Икономическа полиция разследва спорна поръчка на ЕСО
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Икономическа полиция разследва спорна поръчка на ЕСО

Икономическа полиция разследва спорна поръчка на ЕСО

Държавното дружество вече е развалило договора с фирмата изпълнител

7295 прочитания

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


"Стройинженеринг – В" беше избрана да транспортира силови трансформатори, въпреки че не отговаря на изискванията.

Електроенергийният системен оператор (ЕСО) е прекратил доста спорната поръчка за транспорт, монтаж и демонтаж на силови трансформатори с фирмата "Стройинженеринг – В". Това каза за "Капитал Daily" изпълнителният директор на оператора Иван Йотов, който беше назначен на поста в края на ноември. През август 2014 г. дружеството, което няма опит, беше избрано да извършва тази услуга, но при първия превоз стана инцидент, при който беше сериозно деформиран чисто нов трансформатор на стойност около 1 млн. лв. По думите на Йотов в момента ръководството на ЕСО преговаря със застрахователи за възстановяване на сумата за ремонта на трансформатора.

Контролни органи в действие

Освен инцидента с деформирания трансформатор обществената поръчка е скандална и с начина, по който изпълнителят е бил избран. В момента процедурата се проверява от икономическа полиция, посочи Йотов. Както "Капитал Daily" писа, единственият критерии, на който избраната фирма е отговаряла, е предложената най-ниска цена от 19.5 хил. лв. на извършен транспорт в сравнение с останалите двама кандидати - "Централна енергоремонтна база" и " Енергоремонт – холдинг". Крайната цена на поръчката обаче не е обявена в регистъра на агенцията за обществени поръчки, но прогнозната стойност, посочена от ЕСО, е 400 хил. лв.

От годишния финансов отчет на избраната фирма за 2013 г., публикуван в Търговския регистър, се вижда, че тя не отговаря на изискването в поръчката да докаже оборот от 60 хил. лв., но въпреки това е класирана на първо място от оценителната комисия. На практика регистрираната в смолянското село Баните "Стройинженеринг -В" е с капитал от 10 лв. и приходи от 7 хил. лв. при реализирани разходи на същата стойност. Освен това "Стройинженеринг – В" няма опит за дейността, за която е избрана, какъвто се изисква. Фирмата също така няма и техническа възможност да се справи с транспорта и демонтажа на силови трансформатори, тежащи между 55 и 70 тона, тъй като не разполага с необходимата техника. Това ограничение не може да бъде избегнато и поради условието да не се ползват подизпълнители, въпреки че фирмата е направила такива запитвания към останалите два кандидата в поръчката.

Последствията

Впоследствие още при първия транспорт в края на октомври трансформаторът ONCAR тип TRP 50000 – 123/F, чиято цена според специалисти е между 800 хил. и 1 млн. лв., се подхлъзва при опита за натоварване и той е деформиран сериозно. Начинът и времето на извършването на транспорта също будят съмнения, тъй като според документи това е станало в 20.30 часа вечерта, когато е забранено да се превозват извънгабаритни товари.

В крайна сметка в момента ЕСО не разполага с фирма, която да извършва транспорта и демонтажа на силовите трансформатори, а нова процедура все още няма. Проблемът обаче не е в това, а във факта, че от ЕСО не са спазили собствените си изисквания и са допуснали фирма без опит и технически възможности да спечели процедурата.

"Стройинженеринг – В" беше избрана да транспортира силови трансформатори, въпреки че не отговаря на изискванията.

Електроенергийният системен оператор (ЕСО) е прекратил доста спорната поръчка за транспорт, монтаж и демонтаж на силови трансформатори с фирмата "Стройинженеринг – В". Това каза за "Капитал Daily" изпълнителният директор на оператора Иван Йотов, който беше назначен на поста в края на ноември. През август 2014 г. дружеството, което няма опит, беше избрано да извършва тази услуга, но при първия превоз стана инцидент, при който беше сериозно деформиран чисто нов трансформатор на стойност около 1 млн. лв. По думите на Йотов в момента ръководството на ЕСО преговаря със застрахователи за възстановяване на сумата за ремонта на трансформатора.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    xca39317406 avatar :-|
    xca39317406

    Ех.. жалка история. Всеки знае точно кой открадна парите.
    Историята, всъщност, е толкова жалка, че дори кратка справка в един ВЕСТНИК (вестник, подяволите), капита - търсене - ЕСО, и прочит на 25 статии -> и вече сте разбрали, кой, по-конкретно взе парите. Толкова е просто, че е смешно. И цялата армада в бг енергетиката (25 000+ души) са наясно кои беше тогава в ЕСО.
    Обаче договора между партиите е - ние не ви закачаме и ние няма да ви закачаме. Те си знаят, че повече от 1 мандат НЯМА как да изкарат - затова и не се закачат един друг. Тая конкретна поръчка е кражба на ДПС, сега наред е ГЕРБ + РБ, след 3 годинки - пак е ред на БСП + ДПС + някой "случаен". След още 7 годинки - пак (или отново?) ще е ГЕРБ + РБ / или някакво друго измислено дясно.
    Много жалко..

    Бате Гойко, изглежда имаше добра идея, ама се оказа, че няма топки или не му се занимава. А добре беше тръгнала работата...

    Ама все тая.. Утре на работа пак ще има Guten morgen... Да видим какво ще стане, когато вече няма кого да доят.

  • 2
    today avatar :-|
    today

    Предлагам стойността на трансформатора да бъде заплатена от тези, които са подписали договора с въпросната фирма. Един директор ли е бил, няколко ли са били, няма значение, нека сега те да платят, да видим следващите дали няма да се замислят.

  • 3
    teri_beri avatar :-|
    Terry bear

    Началникът, който е взел решението да работи с точно тази фирма наказан ли е?

  • 4
    rosiraycheva50._ avatar :-|
    Роси

    Ние,понеже все гледаме ниската цена,а не качеството,нищо в България не е направено като хората.

  • 5
    kirilbulgaria avatar :-|
    kirilbulgaria

    Всяко зло за добро ! Дано виновниците да си вземат поуката и разберат, че правилата са за да се спазват! Ако не получат застаховката ще им се наложи да платят Много повече от колкото ако бяха се обърнали към професионалисти!!!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK