С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
35 13 мар 2015, 15:18, 44967 прочитания

Нов тандем в Lafka

Контролираният от Пеевски "Булгартабак" продължава да е акционер във веригата. Но по-големият е друг - основателите на "Винпром Пещера"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Империя. Това беше започнал да строи в България дуетът Цветан Василев - Делян Пеевски. Тя се развиваше и надграждаше по всички правила на корпоративните империи: банки, застраховане, телеком, цигарени фабрики, военни заводи, търговия на едро и дребно, медии и т.н. Да, форматът на империите се променя през вековете и вместо за територии, армии и поданици вече говорим за компании, приходи и печалби. Но основните принципи са си същите - най-вече, че императорът трябва да е един: самовластен, несъмнен и стабилен. И понеже тронът в българския случай беше поделен, а задругите не създават империи, а ги разрушават, неизбежното се случи. Единият владетел - Цветан Василев, по всички правила на превратите беше свален и потъна в странство, а през това време другият - Делян Пеевски, се оказа с част от общото наследство. За някои територии на империята в момента се водят къде тихи, къде шумни битки. Други просто биват поделени с някой друг.

Цигареният бизнес стана обект на "подялба" почти светкавично, още по време на шумния разрив между Цветан Василев и Делян Пеевски. И по думите на самия Василев попадна в ръцете на Пеевски. Малко по-различен е случаят с търговската верига Lafka. Официално и до днес не е ясно чие е дружеството, което я развива - "Табак маркет". Неофициално, според няколко напълно независими източника на "Капитал", тя е по-скоро смесена собственост на "Булгартабак" и другата голяма българска група в цигарения бизнес - собствениците на "Кингс табако" - наскоро преименувана на "КТ Интернешънъл". Като контролният дял е именно в непреките собственици на последната - основателите на "Винпром Пещера" Антон Щерев и Атанас Петров.


Една упорито пазена тайна

Самият "Булгартабак" по думите на мажоритарния собственик на затворената КТБ Цветан Василев е на депутата от ДПС Делян Пеевски. Дружеството още преди година обяви в бележките към консолидирания си финансов отчет, че 100% от "Табак маркет" са прехвърлени на външно за групата лице. Кое е това лице тогава не беше обявено и не стана ясно нито формално, нито неформално. Цената на сделката също остана тайна. Дотогава съакционери в собственика на Lafka бяха "Булгартабак холдинг" (миноритарен дял) и дъщерната му "Благоевград БТ" (мажоритарен). Прехвърлянето всъщност беше оповестено преди общото събрание на акционерите на холдинга да го одобри, с което бяха погазени правилата на капиталовия пазар. През май 2014 г. Комисията за финансов надзор (КФН) поиска информация за сделката, договорите и допълнителните споразумения по нея, но изпълнителният директор на холдинга Венцислав Чолаков не предостави такава, изтъквайки, че тя съдържа търговска тайна и разкриването й пред регулатора би засегнало правата на трети лица - купувачите, от които "Булгартабак" няма нужното съгласие. Въпреки наложената от КФН забрана сделката все пак беше гласувана на общото събрание на холдинга. В началото на февруари тази година тричленен състав на Върховния административен съд (ВАС) постанови, че финансовият регулатор е действал правомерно, изисквайки информация за продажбата и налагайки административни мерки срещу "Булгартабак". Това обаче не превръща самата сделка за "Табак маркет" в нищожна. Сега дори и окончателно съдът да потвърди решението на тричленния състав, това няма да промени ситуацията с нищо. Сделката впрочем остана извън вниманието на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) въпреки очевидния факт, че тя е покрива критериите както за оборотите на ангажираните с нея компании, така и на пазарното им присъствие.

Като цяло и до момента "Булгартабак" крие на кого продаде Lafka, което накърнява интересите на миноритарните акционери в най-голямата публична компания, и отделно от това е ключово за целия пазар на цигари и вестници на дребно, където веригата вече е сериозен играч.



Появи се обаче друга официална информация: в бележките към консолидирания отчет на "Булгартабак холдинг" за 2014 г. беше обявено, че към края на миналата година холдингът е подписал споразумение за обратно изкупуване на дял от "Табак маркет" в размер на 34.8%. "Подробности" като причина за сделката, партньор и цена отново не се дават.

В Търговския регистър впрочем по партидата на "Табак маркет" все още продължава да няма никакво вписване на промяна в собствеността на дружеството - последната информация там е от юли миналата година, но всъщност е от взети през януари решения от акционерите "Булгартабак холдинг" и "Благоевград БТ" за смяна на членове на директорския съвет.

Кой е собственик и кой не

"Не мога да коментирам темата със собствеността на дружеството", категоричен е изпълнителният директор на "Табак маркет" Борис Захариев. Потърсен по телефона, изпълнителният директор на "Булгартабак холдинг" Венцислав Чолаков отказа да отговаря на каквито и да било питания в тази посока. "На първо място държим да уточним, че собствениците на "КТ интернешънъл" не са собственици на "Винпром Пещера", както се подразбира от зададения въпрос" - така пък от прес-центъра на "КТ интернешънъл" (който обслужва и производителя на алкохол) отговориха на въпроса дали притежателите на "Винпром Пещера" и "КТ интернешънъл" имат пряко или опосредствано участие в собствеността "Табак маркет" или свързано с него дружество. "КТ интернешънъл" няма нито пряко, нито косвено участие в собствеността на "Табак маркет" или в свързани с него юридически лица. "Табак маркет" е единствено наш търговски партньор," добавят от пресцентъра. "Пазарните планове и стратегията за развитие на компанията в условията на силно конкурентен пазар представляват предмет на търговска тайна", пише още в отговорите оттам.
С една дума, от групата на "Винпром Пещера" и "КТ интернешънъл" се дистанцират официално от Lafka, а от "Булгартабак" просто мълчат кой е съдружникът им.

Фактът, че има първо прехвърляне на 100% от "Табак маркет", а после - в края на годината, обратно изкупуване на 34.8%, и междувременно - очевидна промяна в политиката на проникване на веригата на българския пазар, говори, че съдружие действително има. И доколкото никой от чуждестранните концерни, представени в сектора в България, не би си позволил подобен тип скрито партньорство, възможностите кой да е той не са никак много.

В подкрепа на тезата, че в случая акционер с контролния дял е КТ, говорят и лесно видими признаци в самата верига - брандирането на обектите й и излагането на цигарите в тях. За всички клиенти е видно, че част от павилионите на "Табак маркет" от известно време се брандират с Kings (виж снимката). Според участници на пазара това се случва особено активно не само в София, но и в провинцията от няколко месеца насам. На доста от обектите пък цигарите на КТ са изложени на най-атрактивните позиции и с най-много на брой sku-та (stock keeping unit е мястото на рафтчето за всяка кутия) дори спрямо марките на самия "Булгартабак". В доста от павилионите всички разновидности на King's заемат над 50 sku-та буквално на нивото на очите на клиента (т.нар. eye level-buy level), на централно място.
Кога точно, как и срещу какво е станала сделката, при която "Табак маркет" се е оказала обект на съдружие, не е категорично ясно. Според повечето от източниците на вестника обаче притежателите на "Винпром Пещера" са получили участие във веригата срещу оттеглянето си от самия "Булгартабак".
Разбира се, от брандирането на обекти на Lafka и излагането на цигарите там няма как да се съди за собствеността върху веригата. Напълно възможно е и да се приеме, че в случая говорим за чисто търговски отношения, съчетани с вдигнат маркетингов бюджет на "КТ интернешънъл". "Те искат да увеличат пазарния дял на цигарите си, като поставените цели в тази посока за годината са много амбициозни", каза участник на пазара, пожелал името му да не се споменава. Затова според него и плащанията към Lafka за излагане са съществени. Впрочем елементарно изчисление показва, че те трябва да са доста съществени. Към момента по информация от източници на "Капитал" от сектора "Табак маркет" взема по 5 лв. на месец на обект за всяко sku, а "КТ интернешънъл" има 40-50 места за цигарите си във всяка Lafka. Тоест, ако приемем минимум 40 "гнезда", умножено по 5 лв. и по 770 (колкото са обектите на веригата), се получава 1.85 млн. лв. годишно само за цигарите. Без да броим брандирането на самите обекти, рекламните им козирки и т.н. С една дума - бюджетът за по-голямо пазарно проникване именно през Lafka трябва да е доста голям.

Извън пазарните белези за участието на собствениците на "Винпром Пещера" за същото говорят и източници, вътрешни за двете групи. Мениджър в една от фирмите в пловдивската структура потвърди, че от няколко месеца те контролират Lafka. А двама представители от "Булгартабак" също неофициално обясниха, че собствеността вече не е тяхна, а един от тях уточни, че е в холдинга на Антон Щерев и Атанас Петров.

(Не)желаната комбинация

Който и да е съдружникът на "Булгартабак" с контролен дял в "Табак маркет", има пълна логика той да не желае по никакъв начин да бъде свързван официално с него - именно заради имиджа на Делян Пеевски. Който, меко казано, не е удобен за компания, работеща изцяло в сферата на продажбите на дребно на бързооборотни стоки и следователно силно зависима от отношението на крайния потребител.

Освен това не е ясно и доколко сделката за съдружието е окончателна и при какви допълнителни условия е сключена - например има ли уговорка за раздяла, кога, при какви условия и срещу колко пари. Показателно е, че според устава на "Табак маркет" основните решения за дружеството се вземат с пълно мнозинство от капитала му, тоест който и да е притежателят на въпросните 65.2% от акциите, той не може да се разпорежда сам с нищо друго освен по теми от порядъка на това какви да са възнагражденията на мениджмънта.

Има и друго - проектът Lafka сам по себе си продължава да не е напълно успял. Засега изпълнителният директор на "Табак маркет" Борис Захариев не даде числа за финансовото му представяне през миналата година, но уточни, че целта е за 2015 г. дружеството да бъде на печалба. За 2013 г. компанията при 46.8 млн. лв. оборот отчете 9.6 млн. лв. загуба, а за 2014 г. резултатът очевидно също е "в червеното".

Според няколко различни източника от сектора, някои от които близки до групата, "Табак маркет" е спрял да получава "финансови инжекции" от собствениците си и от дружеството вече се очаква да се издържа само. Доказателство за което е и фактът, че масираната експанзия с десетки нови и нови обекти в страната с дългосрочни договори и предварителни плащания на наемите за петната за по 10 години напред спря.

За същото говори и акцентът, който се поставя върху франчайза, очевидно желан за максимално голям брой от павилионите на веригата. "Смятам за изключително важен процеса по отдаване на част от обектите ни на франчайз. Предложението ни е атрактивно, защото дава възможност наши служители да развиват малък собствен бизнес, при това без никаква първоначална инвестиция", казва Борис Захариев. Според него вариантът е добър и за самата компания: "Ако мога, бих отдал всички наши обекти на франчайз", добавя той. Причините са очевидни - по-голяма заинтересованост на персонала, намален интерес към кражби, както и минимализиран риск.

Намаленият "апетит" на веригата да се разраства без оглед на необходимите инвестиции е видим и през друго -  концесионирането на спирките на градския транспорт в София. Процедурата, която още през ноември 2014 г., влезе за обсъждане в постоянните комисии на Столичната община и досега буксува там. Според представители на транспортната и на стопанска комисия причината е, че общинските съветници са имали много на брой идеи за това как да се допълнят и прецизират условията и се дава време те да бъдат обсъдени. На практика докладът на кмета Йорданка Фандъкова просто потъна временно след вдигнатия шум, че е написан така, че да фаворизира именно Lafka. Междувременно, съвпадение или не, се оказва, че веригата, меко казано, не припира да получи спирките в София. "Мнението ми е, че "Табак маркет" няма интерес да участва в тази концесия. В огромния си процент тя представлява рекламен бизнес, а не търговски", казва Борис Захариев, уточнявайки, че в случая споделя личната си позиция, която все пак не ангажира собствениците. Другата причина според него Lafka да няма интерес към спирките е, че в документацията, разглеждана в момента в общината, се предвижда ангажимент от страна на частния партньор за сериозни инвестиции, с какъвто "Табак маркет" трудно би се натоварил срещу възможността да постави едва по 50 - 60 павилиона във всеки от четирите пула. "По-скоро бих предпочел, ако друга компания стане концесионер, да потърсим чисто търговско споразумение с нея да поставим наши обекти на спирките", добави Захариев.

Накратко - всичко в поведението на веригата говори, че тя вече не получава "дотации" от акционерите си, който и да е основният от тях, и от нея се очаква вече да започне да прави пари. Дали амбицията тя да излезе на печалба ще се сбъдне всъщност зависи изцяло от клиентите. Междувременно обаче компанията изглежда в период на безтегловност, поделена между двамата съдружници.
"Да, факт е, че "Табак маркет" прави добри обороти. Но от над 700 обекта на Lafka реално силните са около 100 - София плюс някои обекти в провинцията на топ локации. А основното, което привлича клиентите, са лотарийните игри", каза източник от пазара.

Партньорът на едро

Не по-малко интересна и всъщност важна е темата кой държи дистрибуцията на вестници и основната част от тази на цигари, тоест дружеството "Експрес логистика и дистрибуция" (ЕЛД). Според Търговския регистър тук има скорошна промяна. На общо събрание на 17 декември, протоколът от което беше изпратен за вписване през изминалата седмица, е взето решение "Саксийд Унтернеменсбератунг" - Австрия, да продаде своя дял от 50% в ЕЛД на "Ланезал лимитед" - Британски Вирджински острови, а управител на дистрибуторската фирма вместо представителят на първото Хуберт Шенк занапред да бъде от името на "Ланезал" Христо Григориев Лефтеров - доскоро търговски директор на "Булгартабак". Другите 50% са на Виктор Зарев.

Така, с една дума, излиза, че ЕЛД, която всъщност държи огромен дял от разпространението на вестници и съществен при дистрибуцията на цигари, е под контрола на "Булгартабак". Според отчета на ЕЛД, който излезе в Търговския регистър в четвъртък, за 2013 г. дружеството има 169 хил. лв. загуба - нищо показателно, като се има предвид, че то беше създадено в края на ноември същата година.
Дали разместванията в ЕЛД сега имат нещо общо с комбинацията в ритейлърската верига - засега не е ясно. Логично е дистрибуцията на вестници да е останала при Пеевски заради семейния медиен бизнес.

Мъгляв остава и въпросът доколко двувластието в Lafka е желано и стабилно. Сигурното в случая е само, че огромен бизнес, какъвто е този с търговията на едро и дребно с цигари и вестници, е в зоната на здрача.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Българска рекламна агенция спечели злато на фестивала Golden Drum Българска рекламна агенция спечели злато на фестивала Golden Drum

Единствената награда за българска кампания тази година е на Saatchi&Saatchi

23 окт 2019, 903 прочитания

Just Eat отхвърли офертата за 5.7 млрд. евро от Naspers Just Eat отхвърли офертата за 5.7 млрд. евро от Naspers

Британската група за доставки на храна предпочита да се продаде на гиганта в сектора Takeaway

23 окт 2019, 737 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Труден ръст на цигарения пазар

Чуждестранните концерни продължават да завземат дял в България

Още от Капитал
Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Сирийската авантюра на Ердоган подкопава НАТО

Може ли Северноатлантическият алианс бъде въвлечен във война заради Турция

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

20 въпроса: Даниела Костова

Тя претворява различни житейски ситуации в работата си като художник, а най-амбициозният й проект беше реализиран това лято във Виена

Книга: Олга Токарчук - "Бегуни"

Една от ключовите книги на полската писателка, която получи Нобелова награда за литература

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10