С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
55 11 мар 2015, 20:10, 13935 прочитания

Таксиметрови шофьори излизат на протест срещу Uber

Според българските превозвачи популярното мобилно приложение извършва нерегламентирана дейност и ощетява бранша

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Таксиметровите шофьори в България обявиха, че ще излязат на протест, ако мобилното приложение за повикване на такси Uber не бъде забранено на територията на страната. Една от най-големите браншови организации "Съюз такси" с председател Кирил Ризов разпространи отворено писмо, в което показва готовността на законно регистрираните превозвачи да блокират София, ако това не се случи.

Според тях Uber извършва нерегламентирана таксиметрова дейност и нелоялна конкуренция, като не издава необходимите за подобни услуги разрешителни и документи за своите шофьори. Американската компания навлезе на българския пазар през декември миналата година, като в момента предлага услуги основно в София с услугата си UberX. Uber реално е мобилно приложение, налично за най-популярните платформи – Android, iOS и Windows Phone, с което предлага на хора със своите лични автомобили да превозват други потребители на програмата срещу заплащане. Според компанията тя само предлага софтуерната платформа, докато шофьорите сами избират кога и къде да превозват. Самите водачи и техните автомобили трябва да отговорят на определени критерии, за да могат да започнат да возят клиенти. Например да разполагат с кола, която е не по-стара от десет години, с четири врати е, шофьорите да са навършили 24 години и да имат редовна шофьорска книжа и др.


Трудният контрол

Гледната точка на Uber е, че според тях те предлагат мобилна платформа за споделени превози. Но реално компанията избира кои могат да стават шофьори и да предлагат подобен тип услуга. Което я поставя доста близо до таксиметровите оператори. В България всички таксиметрови дружества, за да работят като такива, трябва да получат лиценз от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" към транспортното министерство. Водачите пък трябва да разполагат със специално удостоверение и да са преминали тест, че са психологически годни за тази работа. През подобен тест шофьорите на Uber не преминават.

Проблемите идват от факта, че законът в страната не позволява да се превозват пътници срещу заплащане без нужните регистрации. Но "Автомобилна администрация" може да спира и санкционира леки коли само ако са таксита. Тоест за да се провери кола, инспекторите трябва да действат съвместно с КАТ. За да се докаже, че превозът е срещу заплащане, а не на приятелски начала, са необходими показания от свидетели. Наказанията са шест месеца наказателен паркинг за автомобила и 1500 лв. глоба за водача, като актовете могат да се обжалват в съда. При повторно нарушение времето на наказателен паркинг и глобата се умножават по две.
С други думи, дори Uber да бъде забранен, последващият контрол ще бъде трудна задача.

Който не е с нас, е против нас

 
В откритото писмо на "Съюз такси" се посочва, че Uber не отговаря на регулациите за таксиметров превозвач, като така нарушава българското законодателство и създава нелоялна конкуренция. Документът е адресиран основно до Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), с която е поддържана кореспонденция от средата на декември миналата година, или с други думи - малко след пускането на приложението в България. Браншовата организация настоява за ответни действия от страна на КЗК и прокуратурата, които да забранят дейността на Uber в страната. Интересно е, че "Съюз такси" атакува и едно от другите две български мобилни приложения – TaxiStars. Според секторната организация софтуерната компания е нерегистриран превозвач, но няма достатъчно доказателства, за да докаже това. Те смятат, че всичко е законосъобразно без факта, че TaxiStars се ползва и от таксиметрови шофьори на превозвачи, които не са сключили договори за ползване на корпоративно ниво. Индиректно се споменава и другото приложение - TaxiMe. Браншовата организация смята и всички "виртуални диспечери", или тези, които не са сключили договори за повикване на такси, за закононарушители.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ББР започва да продава активи на "Спарки Елтос" 3 ББР започва да продава активи на "Спарки Елтос"

По един от отпуснатите кредити държавната банка има да прибира 8.6 млн. евро

27 фев 2020, 995 прочитания

Летище Пловдив пак ще се концесионира 1 Летище Пловдив пак ще се концесионира

Решението е взето на днешното заседание на Министерския съвет

27 фев 2020, 749 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Еврото стигна до най-ниското си ниво от 2003 г.

Deutsche Bank прогнозира спад на курса до 85 щатски цента през 2017 г.

Още от Капитал
Фокусът с цените на тока

Защо в България борсовата електроенергия е хем най-скъпа, хем най-евтина

10 мита за еврото

Не, цените няма да се вдигат, курсът на лева няма да се променя и още няколко отговора на най-популярните заблуди за влизането в еврозоната

Да се учиш да можеш да се отучиш

Главният изпълнителен директор на "А1 България" Александър Димитров пред "Капитал"

Коронавирусът приближава към пандемия

Бързата и разумна реакция може да намали щетите от масовото разпространение на заразата

Моя страна, моя Южна Корея

Кратък гид към корейската нова вълна в киното

Имало едно време в "Червената къща"

Какво се случи в "Червената къща" и какво е бъдещето на сградата с дълга история на "Любен Каравелов" 15

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10