С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
28 27 фев 2015, 17:30, 15425 прочитания

Спортът или парите

Или как стана така, че операторите ще плашат на "Нова телевизия" за допълнителните й канали независимо колко абоната ги искат

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Има един особен тип хора (обикновено мъже), които са в състояние да изоставят хладнокръвно отбор гимнастички в собствената си спалня, за да гледат по телевизията как тичат облечени в определен цвят фигурки. Има и друга група хора (стандартно жени), готови на неподозирани неща, за да не допускат в хола гласа на футболен коментатор.
Обективно погледнато, не е ясно колко на брой са първите, колко - вторите, и колко по средата. Субективно погледнато, нещата стоят по-просто: ако продаваш спорт, твърдиш, че той е жизнено необходим, а ако го купуваш - че е просто забавна добавка.

Приблизително в тази ситуация са в момента "Нова Броудкастинг груп" и разпространителите на платена телевизия в страната. Тв групата отдели в допълнителен канал част от спортното съдържание, за което има права, пакетира го с още една полуспортна-полусветска програма и поиска от дистрибуторите отделно плащане за него с фиксирана крайна цена за потребителите. Дотук добре. Както обаче обикновено става на този пазар в България, преговорите между двете страни се оказаха доста инфарктни. А в сърцето на възела е едно условие, което от гледна точка на телевизията има смисъл, а от тази на разпространителите е прекалено: те да плащат на медийната група за определен процент от клиентите си (или твърда сума на месец) независимо колко от тях са се абонирали за двата нови канала. И ако не го направят, просто остават без най-гледания спорт, което автоматично означава да изпратят абонатите си фенове при някой от конкурентите. С една дума предложението е от типа, който няма как да откажеш.


Продавай, ако искаш

Особеното на българския пазар на тв разпространение е, че е евтин за абонатите и труден за над 300-те конкурентни разпространителя. И докато те се борят за оцеляване, предлагайки още и още по-ниски пакетни тарифи, телевизиите вдигат цените за съдържанието, което създават или купуват, като последното само по себе си междувременно поскъпва. Показателно е, че според анализ на един от големите тв разпространители в България средно едно домакинство плаща малко над 10 лв. месечно за телевизия, само преди седмица английската Висша лига постави рекорд по цена за правата за излъчването си.

Освен поскъпването на съдържанието има и друга движеща сила за медийните групи да вдигат таксите си към операторите. Приходите на медийните групи стандартно идват от реклама и разпространение. И понеже първото перо все повече олеква (или най-малкото не се увеличава), това ги кара да търсят всякакви пътища за увеличение на парите, идващи по втория канал. Според отчета на собственика на bTV - CME например, за третото тримесечие на 2014 г. в България приходите от реклама са спаднали с 5.4% спрямо същия период на предходната година, докато тези от разпространителски такси са се увеличили с 20.8%. Така, ако за цялата 2012 bTV е донесла 8 млн. долара приходи от дистрибуторски плащания, за 2013 сумата вече е 16 млн. долара, а само за първото деветмесечие на 2014 г. - 15 млн. долара. Релевантни числа за MTG и "Нова" няма, но тенденцията в сектора е една и съща. Още повече че компаниите са публични и за мениджмънта им е важно да отчете пред акционерите ръст.



Тоест на всички тук отдавна е ясно, че безплатните зрелища скоро ще свършат. Ако не през консолидация на пазара, то през натиск от телевизиите. Не е ясно само кой ще е консолидиран и кой ще осребрява повече от желанието на зрителите да имат едно или друго забавление. Въпросният натиск е факт отдавна - bTV вдигна цените на каналите си за разпространителите си преди година, а от началото на тази същото направи и "Нова". Но докато все още не е постигнала твърди договорки с операторите за цената на основния си пакет програми, телевизията предприе нов ход. Обособи английската Висша лига, българската А група и NBA в новия "Диема спорт", предавания за светския живот на спортните звезди - в "Трейс спорт старс", и предложи отделни споразумения на разпространителите за така формирания пакет "Диема екстра".

Това, което превръща офертата в нов бизнес модел за тази индустрия в България, е, че се налага твърда крайна цена за клиентите и отстъпка за дистрибутора. Абонатите ще плащат по 3.99 лв. на месец за "Диема екстра", а от тази сума 30% ще остават за операторите. С това всъщност те се примириха сравнително бързо, а и в случая отстъпката е еднаква за всички.

Напрежението дойде по линия на настояването на "Нова броудкастинг груп" всеки доставчик да й даде така наречените минимални гаранции на колко от клиентите си ще пласират новия пакет. Като гаранциите се изразяват в ангажимент за плащане от тяхна страна на сума, представляваща таксите за определен процент от абонатите им (минус 30% отстъпка). Казано по-просто, телевизията поиска от операторите да й платят за новия й продукт, независимо дали ще го продадат.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Бизнес в парализа: празниците в Китай приключиха, но не и проблемите на фирмите Бизнес в парализа: празниците в Китай приключиха, но не и проблемите на фирмите

Предприятията е трудно да продължат работа, когато работниците са заклещени в провинцията

19 фев 2020, 300 прочитания

Италианската банка Intesa предложи сливане на UBI Banca за 5 млрд. евро Италианската банка Intesa предложи сливане на UBI Banca за 5 млрд. евро

Новата банка ще бъде седмата най-голяма в Европа с над 1 трлн. евро активи

19 фев 2020, 396 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Испанската Iberdrola търси развитие извън Европа

Добивът на шистов газ привлича енергийната компания към САЩ

Още от Капитал
Българският автопазар: Расте, но и старее

През 2019 г. делът на старите дизелови двигатели продължава да се увеличава, както и на колите над 20-годишна възраст

Хазартна рекламна напаст

Забранената по закон реклама на хазарт е масова - предимно в онлайн сайтове и телевизии и е за милиони

За дизайнерите с любов

Българският стартъп Artery Team представя местни и международни дизайнерски марки в Etsy

Новите дрехи на "Шишман"

Несигурното бъдеще покрай предстоящия ремонт на знаковата улица в центъра на София отново разбуни духовете

От Маракеш до Париж и обратно

Писателят и художник Махи Бинбин за живота между две култури и социалната си дейност в Мароко

Оскари в преход

На еклектична церемония Академията балансира между сигурността и риска. "Паразит" направи история. Брад Пит, Лора Дърн, Хоакин Финикс и Рене Зелуегър спечелиха при актьорите

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10