Европейските корпорации приветстват слабото евро

Обезценка на валутата с 0.2% води до 5% ръст на оперативната печалба на компаниите

Изпълнителният директор на Airbus Том Ендърс беше сред мениджърите, призоваващи ЕЦБ да работи за по-слабо евро
Изпълнителният директор на Airbus Том Ендърс беше сред мениджърите, призоваващи ЕЦБ да работи за по-слабо евро    ©  JEAN-PHILIPPE ARLES
Изпълнителният директор на Airbus Том Ендърс беше сред мениджърите, призоваващи ЕЦБ да работи за по-слабо евро
Изпълнителният директор на Airbus Том Ендърс беше сред мениджърите, призоваващи ЕЦБ да работи за по-слабо евро    ©  JEAN-PHILIPPE ARLES
Единната валута е поевтиняла с 25% спрямо долара от миналия май насам.
Печеливши сектори:

Производители на луксозни стоки

Компании за електроника

Автомобилни компании

През миналата година изпълнителният директор на Airbus Том Ендърс беше един от многото мениджъри на големи компании от еврозоната, които изразяваха гласно притесненията си от високия курс на еврото и призоваваха единната валута да бъде използвана като "оръжие" за стимулиране на растежа, пише Financial Times. Европейският авиационен консорциум, чиито разходи са основно в евро, а продажбите – в долари, изчислява, че за всеки 0.1% спад в курса на единната валута финансовите му резултати се подобряват с 1 млрд. евро.

Airbus не са единствените, които приветстват обезценката на еврото, причинена от решението на Европейската централна банка да започне програма за печатане на пари. Според изчисленията на изследователската фирма Alphavalue обезценка на еврото с 0.2% води до 5% ръст на оперативната печалба за европейските корпорации. Компаниите получиха това, което искаха – еврото се е обезценило с около 25% спрямо долара от миналия май, когато ЕЦБ за пръв път сигнализира, че подготвя програма за количествено облекчаване. След като банката започна покупките на ценни книжа на 9 март, курсът на еврото достигна най-ниските нива от 2003 г.

Корпоративен оптимизъм

Тази тенденция вдъхва оптимизъм на мениджърите, който се вижда от прогнозите им за бъдещото развитие на бизнеса. Шефът на Schneider Electric Жан-Паскал Трикоир заявява пред FT, че слабото евро ще осигури ръст на проходите на компанията му на стойност 1.5 млрд. евро през 2015 г. Главният финансов директор на козметичната група L’Orеal Кристиян Мюлиез коментира, че "в светлината на сегашните валутни курсове, очакваме значително повишение на печалбите и умерен ръст на рентабилността през 2015 г.".

Airbus също очаква подобрени резултати, макар че ефектът от слабата валута ще се усети от компанията след около две години заради особеностите на бизнеса. Ползите обаче не са еднакво силни за всички сектори. Ютилити компанията GDF Suez изчислява ползите от слабото евро само на 100 млн. евро за 2015 г. "Обезценяването на еврото ни спестява пари, но ефектът е чисто счетоводен, тъй като не сме износители", заявява изпълнителният директор на групата Нерард Местрал.

Валутни ефекти

Слабата валута помага на компаниите по два основни начина. Първият се отнася за бизнесите, чиито продажби са основно в чужда валута. Когато по счетоводни причини печалбите се преизчисляват в родната валута, това води до повишени финансови резултати. Това дава краткосрочен ефект върху печалбите, паричните потоци, цената на акциите и възможността на фирмите да изплащат дивиденти. В дъглосрочен аспект обаче ползите от този валутен ефeкт са ограничени, тъй като компаниите реално не стават по-рентабилни и конкурентни.

Другият ефект на слабото евро е намалената стойност на произведените в еврозоната стоки, което ги прави по-конкурентни на пазарите извън валутния съюз. Компаниите могат да понижат цените, за да спечелят по-голям пазарен дял, или просто да прибират по-големи печалби от валутните разлики. Според анализаторите в това отношение най-големите печеливши са производители на луксозни стоки и електроника като LVMH и STMicroelectronics. Основното производство на LVMH е във Франция, но голяма част от продажбите на групата се реализират в САЩ и Китай. STMicroelectronics от своя страна произвежда полупроводници в еврозоната, но продажбите са почти изцяло в долари.

Според рейтинговата агенция Moody’s слабото евро също трябва да донесе ползи за производители на автомобили като Volkswagen и BMW, чиято разходна база е основно в еврозоната, а продажбите им – извън нея. Moody’s обаче изтъква, че слабата валута има двояк ефект върху пътуванията и туризма. От една страна, хотелиерският бизнес в региона може да очаква засилено търсене от туристи, но, от друга страна, авиокомпаниите могат да пострадат от намалени пътувания извън еврозоната.

Още от Капитал