Спортът или парите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Спортът или парите

Главният изпълнителен директор на "Нова Броудкастинг груп" Дидие Щосел твърди, че ходът на групата цели подкрепа на българския футбол.

Спортът или парите

Или как стана така, че операторите ще плашат на "Нова телевизия" за допълнителните й канали независимо колко абоната ги искат

Паулина Михайлова
15925 прочитания

Главният изпълнителен директор на "Нова Броудкастинг груп" Дидие Щосел твърди, че ходът на групата цели подкрепа на българския футбол.

© ВЕЛКО АНГЕЛОВ


Има един особен тип хора (обикновено мъже), които са в състояние да изоставят хладнокръвно отбор гимнастички в собствената си спалня, за да гледат по телевизията как тичат облечени в определен цвят фигурки. Има и друга група хора (стандартно жени), готови на неподозирани неща, за да не допускат в хола гласа на футболен коментатор.

Обективно погледнато, не е ясно колко на брой са първите, колко - вторите, и колко по средата. Субективно погледнато, нещата стоят по-просто: ако продаваш спорт, твърдиш, че той е жизнено необходим, а ако го купуваш - че е просто забавна добавка.

Приблизително в тази ситуация са в момента "Нова Броудкастинг груп" и разпространителите на платена телевизия в страната. Тв групата отдели в допълнителен канал част от спортното съдържание, за което има права, пакетира го с още една полуспортна-полусветска програма и поиска от дистрибуторите отделно плащане за него с фиксирана крайна цена за потребителите. Дотук добре. Както обаче обикновено става на този пазар в България, преговорите между двете страни се оказаха доста инфарктни. А в сърцето на възела е едно условие, което от гледна точка на телевизията има смисъл, а от тази на разпространителите е прекалено: те да плащат на медийната група за определен процент от клиентите си (или твърда сума на месец) независимо колко от тях са се абонирали за двата нови канала. И ако не го направят, просто остават без най-гледания спорт, което автоматично означава да изпратят абонатите си фенове при някой от конкурентите. С една дума предложението е от типа, който няма как да откажеш.

Продавай, ако искаш

Особеното на българския пазар на тв разпространение е, че е евтин за абонатите и труден за над 300-те конкурентни разпространителя. И докато те се борят за оцеляване, предлагайки още и още по-ниски пакетни тарифи, телевизиите вдигат цените за съдържанието, което създават или купуват, като последното само по себе си междувременно поскъпва. Показателно е, че според анализ на един от големите тв разпространители в България средно едно домакинство плаща малко над 10 лв. месечно за телевизия, само преди седмица английската Висша лига постави рекорд по цена за правата за излъчването си.

Освен поскъпването на съдържанието има и друга движеща сила за медийните групи да вдигат таксите си към операторите. Приходите на медийните групи стандартно идват от реклама и разпространение. И понеже първото перо все повече олеква (или най-малкото не се увеличава), това ги кара да търсят всякакви пътища за увеличение на парите, идващи по втория канал. Според отчета на собственика на bTV - CME например, за третото тримесечие на 2014 г. в България приходите от реклама са спаднали с 5.4% спрямо същия период на предходната година, докато тези от разпространителски такси са се увеличили с 20.8%. Така, ако за цялата 2012 bTV е донесла 8 млн. долара приходи от дистрибуторски плащания, за 2013 сумата вече е 16 млн. долара, а само за първото деветмесечие на 2014 г. - 15 млн. долара. Релевантни числа за MTG и "Нова" няма, но тенденцията в сектора е една и съща. Още повече че компаниите са публични и за мениджмънта им е важно да отчете пред акционерите ръст.

Тоест на всички тук отдавна е ясно, че безплатните зрелища скоро ще свършат. Ако не през консолидация на пазара, то през натиск от телевизиите. Не е ясно само кой ще е консолидиран и кой ще осребрява повече от желанието на зрителите да имат едно или друго забавление. Въпросният натиск е факт отдавна - bTV вдигна цените на каналите си за разпространителите си преди година, а от началото на тази същото направи и "Нова". Но докато все още не е постигнала твърди договорки с операторите за цената на основния си пакет програми, телевизията предприе нов ход. Обособи английската Висша лига, българската А група и NBA в новия "Диема спорт", предавания за светския живот на спортните звезди - в "Трейс спорт старс", и предложи отделни споразумения на разпространителите за така формирания пакет "Диема екстра".

Това, което превръща офертата в нов бизнес модел за тази индустрия в България, е, че се налага твърда крайна цена за клиентите и отстъпка за дистрибутора. Абонатите ще плащат по 3.99 лв. на месец за "Диема екстра", а от тази сума 30% ще остават за операторите. С това всъщност те се примириха сравнително бързо, а и в случая отстъпката е еднаква за всички.

Напрежението дойде по линия на настояването на "Нова броудкастинг груп" всеки доставчик да й даде така наречените минимални гаранции на колко от клиентите си ще пласират новия пакет. Като гаранциите се изразяват в ангажимент за плащане от тяхна страна на сума, представляваща таксите за определен процент от абонатите им (минус 30% отстъпка). Казано по-просто, телевизията поиска от операторите да й платят за новия й продукт, независимо дали ще го продадат.

<#text>

Играта на нерви

От пресслужбата на самата телевизия не дадоха подробности по търговската част на офертата си към разпространителите. Техните мениджъри също не ги коментираха в конкретика. Неофициални източници на вестника обаче обясниха, че първоначалното предложение на "Нова" е било да получи гаранции за 30% гледаемост на "Диема екстра" в края на периода от една година (разпространителите принципно могат да подпишат договор за една или две години) и съответното плащане. На база на това предложение са стартирали и преговорите - с всекиго поотделно. На ниво 30% гаранции обаче до договор не се стигна с никого. След играта на нерви, продължила различно за всички (за някои - все още), миналия четвъртък пръв споразумение подписа "Близу". Ден по-късно това направиха и БТК и "Нет 1". Преговорите с "Булсатком" и "Мобилтел" продължиха през цялата изминала седмица.

Пазарлъкът за гаранциите, протичащ с всекиго поотделно, пак според източници на вестника от сектора, пожелали имената им да не се цитират, приключва на ниво на гаранциите около 10% от абонатите, или твърда годишна сума, равняваща се на таксите за тези 10% в края на едногодишния период, при линейно нарастване през 12-те месеца.

Тоест равносметката е, че чисто по търговски "Нова" постигна целта си да си гарантира определен приход от новия си продукт независимо как той се приема, оставяйки, основния риск у разпространителя. При това без да намали цената за основния си пакет канали след като е извадила от него част от съдържанието.

Кой колко плаща

От "Близу" се задоволиха само да коментират, че през първите дни, в които започнаха да предлагат "Диема екстра", са получили няколко хиляди заявки за включване, а схемата е нормална за пазара и се практикува в цяла Европа. Според източник, запознат с договора на кабелния оператор с "Нова", той е за една година и предвижда "Близу" да плати около 500 хил. лв. за 12-те месеца за двата канала. При около 400 хил. абоната, колкото вторият по големина разпространител принципно декларира, той е поел ангажимент в края на тази една година да плаща за 40 хил. домакинства, за първите три месеца да ползва специални отстъпки, а после месечните плащания да растат така, че в крайна сметка да се получи числото 500 хил. лв. Броят на абонатите, пожелали включване на "Диема екстра" от "Близу" за първите няколко дни, според два различни източника, е между 4 и 5 хиляди. Темпът на записването със сигурност ще падне, а дали изобщо бройката ще достигне до 40 хиляди - гаранция за самия оператор няма как да има. Според експерт от друга компания от сектора, за да излезе "на плюс" от цялото упражнение, кабелният доставчик трябва да продаде новия пакет на поне 25 хил. свои клиенти.

Към "Булсатком" предложението според запознати е договорът да се оформи така, че да се получи средно месечно плащане от 100 хил. лв. Търговският директор на най-големия тв разпространител в България Тинко Тотев първо коментира пред "7 дни спорт", че условията, предложени на останалите оператори, са по-добри от тези за "Булсатком", а после изпълнителният директор на оператора Пламен Генчев пусна специално съобщение, че преговорите продължават и спортният пакет на "Нова" ще бъде достъпен за абонатите му или още в края на отиващата си седмица, или решение ще се търси в началото на идната. При над 800 хил. абоната, колкото "Булсатком" декларира, сумата, която ще се очаква от него, явно няма да е под милион лева за годината.

Макар и сравнително малък на тв пазара, "Мобилтел" все пак е най-големият мобилен оператор и преговорите там са от най-тежките. "Мобилтел" има по неофициални данни между 80 и 90 хил. абоната на сателитната и кабелната си телевизия общо, като според външни източници от близка до оператора компания, в кол-центъра му са получени едва 120 обаждания от клиенти, напиращи да получат новия спортен канал в първите дни, след като рекламите му стартираха. Очевидно до 8-9 хил. пътят няма да е лек.

Доста любопитен е случаят с "Нет 1", който принципно не раздава декодери на абонатите си, а сега ще трябва да им предложи такива, за да може да филтрира "Диема екстра" за желаещите да я гледат.

И ако големите оператори получиха оферти седмици, а някои и месеци преди старта на новия пакет, то доста от малките и регионални такива я имат ни повече ни по-малко от ден преди официалното му пускане. Тоест при тях преговорите са още по-инфарктни, защото всеки ден може да означава изгубен абонат, фен на който и да било отбор в спектъра от "Арсенал" до ЦСКА.

<#text>

Дяволските детайли

Подобно на много други договорки в този сектор детайлите и тук не са за пренебрегване. Първият от тях е, че през юни и юли, когато първенствата традиционно отсъстват от тв програмата просто защото не се провеждат, абонатите ще могат да не плащат за допълнителните канали. При "Булсатком" принципът на плащането месец за месец е валиден за целия абонамент - ако клиентът не внесе таксата си, той просто спира да получава услугата. И тези условия няма да се променят и за "Диема екстра". "Близу" също предлага на клиентите си да могат да се откажат от спортните канали във всеки момент. Таксите на по-горното ниво - от оператора към телевизията обаче остават непроменени.

Друга "подробност" е, че типично за повечето производители на каквато и да било стока, и "Нова" прави възможното сама да достигне колкото се може по-далеч по веригата до крайните си клиенти, без да ползва посредници. Чрез онлайн платформата на "Нова" "Гонг" е възможно директно плащане на мач, абонамент за 30 или 90 дни и такъв на сезон, като при последния цената е 3.33 лв. на месец. "В седмицата, преди да пуснем канала, направихме огромна инвестиция в техническата инфраструктура на "Gong Play", която позволи да увеличим капацитета на платформата и съответно мачовете да може да се гледат от 50 хил. до 100 хил. души едновременно", каза главният изпълнителен директор на "Нова броудкастинг груп" Дидие Щосел в интервю за "Гонг".

"Ясно е, че в цяла Европа платените канали за местната и някои чуждестранни лиги са стандартна практика - така стоят нещата във Великобритания, Франция, Италия, Испания. Така че изборът, направен за България, е избор на почти всички европейски държави. Това е един от начините да се гарантира по-добро бъдеще на българския футбол", добави той. По думите му на фона на инвестициите, направени от "Нова", тя по-скоро ще губи пари от новия канал тази година, но ходът е предприет, "защото вярваме в българския футбол и в този продукт - А групата".

Доколко тази вяра е оправдана, е субективен въпрос. Обективно погледнато, за българския тв пазар бизнес моделът на "Диема екстра" е нов и като такъв предизвиква поредните вълнения. Още повече че в тази индустрия, ако един играч успее да осребри нещо свое, веднага бива последван от всеки друг, който може да го копира.

По темата работи и Весислава Антонова

Има един особен тип хора (обикновено мъже), които са в състояние да изоставят хладнокръвно отбор гимнастички в собствената си спалня, за да гледат по телевизията как тичат облечени в определен цвят фигурки. Има и друга група хора (стандартно жени), готови на неподозирани неща, за да не допускат в хола гласа на футболен коментатор.

Обективно погледнато, не е ясно колко на брой са първите, колко - вторите, и колко по средата. Субективно погледнато, нещата стоят по-просто: ако продаваш спорт, твърдиш, че той е жизнено необходим, а ако го купуваш - че е просто забавна добавка.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

28 коментара
  • 1
    thermobee avatar :-|
    Thermobee

    Стотинка няма да им дам!

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    krasi_kara avatar :-|
    krasi_kara

    Мда, и от мен ще има да почакат да им давам по 4-5лв допълнително.

    Типично по балкански ще кажа, "Що ме брига, че Висшата Лига продала ТВ правата за намсиколко милиарда?". Аре малко да се поспрем с тези бомбастични цифри, а? Все пак колко по-милионери могат да станат Рууни и Фалкао, например?

    Професионален спорт, професионален спорт, ама все пак е в графата "забавление" в края на краищата!

  • 3
    yardadin avatar :-P
    yardadin

    Нова се цели в 10%. Така че на още седем като вас един като иска да си плаща Нова ще е щастлива. В момента Нова не я "брига", че вие не се интересувате от пакета.
    Не ги защитавам. Не гледам телевизия, като нямам телевизор (осем години), а не като си го пускам за фон, като "не му обръщам внимание".

  • 4
    rosiraycheva50._ avatar :-|
    Роси

    Изнудвачи.

  • 5
    greenhrast avatar :-|
    greenhrast

    НоваТВ са егати измамените камилчета... един път вече я настъпваха тази мотика... ще си припомнят :-)

    Публикувано през m.capital.bg

  • 6
    fichev avatar :-(
    Danail Fichev

    Мен ме интересува потая Диема Екстра ще дават ли мачовете от английското в събота от 17:00? Ако пак няма да ги дават ...да им го....Ако ще ги дават - плащам. Цяла Европа съм обиколил, не дават мачове ако не плащаш. Това е нормално, ама искам всичко да ми дават, не пак половината....

  • 7
    stenlyyy avatar :-|
    Активист

    Абе много ясно, че Нова са си в правото. Евала. Няма безплатен обяд. Ако искаш някаква услуга си плащаш, просто е. Стига сме били на хранилка, чакайки всичко да ни е евтино и безплатно, щото досега е било. Всеки, който е бил в чужбина знае за какво става въпрос и е хубаво хората да свикват, че в много сфери този модел тепърва ще се внедрява, например по магистралите с тол таксите.
    Който иска - иска, който не - ши гледа турски сериали и ши яде кифтета.

  • 8
    krasi_kara avatar :-|
    krasi_kara

    До коментар [#3] от "yardadin":

    Абе, Нова се цели в 10%, но разпространителите се целят в 25%-30%, за да са поне на нула от тоя пакет, така че стават един на трима или четирима дето трябва да ги забрига. А това вече са си бая бригащи абонати точно пък за българското и английското футболно първенство.

    То е ясно, че без допълнително плащане почти няма как да стане, но от друга страна пък, Булсатком, по техния ТВ+, дават испански футбол, холандски футбол, Ф1 и тенис (че даже май все още и Moto GP) без да искат някакви кой знае какви пари допълнително. Не знам конкретните цифри, но тоталът за всичките тези първенства едва ли е по-малък от тотала за българския и английския футбол.

    Та това ме навежда на мисълта, че сигурно в собственика на Нова се е появил някой много амбициозен меринджей-кариерист, който се няпиня да глътне цял кокосов орех, без обаче да е премерил първо дали ще може да го прекара през отверстието на другия край на храносмилателната си система...

  • 9
    bobi221 avatar :-|
    bobi221

    До коментар [#6] от "fichev":

    Не Мачове от 17:00 не се предвиждат .

  • 10
    kwy38371721 avatar :-|
    kwy38371721

    Няма да дам и един лев за български мачове.Все едно да карам трабант,пък да плащам за мерцедес.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK