С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
70 27 мар 2015, 17:06, 135133 прочитания

BILLA: Продавачът се продава

Германската верига заедно с PENNY се готви за изтегляне от България. Опашката е от двама

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Какво оголва верижният отлив

От гледна точка на REWE с неговите над50 млрд. евро оборот напускането на пазар с общ обем малко над 10 млрд. лв. не е решение, от което някой в офиса във Виена би се трогнал. Нито пък би било изненадващо - страната ни е с ниски доходи на населението, неясни перспективи, несигурни признаци за стабилизация, висока степен на конкуренция и недостатъчно бързо от гледна точка на големите вериги проникване на т.нар. модерна търговия.

През 2014 г. оборотът през магазините в България, които продават основно хранителни стоки, е 10.3 млрд. лв., сочат данни на анализаторската компания ICAP.  Топ 10 веригите държат 37% от тази сума, като прогнозата е делът им да стане 40% през тази година. Топ 50 от веригите са концентрирали 45% от оборота, а през 2015 ще достигнат 50%, смятат от ICAP.


По данни на "Капитал" BILLA е трета по приходи за 2013 г. след Kaufland и Metro, а PENNY - седма.

Така освен от цялостното слабо и буксуващо представяне на българския пазар групата на REWE е сполетяна от победния марш на Kaufland, който доста бързо се изстреля на върха на секторната класация, при това - вече работейки на печалба (макар и да няма официални данни колко е тя) и с продажби, надскочили 1 млрд. лв. Всъщност, ако се стигне до четворно обединение по оста "Пикадили" - Carrefour - BILLA - PENNY, то приходите ще са над 1.1 млрд. лв., т.е. може да се роди нов лидер с пазарен дял от 10-11%. Това едва ли ще смути Комисията за защита на конкуренцията, която досега е разрешавала далеч по-мощни концентрации.

Погледнат самостоятелно обаче, бизнесът на REWE тук е малък и изходът от България не е неочакван или болезнен. За местния пазар обаче той не е добра новина по няколко причини. От една страна, той се очертава като поредната сделка, при която чуждестранен играч с утвърдено име си отива, продавайки на местни фигури (тук изключваме вече спомената схема за 1 евро). Това последно се случи с белгийската Delhaize, а преди това с Ena, Ramstore, Plus, Mercator. От друга страна, при сценарий на сделка с първия кандидат се оформя едно доста голямо обединение, чиито нови и още по-силни позиции пред доставчиците трудно ще доведат до добри резултати за конкуренцията. И от трета - от чисто потребителска гледна желаещите да пазаруват от вериги ще имат по-малък избор.



Последните впрочем е възможно да виждат надписите BILLA и PENNY още дълго по магазините - според източници от сектора не е изключено REWE да остави на купувачите опцията да използват двете марки срещу съответното заплащане. И в този случай всичко е въпрос на преговори и цена. По-вероятно е да говорим за кратък преходен период от около година.

Какъв ще е изходът от процедурата вероятно ще се разбере до два месеца. От чисто пазарна гледна точка в крайна сметка става въпрос за смяна на собственика на една търговска верига, а не за смяна на контрола в стратегически сектор за страната. Но излизането на голям международен играч и липсата на нов желаещ от този ранг да купи не е добра новина за никого освен за конкурентите му.
 
Двамата братя и енигматичният Николай Лазаров

Първата сделка на новоучреденото дружество "АП Март" се случи през юни миналата година. Тогава то купи "Пикадили" за скромна сума от белгийската Delhaize. При регистрацията на вече масовия купувач собственици с равни дялове бяха Ангел Ангелов и Петър Дудоленски (тогава в ритейл сектора разказваха историята, че името е дошло от първите им букви Ангел и Петър, които са основали компания през март). От внесени през тази седмица документи в Търговския регистър се вижда, че двамата са били акционери за много кратко. От юни миналата година, т.е. при плащането на цената за "Пикадили", се появяват реалните стопани - братята Валентин и Десислав Попови и Николай Лазаров. През ноември се обявява сделката за Carrefour, но собствеността не се променя. Едва на 20 март 2015 г. се прави прехвърляне. При него 100% капитала на "АП Март" се озовават в люксембургско дружество - European Retail Investment, естествено с неизвестни акционери. Всъщност братя Попови от години нямат видими акционерни участия. В строящия се в момента мол в "Люлин" Plaza West собствеността отново опира в Люксембург, но като реални инвеститори са сочени братята. С регистрация в Люксембург е и собственикът на бургаския мол.

"Регистрацията на "АП Март" като ЕАД с акционер European Retail Investment - Люксембург, е част от поредицата правни действия, необходими за формализиране на джойнт венчъра между "Пикадили" и "Карфур" в България. European Retail Investment е холдинговото дружество, учредено за участие в джойнт венчъра от Ангел Ангелов и Петър Дудоленски, основатели и на "АП Март", коментираха от обединението. "Валентин Попов, Десислав Попов и Никола Лазаров имат договорни отношения с "АП Март" и акционерите, свързани със структурирането на джойнт венчъра с "Карфур", и са действали в качеството си на членове на консултативния съвет по преструктуриране на бизнес групата на "Пикадили" за нуждите на този джойнт венчър", добавят оттам.
 

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Директорът на ING поема управлението на UBS Директорът на ING поема управлението на UBS

Ралф Хамерс ще застане начело на швейцарската инвестиционна банка от есента

23 фев 2020, 852 прочитания

Собственикът на "Девин" ще инвестира 17 млн. евро през тази и следващата година Собственикът на "Девин" ще инвестира 17 млн. евро през тази и следващата година

Средствата са за изграждане на нов логистичен център и смяна на две от производствените линии в завода в гр. Девин

23 фев 2020, 1410 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Toyota обновява моделите и производството си

Компанията иска да стандартизира проектирането на автомобилите си подобно на Volkswagen

Още от Капитал
Фокусът с цените на тока

Защо в България борсовата електроенергия е хем най-скъпа, хем най-евтина

Да се учиш да можеш да се отучиш

Главният изпълнителен директор на "А1 България" Александър Димитров пред "Капитал"

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

Коронавирусът приближава към пандемия

Бързата и разумна реакция може да намали щетите от масовото разпространение на заразата

"Мишу", анимационният филм за отговорността ни към природата

Това е вторият филм на Вера Траянова и Милен Витанов, селектиран за участие на "Берлинале"

20 въпроса: Юрий Вълковски

Изпълнителен директор на фондацията Reach for Change България

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10