Carrefour подобрява резултатите си в Европа

Френската търговска верига увличава капиталовите си инвестиции

Изпълнителният директор на Carrefour Жорж Пласа предприе мерки за преструктуриране на веригата
Изпълнителният директор на Carrefour Жорж Пласа предприе мерки за преструктуриране на веригата    ©  CHRISTIAN HARTMANN
Изпълнителният директор на Carrefour Жорж Пласа предприе мерки за преструктуриране на веригата
Изпълнителният директор на Carrefour Жорж Пласа предприе мерки за преструктуриране на веригата    ©  CHRISTIAN HARTMANN

Втората най-голяма верига за търговия на дребно в света, Carrefour, отчита подобрени финансови резултати благодарение на възраждането на хипермаркетите в Европа, съобщава Reuters. Компанията обяви, че ще повиши капиталовите си разходи през тази година, за да затвърди резултатите от това възстановяване. Групата също така потвърди плановете си да листне на борсата бизнеса си в Бразилия, която е вторият най-голям пазар за Carrefour след Франция. Тези намерения ще бъдат приведени в действие, ако пазарните условия го позволяват.

Ръст на печалбата

През миналата година оперативната печалба на Carrefour е нараснала с 6.7% до 2.39 млрд. евро, а приходите - с 2% до 22.6 млрд евро, което отговаря на предварителните очаквания. Анализаторите от Citigroup изтъкват, че макар и да няма изненади, цялостното подобрение на данните на групата трябва да се приемат като позитивен сигнал от пазара. След обявяване на резултатите акциите на Carrefour поскъпнаха с 0.9% до 29.94 евро. Резултатите отразяват подобрената рентабилност на основния бизнес на групата в Европа и най-вече Франция, както и стабилния ръст в Бразилия. Данните от азиатските пазари обаче остават слаби на фона на забавения ръст на потреблението, най-вече в Китай.

"Нашите планове за реформа и добрият контрол над разходите започват да дават резултати", заявява главният финансов директор компанията Пиер-Жан Совиньон. През 2015 г., която е последната година от тригодишния план за преструктуриране, търговската верига ще се фокусира върху по-нататъшно увеличение на свободните парични потоци и поддържането на строга финансова дисциплина, допълва той.

Carrefour, която реализира 73% от продажбите си в Европа, през последните години страдаше от зависимостта си от формата на хипермаркетите, тъй като потребителите се пренасочват към други възможности за пазаруване, включително онлайн. Тези тенденции създават сериозни проблеми и на други големи търговски вериги в региона като британската Tesco.

План за реформи

В отговор на тези предизвикателства изпълнителният директор на Carrefour Жорж Пласа предприе мерки като свиване на разходите и понижение на цените, обновяване на магазините и даване на повече самостоятелност на мениджърите на обекти във Франция. Carrefour обяви, че планира да инвестира между 2.5 и 2.6 млрд. евро през 2015 г. за реновиране и разширяване на търговски обекти, включително тези от наскоро придобитата верига Dia във Франция. През миналата година компанията е инвестирала 2.4 млрд. евро в обновяване на магазините си във Франция и Бразилия и подобряване на онлайн услугите и логистиката си.

Оперативният марж на печалба на пазара във Франция, който отговаря за 47% от приходите на групата, е нараснал с 20 базисни пункта до 3.6% през 2014 г.. Това е спомогнало средният марж за всички пазари на Carrefour да достигне 3.2%, спрямо 3% за 2013 г. По този показател обаче групата изостава от по-малки конкуренти като веригата Casino, която отчита марж на печалба от 4.6%.

Carrefour има присъствие и на българския пазар, като през миналата година беше обявено, че местният бизнес на веригата се слива с "Пикадили". Сливането ще създаде четвърта по приходи верига за бързооборотни стоки в страната с годишен оборот от 452 млн. лв., 3000 служители и 75 магазина. В България веригата оперира чрез франчайз, който се управлява от гръцката Marinopoulos Group.

Още от Капитал