Таксиметрови шофьори излизат на протест срещу Uber
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Таксиметрови шофьори излизат на протест срещу Uber

Таксиметрови шофьори излизат на протест срещу Uber

Според българските превозвачи популярното мобилно приложение извършва нерегламентирана дейност и ощетява бранша

Юлиян Арнаудов
14152 прочитания

© SERGIO PEREZ


Таксиметровите шофьори в България обявиха, че ще излязат на протест, ако мобилното приложение за повикване на такси Uber не бъде забранено на територията на страната. Една от най-големите браншови организации "Съюз такси" с председател Кирил Ризов разпространи отворено писмо, в което показва готовността на законно регистрираните превозвачи да блокират София, ако това не се случи.

Според тях Uber извършва нерегламентирана таксиметрова дейност и нелоялна конкуренция, като не издава необходимите за подобни услуги разрешителни и документи за своите шофьори. Американската компания навлезе на българския пазар през декември миналата година, като в момента предлага услуги основно в София с услугата си UberX. Uber реално е мобилно приложение, налично за най-популярните платформи – Android, iOS и Windows Phone, с което предлага на хора със своите лични автомобили да превозват други потребители на програмата срещу заплащане. Според компанията тя само предлага софтуерната платформа, докато шофьорите сами избират кога и къде да превозват. Самите водачи и техните автомобили трябва да отговорят на определени критерии, за да могат да започнат да возят клиенти. Например да разполагат с кола, която е не по-стара от десет години, с четири врати е, шофьорите да са навършили 24 години и да имат редовна шофьорска книжа и др.

Трудният контрол

Гледната точка на Uber е, че според тях те предлагат мобилна платформа за споделени превози. Но реално компанията избира кои могат да стават шофьори и да предлагат подобен тип услуга. Което я поставя доста близо до таксиметровите оператори. В България всички таксиметрови дружества, за да работят като такива, трябва да получат лиценз от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" към транспортното министерство. Водачите пък трябва да разполагат със специално удостоверение и да са преминали тест, че са психологически годни за тази работа. През подобен тест шофьорите на Uber не преминават.

Проблемите идват от факта, че законът в страната не позволява да се превозват пътници срещу заплащане без нужните регистрации. Но "Автомобилна администрация" може да спира и санкционира леки коли само ако са таксита. Тоест за да се провери кола, инспекторите трябва да действат съвместно с КАТ. За да се докаже, че превозът е срещу заплащане, а не на приятелски начала, са необходими показания от свидетели. Наказанията са шест месеца наказателен паркинг за автомобила и 1500 лв. глоба за водача, като актовете могат да се обжалват в съда. При повторно нарушение времето на наказателен паркинг и глобата се умножават по две. С други думи, дори Uber да бъде забранен, последващият контрол ще бъде трудна задача.

Който не е с нас, е против нас

В откритото писмо на "Съюз такси" се посочва, че Uber не отговаря на регулациите за таксиметров превозвач, като така нарушава българското законодателство и създава нелоялна конкуренция. Документът е адресиран основно до Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), с която е поддържана кореспонденция от средата на декември миналата година, или с други думи - малко след пускането на приложението в България. Браншовата организация настоява за ответни действия от страна на КЗК и прокуратурата, които да забранят дейността на Uber в страната. Интересно е, че "Съюз такси" атакува и едно от другите две български мобилни приложения – TaxiStars. Според секторната организация софтуерната компания е нерегистриран превозвач, но няма достатъчно доказателства, за да докаже това. Те смятат, че всичко е законосъобразно без факта, че TaxiStars се ползва и от таксиметрови шофьори на превозвачи, които не са сключили договори за ползване на корпоративно ниво. Индиректно се споменава и другото приложение - TaxiMe. Браншовата организация смята и всички "виртуални диспечери", или тези, които не са сключили договори за повикване на такси, за закононарушители.

Таксиметровите шофьори в България обявиха, че ще излязат на протест, ако мобилното приложение за повикване на такси Uber не бъде забранено на територията на страната. Една от най-големите браншови организации "Съюз такси" с председател Кирил Ризов разпространи отворено писмо, в което показва готовността на законно регистрираните превозвачи да блокират София, ако това не се случи.

Според тях Uber извършва нерегламентирана таксиметрова дейност и нелоялна конкуренция, като не издава необходимите за подобни услуги разрешителни и документи за своите шофьори. Американската компания навлезе на българския пазар през декември миналата година, като в момента предлага услуги основно в София с услугата си UberX. Uber реално е мобилно приложение, налично за най-популярните платформи – Android, iOS и Windows Phone, с което предлага на хора със своите лични автомобили да превозват други потребители на програмата срещу заплащане. Според компанията тя само предлага софтуерната платформа, докато шофьорите сами избират кога и къде да превозват. Самите водачи и техните автомобили трябва да отговорят на определени критерии, за да могат да започнат да возят клиенти. Например да разполагат с кола, която е не по-стара от десет години, с четири врати е, шофьорите да са навършили 24 години и да имат редовна шофьорска книжа и др.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

55 коментара
  • 1
    edin131 avatar :-|
    edin drugii

    всяка услуга ,която е на ниска цена и качествена е конкурентна и тя ще успее , същото е във всички браншове ,не можеш да продаваш скъпо и да си недоволен ,че до тебе продават по евтино и по качествено ,това е пазара

  • 2
    tonato avatar :-|
    tonato

    Бихте ли ме просветили как стой въпросът с фиска! "ЮБЕР-такситата"плащат ли някакви данъци?

  • 3
    todorov_g avatar :-|
    todorov_g
    • -125
    • +13

    Еееее стига с тоя Юбер. Аз си свалих приложението и след като ми поиска номер на кредитна карта реших да го изтрия. Някой ползвал ли го е в София въобще? А тия чули - недочули и разбрали - недоразбрали и веднага на протест. С тези ниски цени на такситата аз не виждам този модел как ще проработи в България.

  • 4
    genady avatar :-|
    Genady Sergeev
    • -12
    • +119

    тодорв_г, този модел ВЕЧЕ работи, много хора ползват убер, аз включително. За някои хора е по-важно да се возят в хубави коли, при шофьори, които не миришат, от това колко пари струва услугата.

  • 5
    okk04315801 avatar :-|
    okk04315801

    Това определено влияе силно и върху екологичното състояние на София. Доста по-силно от псевдоекологичните изнудвачески организации.

  • 6
    victor2 avatar :-|
    victor2

    Всеки си брани "хлебеца"! Това ще намали приходите на тези които са окупирали бранша! Сега от девет дерета ще донесат вода защо не трябва да ги има. Ми драги, возете на по ниски тарифи от тях, намалете малко печалбите и тогава няма защо да роптаете!

  • 7
    victor2 avatar :-|
    victor2

    Пропуснах да добавя че има голям избор.

  • 8
    s.iordanov avatar :-?
    s.iordanov

    Понеже още не съм се возил с юбър, да попитам как става плащането? И какви са тия хубави коли, в които возят?

  • 9
    ivkoni avatar :-|
    ivkoni

    Аз лично го ползвам и съм много доволен. Колите са наистина хубави до сега съм го ползвал над 10 пъти като 5 от тях са ме возили с БМВ 5, също така им и 3-ки, Лексус хибриди, има и по-обикновени коли разбира се но в 99% от случаите са по-добри от на бакшишите. Относно плащането всичко става с кредитна или дебитна карта и е много по-удобно от колкото да те гледа бакшиша с един поглед ама кво чакаш, рестото е бакшиш за мен остава за бакшиш.

  • 10
    deadsmurf avatar :-|
    deadsmurf

    Само защото телефона ми не сепогажда с приложението им не ги ползвам. Приятели ползват Убер и тук, и в чужбина, и само добри отзиви чувам. Данните на картата ти за разплащане - целта е да няма плащане кеш. Плащаш колкото си се возил. Качеството им, чувам, е в пъти по-добро от на такситата. А като бивш служител на еена от най-големите такси компании мога да ви гарантирам, че над 70% от таксиджийте в софийско не са минали психотест(или им е отнет лиценза), поне 20% карат без валидна шоф. книжка, а над 50-60% от шофьорите във всяка фирма са еднодневки - тотално непроследими по документи до колата, която ви е возила. Е, честно казано, предпочитам Убер шофьор пред раздрънкано, вмирисано такси, което кара като обезумяла калинка, тотално не зачита правилата за движение, нито се съобразява с мен като клиент. За плащането и постоянното ровчене за стотинки и "ня`ам да ти върна" хич не ми се коментира. Бакшиш се дава Само, ако си доволен от услугата. Аз съм стигнала до там, че всичките си социални ангажименти ги карам на "сухо", за да мога да се прибера със собствената си кола - до толкова вече съм отвратена от такситата.

    Публикувано през m.capital.bg


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK