С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
55 11 мар 2015, 20:10, 13783 прочитания

Таксиметрови шофьори излизат на протест срещу Uber

Според българските превозвачи популярното мобилно приложение извършва нерегламентирана дейност и ощетява бранша

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Таксиметровите шофьори в България обявиха, че ще излязат на протест, ако мобилното приложение за повикване на такси Uber не бъде забранено на територията на страната. Една от най-големите браншови организации "Съюз такси" с председател Кирил Ризов разпространи отворено писмо, в което показва готовността на законно регистрираните превозвачи да блокират София, ако това не се случи.

Според тях Uber извършва нерегламентирана таксиметрова дейност и нелоялна конкуренция, като не издава необходимите за подобни услуги разрешителни и документи за своите шофьори. Американската компания навлезе на българския пазар през декември миналата година, като в момента предлага услуги основно в София с услугата си UberX. Uber реално е мобилно приложение, налично за най-популярните платформи – Android, iOS и Windows Phone, с което предлага на хора със своите лични автомобили да превозват други потребители на програмата срещу заплащане. Според компанията тя само предлага софтуерната платформа, докато шофьорите сами избират кога и къде да превозват. Самите водачи и техните автомобили трябва да отговорят на определени критерии, за да могат да започнат да возят клиенти. Например да разполагат с кола, която е не по-стара от десет години, с четири врати е, шофьорите да са навършили 24 години и да имат редовна шофьорска книжа и др.


Трудният контрол

Гледната точка на Uber е, че според тях те предлагат мобилна платформа за споделени превози. Но реално компанията избира кои могат да стават шофьори и да предлагат подобен тип услуга. Което я поставя доста близо до таксиметровите оператори. В България всички таксиметрови дружества, за да работят като такива, трябва да получат лиценз от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" към транспортното министерство. Водачите пък трябва да разполагат със специално удостоверение и да са преминали тест, че са психологически годни за тази работа. През подобен тест шофьорите на Uber не преминават.

Проблемите идват от факта, че законът в страната не позволява да се превозват пътници срещу заплащане без нужните регистрации. Но "Автомобилна администрация" може да спира и санкционира леки коли само ако са таксита. Тоест за да се провери кола, инспекторите трябва да действат съвместно с КАТ. За да се докаже, че превозът е срещу заплащане, а не на приятелски начала, са необходими показания от свидетели. Наказанията са шест месеца наказателен паркинг за автомобила и 1500 лв. глоба за водача, като актовете могат да се обжалват в съда. При повторно нарушение времето на наказателен паркинг и глобата се умножават по две.
С други думи, дори Uber да бъде забранен, последващият контрол ще бъде трудна задача.

Който не е с нас, е против нас

 
В откритото писмо на "Съюз такси" се посочва, че Uber не отговаря на регулациите за таксиметров превозвач, като така нарушава българското законодателство и създава нелоялна конкуренция. Документът е адресиран основно до Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), с която е поддържана кореспонденция от средата на декември миналата година, или с други думи - малко след пускането на приложението в България. Браншовата организация настоява за ответни действия от страна на КЗК и прокуратурата, които да забранят дейността на Uber в страната. Интересно е, че "Съюз такси" атакува и едно от другите две български мобилни приложения – TaxiStars. Според секторната организация софтуерната компания е нерегистриран превозвач, но няма достатъчно доказателства, за да докаже това. Те смятат, че всичко е законосъобразно без факта, че TaxiStars се ползва и от таксиметрови шофьори на превозвачи, които не са сключили договори за ползване на корпоративно ниво. Индиректно се споменава и другото приложение - TaxiMe. Браншовата организация смята и всички "виртуални диспечери", или тези, които не са сключили договори за повикване на такси, за закононарушители.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Идеал стандарт – Видима" приключи инвестиция за над 62 млн. лв. "Идеал стандарт – Видима" приключи инвестиция за над 62 млн. лв.

Последният голям проект от тригодишната програма е модернизация на завода за санитарна арматура за 22 млн. лв.

20 ное 2019, 669 прочитания

EasyJet ще стане първата въглеродно неутрална авиокомпания 1 EasyJet ще стане първата въглеродно неутрална авиокомпания

Нискотарифният превозвач ще си партнира с Airbus за разработването на хибриден самолет

20 ное 2019, 974 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Еврото стигна до най-ниското си ниво от 2003 г.

Deutsche Bank прогнозира спад на курса до 85 щатски цента през 2017 г.

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Малките в голямата игра за София

Как ще се управлява столицата при новата конфигурация в общинския съвет и при районните кметове

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

Ново място: Смесен магазин "Зоя"

Веригата за био продукти се разширява с обект на пл. "Гарибалди"

Филм след филм

Забравени класики и модерно авторско кино на "Киномания" 2019

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10