с различни продукти в портфолиото си", обяснява той. Това, оказва се, не е съвсем вярно, защото когато КЗК установява възможност за заблуда на потребителите и налага глоба, въпреки че обжалва, компанията на Янев сменя драстично визията на консервите. Допреди това те изглеждат напълно еднакви с тези на Bolton. Изключение правят само поставените думи Light и New (виж снимката), от които по-скоро идва асоциацията, че това е нов или диетичен продукт на Rio mare, а не друга марка.

Вторият рунд

През февруари тази година в КЗК излиза решение по второ производство, този път по искане на "Солид Ко БГ". Тя твърди, че ЕОС–ЛД в качеството си на дистрибутор на Rio mare, произведени от Bolton, са разпространили до търговските вериги писмо, с което определят дружеството като недобросъвестен търговец, регистрирал марката в България, за да се възползва от известността й. Твърди се, че в писмото се препоръчва на търговските вериги да не търгуват със "Солид Ко БГ". КЗК тук не установява нарушение.

"Този тип очерняне на конкурент е търговски прийом в България", казва за случая Валентин Янев. А адвокатът на Bolton в България Елена Милър обяснява, че писмото до веригите е имало за цел само да посочи, че в момента се водят дела и се очаква решение по тях от съответните институции, за което те ще бъдат своевременно уведомени. "В един момент търговските партньори започнаха да питат", обосновава се Милър.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Какво отговори министър Деница Сачева на въпросите на бизнеса за схемата 60/40 4 Какво отговори министър Деница Сачева на въпросите на бизнеса за схемата 60/40

След ясно тълкувание на приетите от Народното събрание текстове правителството ще измени постановлението си за помощта

7 апр 2020, 5199 прочитания

С нова регулация държавата иска да вкара повече български храни във веригите 5 С нова регулация държавата иска да вкара повече български храни във веригите

Търговците смятат предложението за непазарно, ще изисква време и инвестиции, няма да има ефект и обслужва интересите на сивия сектор

7 апр 2020, 3118 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Германската сделка на "Лудогорско пиле"

Групата PHW ще купи половината от разградския холдинг "Амета" от американския собственик

Още от Капитал
Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Тяхната първа криза

Финтех компаниите са изправени пред нови предизвикателства заради COVID-19 и първия им сблъсък с икономически проблеми

(Не)платени пътища

Тол системата работи официално вече от месец, на практика - не съвсем

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10