"Сирма" изгради софтуерна система за американски музеи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Сирма" изгради софтуерна система за американски музеи

"Сирма" изгради софтуерна система за американски музеи

Проектът е на стойност 2 млн. доларa, a компанията ще предостави безплатно платформата на българските учреждения

Юлиян Арнаудов
8442 прочитания

© Сирма Ай Ти Ти


Българската IT компания "Сирма груп" обяви, че въвежда софтуерна система за два американски музея - Националната галерия по изкуствата във Вашингтон и Metropolitan Museum в Ню Йорк. Стойността на проекта, финансиран от фондация Andrew W. Mellon, е около 2 млн. долара.

Новата платформа

Новата технологична платформа се нарича Conservation Space и представлява система за документиране, съвместна работа и управление на процесите по реставрация на произведения на изкуството. Целта на новата технология е да осигури среда за сътрудничество и отразяване на работата на професионални реставратори от големи и малки музеи в целия свят. Тя им помага в обмяната на информация за различни произведения на изкуството. Платформата им предоставя възможност да отразяват и ползват детайлна информация като снимки с висока резолюция, рентгенови снимки, научни изследвания на материалите, експертни оценки, информация от предишни работи по експонатите, както и научни публикации. По този начин специалистите ще могат по-добре да планират и реализират различни дейности по консервация и реставрация на произведения на изкуството, които много често са на стойност десетки или дори стотици милиони долари.

Системата е изцяло интернет базирана и разработена като приложение от "Сирма Ай Ти Ти". За основа се използва специалната база данни на "Онтотекст", което позволява по-лесна и прецизна обработка на информацията и търсене на данни – GraphDB. "Онтотекст" е част от холдинга "Сирма груп", като миноритарни акционери са фондът за инвестиции Neveq, както и създателите и ръководителите на дружеството.   

Конкурс на трета степен

Българският проект е избран през 2013 г., като преминава през три етапа на пресяване на кандидатите. От компанията не пожелаха да коментират кои са другите дружества и продукти, които са очаквали, защото условията на конкурса са конфиденциални.

Изпълнителният директор на "Сирма Ай Ти Ти" Явор Джонев коментира пред "Капитал Daily", че самата процедура по избор на победител е била проведена на три етапа с първоначално разглеждане на тръжните предложения, последвано от детайлно интервю и представяне на концепциите от участниците, допуснати на втори кръг. Третият кръг са били директни преговори с предпочетените кандидати по начина на работа, условията за доставка и финансовите параметри. Преди да се стигне до конкурс за разработка, хората от Националната галерия във Вашингтон бяха наели специална фирма консултант, която да разработи предварителните потребителски изисквания", допълва Джонев.

"Спокойно можем да кажем, че спечелихме този конкурс на база на качеството на предложението си и дългосрочната визия, а не заради по-ниска цена", коментира Джонев пред "Капитал Daily". "Все повече български софтуерни компании печелят бизнес заради качество, а не заради цена. Това показва зрялост и много добри перспективи за развитие на софтуерната индустрия в България", допълва той. Според него това е и голямата разлика между обществените поръчки в България и в чужбина, тъй като българското законодателство насърчава да печелят проекти на база най-ниска цена, отбелязва Джонев.

Партньорската програма

Проектът за новата платформа се води от Националната галерия във Вашингтон, но в него участват и доста партньорски музеи. Към него се включват Метрополитън в Ню Йорк, Националната галерия на Дания в Копенхаген, Институтът Корто в Лондон, Музеят на Университет Йейл, музеите в Индианаполис и Денвър.

"Партньорските музеи активно участват в разработката на системата - главно с потребителски изисквания", коментира "Джонев" пред "Капитал Daily". "Те ще са и първите музеи, които ще приложат Conservation Space на практика.

Крайната цел е да се създаде единна платформа, която да ползват колкото се може повече музеи, галерии и подобни културни и археологически институции. "Ако успеем да разработим полезна за консерваторите система, можем да очакваме още много музеи в Европа и Америка да се присъединят", допълва Джонев.

Пълното завършване на платформата и пускането й като облачна услуга трябва да стане през 2016 г. Тогава тя ще бъде достъпна за всички подобни институции, които ще могат да я ползват, тъй като тя е с отворен код. "На практика всеки музей и дори индивидуален реставратор/консерватор ще може да ползва собствено копие на системата с напълно индивидуални настройки и защитени данни", коментира Джонев.

Бизнес модел

Подобно на повечето облачни платформи Conservation Space ще се предоставя за ползване срещу някаква месечна или годишна такса. Причината е, че за поддръжката и оптимизирането й ще са необходими последващи ресурси. "Колко точно ще струва тази облачна услуга предстои да определим. Разбира се, цената ще бъде съобразена с броя на културните обекти, броя на потребителите и т.н.", допълва той. Компанията обяви, че като бъде пусната, ще предложи за българските музеи и галерии тя да бъде безплатна.

Джонев уточнява, че все още не са проведени разговори с Министерството на културата по въпроса и не се знае дали системата ще бъде възприета от българските музеи и галерии. "Бихме я предоставили безплатно (докъдето можем да си позволим от гледна точка на експлоатационни разходи), защото искаме да помогнем на българските културни институции и на хората, които работят в тази сфера", коментира Джонев пред "Капитал Daily".

Очакваният борсов дебют

Обявяването на проекта за Conservation Space идва малко преди очаквания борсов дебют на софтуерния холдинг "Сирма". До края на годината се очаква "Сирма груп" да направи първично публично предлагане на Българската фондова борса (БФБ). Компанията ще предложи 16 млн. нови книжа, от които може да набере повече от 26 млн. лв., съобщиха от инвестиционния посредник по предлагането "Елана трейдинг" в края на февруари. Публичното й предлагане (IPO) ще е и първото от 2013 г. насам на БФБ, и едва четвърто от 2008 г. насам, като имаше и още няколко вече публични дружества, които увеличиха капитала си.

3 коментара
  • 1
    evolutionary avatar :-|
    evolutionary

    Чудесен продукт. Успех!

  • 2
    tanazius avatar :-|
    tanazius

    "Спокойно можем да кажем, че спечелихме този конкурс на база на качеството на предложението си и дългосрочната визия, а не заради по-ниска цена"
    Това казва много! Поздравления!

  • 3
    ralev_com avatar :-|
    Ralev.com

    Още една добра реклама за България.
    Браво и за продукта, и за посоката!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK