Baumax вече се казва HomeMax и ще предлага цялостни решения за дома
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Baumax вече се казва HomeMax и ще предлага цялостни решения за дома

Baumax вече се казва HomeMax и ще предлага цялостни решения за дома

Промяната на името е част от преструктурирането на веригата

Мара Георгиева
52091 прочитания

© HomeMax


Веригата за строителни материали и домашно обзавеждане Baumax вече се казва HomeMax, съобщиха от компанията. През октомври миналата година магазините смениха австрийския си собственик (виж карето), а сега променят и концепцията си за продажби. Идеята е веригата да се позиционира като място за цялостни решения за дома, съобщи Пейо Николов, който заедно с Апостол Апостолов и дружеството "Родна земя холдинг" стана собственик в Baumax.

Веригата реализира продажби от малко над 106 млн. лв. през 2013 г. (последните данни), което е ръст от 15% спрямо предходната година. В същото време компанията не успя да излезе на печалба за шестте години, когато развиваше бизнес в България. За това време загубата й растеше, като през 2013 г. достигна 17 млн. лв., а натрупаната от предходни периоди е 37 млн. лв.

Услуги, а не само продукти

"Имахме право да ползваме името Baumax до юни т.г., но се отказахме. Сменяме го, защото Bau означава "конструкция", "сграда", "строеж" на немски, но това значение не отговаря на нашите виждания за развитието на веригата. Нашият фокус е върху цялостни решения за дома, а не само върху строителството", коментира Николов.

Веригата планира да предлага не само продукти, но и услуги – например транспорт, монтаж, инсталиране на бойлер, индивидуален архитектурен проект и бригада, която да го изпълни, пребоядисване на стени, ремонт на баня, дава примери Николов.

Изборът на доставчици

По думите на Николов веригата е сменила и голяма част от доставчиците си. "Собствените марки на веригата остават, защото са качествени и на добри цени, така че в случая компанията използва централно зареждане от Австрия. Но стоки, които са и некачествени, и скъпи, вече не са в листата с предложения. Липсват и масовите евтини китайски и с лошо качество изделия", коментира Пейо Николов. Той обясни, че веригата е сключила договори с всички добри български производители в различни области – битова химия, производство на бойлери, на радиатори и други домакински електроуреди, на щори, корнизи, плочки, санитарна керамика. Специален раздел са предложенията за градината - торове, разсад, цветя, овошки и много други.  "Условието при избора на доставчици е качествен продукт на конкурентни цени, без значение коя е страната на произход. Сред доставчиците има много западни компании, както и руски например – за ръчни и електрически инструменти, които досега не са били предлагани на българския пазар", обобщи Пейо Николов. И уточни, че гамата от продукти на веригата надхвърля 40 хил.

"Най-големият проблем при сключването на сделката с тогавашния австрийски собственик е бил, че магазините са изпразнени от стока. Сега те са над 90% заредени и продължаваме да ги зареждаме", обяви Николов.

Плановете

Веригата HomeMax ще налага новото си име чрез реклама по всички канали - телевизионна, радио-, билборд, печатна, интернет и др., уточни Николов. Според него идването на новите собственици не било съпроводено с драстични мениджърски промени. "Разчитаме на хората, които и преди са работили тук, защото са подготвени и знаят какво да правят", казва той. Служителите във веригата сега са 480, а преди сделката са били 600. "Нашите планове бяха да работим с около 500 души, но не се наложиха сериозни съкращения, защото голяма част от заетите напуснали доброволно, още преди сключването на сделката, заради слухове за фалит на тогавашния австрийския собственик", обясни Пейо Николов.

Програмата максимум на HomeMax за тази година е "да си върне клиентите и тяхното доверие", казва Николов. В бъдеще веригата планира да открие нови обекти.

 

Смяната на собствеността

През есента на миналата година изпадналата във финансови затруднения австрийска верига Baumax продаде бизнеса си в България. Става въпрос за осем магазина - два в София и по един в Бургас, Варна, Пловдив, Русе, Плевен и Стара Загора. Собственик стана дружеството, притежаващо веригата за килими и подови настилки Carpet Max. Информацията тогава беше съобщена от австрийската компания, като за купувач беше посочена фирма "Хедус" АД. Акционери в нея са "Ей Си карпет" с над 99% от капитала и един от съдружниците в групата около Carpet Max Пейо Николов. По-късно антимонополният орган разреши концентрация между дружеството "Родна земя холдинг", Апостол Апостолов и Пейо Николов като собственици на веригата.

Веригата за строителни материали и домашно обзавеждане Baumax вече се казва HomeMax, съобщиха от компанията. През октомври миналата година магазините смениха австрийския си собственик (виж карето), а сега променят и концепцията си за продажби. Идеята е веригата да се позиционира като място за цялостни решения за дома, съобщи Пейо Николов, който заедно с Апостол Апостолов и дружеството "Родна земя холдинг" стана собственик в Baumax.

Веригата реализира продажби от малко над 106 млн. лв. през 2013 г. (последните данни), което е ръст от 15% спрямо предходната година. В същото време компанията не успя да излезе на печалба за шестте години, когато развиваше бизнес в България. За това време загубата й растеше, като през 2013 г. достигна 17 млн. лв., а натрупаната от предходни периоди е 37 млн. лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

14 коментара
  • 1
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Глупости, въпросните "електрически инструменти които не са се предлагали в България" се продават у нас и то на по-добри цени от тях. Оня ден ходих, магазина на Вазов е полупразен. Не разбраха че докато се опитват да продават "на промоция" се купува само това от промоцията, което е с малка печалба. Това работи, но на други пазари където хората имат пари и за нещо друго. Та железарията във Враждебна зад Баумакс е много по-заредена. Гола вОда са, сега ще нахвърлят и килимите вътре сигурно.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    georgievmg avatar :-|
    Милен Георгиев

    Трудно ще се възроди нещо скапано вече... Успех, все пак.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    gotze avatar :-|
    gotze

    Поредния провал на ТИМ.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 4
    gotze avatar :-|
    gotze

    Поредния провал на ТИМ.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 5
    chichi01 avatar :-|
    Чичи (Ice Man's fan)

    Изключително труден бизнес. Баумакс имаха проблеми на пазарите си в целия регион, не само у нас. Големите подобни играчи, не проучват добре пазара ни и винаги правят една и съща грешка, като подценяват сериозно малките и независими местни търговски обекти, които практически държат по-голямата част от пазарният дял в тази ниша.
    Ако се обърнем назад и погледнем историята, ще видим че единствено Бриколаж успяха да удържат позиции. Играчи като Практикер и Баухаус не успяха да изплуват на печалба, също като Баумакс.

  • 6
    chichi01 avatar :-?
    Чичи (Ice Man's fan)

    Отделно от това, очаквах от Капитал малко повече аналитичност относно самата сделка - как се финансира, от къде българските нови собственици натрупват възможност, да закупят подобен конкурент, какъвто е Баумакс, дори само по активи, без да броим пазарното му присъствие. Дори и за 1 евро да е сделката, то тогава как новите собственици планират да се справят със загубата и пасивите на продавача? Преди време подобно нещо се случи и с веригата Пикадили. Огромен и суперпрофесионалист, какъвто е Дел Ез излезе от инвестицията си най-неочаквано, за да я продаде на някакви местни производители на пилешко месо, без никакъв опит и бизнес в сферата на веригите за хранителни стоки? Неофициалната информация беше, че зад тях също стои ТИМ. Интересно е също и дали въпросните сделки в края на краищата се финансират от иначе съществуващата на "изпарения" ЦКБ? Не се съмнявам по принцип, но тези обстоятелства, ми изглеждат алтернативно погледнато и като перфектна схема, за пране на суми в особено големи размери...
    Нещо подобно е и с летищата във Варна и Бургас.
    Вместо да се развива и да бъде една чудесна алтернатива на летището на Букурещ, от което го делят по-малко от 300 км, Варненското летище, въпреки странното си обновяване, се превръща във все по-безсмислено и ненужно съоръжение. Във всеки случай със сигурност няма как да е на реална печалба, каквото и да говорят "собствениците" му.

  • 7
    wild4949 avatar :-|
    shepprd

    Чичи, не знам откъде си получаваш информацията, но малко смешно звучи. То квото и да има в България, все някой ще го обвърже с тоя или оня и ще го изкара най-лошото на света. Има си хора които искат да развиват бизнес, имат ресурс и просто на практика е доста по-лесно да вземеш една фалирала чужда фирма, която има сериозна имуществена и развита база, отколкото да почваш от нулата и да правиш нови обекти. Пиле Градус си взеха Пикадили и си го развиват, браво за което. Само времето ще покаже дали са конкурентно способни, но си е тяхна работа да го развиват, ще положат усилия. Някой те лъже май, че българските фирми са кухи, но ако беше така нямаше да купуват и да инвестират. А летищата не са тръгнали надолу, напротив, вкараха се доста сериозни суми за обновяване там и се направиха нови терминали, което си е доста добър ход. Така и Баумакс ще се справи, новите собственици са Карпет Макс, които са доста сериозна фирма с доста магазини и добри контакти в сферата. Времето ще покаже, стига с тоя негативизъм.

  • 8
    anci avatar :-|
    anci

    [quote#7:"Wilderr"]които са доста сериозна фирма[/quote]
    Е тази оценка на каква база я правиш :(
    Сериозна, а маха хората, които са обучавани и в които е инвестирано много. Може ли да се търси подобие в оганизацията на работа в един магазин с 10-15 човека персонал и такъв със 100 -150. Прилагането механично на модела води до сериозни сътресения и грешки.
    Мисля и със заплати и осигуровки нещата не са особено коректни. А това дето си мислят да развиват предлагането на услуги - тотално не го разбирам - това са различни бизнеси - ритейл и услуги. Нарушава се принципа на професионализма и разделението на отговорностите.

  • 9
    black_recluse avatar :-|
    black_recluse

    Промяната е напълно логична. Защо да плащаш франчайз за нещо, което не добавя стойност към дейността на компанията. На практика за времето и въпреки многото усилия баумакс не се наложи като бранд за качество. Дано хоуммаксс да се справи по-добре... ;-)

  • 10
    ugi avatar :-|
    ugi

    Честно казано в София поне неуспеха им се обуславя от адски тъпото местоположение на магазините. На практика цялата южна част на София трябва да пътува 15-20 км през града до магазините им. Само дето за това разстояние ще минат през 2-3 бриколажа и още н-на брой по-малки магазини, откъдето да купят това, което им трябва. Отделно, че на практика нямаше смисъл от тоя път, защото нито асортимента им беше с нещо уникален, а цените им бяха по-високи от на повечето други. Като цяло бизнес модела им беше тотално сбъркан поне за България. Не предлагаха (поне когато ходих и питах) елементарни услуги от типа на нарязване по желан размер на пдч и мдф плоскости, нито кантиране и т.н. - все неща, които се търсят. За доставката не знам, но се изненадвам, че сега тепърва ще го предлагат - все пак при покупка на повече или по-големи неща би трябвало да може да ти го доставят и т.н.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK