General Motors спира производството си в Русия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

General Motors спира производството си в Русия

General Motors спира производството си в Русия

Щатската компания ще продължи да продава луксозни марки на местния пазар

8182 прочитания

© REBECCA COOK


Защо компанията променя стратегията си

- Регулаторен натиск

- Икономическа несигурност

- Слаби прогнози за продажбите на автомобили в Русия

General Motors (GM) затваря завода си за сглобяване на автомобили в Русия и свива предлаганите в страната модели, съобщава Wall Street Journal. Тази промяна в стратегията на компанията се дължи на регулаторния натиск, икономическата несигурност и слабите прогнози за продажбите на автомобили в Русия. В официално съобщение на компанията се казва, че тя е преразгледала плановете си за присъствие в Русия, за да "избегнем сериозни инвестиции в пазар с неясна дългосрочна перспектива".

Щатската компания планира да излезе на печалба от операциите си в Европа след поредица от годишни загуби, продължили над десетилетие. Проблемите за сектора в Русия се превръщат в пречка пред тази цел. Продажбите на автомобили в страната са спаднали с 10% през 2014 г., като негативната тенденция се засилва в първите месеци на тази година на фона на слабата икономика и обезценката на рублата.

Американската компания е вложила в производството и в дилърската си мрежа в страната близо 450 млн. долара. Марките Opel и Chevrolet (частично) първи ще излязат от пазара, като това ще засегне около 300 дилърски центъра и вероятно ще бъдат закрити до 160 сервиза.

Изтегляне от пазара

Големите автомобилни компании дълго залагаха на Русия като на един от най-обещаващите развиващи се пазари. Компаниите от сектора обаче бяха обременени с по-високи ангажименти за капитала и производството с въвеждането на нова регулаторна схема преди няколко години. Заради съчетанието между тези фактори и икономическата криза ръководството на GM е взело решение да пренасочи ресурсите си другаде. В резултат на това в средата на годината ще спре производството в завода на компанията в Санкт Петербург, където работят 1000 души. GM също така ще прекрати споразумението си с руската компания ГАЗ за производство на превозни средства от марката Chevrolet.

"Не става въпрос само за текущите условия, но също и за дългосрочните перспективи за пазара от гледна точка на плановете ни за инвестиции", заявява президентът на GM Дан Амман. Други компании като Nissan Motor са прибягвали до спиране на производството в страната за период от няколко седмици, но решението на GM е най-драстичната реакция на кризата, обявявана досега.

До края на годината GM ще изтегли марката си Opel от пазара и ше намали значително предлаганите модели от марката Chevrolet. Компанията възнамерява да продължи да внася на руския пазар луксозни модели като Chevrolet Corvette и Chevrolet Tahoe, както и моделите от марка Cadillac. Въпреки кризата търсенето на луксозни марки в Русия се запазва, което се вижда и от продажбите на конкуренти като Daimler. GM също така ще запази съвместното си предприятие с руската компания "АвтоВАЗ" за производство и продажба на модела Chevrolet NIVA.

Заводът в Санкт Петербург е най-мащабният проект на GM в Русия - той беше започнат през 2006 г. и заработи две години по-късно с проектна мощност от 100 хил. коли годишно. През 2014 г. обаче предприятието започна все по-често да спира, съкратен беше една трета от персонала. Компанията има завод за сглобяване и в Калининград, който спря работа през февруари.

Регулаторна тежест

Дан Амман посочва като основна пречка за бизнеса регулаторната среда в Русия. Според правилата за автомобилната индустрия компаниите трябва да отговарят на редица изисквания, включително производство на поне 300 хил. превозни средства годишно, за да не бъдат облагани с данъци за внасяните от чужбина части.

В резултат на решението си GM ще бъде натоварена с извънредни разходи като преструктуриране на дилърската мрежа, обезщетения за отменени договори и др. Общата стойност на тези разходи се изчислява на 600 млн. долара, като около 200 млн. от тях няма да бъдат плащани в брой. По-голямата част от извънредните плащания ще бъдат включени във финансовия отчет за първото тримесечие.

Изтеглянето от Русия е поредното в серия от мерки за намаляване на присъствието на американската компания на европейския пазар. GM се отказа да налага марката си Chevrolet в региона и вместо това фокусира усилията си върху развитието на Opel.

Досега от Русия са си тръгвали компании като Seat и Dodge, но те нямаха местно производство. В четвъртък източник на Reuters обяви, че и корейците от Sollers спират да сглобяват във Владивосток автомобилите SsangYoung. Говорител на компанията каза, че спира износът за Русия, но не уточни дали става дума за компоненти за сглобяването им или за пълен отказ от руския пазар.

Защо компанията променя стратегията си

- Регулаторен натиск

- Икономическа несигурност

- Слаби прогнози за продажбите на автомобили в Русия

General Motors (GM) затваря завода си за сглобяване на автомобили в Русия и свива предлаганите в страната модели, съобщава Wall Street Journal. Тази промяна в стратегията на компанията се дължи на регулаторния натиск, икономическата несигурност и слабите прогнози за продажбите на автомобили в Русия. В официално съобщение на компанията се казва, че тя е преразгледала плановете си за присъствие в Русия, за да "избегнем сериозни инвестиции в пазар с неясна дългосрочна перспектива".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    evolutionary avatar :-|
    evolutionary

    Разумно решение.

  • 2
    klimentm avatar :-|
    klimentm

    Бягайте до като е още време.Преди национализацията!

  • 7
    tulsa avatar :-|
    тулса

    До коментар [#2] от "klimentm":Стига и ти с тези смешки:).Ситуацията с продажбите на руския пазар за коли е наистина силно влошена, но както казават руснаците "Свято место пусто не бывает."Ето . че" Форд "смята да поем клиентите и дилърската мрежа на напускащите:«Ford Sollers готов оказать поддержку клиентам брендов, покидающих рынок, при покупке нового автомобиля Ford, а также примет их на сервисное обслуживание в дилерские центры Ford. Помимо этого Ford Sollers предложила скидку 50 тысяч рублей при покупке новой машины в счет сдачи старого авто брендов GM, уходящих из России — Opel и Chevrolet. СП также намерено расширить свою дилерскую сеть в регионах за счет центров этих брендов (объединяют около 160 дилерских центров), обещая при этом «предоставить новые возможности, как владельцам бизнесов, так и специалистам по продажам».
    http://lenta.ru/news/2015/03/19/fordsollers/

  • 8
    tulsa avatar :-|
    тулса

    И още нещо по темата..2010 министерството на финансите на щатите е инвестирало 50 млрд. в GM в процеса на трансформация след банкрута им и 61 % от акциите им са на държавата.Де юре са частни, но фактически не са самостоятелни в решенията си и Дан Аман..или Аман от Дан:),трябва да се съобразява с факта, че Русия и щатите са в състояние на икономическа война.Мощният профсъюз на компанията не веднъж е давал подкрепа на Обама.
    Интересно що не се изтеглят от Украйна например, където са продали 1,500 коли миналата година.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Намери ми наемател

Намери ми наемател

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.