Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
9 16 мар 2015, 19:38, 12237 прочитания

Трета глоба от КЗК за онлайн търговеца eMag

Новият случай е за почивка награда, която надвишава с 9% разрешения законов праг

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Електронният търговец eMag, който е собственост на румънската "Данте интернешънъл", е глобен със 137.8 хил. лева за нелоялни практики от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Причината - томбола за екскурзия, в която наградата надвишава разрешения по закон праг. Решението е второто за последната половин година, в което регулаторът глобява онлайн търговеца, като в първия случай сумата беше внушителна - 750 хил. лв.
 
Купих си една бургия
 

През лятото на миналата година е-търговецът eMag започва томбола за потребителите на сайта, като награда е екскурзия до Тенерифе през септември. Рекламната кампания минава под наслов "Спечели екскурзия до Канарите", като в телевизионните клипове се споменава единствено че за да участват потребителите, трябва да закупят стока от онлайн магазина.

Разследването на комисията срещу
eMag е вследствие на сигнал от потребител с инициалните П.И. Той си е купил бургия за 3 лева и не е бил допуснат в томболата, защото в условията за участие е записано, че това може да стане само с покупки над 100 лева. Във втора жалба, подадена от потребител с инициали М.А. обвинява компанията, че наградата в томболата надхвърля размера на позволената от тази в закона. Така КЗК се самосезира и започва разследване в две направления – за заблуждаваща реклама и за нелоялна конкуренция.


Регулаторът оправдава eMag по първата точка. Според комисията компанията ясно е посочила условията за участие, като в 20-секундните клипове е невъзможно да сложи всички подробности. За сметка на това тя препраща директно за повече информация към сайта на дружеството. Там ясно е отбелязано, че за да се включат в томболата, потребителите трябва да направят поръчка за над 100 лева.

Любопитно е становището на eMag, които твърдят, че в периода на томболата не са продали и една бургия от 3 лева, както и че този артикул не е бил изобщо предлаган (в момента обаче има такъв на цена от 1.99 и 2.99 лева – бел. ред.).
  
Как 470 лева струват 140 хил. лв.
 
Макар компанията да е оправдана по първото направление, не толкова благоприятна се оказва ситуацията по второто – то е за нелоялна конкуренция. Тук регулаторът изследва дали стойността на наградата от томболата надвишава тази, залегнала в закона. Според нормативната рамка този таван се изчислява по два начина – първият е да не надвишава сто пъти стойността на продукта, срещу който се предлага промоцията. Вторият се равнява на 15 минимални работни заплати за периода, в който се провежда. КЗК уточнява, че когато има разминавания, се взима по-ниската стойност, която в случая са 15-те минимални работни заплати. Регулаторът изчислява, че през септември 2014 г. те се равняват на сумата от 5400 лева.

В своето становище до комисията eMag посочва, че по предварителна оценка почивка за двама в петзвезден хотел на Тенерифе струва 5867.45 лева с ДДС. Цената е дадена от туристическа агенция и е ориентировъчна, защото не са били фиксирани точните дати кога да се проведе тя. По изчисления на компанията без ДДС сумата би била 4693.96 лева, което е под тавана, предвиден от закона – според тях това е 5100 лева. КЗК обаче е на мнение, че дружеството погрешно е разбрало изчислението на максималния праг. Според регулатора туристическият оператор е дал цена без ДДС, защото тази ставка се начислява в страната, в която е извършена услугата или идва продукта. В случая това е Испания. Също така от комисията смятат, че се изчислява абсолютната стойност – тоест колко би струвало на потребителя да си позволи сам почивката. С което КЗК взима под внимание цената от 5867.45 лева, която надвишава прага от 5400 лева. Сметката показва, че преминаването на прага е с 470 лева, което е 8.7% над разрешеното,



Интересно е обяснението на eMag по тази точка. Компанията посочва в становището си до регулатора, че причина за това разминаване е обстоятелството, че тя "оперира дистанционно от Румъния, няма голям опит на българския пазар и подготвени кадри, поради което някои нюанси във връзка с предлагането на награди са убегнали на маркетинговия отдел на дружеството".   

КЗК обаче е безмилостна към този аргумент и решава да глоби eMag със 137 887 лева, или 1% от приходите й за 2013 г. в България. Ако се направи обратно изчисление, това показва, че постъпленията на компанията през този период в страната се равняват на 13.78 млн. лева.
 
Второ решение – трета глоба

 
Това е второто решение на КЗК срещу румънската компания, като санкциите са общо три. През ноември миналата година комисията глобява eMag за заблуждаваща реклама. Тогава регулаторът обяви, че й налага две санкции на обща стойност от над 750 хил. лева. Първата бе свързана с провеждането на кампания за Черния петък през 2013 г., когато компанията пусна големи намаления и генерира силни продажби. Втората е по повод специално предложение, при което клиентите, ако закупят две кафе машини от определена марка, получават едната безплатно. Проверката е отново след сигнал на потребители, като комисията отново се е самосезирала. Притеснителното тогава беше, че решението на КЗК излезе точно по време на следващия Черен петък, когато eMag правеше поредната кампания с големи отстъпки.

По-голямата санкция е наложена заради рекламната кампания и намаленията, направени от eMag по време на Черния петък през изминалата година - 552 хил. лева. Проблемът, който констатира регулаторът, е, че eMag създава впечатлението, че по време на Черния петък тя прави "най-големите" намаления и продава продуктите на "най-изгодни" цени. Другата санкция, която налага КЗК на "Данте интернешънъл", е за 207 хил. лева. Тя е за рекламната кампания от март тази година, при която eMag предлага на потребителите при закупуването на две кафе машини едната да я получат безплатно. От комисията смятат, че предоставянето на втора идентична машина като добавка е недопустимо от закона.
От дружеството са обжалвали пред Върховния административен съд двете санкции, като заседанието по делото е насрочено за септември, показва сайтът на съда.

От eMag обявиха, че ще обжалват последната глоба наложена им от регулатора.

 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Isobar със съвети за дигитализиране на малкия и средния бизнес Isobar със съвети за дигитализиране на малкия и средния бизнес

Агенцията започва поредица от безплатни консултации за адаптиране на компаниите към онлайн средата

7 апр 2020, 168 прочитания

Седем съвета, с които да използвате пълната сила на социалните мрежи Седем съвета, с които да използвате пълната сила на социалните мрежи

Търговията на дребно може да печели изключително много от социалните мрежи, където се намират огромна част от настоящите и бъдещите ѝ клиенти

7 апр 2020, 238 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Как да управляваме инвестиции в днешната икономическа среда

Във всички случаи е много важно да се взимат предвид и личните обстоятелства, казват експертите от "Елана" Цветослав Цачев и Ивайло Пенев

Още от Капитал
Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10