С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
6 24 мар 2015, 17:16, 9798 прочитания

Пазарът на бира се е свил с 5% през 2014 г.

Предпочитани остават по-евтините пластмасови бутилки

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Данните за продажбите на пиво през миналата година като количество и спад са близки до 2009 г.

Пазарът на бира се свива за втора поредна година, а привличането на клиенти струва на пивоварите все повече инвестиции в нови продукти. Според официалната информация на Съюза на пивоварите в България (СПБ) през миналата година компаниите са реализирали продажби в размер на общо 4 873 350 хектолитра, или с близо 5% по-малко спрямо 2013 г. Двете числа са сравними единствено с 2009 г., когато потреблението на бира е било в същите обеми както сега, а годишният спад бе около 9%.

Фотограф: Асен Тонев

Според представителите на бранша причината за значителното свиване на потреблението на бира са климатичните аномалии. Миналата година през летните месеци имаше интензивни валежи, което се отрази негативно върху туристическия поток. Обикновено в периода май - август компаниите генерират 50% от годишните продажби на бира. От СПБ все още не са готови с годишните данни за продажбите на т.нар. студен пазар (хотели, ресторанти, кафетерии). Предвид оплакванията на бранша този сегмент вероятно ще отчете значително свиване.

Повече инвестиции


За да поддържат продажбите си, производителите се налага да разширяват своето портфолио, което изисква и повече инвестиции. През 2014 г. фирмите, членуващи в браншовата организация, са вложили общо 73 млн. лв. в капиталови инвестиции за развитие на индустрията. Това е с над 20% повече спрямо 2013 г. Статистиката показва, че обемът на инвестициите през миналата година е един от най-големите досега. Повече средства са били инвестирани единствено през 2007 и 2008 г., които бяха най-силните икономически години за страната.

Пивопроизводителите разширяват портфолиото си, като предлаганите от тях нови опаковки и разфасовки бира през 2014 г. са над 20. През миналата година членовете на Съюза са позиционирали на пазара и 10 нови марки: Stolichno Weiss, Zagorka Maxx 0,0%, Ариана Радлер розов грейпфрут, Amstel Premium Pilsener, Kamenitza Fresh Blackcurrant & Lime, Carling Lager, Blue Moon, Kamenitza Тъмно Cherry, Erdinger и "Хелиос".

Проучване на агенция IPSOS България от февруари е показало, че иновативните продуктови предложения към потребителите се отразяват и върху техните нагласи към качествата на категорията. 28% от анкетираните смятат, че бирата е модерна напитка. Това означава, че 1 460 700 от пълнолетните българи подкрепят това твърдение, а 1 878 000 от населението на страната над 18 г., или 36% от анкетираните, определят пивото като най-подходящото за тях питие. "С непрекъснaти нововъведения на пазара, усъвършенстване на технологиите и съчетаване на традиции и иновации в производството на бира пивоварните компании успяват да предложат висококачествен продукт на потребителите у нас", коментира изпълнителният директор на СПБ Ивана Радомирова.



Предпочитания към по-евтиното

Според наличните данни през 2014 г. отново с най-висока реализация на пазара са PET опаковките (пластмасовите бутилки) с пазарен дял от 61%, който расте с 1 процентен пункт спрямо предходната година. След 2008 г. делът на пластмасовите бутилки надхвърли стъклените и тази тенденция се задържа и до момента. Причината е чисто финансова — бирата, продавана в този вид опаковки, е по-евтина.

Делът на стъклени бутилки пада леко до 24%, на кеновете също – до 9.5%. При наливната бира има ръст на пазарния дял до 5.5%. Цифрите според СПБ ясно показват oриентирането на консуматорите към продажби за вкъщи (т.нар. топъл пазар) и търсенето на по-евтини стоки.
В голяма степен тенденциите за продажби по видове опаковки са отражение на покупателните възможности и нагласи на българските потребители. В отчета на пивоварите към средата на 2014 г. бе записано, че се запазват сравнително високите обеми на продажбите на евтини вносни марки бири, които се разпространяват чрез големите търговски вериги, най-често в кенове.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

"Софтуер груп БГ": Десет години по-късно. И с партньори три фонда и една банка "Софтуер груп БГ": Десет години по-късно. И с партньори три фонда и една банка

Българската компания започна с технологично решение за микрозаеми, а сега преминава към работа с по-големи финансови институции, включително в Европа

25 авг 2019, 399 прочитания

Лидерът в минната индустрия BHP изплаща рекордни дивиденти Лидерът в минната индустрия BHP изплаща рекордни дивиденти

Компанията увеличава печалбата си след няколко трудни години

25 авг 2019, 774 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Сирма" изгради софтуерна система за американски музеи

Проектът е на стойност 2 млн. доларa, a компанията ще предостави безплатно платформата на българските учреждения

Помните ли фразата: "Защото сте абсолютен престъпник!"

Стратегията на Иван Гешев за повече публичност на прокуратурата не е нова, вече има достатъчно примери за вредите от подобни практики

Сготвено под вакуум

Клиенти на 11 Meats вече са над 300 хотели и заведения и над 40 търговски обекта

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

През Пулия с колела

Нагоре-надолу из Южна Италия - маршрути, места, полезни съвети

Should I Stay or Should I Go

Групата Hayes & Y за уроците, на които Великобритания ги научи