Българската плочка в империята на световния лидер
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Българската плочка в империята на световния лидер

Българската плочка в империята на световния лидер

Керамичният производител "КАИ груп" ще бъде купен от американската Mohawk за 195 млн. евро

Мария Иванова
34621 прочитания

© Капитал


Случаите, в които най-големият световен производител в даден сектор купува българска компания, са абсолютно изключение. Такава обаче е историята на производителя на керамични плочки "КАИ груп", който скоро ще стане част от портфолиото на глобалния лидер при подовите настилки – американската Mohawk Industries.

На фона на замрелия пазар на сливания и придобивания в България през последните пет години всяка по-голяма успешна сделка няма как да не е събитие. Особено пък когато става дума за влизането на голям чуждестранен стратегически инвеститор на местния пазар, от който външните купувачи напоследък основно се изтеглят.

Сделката за "КАИ груп" е най-голяма за годината досега - американската компания ще плати около 195 млн. евро. А важен детайл е, че едва ли мултимилиардният производител щеше да погледне към микроскопичен за разбиранията му производител, ако продавач не беше голям, също американски, инвестиционен фонд - Advent. За късмет Mohawk няма други мощности в Източна Европа и българската компания може да се превърне в ключова за региона.

Смяна на американския стопанин

Информацията за продажбата се появи в съобщение на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) през седмицата, но иначе се очакваше от инвестиционната общност от няколко месеца. Причината е изтичащият инвестиционен хоризонт на досегашния собственик на българската група – американския инвестиционен фонд Advent International, който е познат в България като бивш собственик на БТК и настоящ на минералната вода "Девин". Фондът купи "КАИ груп" в края на 2007 г. за неназована сума и вероятно заради кризата остана по-дълго (от класическия хоризонт от 4-5 години) собственик на българския производител. Сделката става през регистрираното в Люксембург дъщерно дружество Mohawk Foreign Acquisitions, което придобива 100% от регистрираната също в херцогството Advent Kai Luxembourg Holding, която от своя страна държи изцяло "КАИ груп".

Детайли около смяната в собствеността стават ясни и от отчет на купувача до американската Комисия по ценни книжа (SEC). Там освен договорената цена се четат и най-общо плановете за бъдещето: обединението с Mohawk ще даде възможност за разширяване на предлаганите продукти, технологична модернизация и ще се увеличи износът към други държави. Очакването е сделката да приключи през второто тримесечие най-малко защото КЗК се нуждае от месец за произнасяне. От Mohawk не отговориха на изпратените от "Капитал" въпроси вероятно заради публичния си статут.

Българската група

Зад познатото на българския пазар общо наименование "КАИ груп" всъщност стоят две производствени предприятия – фабриките "Хан Аспарух" в Исперих и "Хан Омуртаг" в Шумен. "В групата влизат още "KAI серамикс – Румъния", "КАЙ керамика – Гърция", както и транспортната компания - "Хан Аспарух транспорт", обяснява изпълнителният директор на групата Спас Шопов. По думите му консолидираните приходи на групата за 2014 г. са от порядъка на 80 млн. евро.

Според данните към края на 2013 г., приходите на "Хан Аспарух" са 114.4 млн. лв. (при 106.8 млн. лв. година по-рано), а на "Хан Омуртаг" са 57.9 млн. лв. (при 51.7 млн. лв. година по-рано). Производството на компаниите е специализирано основно в средния ценови сегмент.

В основната си част производството на групата е за износ – на българския пазар се продават около 30% от продукцията, а останалите 70% се насочват навън. Основните пазари са в съседните страни в региона – Румъния, Сърбия, Македония, Гърция, а освен тях групата продава и в Англия и Франция, разказва Шопов.

Според оценките му пазарният дял в страната е "към 30%, ако говорим по крайни пазарни цени, и към 35% по цени на едро". Точна оценка обаче е трудно да се направи, тъй като липсва адекватна статистика за размера на пазара.

Местният пазар

Макар и труден за измерване, самият пазар определено е конкурентен, тъй като, както обяснява Шопов, има стотици заводи. "Основните ни конкуренти са от Турция, Италия, Испания, Полша – големи държави, с много голямо производство", посочва той.

Иначе, на местния пазар производителите се броят на пръсти. Освен заводите на "КАИ груп", керамични плочки в страната произвеждат още испанската "Керос", чийто завод е край Русе, както и "Керамикс", Равно поле. Техните размери обаче са доста по-малки – за 2013 г. оборотът на "Керос България" е 27 млн. лв. (при 24.5 млн. лв. за 2012 г.), а приходите на "Керамикс" за същия период са 982 хил. лв. (спрямо 1.4 млн. лв. година по-рано). За кратко плочки в България произвеждаше и испанската Roca, която обаче доста преди кризата преориентира дейността си в страната в сферата на санитарната керамика.

Допълнително предизвикателство пред компаниите в сектора е и фактът, че обикновено те не продават на крайните клиенти, а на дистрибутори и търговци. "Те пък от своя страна търсят начин да повишат маржовете си, което допълнително засилва конкуренцията на пазара. По принцип по-големите маржове са във вносните продукти", пояснява мениджърът.

През последните години спирачка за пазара е и кризата, която засегна особено сериозно строителния сектор, с чието развитие е свързан и бизнесът на производители като "КАИ груп". След 2008 г. пазарът и в България, и в световен мащаб стагнира, а въпреки лекото оживление през 2014 г. по Черноморието изгледите в началото на 2015 г. не са особено оптимистични.

Американският купувач

Оценките за новия американски собственик са доста по-категорични. Създадената през далечната 1878 г. като фабрика за килими Mohawk Industries днес е световен лидер в производството на подови настилки, като освен на родния американски пазар има дейност и в Австралия, Бразилия, Канада, Китай, Европа, Индия, Малайзия, Мексико, Нова Зеландия и Русия. В портфолиото й влизат марки като плочките American Olean и Marazzi, килимите Karastan, ламинатите и дървесните подови покрития Pergo, Unilin и Quick-Step. Водещият италиански производител на керамични и порцеланови плочки Marazzi, който става част от групата през 2013 г., всъщност изглежда и най-вероятната "шапка", под която ще работят и българските компании.

По оценки на специализираното издание Floor Focus, цитирани от Morningstar, групата е лидер на оценявания на 19 млрд. долара американски пазар на подови настилки с дял 23%. Номер две с 21% е Shaw, която е част от инвестиционния конгломерат Berkshire Hathaway на милиардера Уорън Бъфет. Бизнесът на групата е 70% американски и 30% международен, посочват от CNBC.

В последните си оценки за Mohawk от рейтинговата агенция Fitch също отбелязват водещата пазарна позиция на групата в повечето от основните й бизнес сегменти. "Mohawk е най-големият производител на керамични плочки и вторият по големина производител на килими и пътеки, както и водещ производител на ламинирани подови покрития в Европа и в САЩ", отчитат от агенцията.

Лидерската позиция на групата е резултат на дългогодишна агресивна стратегия за експанзия. От излизането си на борсата в Ню Йорк през 1992 г. Mohawk Industries е придобила над 30 компании, отбелязва CNBC. Последната обявена сделка, извън придобиването на "КАИ груп" беше през януари – за покупката на базирания в Белгия производител на подови настилки от винил и ламинат IVC за 1.2 млрд. долара.

"Наскоро подписахме споразумение и за закупуването на малък производител на керамика в Източна Европа", обявиха от групата при анонсирането на финансовите си резултати за изминалата година в средата на февруари. За 2014 г. нетните продажби са за общо 7.8 млрд. долара, като растат с 6% на годишна база. Нетната печалба за периода е 532 млн. долара, което прави 7.25 долара печалба на акция при съответно 349 млн. долара и 4.82 долара на акция година по-рано.

Случаите, в които най-големият световен производител в даден сектор купува българска компания, са абсолютно изключение. Такава обаче е историята на производителя на керамични плочки "КАИ груп", който скоро ще стане част от портфолиото на глобалния лидер при подовите настилки – американската Mohawk Industries.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    ivan_radanov avatar :-|
    Иван Раданов

    Още от приватизацията са успешни смените на собствеността на КАИ, но сегашната е може би най-перспективната.

  • 2
    shtekman avatar :-?
    shtek

    Кой е консултантьт по сделката?

  • 3
    chichi01 avatar :-P
    Чичи (Ice Man's fan)

    Браво! Още една добра новина!
    Работете много и качествено, Българи!

  • 4
    twelve avatar :-P
    Коки

    Добра новина! Повече истински инвеститори, вместо гнилите офшорки на комунягите...

  • 5
    fev49392748 avatar :-|
    fev49392748

    До коментар [#2] от "shtek":

    Консултант на продавача по сделката е Райфайзен.

  • 6
    peni1948 avatar :-|
    Peni Radulov

    Това трябва да затвори устата на много русофили.Същото беше с видахим-севлиево американска работна заплата и аптекарски условия за работа!?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.