Новият брой: Да си посееш бъдеще

Rio mare в съдебен сос

Така изглеждат различните консерви риба тон в момента. Продуктите на българската "Солид Ко БГ" са вляво. Опаковката е преди (горе вляво) и след (долу вляво) глобата на КЗК. Вдясно са продуктите на италианската Bolton Alimenari.

Rio mare в съдебен сос

Търговските спорове за марката консерви риба тон са в разгара си, а на пазара свободно циркулират два продукта с едно и също име и лого, но от различни производители

Силвия Радославова
27755 прочитания

Така изглеждат различните консерви риба тон в момента. Продуктите на българската "Солид Ко БГ" са вляво. Опаковката е преди (горе вляво) и след (долу вляво) глобата на КЗК. Вдясно са продуктите на италианската Bolton Alimenari.

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Представете си, че сте собственик на търговска марка. Инвестирали сте с години в рекламата и налагането й на пазара. Спечелили сте няколко международни награди за качество. И когато вече сте достатъчно голям и разпознаваем на международната сцена и пробивате на различни локални пазари ... изненада! Някой там вече произвежда продукти с вашия бранд. И не само това, а и го е регистрирал като собствен пред националните власти на съответната държава. Изборът не е голям - започвате да продавате стоката си и водите съдебни спорове.

Това приблизително се случва в момента с марката Rio mare в България, където италианската Bolton Alimenari и българската "Солид Ко БГ" водят битка с всички законови средства и пред няколко институции за това кой е истинският собственик на марката и може да произвежда и продава консервираната риба тон. А докато тези спорове текат, на пазара се продават два различни продукта с едно и също име и лого, доскоро - и в почти еднаква опаковка.

Мare, Италия vs. Мare, Варна

Макар и да не става въпрос за голям пазар (виж данните за обема на вноса на консерви риба тон в графиката), историята с Rio mare е интересна и от потребителска, и от търговска, и от правна гледна точка. Спорът между двете компании се корени дълбоко в миналото, а става публично известен едва през септември 2014 г., когато Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) глобява с над 100 хил. лв. варненската "Солид Ко БГ" за това, че в същата година е започнала да предлага консерви под името Rio mare по собствен дизайн, който на практика копира опаковката на производителя на продукта Bolton. Решението се обжалва от санкционираната компания в съда, а отделно от него текат и дела за правото върху самата марка.

Bolton е италианска компания, която съществува от 50-те години на миналия век и създава марката Rio mare десетилетие по-късно. На пазара в България тя продава продуктите с това име от 1998 г. Официален дистрибутор е ЕОС–ЛД, която прави и разходите за рекламата на консервите риба тон.

През 2006 г. обаче се оказва, че в Държавния регистър на Патентното ведомство марката за България е регистрирана не от дългогодишния й собственик в Италия, а от българския производител "Картел трейд" - фирма, прехвърлена по-късно на "Солид Ко БГ".

Като две капки вода

До 2014 г. всичко изглежда спокойно, защото "Солид Ко БГ" не произвежда и не продава продукти с бранда Rio Mare. Годината обаче е ключова за промяната в цялата картина. Фирмата започва да купува консерви риба тон от Испания, да ги доопакова в предприятието си и да ги продава в България под вече регистрираната си марка. Така две стоки с едно и също име и лого, но от различни производители, застават на щандовете на някои магазини буквално един до друг.

"Пазарът на нашите продукти е под 200 хил. евро годишно", твърди собственикът на варненската компания Валентин Янев. Той разказва, че тези консерви риба тон са продавани във всички по-големи вериги и че могат да се намерят на много места и днес. "Нито ние, нито другата фирма търпим пропуснати ползи от спора, защото работим с различни продукти в портфолиото си", обяснява той. Това, оказва се, не е съвсем вярно, защото когато КЗК установява възможност за заблуда на потребителите и налага глоба, въпреки че обжалва, компанията на Янев сменя драстично визията на консервите. Допреди това те изглеждат напълно еднакви с тези на Bolton. Изключение правят само поставените думи Light и New (виж снимката), от които по-скоро идва асоциацията, че това е нов или диетичен продукт на Rio mare, а не друга марка.

Вторият рунд

През февруари тази година в КЗК излиза решение по второ производство, този път по искане на "Солид Ко БГ". Тя твърди, че ЕОС–ЛД в качеството си на дистрибутор на Rio mare, произведени от Bolton, са разпространили до търговските вериги писмо, с което определят дружеството като недобросъвестен търговец, регистрирал марката в България, за да се възползва от известността й. Твърди се, че в писмото се препоръчва на търговските вериги да не търгуват със "Солид Ко БГ". КЗК тук не установява нарушение.

"Този тип очерняне на конкурент е търговски прийом в България", казва за случая Валентин Янев. А адвокатът на Bolton в България Елена Милър обяснява, че писмото до веригите е имало за цел само да посочи, че в момента се водят дела и се очаква решение по тях от съответните институции, за което те ще бъдат своевременно уведомени. "В един момент търговските партньори започнаха да питат", обосновава се Милър.

<#text>

Дела и документи

Освен в Комисията за защита на конкуренцията действия се водят и в съда. Адвокат Милър разказва, че през лятото на миналата година "Солид Ко БГ" успява с обезпечителна заповед да спре продажбата на продуктите, дистрибутирани от ЕОС-ЛД. Тази забрана обаче отпада след обжалване.

Междувременно Bolton е подала искане за заличаване на марката Rio mare на "Солид Ко БГ" пред Патентното ведомство. "Основание на подаденото искане е, че марката е заявена недобросъвестно. Това е предмет на търговско дело, заведено от компанията и пред Софийския градски съд", обяснява Елена Милър. По думите й недобросъвестността се изразява в това, че към датата на заявяване "Солид Ко БГ" е знаел за съществуването на марките Rio Mare и че същите са притежание на Bolton, тъй като рибните консерви се предлагат за продажба и продават на българския пазар още от края на 90-те години. Законът третира случаите на недобросъвестно заявяване точно когато се отнася за тези изключения при т.нар. общоизвестни марки.

"Надявам се, че процедурите по делата и обжалванията няма да отнемат повече от обичайното време", казва Милър.

Европейски vs. български марки

Решението на съда при всички случаи ще е интересно не само заради конкретния казус, защото тук се противопоставят и две системи на регистрация – европейската и българската. Според европейския ред, ако собственик заявява марка в Службата за хармонизиране във вътрешния пазар (OHIM), вече не му е нужно да прави регистрация и в отделните държави на ЕС, а ще има такава за цялата общност. Bolton е притежател на такива действащи регистрации на територията на целия Европейски съюз от 2003 г.

"Rio mare е предмет на закрила под множество марки на общността оттогава и при влизането на България в ЕС през 2007 г. марките на общността автоматично започват да действат от този момент на територията на България. С оглед на този факт в абсолютен аспект марката на Bolton се явява по-ранна от марката с притежател "Солид Ко БГ", казва Елена Милър.

Докато съдът обаче не каже последната си дума, всичко остава в полето на хипотезите. А от бързината на делото зависи дали ситуацията за потребителите ще остане същата - в крайна сметка, когато става въпрос за известни марки, едва ли някой би се вгледал в малките букви с етикета, за да търси производителя.

Фирмите, които спорят за Rio mare, в числа

Финансови резултати за 2013 г.

BOLTON ALIMENTARI S.p.A

Базираната в Италия компания е част от BOLTON Group, която е лидер на пазара на консерви риба тон в Европа с марките си Rio Mare, Palmera и Saupiquet

Приходи – 1.4 млрд. лв.

Печалба – няма данни

"Солид КО БГ" АД

Варненската компания реализира на българския пазар продуктите пастети "Апетит", русенско варено, храни за домашни любимци и други месни консерви

Приходи – 3. 7 млн. лв.

Печалба – 60 хил. лв.

ЕОС–ЛД ООД

ЕОС–ЛД е собственик на веригата за гурме стоки "Дар от боговете" и дистрибутор на някои европейски марки за България, сред които и Rio mare

Приходи – 17. 9 млн.лв.

Печалба – 1. 8 млн. лв.

 

Представете си, че сте собственик на търговска марка. Инвестирали сте с години в рекламата и налагането й на пазара. Спечелили сте няколко международни награди за качество. И когато вече сте достатъчно голям и разпознаваем на международната сцена и пробивате на различни локални пазари ... изненада! Някой там вече произвежда продукти с вашия бранд. И не само това, а и го е регистрирал като собствен пред националните власти на съответната държава. Изборът не е голям - започвате да продавате стоката си и водите съдебни спорове.

Това приблизително се случва в момента с марката Rio mare в България, където италианската Bolton Alimenari и българската "Солид Ко БГ" водят битка с всички законови средства и пред няколко институции за това кой е истинският собственик на марката и може да произвежда и продава консервираната риба тон. А докато тези спорове текат, на пазара се продават два различни продукта с едно и също име и лого, доскоро - и в почти еднаква опаковка.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


13 коментара
  • 1
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Хубава работа, ама..българска.

  • 2
    raimond avatar :-|
    Meister Eckhart


    що да е българска, такива неща се случват в цял свят

  • 3
    jordani avatar :-|
    jordani

    Ами правилно. Българската компания е постъпила като успешен капиталист, а тези дудове от Италия, както обикновено, ги е домързяло.
    Сега ще "рупат" доматите с колците и ще платят едни пари за да ликвидират спорът. Няма съмнение кой ще спечели, при изнесените финансови показатели, ама няма да е безплатно.
    Да не бяха подценявали интелекта на местните аборигени и това нямаше да им се случи.

    М/у другото: това не е единственият случай, а един от многото. Купчина компании, които не се оценили вероятността България да стане ЕС член, в момента са в това положение. Някои от тях, фармацевтични, в особено голям проблем.

  • 4
    yanko avatar :-|
    yanko

    Много интересно, оборот за варненската фирма от 3,7 млн. лв., а печалбата е цели 60 000 лв. Тук много мирише на "cooked books", някакси много българско ми звучи :(

  • 5
    kutsaroff avatar :-P
    Пепи

    Аз се чудя защо последно време, когато си купувам риба тон на Рио Маре вътре има скумрия в собствен сос ;)

  • 6
    sqt02309768 avatar :-|
    Alexander Vatkovski

    Това е абсолютно нелепо. Сега остава и да оставят варненските фалшификатори да останат на пазара. Не стига че България има само две наистина качествени марки за риба тон (другата е Калипо). Ами сега тия варненци купуват някаква нискокачествена риба от Испания и я продават на цени близки до тези на оригинала, спечелил с името и качеството си по-претенциозните купувачи (въпреки по-високите си цени).

  • 7
    lenilaf avatar :-|
    lenilaf

    Българските Рио Маре се откриват и с 2 клика в сайтове, като Алибаба. Тоест, не знам колко е вярна информацията за това че са играчи в много тесен пазар с мижави обороти от под 200К годишно...

  • 8
    t0d0 avatar :-|
    Pandipool

    ""Солид Ко БГ" е знаел за съществуването на марките Rio Mare и че същите са притежание на Bolton"
    Разбира се, че е знаела (Кой не знае за РиоМаре?), но и дори да приемем, че не са чували, са длъжни да направят проверка има ли регистриран друг продукт под това име - ако не самата фирма, то патентното ведомство. Не вярвам, че са толкова глупави - това просто е една измамна схема да продават евтин продукт на висока цена.
    Е много ясно, че трябва да си понесат последствията.
    В една нормална държава щяха да отнесат доста серизона глоба. Мисля, че италианците ще се видят в чудо с нас.

  • 9
    straw_ avatar :-?
    straw_sec

    Нека не забравяме, че консервираната Риба Тон е скъп продукт, който е разпределен на качества. Пазарният сегмент, който е насочен към българският пазар е от малките късове филе останали след обработката на основната маса. Независимо от марка, фирма и т.н. един от начините да се храним с качествена храна на такава цена е точно такъв.

    Вярно е, че след налагане на т.нар. бранд продажбите се координират по-лесно, но основното е ценовите нива според съдържанието в консервата. Потребителите се насочват към ниското ценово ниво, а външният вид и фирмен надпис бързо могат да отминат в клиентското съзнание и идентификацията с продукта да се обвърже с ценовото равнище.

  • 10
    balyk avatar :-?
    batak

    До коментар [#6] от "Alexander Vatkovski":

    ! Опитайте на ''ТРАТА'' Тон в зехтин-зелена опаковка


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал